Loading...
dk

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I? | Tesla Forum

T3S7A
T3S7A Dec 15 '15

https://www.youtube.com/watch?v=GWRvM2T_QHk

Bemærk, han kører med tagboks.

Prøv at se denne video igennem. Spol let hurtig igennem til hver gang han ankommer til en supercharger. Så kan du se kørte km, gennemsnit hastighed, og wh/km forbrug. Så kan du se hvad temp, vejr forhold gør ved wh/km forbruget.

Eks. fra 44min48sek. Der er han ladet 90% fuld. 46min21sek. ankommer han tom. Kørt 222km i regn, 120 i snit, 291 wh/km.

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Dec 15 '15
Kristian70k
Kristian70k Dec 15 '15
Dit forbrug undre også mig.. Mit ligger på 231 i dag på 250 km motorvej.. Tror det er en fejl på din bil.. Vil ikke tro jeg ville kunne gøre det bedre hvis jeg kørte i den.. Mit tempo var i dag 120-150 km/t.. Forbruget var højst på vej syd på fordi der var modvind.. Og mindre på vej hjem.. (Medvind :))
Invisibletycoon
Invisibletycoon Dec 15 '15
Til kristian
Det betyder at du har ladet 80 % ved SC. Det er ikke det Tesla anbefaler/kan lide og formodentlig bliver det svært fremover uden lange ventetider.(Endnu et løftebrud.)

Når man man har købt et for dyrt forbrugsgode bliver man nemt forledt til psykisk at glæde sig trods alle fejl og mangler.
Jeg nævner at bilen har amerikansk niveau.Læs alle indlæg med lys inde og udvendigt,internet,ind og udstigning,manglende plads diverse,lak,støjniveau etc. Jeg kunne blive ved.
Hvorfor må man ikke kritisk overfor en bil til 1 million uden afgift der ikke kan køre længere end svarende 15 km pr liter benzin. Energien kommer jo mere eller mindre fra de samme kilder.
Det er da en fin bil og bestemt en charmerende bil, men med en bilbygningsviden ala de tyske biler kunne den jo gøres fantastisk.
De første iphones var noget skrammel men måtte ikke kritiseres på nettet uden hånlige bemærkninger.
3 ting er bedre end forventet.
Sæderne er bedre end dem vi så på prøveturen.
Accelerationen i 90d er bedre end forventet.
Cleverladeren (16 mm fra skel til lader og 32 amp ekstra)lader 10-15 procent hurtigere end opgivne data, hvilket betyder at den er kun dobbelt tid i forhold til SC.

Hookmaker
Hookmaker Dec 15 '15

Kristians tal gælder ikke fordi han kører ekstremt økonomisk! ....;-)

Du kan sagtens køre 350 km i en 85 er og mere i en 90 ved temp over 15 grader og på tør vej uden vind. Jeg kører Kbh-Viborg (343 km) med +10-20 km/t i forhold til H grænsen på hele turen og overhaler friskt op ad A13.   

MEN her om vinteren er det en ganske anden sag. I disse dage ved 5-10 grader og med våd vej på 19" klæbevinterdæk ligger forbruget let på 300 Wh/km ved 120 + km/t. og så rækker det kun til 200-250 km.

Min erfaring fra 50.000 + km og 2 Model S'er siger mig, at føret betyder mest og varme m.m. i kabinen betyder intet. 

Hvis man er gået efter Teslas opgivne 500+ km så er man ligeså naiv som når man køber en benziner der er opgivet til 32 km på literen, det er tekniske normer der ALDRIG har hold i virkeligheden. MED MINDRE man er grøn certifikat chauffør!

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Dec 15 '15
laslun
laslun Dec 15 '15

Lige siden Kristian kom forbi mig for et par uger siden lige fra motorvejen med 180 Wh/km, så har jeg forsøgt at køre en tur, hvor jeg kommer under 200 Wh/km.. Er ikke lykkedes endnu, men på længere ture (over 50 km på motorvej) så rammer jeg ca. 230 Wh/km. Glæder mig til jul, hvor vi skal til Norge på vores første rigtig lange tur. At eje en Tesla er helt klart en anden måde at eje bil på end en diesel/benzin. Hvis man bare vil sætte sig ind og køre og køre langt, så skal man ikke have en Tesla. Det kræver bare planlægning, sådan er det. Jeg har til gengældt mødt en masse spændende folk, når man lader ved en Supercharger, det tager jeg med på plussiden.

