Loading...
dk

Venstre arbejder på at der skal registreringsafgift på el-biler ved omregistrerering | Tesla Forum

XBI
XBI Aug 19 '15

Har haft en del dialog med diverse "myndigheder" omkring emnet "kan jeg sælge min Tesla i 2016 uden at skulle betale en evt.afgift".

Skrev til SKAT, fik hurtigt et svar tilbage hvor de skrev at det kunne de ikke udtale sig om.

Skrev til Skatteministeriet (2 gange) har aldrig fået svar.

Skrev til Brian Mikkelsen (K) som opfølgning på denne artikel (http://www.business.dk/transport/konservative-regeringen-oedelaegger-markedet-for-elbiler), fik hurtigt et svar tilbage hvor han bekræfter at han er uenig i Venstre's holdning og at han ønsker en 2 årig forlængelse af den nuværende ordning.

Skrev til Louise Elholm (V - skatteordfører), og fik, efter et par rykkere, i dag dette svar:

"Som du ganske rigtigt skriver, har vi i regeringsgrundlaget lagt op til en omlægning af bilafgifterne. Med hensyn til dit konkrete spørgsmål, må jeg sige, at det ikke umiddelbart er min forventning, at det bliver afgiftsfrit at omregistrere elbiler efter årsskiftet. Vi har dog ikke lagt en model frem endnu for et nyt afgiftssystem, og derfor kan jeg ikke give dig et endeligt svar på nuværende tidspunkt."

Hvor essensen må være at Venstre planlægger at der SKAL erlægges en afgift for at handle sin brugte el-bil efter 31/12-2015.

Jeg er en SMULE rystet, det er helt uhørt og jeg håber virkeligt at Venstre kommer i mindretal omkring dette. Troede ikke at jeg nogensinde skulle sige det: men så hellere den gamle regering :-)

Forummets indlæg er redigeret af XBI Aug 19 '15
NCL
NCL Aug 19 '15
Man må da håbe der er noget hun har misforstået, ellers er de da helt ude i hampen :-(
XBI
XBI Aug 19 '15

Ja det må man, men nu er hun trods alt skatteordfører for venstre.

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 19 '15

Det er da en and.  Man kan da ikke stavnsbinde flere tusinde elbilejere på den måde. Hun har da ikke forstået en dyt af det hele.

P85DK
P85DK Aug 19 '15

Hun må have misforstået - vi har svaret afgift for bilerne under de regler der var på registereringstidspunktet. Det følger bilen.

Hvis rigtigt, så skal de jo give afgift tilbage på alle andre biler ved omregistrering såfremt de ændre afgiftssystemet - never gona happen

Hookmaker
Hookmaker Aug 19 '15

Hun fatter simpelthen ikke hvad hun taler om og HOV, hun er jo ordfører. Hvem har valgt hende ind?....;-) 

MEN når det så er sagt så synes jeg det er en RIGTIG god idé at rette henvendelse til myndigheder og give dem de gode idéer - vi kan jo ende med at de griber en af dem....;-) (STÆRK ironi kan forekomme).

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Aug 19 '15
Henrik1968
Henrik1968 Aug 19 '15

@Gustavsfar1

Enig - hvis takken for at være early adapter er, at man bliver stavnsbundet (uagtet at jeg regner med at beholde min Tesla i mange år), så er V i den grad udenfor pædagogisk rækkevidde...

Men i al stilhed var jeg vel ikke i tvivl om det allerede, givet deres valg af formand!

DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

Kan I ikke bare holde jeres debat herinde, og ikke give de dumme politikere endnu dummere ideer?

I kan sgu læse herinde hvordan det plejer at være ved sådanne hidtidige afgifts ændringer. Som Hookmaker skriver. Så tro nu på dem der er kloge nok til at udtale sig.

Men nu er det måske for sent?

Satans også ! ! !

XBI
XBI Aug 19 '15

@DeaconWP

ikke enig, hvis man ikke følger dem til dørs, så vedtager de bare noget de ikke kan lave om og så hænger vi på den.

Eneste at gøre at at sørge for at deres planer kommer frem og så tage den derfra. SOm det er nu er regeringen i mindretal, men dermed ikke sagt at K, trods deres favør for en forlængelse, ikke "handler" den af med noget andet.

Men, hvis der stemning for det herinde så aflyser jeg gerne en aftale med en journalist omkring emnet ?

