Loading...
dk

HASTEHJÆLP nye spørgsmål (se nederst side 2) - tvivl om valg inden onsdag... | Tesla Forum

Sithfury
Sithfury Aug 22 '15

Jeg vil helt sikkert vælge D (Nu har jeg også selv en 85D)

Med D får du:

1. Ekstra range
  2. 4 Hjuls træk, med eminent vejgreb
  3. over 1 sekund hurtigere 0-100
  4. 250km/t topfart

Det er rigtigt at du mister lidt plads i frunken på en D, men der er riiigeligt med plads i en TMS alligevel.

Mht. støj, så er der den lækre elektriske lyd ved acceleration :-)  Det er altså det hele.

Jeg ville ikke vælge autopilot pakken, da vi jo ikke rigtigt har den endnu, og du får alle de nemme fordele alligevel. Automatisk nødbremse mv. Du kan altid opgradere senere, hvis autosteer og autopark bliver fedt. Med det gode bakkamera og kæmpe sidespejle, er TMS faktisk mega nem at parkere.

TACC, Traffic Aware Cruise Control er fedt, men hakker stadigvæk for meget, når der er overhalinger mv. Bliver nok bedre i senere opdateringer.

Jeg overvejede også Carbon, men holdte mig til pianosort og har ikke fortrudt det. Det virker mere enkelt efter min mening. Hvis du senere fortryder, er det en guide til hvordan du selv kan wrappe dit interiør i carbon til billige penge :-)

Forummets indlæg er redigeret af Sithfury Aug 22 '15
jespert
jespert Aug 22 '15
Puuuuuh det er ikke nemt med så splittet er panel. Kan godt følge argumenterne for at vælge D både til eller fra. Tager ud og ser om jeg er så heldig at jeg kan prøve begge motorer.
DeaconWP
DeaconWP Aug 22 '15
I vores familie vil vi alle stemme for vinterpakken. Er der noget bedre på en småkold dag, end at få ryg og bag varmet godt op.? Og med vinterpakken kan du spare på kwh forbruget til kabine varmeren. Så der fik du lige den ekstra range, som en D måake også ville have givet dig.
Jeg synes dine egne argumenter er bedre/vigtigere end de svar du får.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 22 '15
Junior
Junior Aug 22 '15

Jeg er også fan af vinterpakken :-) Glæder mig til at bruge det opvarmede rat om vinteren, for læderrat kan sgu blive pænt kolde på den tid af året :-)

Niels
Niels Aug 22 '15

Har selv haft en P85 og har nu en P85D, så har personlig erfaring med begge.

Det er en skrøne at D moddelen "larmer" - det var kun de aller første modeller som blev leveret i USA - både P85 og P85D summer en anelse under kraftig acceleration - det skyldes at der løber en strøm igennem elektronikken på 1300 Amp - det  er fysisk umuligt at dette ikke laver et vekslende magnet felt. det skaber det lidt lyd.

Lyden er ikke forskellig med eller uden D - under normal kørsel er de begge helt stille og dæk/vindstøj er alt domminerende.

P85D modellen har i praksis samme række vide som P85 - jeg oplever ingen nævneværdig forskel.

Vejgreb er lysår fra hinanden, betyder sikkerhed noget for dig så tag en D, er prisen den største faktor så vælg uden  - groft sagt kan du sige at med D kan du accelerere i regnvejr, i sving m.m. uden D kan du kun gøre det lige ud når vejen er tør/solen skinner - i hverfald for en P, muligvis lidt anderledes uden P'et.

Det er helt korrekt at D giver et minimalt rum ude foran, her er nu kun plads til 3 indkøbs poser - jeg brugte det aldrig i min gamle så savner ikke pladsen (der er tonsvis af plads bag i)

mht. vinterpakken er det helt korrekt at det kan anses som en række vide forlænger (hvis man har passagere på bagsæderne)  - børn fortjener også komfort, vælg det hvis du er mere end 2 personer i din familie.

Vælg carbon fra - du kan altid få det folie betrukket og de få gram betyder nok ikke alverden.

stof sæder er et fint valg, og har selv haft classic sæder og nu next gen - jeg syntes det er overdrevent hvordan folk roser next gen - de er LIDT bedre, men classic sæder er nu også ganske fine - folk med lidt ekstra vægt bør vælge classic.

luft undervogn er/var et af de sidste valg jeg ville tage - har det i min nuværende, men ville ikke savne det og er ren "lir"

Hvis støj, penge og rækkevide er en parmeter du er bekymret om bør de ikke tænke på 21" hjul - de gør alle 3 ting værre og mange som har købt orginale 21" hjul forsøger at sælge dem efterfølgende.

