Loading...
dk

Ang. optimal opladnings rutine | Tesla Forum

hbtesla
hbtesla Aug 24 '15

Hej,

Nu har jeg læst mange forskellige guides og det ene forum indlæg efter det andet.

Og jeg har ikke kunne finde ud af hvornår man skal oplade bilen, skal man kør den tom eller oplade fuldt osv?

Særligt i hvilket spænd (procentvis) skal man bruge billen? og hvor langt ned er usundt for den at blive afladt og er der noget galt i at oplade den 100% hver gang?

Er der andre gode råd?

BlackPanther
BlackPanther Aug 24 '15

Jeg har faktisk (forsøgt) at lave en regel til mig selv baseret på min egen fornemmelse og indput fra Tesla og KManAuto:
https://www.youtube.com/watch?v=d5vEQtpi1ok

Jeg håber det giver anledning til diskussion :-)

PS Det er lidt kluderet nedskrevet men.....
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Optimal opladnings rutine for Tesla model S:

Almindelig opladning de dage bilen skal bruges:
Opladning til 80-90%

---

Batteriet skal helst altid ligge på min. 30% og højest 90% når bilen ikke skal bruges.

---

Parkering i lang tid (over en uge):
Gå efter 50% Hvis koldt oplad til 50% dagligt. Ellers nogle gange i løbet af stilstands perioden når % falder til under 50%

---

Hvis under 30% så lad hurtigst muligt. Hvor tættere på 0% hvor vigtigere er det!

---

Hvis opladet til mere end 90% skal bil bruges umiddelbart efter opladning.

---

Ved planlægning af langtur hvor over 90% er nødvendigt:
F.eks. skal kører om morgenen: Lad til 90% (eller lidt mindre) dagen før. Lad de sidste % umiddelbart før bilen skal bruges.

---

Balancering af batteri:

Højest en gang pr. måned. Kør batteriet ned på 0 % og derefter hurtigt lade det op på 100% og derefter kør det ned på 90% eller lavere.

hbtesla
hbtesla Aug 24 '15

Ok jeg ikke med på de dage den bruges hvad er minimalt den må komme ned på for at bevare et sundt batteri?

DeaconWP
DeaconWP Aug 24 '15

Du må tømme den helt ned til 0 %, så ofte du vil, på de dage du kan sætte den direkte i en stikkontakt og lade den op.

Du skal ikke lade den stå med under 10 % på batteriet. Kommer du under, fordi du skal køre langt, skal du lade den med det samme, eller lade den op inden du slutter dagens kørsel, så der er minimum 30 % på, når du stiller den til pause for en længere tid. Så kan den godt stå til næste morgen.

Så sker der ikke noget med batteriet i den ende.

Men en Tesla er er ladet op, er en glad Tesla.

Comeback
Comeback Aug 24 '15

0% så længe du sætter den til opladning når du kommer hjem

Comeback
Comeback Aug 24 '15

3 råd:

1: Aldrig lad den stå med over 90% eller under 10% (max 2 timer)

2: Brug 100% så tit du vil (det har den godt af), men overhold punkt 1.

3: Ved længere periode uden brug efter lad den med ca. 50%

runeh
runeh Aug 24 '15

Lyder som gode råd jeg kan bruge når jeg får min tesla. 

Men hvad er begrundelsen? Levetid på batteri tænker jeg. Men hvad er processen der går galt ved høj eller lav ladestand og stilstand på bilen?

Oreo100
Oreo100 Aug 24 '15
http://batteryuniversity.com/...hium_based_batteries

Hvis man vil vide lidt mere om Lithium ion (ikke polymer).

Men husk at de biler der bliver kørt (ladet) hårdest ofte er dem med bedste batteri tilstand (demo biler feks). Så lad til 90, hold den kort tid på 100 og gå ikke i 0 uden at lade. Resten giver mere bøvl og sikkert dårligere batteri levetid.
Kiefer
Kiefer Aug 24 '15

Jeg tror ikke det er selve cellerne i et Tesla-batteri der tager så meget skade, de er vist mere forbindelserne mellem de enkelte celler der kan tage skade (brænde over). Det var vist en af årsagerne til, at jeg har fået skiftet til et nyt batteri.

/Martin

Cermit
Cermit Aug 24 '15

Hvordan kan ladningen styres i tesla? Kan man sætte den til at lade op til en given mængde og så gi den det sidste lige inden brug om morgenen? Så man kommer hjem med næsten nul % og starter med 100 % uden det skader batteriet?

Bianco
Bianco Aug 24 '15

Du sætter den i bilen til at starte ladning kl. X (huskes per lokation) og til Y %. Om morgenen kan du så med telefon-app'en ændre det til 100% og starte ladning straks. 

BlackPanther
BlackPanther Aug 25 '15

Nu kender jeg desværre ikke telefon app'en. Men tror nok, at man også kan starte opladningen fra den?

(16 dage til T dag)

Niels
Niels Aug 25 '15
jeps, inden du går i bad/spiser morgenmad ændre du opladning til 100%. så er den klar når du køre
Forummets indlæg er redigeret af Niels Aug 25 '15