P85DK
P85DK Dec 15 '15
Citat fra Kristian70k Dit forbrug undre også mig.. Mit ligger på 231 i dag på 250 km motorvej.. Tror det er en fejl på din bil.. Vil ikke tro jeg ville kunne gøre det bedre hvis jeg kørte i den.. Mit tempo var i dag 120-150 km/t.. Forbruget var højst på vej syd på fordi der var modvind.. Og mindre på vej hjem.. (Medvind :))

Hvordan kan du have 231 i forbrug med 250 km motorvej med mellem 120 - 150 km/t?

Jeg skal være heldig at få 231 ved 250 km motorvej med mellem 120-150 km/t OM SOMMEREN ...

I dag med en tur fra Rungsted til Kirstinehøj og retur var forbruget lige under 300 og var aldrig i nærheden af 150 pga trafik

Hookmaker
Hookmaker Dec 15 '15

Jeg kan da også sagtens køre (nu) med under 230 i forbrug på motorvej ved 110, og under 200 ved 80 km/t på hovedvej og jeg ved hvordan jeg skal gøre det, men jeg gider bare ikke. Jeg har ikke købt min for at slå nogen grønne rekorder, men fordi det er en fed bil der med sin accelleration og køreegenskaber giver kanon køreglæde.

@P85DK, det kan han heller ikke fordi han ikke kører 150!

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Dec 15 '15
dankersoe
dankersoe Dec 15 '15
Kristian - hvis du på et tidspunkt er frisk vil jeg gerne på kursus i at køre økonomisk (mener det faktisk), er du frisk på at dele hemmelighederne? :-)
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 15 '15

Jeg tror faktisk også at det for nye brugere med v.7.0 er blevet sværere for dem at monitorere deres momentane forbrug lige så eksakt som man kunne tidligere. Det gælder for så vidt både forbrug og regen. Før v. 7.0 havde vi jo altid et fuldt og konstant overblik over forbrug og regen via displayet i midten. Nu er denne del ikke længere så tydelig i displayet og kan vel egentlig også helt vælges fra med 7.0?

Kristian70k
Kristian70k Dec 15 '15

Det er fordi jeg er en fandens karl :) jo jeg havde min auto på 145 hjem over.. jeg ved ikke hvorfor men jeg er opmærksom på vejr og vind.. skal jeg langt planlægger jeg at ligger langsomt ud og slutte lidt hurtigere :) jeg vil gerne hvis jeg kan hjælpe..men det er jo ikke aktuelt for folk der har 100 km de skal hver dag.. Jeg ser frem til at høre om du får noget ud af tesla mht dit forbrug.. det virker højt.. 

Kristian70k
Kristian70k Dec 15 '15

tjekkede lige i bilen, den står på 222 km kørt, og der er et snit på 232 wh pr km.. motor vej, og lidt i skanderborg :) så lidt by/landevej

Tryl
Tryl Dec 15 '15
Jeg kører 25 km. På landevej til og fra arbejde. Jeg har 7 vigepligter og 4 rundkørsler undervejs. Jeg kører så fornuftigt jeg kan og har et gennemsnitsforbrug på ca. 247 Wh/km. Forbruget er over 300 i starten hvor batteriet er koldt og falder efterhånden når det bliver varmere. De sidste to dage har jeg prøvet at trille i Neutral hen til rundkørsler eller sving. Et let tryk ned på gearpinden sætter den i N, og et hårdt tryk ned på gearpinden sætter den tilbage i D, hvorefter der motorbremses lige inden sving eller rundkørsel. Det er faktisk ganske nem betjening og har reduceret mit gennemsnit til 180 wh/km. På de sidste 10 km. Hvor mit batteri er varmere er jeg faktisk helt nede på 160 wh/km. Jeg kører ca. 90 km/t når jeg starter med at trille og på lige vej kan jeg trille 600-700 meter uden at tabe afstand til foran kørende.
Det kan godt være jeg bliver træt af denne kørestil, men i morgentrafikken følger jeg blot trafikken, og kommer ikke hurtigere frem ved at køre frisk.