DeaconWP
DeaconWP Aug 23 '15
Niels: Tak for de saglige objektive indlæg.
BlackPanther
BlackPanther Aug 23 '15

Jeg er næsten 100% enig i alt hvad Niels skriver.
Det er altid den hurtigere acceleration der bliver fremhævet ved "D" modellerne. Men faktisk synes jeg at sikkerheden burde vægte min. lige så meget. 4 hjuls træk har meget bedre vejgreb som du vil mærke / få gavn af vi vådt føre og ikke mindst om vinteren.
Next gen sæder ville jeg aldrig fravælge. Men det er en smags sag. Derfor er det en af de ting man bør prøve før man køber :-)
Soltag. Før jeg havde prøvet at være i en Tesla var jeg 100% sikker på at det skulle jeg ikke have. Men da jeg prøvede at sidde på bagsædet af en uden soltag kunne jeg ikke sidde ret op. Jeg er kun 183 !!!
I modellen med soltag kan en person på 190 sagtens være der efter mit gæt......
21" hjul synes jeg er smukke og smarte. Hvis man ofte bruger sin bil på ujævne veje bør man nok tænke sig om en ekstra gang før man vælger 21". Her igen synes jeg det er noget man bør prøve før man køber. Mit valg faldt på 21" ved bestillingen. Hvis jeg skulle bestille i dag ville jeg vælge 19". Når 19" var slidt ned ville jeg putte vinterdæk på dem og efterfølgende købe nogle uoriginale 21" med sommerdæk.

Forummets indlæg er redigeret af BlackPanther Aug 23 '15
Hookmaker
Hookmaker Aug 23 '15

Ditto her er også meget enig med Niels. Efter 1 år i en S85 og nu 4 mdr. i en P85D, så vil jeg klart sige D, bilens køreegenskaber i sving og generel handling er væsentligt anderledes og den føles som om den sidder meget bedre fast på vejen.   

krabbe
krabbe Aug 23 '15
Havde selv bestilt en S85 i august og lndrede bestillingen til en S85D da det blev muligt.
(Har tidligere kørt 4wd og synes det var en rimelig billig upgrade) på Tesla.
Accelerations/ hastigheds forøgelsen er selvfølgelig sjov. Men som øvrige indlæg. Er vejgrebet / sikkerheden ikke uvæsentlig.

Har selv standard læder (kunne ikke bestille next gen til andet end P85D i oktober) det ville jeg dog gerne have have med ved bestilling i dag.

Derudover synes jeg piano er tæt på uundværlig,
Ifht. Bagsædehøjden

Vil helt klar vælge 19" (køre dem flad, og bruge dem som vinterhjul) og tilkøbe andre sommerhjul (klar billigere )

Men det handler selvfølgelig også om,
Hvad man er villig til at smide i en bil

Og lige meget hvad du vælger får du en fantastisk bil.
Uden sammenligning den fedeste bil jeg har haft. Og min glæde ved at komme ud til garagen er lige så stor i dag (4,5 mdr og 30.000 km) som den første dag jeg fik bilen

Mugge
Mugge Aug 23 '15

Hej Jespert

Har selv valgt en 85D, pga af bedre vejgreb, hurtige acceleration og flere HK. Mindre frunk plads betyder ikke noget for mig - jeg er bare glad for den ekstra plads i forhold til vores gamle olie brænder.

Ser man på forskellen i motorydelsen: S85: 378 hk / 440 Nm,S85D: 422 / 660 Nm / AWD, ja så synes jeg det er et rigtig fornuftigt valg med en S85D, ud fra en merpris på 42000 kr.

Så hvis du som mig elsker acceleration - ja så vælg en 85D, og spar noget på udstyret.

fmm1000
fmm1000 Aug 23 '15
Som du kan høre, er der mange svar. Jeg selv har valgt 85d alene ud fra, at jeg har en grusvej ned til mit hus, som man kun kan komme op ad med 4wd om vinteren.
Var det ikke for den, havde jeg valgt s85.
Du bør prioritere, hvad der er vigtigst for dig og så vælge derefter.
Pris. S85.
Hurtig. D85.
Plads i frunk. S85.
Vejgreb. D85.
Evner i vinterkørsel. D85.
Rækkevidde. Jeg har spurgt på det norske forum og en ejer, som både havde haft s85 og d85 skrev, der i virkeligheden faktisk ikke rigtig var forskel.
jespert
jespert Aug 23 '15
Tusinde tak for alle kommentarer/erfaringer osv. Ikke at det har gjort beslutningen nemmere. Umiddelbart er 42.000 ikke meget for upgraden men i den endelige pris på bilen syntes jeg alligevel det psykologisk gør en forskel om det er 710 eller 750.000 ;-)

Men har da i det mindste sparet Carbon og erstattet med en vinterpakke.

