Loading...
dk

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I? | Tesla Forum

Niels
Niels Mar 17 '14

foråret er kommet og jeg ser helt klart et bedre w/km forbrug. I vinteres lå mit forbrug typisk og svingede lige under 300w/km (270) mens det nu hvor temp er omkring 10 grader og vejene er tørre ligger lige omkring 200 w/km. Hvilket i praksis giver mellem 300-400 km afhængig af kørestil og årstid. Jeg vil stadig mene at man skal regne med 300 sikre km og at man mange gange kan opleve noget længere.

Flemming
Flemming Mar 17 '14
Forbruget er meget afhænget af om det er korte eller lange turer.
Har lige været på en tur fra Hillerød til Vejle og derfra videre til Flensborg og retur til Hilerød.
En tur på ialt 770 km med med et samlet forbrug på 140 Kwt hvilket giver et forbrug på 182 w/km. Eller ved en fuld opladning en rækkevidde på ca 430 km.
Oplevede at den kraftige blæst i går påvirker forbruget meget. Fra Flensborg til Kolding havde
Vi kraftig modvind hvilke medførte at forbruget var ca 240 w/km og da vi forsatte over Fyn
Med vinden ind bagfra fald forbruget til ca 160 w/km.
Temperaturer var ca. 10 grader og lidt sol så der er nok ikke meget forbrug til opvarmning.
Kørte på motorvejen med en hastighed på mellem 110 - 120 km i timen med autopilot og der var ikke ret meget trafik så der var få opbremsinger og accelerationer.
christer
christer Mar 19 '14
Kørte idag første lange tur, Holte - Gedser - Holte. Ialt 334 km tilbagelagt. Havde ladet til 100% og kørte pænt, max 95-100 km/t. Det var 8 grader og kraftig vind (vinden betyder tydeligvis meget). Stod i Range Mode og Energy Saving (havde et stop i fire timer i Gedser). Kørte med lav temperatur på klima (eller slukket) og ind imellem sædevarme. Fedt at se at der stadig var 63 km tilbage efter turen. Så ved man det:) Ved højere udetemperatur og mindre vind ville rækkevidden være noget bedre men jeg er svært tilfreds!:)
Hookmaker
Hookmaker Mar 29 '14

Så fik jeg lige lavet min første rigtige rækkevidde test.

En tur fra Lyngby via Hvidovre til Møns klint på lige under 160 km og tilbage igen.

Puha, den nåede lige hjem og de sidste 4 km kørte jeg på 0 km range og CHARGE NOW!

Totalt har jeg kørt 314,9 km og brugt 73,6 kWh (og 234 W/km), se kurven herunder for Visible Teslas log af nedturen (konen loggede mig ud senere, så jeg fik kun nedturen...;-)

Jeg har bevidst ligget lige over hastighedsgrænsen på hele nedturen, for ikke at fortone noget og har også lavet et par gode "træk" i form af hurtige overhalinger på motorvejen samt på landevej. 

Hjemturen gik ligeså, dog med kun en enkelt "magtdemonstration" overfor en Audi der lå helt oppe i r.. på mig ved 132 km/t.

Ja, så glæder jeg mig til turen til Odense imorgen som er næste test, der får den tape over batterimåleren og så kører jeg som jeg plejer kbh-odense..;-) - så må vi se hvad den brænder af.

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Mar 29 '14
Raymond
Raymond Mar 29 '14

Er der nogen som har et bud på enheden på x-aksen i visible Tesla, det passer ikke med km/miles og heller ikke med minutter

Renedyhr
Renedyhr Mar 30 '14

Kørte i går 465 km på en opladning og kom hjem med kun 1 km i tanken, ruderne begyndte at dukke de sidste 5-10 km. Forbrug 163 Wh/km.

Hookmaker
Hookmaker Mar 30 '14
Hej René, kan du ikke uploade et billede af turloggen fra din visible Tesla, det ville være fedt at sammenligne din med min
Hookmaker
Hookmaker Mar 30 '14

Jeg har lige været i Odense og aflevere bilen til OptiCoat hos Morten hos DetailingCenter. Her er loggen over " min normale dag på dansk motorvej" - jeg må nok liiige skrue ned når turen går til Viborg i påsken...;-) KOM SÅ SC Fyn!!!

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Mar 30 '14
Renedyhr
Renedyhr Mar 31 '14
Har lovet at fortælle om min tur på 465 km på en 100% opladning. Fredag ladede jeg min P85 helt op og kørte ca. 10 km inden jeg lørdag over middag kørte fra Odense V mod Helsingør. Da jeg ikke regnede med at kunne køre tur retur igen uden at lade undervejs var jeg nødt til at køre forbi Shell tanken i Sydhavn hvor mit Clever ladekort var lagt frem til mig. Det var egentlig meningen at det skulle være kommet med posten to dage før sammen med ladekablet. Herfra gik turen nord på til Helsingør. Og herfra retur til Odense hvor jeg skulle være i byen kl. 18. Da jeg ikke har dobbeltlader i bilen besluttede jeg mig for at køre langsomt og se om det kunne lade sig gøre at køre hele vejen til Odense uden at vente på at lade med kun 50 km/t. Som det ses af vedhæftet foto lykkes det mig at køre 42 km med kun 35 km typical range og stadig 1 km tilbage ved ankomst :-) Glæder mig til der kommer SC rundt i Danmark. Det var en super tur i en super bil selvom turen hjem foregik med kun 85 km/t på motorvejen.
Hookmaker
Hookmaker Apr 17 '14
Så klarede vi vores første langtur. Kongens Lyngby til Viborg. 337 km på 70,7 kWh. 209 wh/km i gennemsnit. 27 km rated range tilbage, men jeg ved der er en del mere, idet den kan aflade til ihvertfald 79 kWh. Super, jeg var lidt nervøs over den her tur, men det var ubegrundet. Bevares, det var jo ikke som det plejer i ICE med 140-150 i timen på motorvejen, men alligevel Cruise på 115-120 km/t det meste af motorvejen minus lige den sædvanlige kø/langsom kørsel fra vissenbjerg til lidt før vejarbejdet ved Lillebælt. Hertil kraftig skrå modvind. Storebæltsbroen åd rigtig godt idag. A13 blev kørt med 90-100 og det skal lige nævnes at det var tør vej hele vejen, lige før regnen kom. Nu står den og lader på teknisk skoles værksted...;-)

