Loading...
dk

Ladeboks - hvad er der i den? | Tesla Forum

JonasHansen
JonasHansen Aug 18 '15

Hej.

Jeg er nyslået Tesla ejer, og dette er mit første indlæg på forummet.

I forbindelse med min nyerhvervelse, har jeg brug for at få opgraderet stikket i carporten, og har siddet og læst på mulighederne.

Jeg er dog noget forundret over prisen på de ladebokse som jeg har fundet på nettet (f.eks. elbilsupport.dk), hvor prisen ligger over 6000kr. Så ud over en bi-måler, som der er i nogen af ladeboksene, hvad er det så der gør prisen så høj? Jeg tænker at eletronikken der styrer ladningen sidder i bilen, da den jo fint kan lade fra alm stik. Så er sådan en ladeboks ikke bare et stik med en kasse omkring, eller er der noget andet smart i den?

Mvh Jonas

DeaconWP
DeaconWP Aug 18 '15

Jeg vil starte med at sige, at du med en Tesla med kun den enkelte lader IKKE har brug for en ladeboks på væggen.

Kiefer
Kiefer Aug 18 '15

Nej, elektronikken sidder ikke kun i bilen, i en ladeboks er der oftes følgende:

En controller til kommunikationen mellem boks og bil.
Et relæ som åbner når controller giver besked.
Måske en sikring.
Måske en bimåler.

Så skal der være enten et kabel med Type2 stik, eller et type2 hunstik hvor du selv skal sætte et kabel i. Det kræver så en anelse mere avanceret kontroller.

Den billigste lader kan man bygge selv for under 2500,-
De dyreste koster over 10.000,- men grundlæggende er der det samme i dem alle sammen.

Og jeg er så ikke enig med Deacon, jeg synes det er rart at have en lader hængende på væggen. Så jeg ikke skal have kablet ind og ud af bilen hver gang jeg kommer hjem, men bare kan tage kablet direkte fra væggen.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 18 '15
DeaconWP
DeaconWP Aug 18 '15

I en ladeboks sidder der noget elektronik, der åbner for relæet, der sender de 230/400 volt 16/32 ampere ud til type 2 stikket, efter at boksen har "kommunikeret med den tilsluttede bil.

Med din Tesla følger en ladeboks på kablet, og den tillader Teslaen at trække op til 16 Ampere på de 3 faser, og op til 13 ampere på en enkelt fase.

Så når du skal opgradere dit stik i carporten, kan du, med enkeltlader i bilen, blot opsætte et rødt Cee stik til 16 Ampere.

DeaconWP
DeaconWP Aug 18 '15

Den ladeboks, der sidder på dit Tesla kabel, måler forsyningen, og efter at have godkendt spænding og Jordforbindelsen, tillader den Teslaen at begynde at lade.

Falder spændingen for meget ind til din ladeboks, vil den sige stop, og advare dig med blinkende lamper, som tegn på, hvad der er gået galt.

Skal du bruge mere end de 16 ampere til at lade med, skal du bruge en type 2 / type 2 kabel, der er dimensioneret til 32 Ampere. Samtidigt skal der så være en ladeboks, som kan kommunikere med bilen gennem kablet, og så vil bilen kunne starte med at lade.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 18 '15
DeaconWP
DeaconWP Aug 18 '15

Har du investeret i en Tesla med dobbelt lader, er det ikke sikkert, at du behøver en ladeboks på væggen alligevel.

Hvis du har den tid der skal til for at lade med 16 Ampere, der jo giver 55 km kørsel på en ladetime, så kan du jo nøjes med at bruge standard kablet derhjemme, i et almindeligt rødt CEE 16 amperes stik.

Men du kan så, når du er ude i byen og måske har brug for at kunne tanke så meget som muligt under en frokost pause på ferien, bruge dit type 2 / type 2 32 ampere kabel, tilkoble dig en 22 KW lade station, og så kunne lade med 110 km kørsel pr ladetime.

DeaconWP
DeaconWP Aug 18 '15

Du kan altid installere en bimåler i en til formålet indkøbt kasse, og sætte den på væggen ved dit strøm stik. Hvis du altså synes, at det vil være sjovt at se, hvor mange KWH du trækker fra nettet derhjemme til din ladning.

Lader du meget derhjemme, kan du lave et regnestykke på, om det kan betale sig at prøve at få noget af el afgiften retur. Det svarer til lidt over en krone pr KWH.

En sådan "penge tilbage ordning" vil kræve, at du har en abonnements ordning med en "udlejer af en ladeboks, og får installeret din opstilling af en godkendt håndværker, som sikrer at måleren kun kan måle strøm, der forbruges af en ladende bil.

Denne månedlige, og relativt store installationsudgift skal du så holde op mod, hvor meget strøm du påregner at skulle lade på din bil i den tid du betaler for den ordning.

Og lige pt, er det en ordning, der kun gælder året ud. Med mindre den medtages i ny lovgivning for næste år.