Raymond
Raymond Aug 19 '15

@Hookmaker: Helt Enig

DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

Ude i det åbne samfund er der nok folk, der, fordi de ikke kan "regne den ud", er lidt jantelovsmisundelige på folk, der kun kan få en hverdag til at hænge sammen i en elbil, hvis den har høj nok batteri kapacitet. Og så køber sådan en. Til trods for, at den er temmelig dyr.

Hvis man så til de samme mennesker udråber, at kommer der 400.000 kroner på i afgift på en 2016 Tesla, så vil prisen på en brugt stige 300.000. kr. Hvad vil de mennesker så tænke? "Ah, det var da godt, at det skete!"

Eller vil de tænke: "Og nu tjener de svin også en masse penge!!!" Tja.

Hvad er Journalistens opgave? At sælge aviser? Pleje sin karriere? Eller hjælpe dig, mig og alle andre med at få den nye afgift så lav og så sent som muligt?

Man kan da godt følge dem (politikerne) til dørs, ved at fortælle, hvor svært det er at være kørende sælger i en el bil med 120 km rækkevidde, og en langsom ladning flere gange om dagen.

Og ved at fortælle dem, at man ikke synes, at el´bilerne er udrullet så meget, at  tiden er inde til at afgifte lidt ad gangen.

Men der er måske også andre "argumenter, som man skal passe på, at en journalist ikke misbruger i sin "pleje af egen karriere".

Såsom at din nabo skal endnu engang betale for din Tesla. Fordi du tjener lidt penge på en handel igennem den blå avis.

Alt positiv opmærksomhed omkring det urimelige i, at den eneste fuktionelle el bil på markedet skal brandbeskattes, blot fordi den er "pæn" er velkommen.

Vi har jo brug for, at en Tesla model 3 heller ikke bliver brandbeskattet, bare fordi den har en funktionalietet, og dertil hørende pris bliver lidt dyrere end en Chevrolet Spark 1,2 LT, som ikke kan køre 20 km på en liter.

Så hvad din journalist hjælper dig med, tja, det må han/hun jo vise os.

Hvis verden udvikler sig, som denne debile kvinde udtaler sig, så kan det ikke betale sig at købe 10 styk Model S hjem nu, med forventning om at sælge dem på det danske marked som ubrugte hengemte modeller. Men ellers ville det da være et godt sted at placere 10 mill kr i november/december, og så hente 20 til 30 % fortjeneste til efteråret 2016.

Men går det bedst muligt, er der jo kun 19.900 at hente, og så ser det mere ud som et Nordea investerings Prospekt.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 19 '15
Hilbert
Hilbert Aug 19 '15

XBI: For guds skyld, mand – bland ikke journalister ind på en tilfældig udmelding/ide. Jo flere mærkelige ideer og spørgsmål i debatten, desto større risiko for åndsvage forslag fra politikere, som normalt ikke ved ret meget om sagerne.
Normalt forelægges politiske forslag til udtalelse fra berørte organisationer (f.eks FDEL) og disse kan så melde ind med faglige/saglige kommentarer til ofte uovervejede forslag.
Det vi kan frygte er, at Venstre i deres planlagte hastebehandling af nye regler ”glemmer” at spørge de mere fagligt kompetente - det har de desværre allerede vist eksempler på.
Derfor skal vi nu og her kun arbejde for en forlængelse af afgiftsfritagelsen, for at give tid til den påtænkte afgiftsreform. Alt andet vil være ”at komme grus i maskineriet”.

XBI
XBI Aug 19 '15

@DeaconWP

forstår din holdning, og ja, der er måske nogle idealistike journalister derude, men det er deres opgave at sælge deres medie.

Hvad jeg er uenig i er hvorvidt en afgift vil medføre en stigning på brugte Teslaer, det tror jeg ikke det vil. 

For det første så er der det psykologiske, man vil ikke betale 1 mio i dag for noget der kostede 700K i går.

For det andet trækker det ned i prisen hvis man skal købe en varer man ikke har tillid til fortsat kan serviceres i nærområdet.

Du så hvad der skete med Renault Fluence, da Better Place gik konkurs var bilerne usælgelige, havde en nabo der købte en demo for 40K (ex. batteri), det var vel omkring 1/4 af hvad den opr. kostede. Det samme vil ske med Tesla'erne. De heldige er dem der har bilen via leasing så man i det mindste slipper for momstabet ved export til vores nabolande.