Obs, har checket de to clever steder i Viborg kun type 1 og chademo. Men der er opsat et gratis CEE 16A der tilhører kommunen (samt markeret som elbilsplads) nederst i parkeringshuset på Preislers plads i Viborg. Den findes på plugshare app'en.

Skaarup
Skaarup Apr 17 '14
Det er da imponerende, Hochmacher! Med høj fart på motorvej og sidevind. Måske har contisportcontact lidt med det at gøre? (Er de holdt op med at drille?)
Hookmaker
Hookmaker Apr 17 '14
Nix, de vibrerer stadig ved +100. Ganske lidt, men jeg er superfølsom med det, - spenderede 1 år i min gamle v70'er på samme problem, uden at løse det ( det var dog noget værre). Mine originale T fælge og dæk var 100% vibrationsfri selv ved 205 kmt. Så det skal fixes, jeg giver f.... Ikke 15k for et sæt splinternye fælge og dæk der vibrerer.
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Apr 17 '14
Hookmaker
Hookmaker Apr 20 '14

Update, - så nåede vi tilbage til Lyngby fra Viborg. Denne gang aftenkørsel på tomme veje. Så cruisecontrol hele vejen 100 på A13 og 120 fra Tørring til Odense, - derefter 116 hele vejen til Lyngby (undtagen vejarbejdet ved Solrød). Jeg startede lige med en show-off i Viborg for en nevø, så der røg lige 3 kWh, men nåede denne gang op på 76,3 kWh totalt og 6 km typical range tilbage på tælleren. Der var ikke meget vind, men dog  stik østenvind (modvind) fra Vejle som jeg tror trak noget mere end jeg havde regnet med. Storebæltsbroen trækker igen rigtig godt på batteriet. Alt i alt en god oplevelse at køre så langt op i Jylland og tilbage.

Dækkene skal definitivt afbalanceres. der var en ret kraftig ubalance ved 130 og op.

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Apr 20 '14
Niels
Niels May 4 '14

Jeg var selv en tur fra Rødovre, Tårnby, Korsør og tilbage igen samme strækning næste dag - havde 150 km typical range da jeg kom retur. (var ladt til fuld charge 510 km inden afgang)

Lidt off topic med rystelser men...

Mine dæk/hjul var perfekt afbalanceret ved leveringen af bilen - snor lige. Jeg har dem nu mistænkt for at have rykket sig på specielt baghjulene. Jeg har læst at andre kraftige biler kan rykke dækkene i forhold til fælge under acceleration - specielt når de er nye (har fedt/sæbe i kanten)

Kan det tænkes at det er tilfælde med vores Tesla.....

Jeg ville meget gerne have sat en tusch streg på dæk fælge ved leveringen men fik det ikke gjort - og nu er det nok for sent.

kajakaj
kajakaj May 4 '14

Agger - Langå 141,6 Km på 22,6 Kwh = 160 w/km. Jævn kørsel, fulgt tilladt hastighed i by og på landevej 80/90 km. Ingen motorvejskørsel. Totalt gennemsnit 180-185 w/km indtil nu.

supergaard
supergaard May 4 '14
Godt kørt!!! Det er hvad en Leaf kan, i medvind ;)
kajakaj
kajakaj May 4 '14

Leaf-en skulle nok have tanket i Agger. Det slap jeg for.

supergaard
supergaard May 4 '14
Tænkte nu også mest på 160 Wh/km :) Det er så vildt at verdens bedste bil, trods sine 2.2 tons kan være så effektiv, hvis man kører pænt :)
Forummets indlæg er redigeret af supergaard May 4 '14
Renedyhr
Renedyhr May 4 '14

180 Wh/km er flot og bedre end min P85 (ca. 220 Wh/km) men min Kones Leaf ligger på 0,14 Wh/km i samme periode. Men hun har også en anden kørestil end min :-)

Skaarup
Skaarup May 4 '14

Jeg har en S85 med standard 19" dæk og jeg har ikke noget problem med at ligge på ca. 200 wh/km og køre nogenlunde "almindeligt". Da jeg jeg lånte den røde P85+ fra Kirstinehøj (da min egen skulle ind og have malet kofanger) kunne jeg slet ikke komme under 220 wh/km i snit uanset hvor pænt jeg forsøgte at køre.. så efter egen erfaring så dækkene betyder en hel del.

160 wh/km er åndssvagt flot.

Jeg kan mærke at når jeg kører Teslaen som jeg kører mountainbike i skoven, så kommer jeg godt derned af. Aldrig accelerere op ad bakke, tværtimod måske tabe et par km/t og så vinde det igen ned af bakke. Det giver noget!

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... » »»