Ethvert firma kan eje en måler, der måler ladestrøm, og det firma kan få den portion afgift retur, for det strøm det har solgt til ladning af elbiler. Så man kan dog også konstruere forholdene billigt derhjemme, med lidt kreativitet.

DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

Hvis du skal til at lave nyt strøm i carporten, kan det anbefales, at der installeres en ny 3 X 16 amperes sikringsgruppe, hvorfra der trækkes kabel til dit udtag i carporten. Sidder det udsat for vejret, vil jeg personligt investere i et ekstra HPFI relæ, således at hvis der kommer fugt i noget af lade kredsen, så slår det kun det relæ fra, og der vedbliver at være strøm i huset. Og så er der mindre konflikt imellem Teslaens strømforbrug, og det dit komfur evt vil bruge samtidigt.

Din elektriker vil kunne dimensionere delene korrekt.

DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

Nå, jeg må vel hellere stoppe nu.

Knudsen
Knudsen Aug 19 '15
lytter lige med her - og tak for god forklaring. Top nice...
DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

Hovsa. Ikke alle er enige om, hvorvidt man skal ofre en ladeboks eller ej.

Afhængig at lobbyisme, personlige eller firmamæssige interesser siges det, at for at højne el sikkerheden, skal man installere en ladeboks.

Min version er, at installerer man en ekstra 3 X 16 Ampere Gruppe, så er det lige så godt.

En ladeboks vil sige stop, hvis spændingen er for lav, og man skal så justere ladestrømmen lidt ned. En sikringsgruppe vil bare slå fra, når strømmen er for høj. Og så skal man skifte sikring, eller slå den til igen, når man har justeret ladestrømmen lidt ned.

DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

Den store fordel der er med en Tesla er, at du altid kan lade fra et hvilket som helst rødt CEE stik, når du medbringer dit ladekabel, som har en ladeboks monteret på kablet.

Skulle du være så heldig at have adgang til et 32 amperes CEE stik, vil du kunne tappe 16 ampere ud af det, blot ved at medbringe en lille stump ledning, hvor der er 32 Amperes hanstik, og et 16 amperes hunstik. Så trækker bilen bare den strøm den plejer.

Jeg forestiller mig, at sådanne 32 amperes stik kan findes i industrielle områder, hvor man nok ikke er så nøjeregnende med, hvad strømmen bliver brugt til. Spørg dog først, for du trækker et stik til en kørende maskin ud af dåsen. "Hvad skete der? Nå, det var bare en Tesla ejer, der skulle nasse strøm."

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 19 '15
DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

Er din carport opstillet et "offentligt sted", hvor du måske frygter, at dit stik kan tappes af "gratister, kan du løse det ved, at du inde i huste får monteret en afbryder, så der kun er strøm i stikket, når du selv har koblet din bil til.

DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

Og rigtig mange Tesla ejere ser, som Martin, det nemme i, at man på nemmeste vis har et kabel fast i garagen/carporten, som bruges hjemme, og ikke lige skal fiskes ud af bagage rummet.

Der kan man også vælge at købet et originalt Tesla ladekabel, som det der følger med.

Det kan tyveri sikres, og kan pilles ned og medbringes, såfremt det i bilen skulle strejke, grundet indtrængende vand etc.

DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

Så for søren, det er jo arbejdstid i morgen. Godnat.

JonasHansen
JonasHansen Aug 21 '15

Hej allesammen.

Tak for alle de gode svar. Ud fra mit behov, forbrug og placering, lugter det af at jeg bare skal have opgraderet mit nuværende stik til et rødt CEE med 16A.

@DeaconWP hvordan tyverisikrer man det alm ladekabel?

Mvh Jonas

Forummets indlæg er redigeret af JonasHansen Aug 21 '15
kajakaj
kajakaj Aug 21 '15
Når bilen er låst er ladekablet låst til bilen. Den røde CEE adapter må dog sikres på anden vis da den kan klikkes af.
BoHolden
BoHolden Aug 21 '15

@MWN - har du et billede af din løsning ?

Sthing
Sthing Aug 21 '15
Hej @BoHolden. Jeg har billeder af min hjemmebyggede løsning i en anden tråd: http://teslaforum.dk/...ller-openevse?page=1
JonasHansen
JonasHansen Aug 21 '15

Jeg bor for enden af en lille lukket vej, så tror ikke ar risikoen for gratister er specielt stor (men kan selvfølgelig blive overrasket/klogere). Vedr. bekvæmmeligheden ved at have stikket hængende i en ladeboks, så tror jeg ikke at jeg vil synes at det er merprisen værd.

Er der nogen der ved hvad standbyforbruget for at lade det nuværende kabel hænge mens det er sat i stikket (i væggen men ikke forbundet til bilen), og tilsvarende for en vægmonteret ladeboks. Jeg er ikke specielt bange for at mit kabel bliver stjålet, så tænker at man bare kan lade det sidde i CEE stikket, men nok ikke hvis elektronikken i ladekablet har et standbyforbrug på 100W eller lign. Eller kan man få CEE stik med afbryder?

Mvh Jonas 

Sider: 1 2 »