Jeg har valgt den mørkegrå lak, selvom jeg ikke syntes den er helt rigtig ramt (ligesom audi's). Men ellers er det titanium, den syntes knægten er lidt morfar, hvid syntes jeg lidt detaljerne forsvinder, sort kan jeg ikke holde pæn, rød og blå er ikke lige mig.
krabbe
krabbe Aug 23 '15
@Jespert forstår til fulde dine argumenter

Jeg har En s85D - (mørkegrå metal /midnight Grey ) piano - luft - læder - Carbon dekor (som jeg ikke ville vælge igen, så hellere wrap ) - autopilot - vinterpakke.
Hvis du vil se / prøve inden endelig beslutning.

runeh
runeh Aug 23 '15

Jeg var selv i tvivl om jeg skulle vælge D udgaven (jeg kiggede dog kun på 70 versionen). Jeg endte efter snak med forskellige mennesker (der ikke har prøvet tesla) med D udgaven. 

Jeg blev enig med mig selv, efter denne rådgivning, om, at det var 42000 kr. værd at få AWD. Godt nok snakker folk med baghjulstrukne biler om det "dynamiske" og "sjove" ved at bagenden skrider lidt når man giver gas. Tja... Jeg vil godt nok hellere stå fast og komme sikkert hjem, end lege "motorgal". Efter en kørsel en kold januar dag for et par år siden, hvor bagenden i min bil pludselig blev levende og skred fra den ene til den anden side, og jeg med en puls på det maksimale få sekunder senere endelig fik styr over bilen, er jeg sikker på, at jeg aldrig bevidst ønsker min bagende skrider ud ved høj hastighed! 

Bottom line - AWD/4WD burde efter min mening findes i alle biler, lige som så mange andre sikkerheds features. Og der er 42k billigt sluppet :)

jespert
jespert Aug 24 '15
Ved godt jeg spørger meget, men det er jo ved at være lige før lukketid for mit vedkommende. Ville i tage premium pakken til ca 25.000. Kan undvære alt der i men ville savne elbagklap. Er der nogle kabler/stik man skal bestille med?

Og det sidste er farven. Mørkegrå eller hvid perlemor. Hvad siger panelet?

Sæder. Har dårlig ryg men er mest til stofsæder. Vil jeg fortryde hvis jeg ikke bestiller next gen sæder?
Bianco
Bianco Aug 24 '15
Citat fra jespert ..Er der nogle kabler/stik man skal bestille med?.

Du bør købe et Type2 kabel, men det skal ikke bestilles. Du køber det bare i butikken når du henter bilen. 

(har ikke erfaring m Next Gen sæder)

runeh
runeh Aug 25 '15

Jeg har ikke valgt premium pakke. Mange skriver det er must have, men jeg er ligeglad med lidt ekstra lys og mørk farve i loftet - i hvert fald til den pris :)

Jeg tog mørkegrå - konen bestemte.

henrik_dk
henrik_dk Aug 25 '15

Jeg ville ikke undvære 4x4...

Har haft 2 BMW´ere (535d og 135i) og det var da sjovt, når vejen var tør, men med våde veje så gik det ofte op i hjulspind / blinkende antispin lampe. Det var sgu ikke sjovt, når konen kørte fra mig i et lyskyds i sin Renault Clio 1.0 og mig med hjulpspind i min BMW 535d med 345 HK og 750 NM... Selv med 295/30-20 bagdæk så var der hjulspind, når vejene var bare en smule våde. Meget sjovt men ikke særlig effektivt.

Selvfølgelig er bremselængden den samme om vinteren for en bil med 4x4, men den er altså meget mere stabil og sikker at køre i. Den skrider ikke ud ligesom RWD eller FWD.

Jesperbang
Jesperbang Aug 25 '15

Jeg er også glad for jeg har 4x4 på min P85D, for når det er tørt står den bare fast, og man få mere glæde af acceleratonen når du kan overfører det til 4 hjul i stedet for 2, samt som Henrik skriver, man undgår bedre de blinkende antispind mm. og selv i regnvejr tager den stadig godt fat. så mit råd der 4x4.

molsson
molsson Aug 26 '15

har selv bestilt 85D, mit valg var at den står bedre fast i vådt vejr og det har vi vel 200+ af i DK. og så var min kone opsat på sikkerheden, da hun netop kørte galt i min baghjulstrukne MX-5 en vinterdag.

Sider: « 1 2 3 »