Er der nogen der ved om denne kørestil slider unødigt på motor, gearskifter eller andet, når moteren kobles til og fra ved hastigheder på 60-90km/h?
runeh
runeh Dec 15 '15

Jeg vil nu også sige mit gennemsnitlige forbrug ligger på omkring 230-250 ved blandet kørsel, mere ved motorvejskørsel på dette tidspunkt af året. Jeg har 20 km hver vej 3 dage i ugen på landevej. Jeg starter ud med 5-10 min forvarme om morgenen på strøm, men altså med helt koldt batteri. Det betyder jeg slet ikke når at komme af med regen begrænsningen på turen. Mit snit på sådan en tur ender på 250 wh/km og her kommer jeg aldrig over 80 km/t. 

Min seneste lange tur var kolding-holstebro og retur. Foregik en regnvåd søndag med hård blæst/storm. Se vedhæftede billede. Bilen er 70D. Det skal siges, at denne tur var ca. 50/50 landevej/motorvej, autopilot på 80 på landevej og 100 på motorvej... Turde ikke køre hurtigere af frygt for ikke at nå hjem ;( Men det giver så også en rækkevidde på 300 km i en 70D ved mormor hastighed. 

Forummets indlæg er redigeret af runeh Dec 15 '15
ElPeter
ElPeter Dec 15 '15
Er der egentlig nogen forskel på at sætte den i N eller bare holde speederen tilstrækkeligt nede til at den ikke laver regen?

Jeg mener der er jo ikke tale om at motoren bliver koblet ud i N som på ICE biler, der er jo slet ingen kobling, så den kører vel stadig med rundt når bilen triller, uanset N eller ej.
LennartG
LennartG Dec 15 '15
Man kan lige præcis "krybe" til Århus, ca. 300 km, fra København. (85D)
I praksis skal der dog mellemlades for at slippe for besparelser på varme eller overhalinger.
Alt i alt ret skuffende rækkevidde i koldt og vådt vejr (som i dag)
tintin
tintin Dec 15 '15

Jeg har haft min P85D siden marts og har kørt 23800 km med et gennemsnit på 226 wh/km.

Jeg kører helt som jeg har kørt i mine tidl. biler altså ikke morfarkørsel selvom at jeg er morfar

JesperM
JesperM Dec 15 '15
Jeg har et snit på 215Wh/km over 21000 km siden 1. Juli, 85d
Sommer månederne lå på 208-209
Vintermånederne indtil nu på 228Wh/km
I dag kørte jeg Esbjerg centrum <-> Vejle centrum med et snit på 241Wh/km. AP på 120km/h den ene vej og 130 den anden vej med en del overhalinger (+160), 21 grader i kabinen uden forvarme og uden Range mode. Syntes egentligt det lever fint op til mine forventninger.
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 15 '15
S85 fra marts 2015. 27.000 km. Snit 208 wh/km. 800 km december. Snit 220 wh/km. 75 % motorvej 25% landevej 19"
Lauer
Lauer Dec 15 '15

Har et snit på lige under 215WH/km på ca. 26.000 km P85 19". Meget blandet kørsel og sparer ikke specielt på strømmen, men kører med max regen hvor muligt. Jeg kører så vidt muligt med sædevarme i stedet for klimaanlæg. Forbruget over året viser klar forskel på sommer og vinter, her er mine tal fordelt over 2015.

232 Januar (vinterdæk)
229 Februar (vinterdæk)
220 Marts (vinterdæk)
217 April
212 Maj
205 Juni
208 Juli
193 August
200 September
217 Oktober
230 November (vinterdæk)
229 December (vinterdæk)

Forummets indlæg er redigeret af Lauer Dec 15 '15
ODE90D
ODE90D Dec 15 '15

@LennartG: Det lyder underligt du skal "krybe" hele vejen for at køre 300 km. Med det vejr vi har i denne tid med våde veje og lidt blæst burde du kunne køre efter hastighedsgrænserne (og lidt til) og stadig holde min 4 km pr kW/h. I en 85D giver det 340 km ved fuld opladning, men du havde måske kun ladet op til 90% inden du tog afsted med et koldt batteri og kabine?

Sider: «« « ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 »