Loading...
dk

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I? | Tesla Forum

MusenDK
MusenDK Dec 15 '15

Hej

Synes det er Vildt overdrevet at man ikke kan køre mere end 250 km med  130 Km/t i en tesla med 300kg oppakning om aftenen /vinteren  0-5 Grader !

Er der nogen der har lagt mærke til lange lade tider ?

har oplevet i Nørre Alslev at det tog dobelttid fra 20-50% den anden morgen, kan det skyldes at bilen var kold ? elle rhvad sker der ?

NielsHP
NielsHP Dec 15 '15

@dankersøe:

Jeg synes også forbruget lyder lidt højt (har selv en 85D), jeg ville forvente ca 220 Wh/km (men jeg har ikke meget erfaring med at køre 120 km/h).

Dæktryk: Du havde lastet bilen med 300 kg; her skal dæktrykket nok snarere være lidt mere end hvad Tesla siger (3.2/3.1 bar?).

Modvind: Du kørte mod vest. Var der kraftig modvind (det tager også noget) ?

Kabinevarme: I denne tid koster varmen overraskende meget, synes jeg.
Jeg prøvede forleden (ca 5 C) at køre et stykke motorvej med al varme slukket (og spritnye vinterdæk); der lå den på ca 185 Wh/km med hastigheder op til 110 (mange biler på vejen).
Du kan eventuelt prøve dette selv.

Forummets indlæg er redigeret af NielsHP Dec 15 '15
Maho
Maho Dec 15 '15

Husk på, at alle andre el biler også lider under vinterforhold, og at Tesla på alle dage kan køre 3 gange så langt på en opladelig som nærmeste konkurrent :-)

Okkels
Okkels Dec 15 '15
Har lige kørt fra SuC Randers til SuC Middelfart. Fartpilot på 130 km/t og 22 gr. i kabinen.
Forbrug på 31 kWh på 128,8 km, svarende til 241 Wh/km.
MusenDK
MusenDK Dec 15 '15

ganske imponerinde faktisk..

Havde du Lys PÅ ?

DeaconWP
DeaconWP Dec 15 '15

MusenDK, indlæg 712: Hvis du holder og lader på en stander med et tal fra 1 til 6, og et bogstav, enten A eller B, så kan du opleve nedsat ladehastighed, hvis der i forvejen er en anden bilist, der lader på den med tilsvarende tal, men med det modsatte bogstav.

Den der tilslutter sig først, får alt den kan trække, og den næste der kommer får resten at det pars ladestrømstyrke. Så kend din Supercharger, så du, når du ankommer, altid tager et tomt "par".

Måske kan det være forklaringen, med mindre du har haft et koldt batteri ved start af ladningen.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 15 '15
Invisibletycoon
Invisibletycoon Dec 15 '15
Jeg har en 90d.
Lader til 528(rated) og ikke 560 som opgivet.
Det tager ca dobbelt så lang tid at lade som opgivet af Tesla.
Forbruget er meget tæt på 250w/km ved normal kørsel svarende til rækkevidde på ca 325 km.
Bilen svær at varme op og kører nu 26 og ventilator på 6-8 og varme i sædet på 1-2. Gad vide hvad sker når det bliver koldt.
Dårlig plads bagi til en person over 175 cm.
Støjniveauet svarer til en bil i samme prisklasse med benzinmotor.
Den er er lidt utæt hist og pist og bygget i amerikansk kvalitet.
Lydbilledet er ikke på niveau med vores tidligere bil trods det store anlæg.
Lakken er blød og svag og har efter 3000 km flere skader end en 14 år gammel mondeo.
Bestilt i august og leveret i oktober og har endnu ikke fået vinterdæk trods bestilt samtidig.
Fm radio støjer og internet systemet spiller kun et nummer af gangen og finder så et lignende nummer næste gang.
Har en formidabel acceleration og nem at overhale med på alm. vej.
Sviner ikke luften ved kørsel-fordel ved kørsel i større by.
Støjer ikke ved kørsel.
Svær at betjene skærm underkørsel.
Pris 909
Udstyr 29
Lader og diverse strømstik ca 50(32 amp)
Har beholdt gammel mondeo som sikkerhed for længere kørsler og vinter.
Kan forhåbentlig sælges uden for stort tab i 2016.
På en skala på 1-10 forventede jeg 9 og nu er det vel en 6.
Jeg ved godt at jeg får smæk for denne anmeldelse, men det er min oplevelse med en bil der efter omstændighederne er for dyr.

DeaconWP
DeaconWP Dec 15 '15

Næ, nej, det er dejligt med alle der siger det de mener.

Invisibletycoon
Jeg glemte at skrive at opladning til 2,25 svarer det til ca 15-16 km på en liter benzin indregnet tab når bilen står stille og skal varmes op etc.
MusenDK
MusenDK Dec 15 '15

Synes det er bedre vi gør fælles front, det er jo en FED bil ingen tvivl om det.