Hviidbjerre
Hviidbjerre Aug 19 '15

Lad den ligge... så vi undgår en ugennemtænkt haste beslutning. Politikerne har andet at se til for tiden.

Følg debatten nøje, og hvis/når de tager hånd om emnet, skal vi være klar til at gå "all in", hvis nogen skulle finde på, at lægge op til tåbeligheder (udanske metoder) som at straffe eksisterende elbil ejere bagudrettet ved at pålægge afgift ved omregistrering.

DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

Så må tiden jo vise, hvordan det udvikler sig.

Og ja, det var da en billig bil.

Men der er jo kun 6 % moms tab ved at sælge sin bil i Tyskland, så mon ikke det hele gå.

De ældste har jo allerede "tjent" på prisstigninger, så der er vist ikke nogen, der får skrabt skindet af næsen. Måske bare ikke en gevinst mere oveni.

Jeg håber alle politikere besinder sig og lader afgift fritagelsen køre noget tid endnu. Og at alle el bil ejere forbliver glade og lykkelige, uanset hvordan det går. Påvirk dem. Kæmp for sagen. Og lad fornuften sejre.

Og så forbliver jeg i min lille blåøjede boble, der får mig til at tro på, at en elbil vil ramme minimums afgiften på de 20.000 kr efter d. 1.1.2016

RD_85D_15
RD_85D_15 Aug 19 '15

@XBI 

der findes et veletableret europæisk marked for bilerne brugt så der er ingen væsentlig risiko at blive stavnsbundet til bilen eller en gentagelse af Renualt Fluence scenariet. Eneste MEN er at det ikke er muligt at få moms retur (og evt told?).

Hilbert
Hilbert Aug 19 '15

Vi kan lave vores demonstration og her formulere vores ønsker, men ellers bør vi nok have tillid til at FDEL, Dansk Elbil Alliance og Dansk Energi bliver hørt inden endelig vedtagelse af en kommende afgiftsreform.
Og så er jeg i øvrigt her enig med Hvidbjerre og DeaconWP.

Knudsen
Knudsen Aug 19 '15
Uha... Skræmmende læsning... Det tyder da lidt på at vores kære skatteordfører ikke helt fatter hvad hun snakker om...

Men ved evt. eksport til fex. Tyskland, hvordan forholder det sig med momsen - længere oppe skrives at man "kun" mister 6% pga. moms difference og - RD_85D_15 skriver at man mister momsen... Men hvad er egentlig korrekt i forhold til moms og evt. eksport...?
Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Aug 19 '15
DeaconWP
DeaconWP Aug 19 '15

Man kan ikke få moms retur på en bil, der har været indregistreret i DK.

Et firma som Tesla kan eksportere en ubrugt Tesla til et andet land, uden at svare dansk moms af salget. Bilen skal så bare "momses" i modtager landet.

Det har skat svaret mig, i en forespørgsel, hvor vi her på forum har ledt efter hjælp til Karl.

Derfor vil en Brugt Tesla i DK i teorien være højere i pris, end den vil være i Tyskland, hvor den kun har været pålagt 19 % moms som ny.

Så forventer mat at kunne sælge en brugt Tesla til 125.000 kr i Dk, vil man nok kun få den solgt til 119.000 kr i Tyskland. HVIS MAN KUN TÆNKER MOMSENS INDFLYDELSE.

edit:

En Teslas værdi i Dk kan omregnes til værdi i Tyskland sådan her, rent momsmæssigt:

Værdi i Dk / 125 * 119 = forventet værdi i Tyskland.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 19 '15
RD_85D_15
RD_85D_15 Aug 19 '15

Moms spørgsmålet gør at det norske marked med gældende regler bliver væsentligt mindre interessant, da de hverken har moms eller told på bilerne. Dvs. at man her ikke kan få kompenseret moms (25%) og told (10%) af købere i salgsprisen som man kan i Tyskland.

Netop det norske marked er det mest likvide med mere end 6500 solgte Teslaer og derfor relevant i det danske nærområde for nærværende. Dvs. second hand markedet er i EU området.

Forummets indlæg er redigeret af RD_85D_15 Aug 19 '15
Sider: 1 2 3 »