Men ligesom WW , så kan man ikek komme godt fra de tal, hvis man hverken kan komme til at oplade med den speed, eller køre bare 50% af den rækkevidde der er lovet..

Der står jo intet noget sted om at  man skal bruge 40 % fra 0-50% , eller betinget af at andre lader, NEJ, det skal Kraft stejleme være som de lover det.

En ting er at det er koldt og bla . bla.  bla, så kan man ikek forvente 535 KM i en 85'er.. Det er forstået, men hvis man så derudodover skal bruge 2*lade tid..

Så skal vi til at go til angreb ?

jbtesla22
jbtesla22 Dec 15 '15

Til: Invisibletycoon

Min 90D lader også til 528 km rated. Har nu læst på dette forum at rated er 170 Wh/km, det svarer til 5,88 km pr Kwh. 90 Kwh * 5,88 = ca. 528 km. Så de 560 km rated som fremgår af hjemmesiden må så være en anden rating. Ret usmart af Tesla, at de ikke forklarer hvordan disse ting hænger sammen.

SuneH
SuneH Dec 15 '15
Lyder som om der kommer dejligt mange 90D til salg lige om lidt. Billigt. Glæder mig til at opgradere min 70RWD til en endnu federe udgave af verdens bedste bil :-)
Invisibletycoon
Problemet er biler 90d leveret i US og norge faktisk lader til 560-570, så,de har formodentlig fiflet lidt rated eller batterierne.
Kristian70k
Kristian70k Dec 15 '15

.... 78.000 km kørt 8900 kr brugt på strøm.. med lidt snille og planlægning er det nemt.. men forvent planlægning.. det er ret tydeligt de nyeste ejere variere meget i deres granskning af hvilken bil de køber og får.. det skal nok give en del brugte biler til salg de næste to tre år :) i kan og må ikke bedømme rækkevidden i december måned.. det kan i læse om på dette og på alle mulige andre forums.. det må sku ikke komme som en overraskelse for jer.. så har i sku ikke læst på lektien..

KimT
KimT Dec 15 '15

Ja, der er nok foretaget en del panik/uovervejet køb, af personer som ikke har sat sig ordentligt ind i sagerne, efter aftalen om afgiftsfritagelse ikke blev forlænget, og aviserne flød over med artikler om Tesla. Samtidig med at der nok er enkelte der har købt for at score en hurtig gevinst...

Invisibletycoon
Problemet er nok at nogle af os har sat os ind i hvad tesla lover og sammenligner med virkeligheden.
Kristian70k
Kristian70k Dec 15 '15
Send lige et link med hvad de lover af rækkevidde på en regn tung dag, 4 grader med vind!?
MusenDK
MusenDK Dec 15 '15

Hvordan får man de fede Grafer nogle viser over deres forbrug, kan jeg trække data ud et sted fra ?

dankersoe
dankersoe Dec 15 '15

@KimT:

Jeg har lavet en del research inden jeg købte og har ikke før læst om ejere som maxede deres 85Kva batteri ud på blot 265km.

Kig evt. denne tråd igennem fra start og i vil se at adskillige brugere nævner at der mindst er 300 sikre kilometer at bruge af.

Jeg har spurgt 2 sælgere i Kastrup, en enkelt i Bredgade og en enkelt i Århus som alle har bekræftet at en 85D ville kunne række 300km ved fartgrænsen, endda med en buffer i tanken.

Slutteligt skriver Tesla selv på deres hjemmeside targets for de enkelte hastigheder med og uden HVAC, som selvfølgelig er under gunstige forhold.... Men altså, i mit tilfælde får jeg 66% af hvad de skriver.

Er der andre steder jeg burde have søgt information?

Som jeg tidligere har skrevet var jeg virkelig specifik omkring mine behov da jeg var hos alle forhandlerne her i DK og det eneste jeg søgte var et ærligt svar - Du må kunne forstå frustrationen. Når det er sagt så er de stadig ved at kigge mine data igennem, det kunne jo være at mit høje forbrug skyldes en defekt eller lign.

@Kristian70k:

Jeg har ikke stødt på en graf der tager højde for temperaturer på Tesla.com, det ville dog have været fint hvis sælgerne lige ville nævne begrænsningen når nu jeg spørger specifikt ind til det. Selvfølgelig vil de gerne sælge biler, men de vil vel også gerne have tilfredse under eller er der noget jeg har misforstået?

Frank
Frank Dec 15 '15

nemlig - min nu solgte Audi A3 2.0 tdi 150 var "rated" til ca. 23,xx km/l. Men jeg kører meget motorvej og mit snit over 2 år og 100.000km var 16-17km/l. På en regnvejrsdag med lav temp og modvind kunne den ikke klare 14km/l. Med andre ord var audien rated til over 1000km men den kunne kun klare 600km i dårligt vejr...

Sider: «« « ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 »