Loading...
dk

Garanti på Batteri | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC Feb 13 '14

Jeg sad netop og læste Tesla's garanti bestemmelser, og særligt specifikt omkring batteriet. De skriver at der er 8 år ubegrænset km garanti på batteriet, men de skriver også at man kan forvente at batteriet evner nedsættes med tiden.

Hvad er det lige præcis at den batteri garanti dækker?

En anden ting jeg bemærker er at der ingen "rust" garanti er udover nyvogns garantien på de 4 år / 80.000 km.
Det er der på alle andre biler.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Feb 13 '14
FrederikC
FrederikC Feb 13 '14

De 70% kan jeg ikke finde skrevet nogle steder.

Har også læst det på diverse fora men har ikke set det skrevet af Tesla nogle steder.

Hookmaker
Hookmaker Feb 13 '14

Rust? den er lavet af aluminium, pånær de 2 deformationsvanger i front.

Tænker ikke så meget over batteriet, læs den her i stedet:

http:///...s-reelt-anvendelige/

FrederikC
FrederikC Feb 13 '14

Med "Rust" mener jeg corrosion, bilen kan reelt set blive ædt op af salt hvis den eks. ikke er malet/primet ordentligt.

Skaarup
Skaarup Feb 13 '14
Det var ikke meget svar du fik der, Matthias. :-)
FrederikC
FrederikC Feb 13 '14

Fedt MatthiasH!

Må selv lige høre dem omkring corrosion's garanti, men hvad jeg kan læse så følger den nyvognsgarantien på de 4 år eller 80.000 km. Lidt ringe ift andre bilmærker.

PKT
PKT Apr 5 '14

MatthiasH

vedr. din forespørgsel til Tesla om batterigaranti så har jeg også spurgt men ikke fået et konkret svar og kan heller ikke finde det nogen steder- hvilket jeg også kan forstå at andre heller ikke har fået - men som jeg forstår på dig har du fået skriftlig svar eller ?.Kunne du ikke "offentliggøre" Tesla's svar her på siden.

jeg er meget interesseret i dette idet jeg overvejer køb men mit kørselsbehov gør at jeg skal være sikker på at bilen kan blive med med at opfylde mit kørselsbehov og det kunne blive et problem hvis ikke Tesla står ved garantien (hvilket jeg dog selvfølgelig tror de gør) men det er jo desvære sådan at hvis der skulle blive problemer på et tidspunkt i løbet af de 8 år og efter flere hundrede tusinde km, så er det kun skriftlige garantier med målbare data der er relevante. . 

PKT
PKT May 13 '14

@FrederikC

Batterigaranti

Du har tidligere som jeg også efterspurgt mere info vedr. batterigarantien for Tesla model S som flot for 85 kWh modellen lyder således: 

Batterigaranti 8 år,  ubegrænset antal km

er du kommet dette nærmere 

Eller er der andre i dette forum der har opdateret viden om hvordan denne garanti virker og hvad der skal til for at den evt. kommer i anvendelse 

FrederikC
FrederikC May 13 '14

@PKT

Det jeg har læst mig frem til på diverse fora (primært TMC), er at hvis batteri kapaciteten på noget tidspunkt i de 8 år kommer under 70% så skifter de batteriet, det er dog ikke sikkert de skifter det til et nyt, men til et der har mere end 70%.

Udover det dækker de selvfølgelig hvis batteriet dør, eller på anden måde stopper med at fungere.

Jeg har dog ikke set noget på skrift vedr. dette fra Tesla.

Kiefer
Kiefer May 13 '14

Men det lyder til at der er flere i US der allerede har prøvet at få skiftet batteri på garanti.

/Martin

PKT
PKT May 14 '14

@FrederikC 

Har du evt. link til dette, hvor der nævnes dette tal (70% og hvordan måles dette ) 

@Kiefer 

Spændende har du mere info vedr. dette , links du kan give eller hvor du har info fra 

Batteriet er jo så at sige det vigtigste i denne fantastiske bil - så hvis det ikke virker, garantien ikke kommer i anvendelse så løber udgifterne.....  

supergaard
supergaard May 14 '14

Interessant diskussion, jeg mente bestemt at jeg også havde hørt Elon Musk sige at der var en garanti på 8 år på batteriet og men ville få det udskiftet hvis det kom under 80%. Uanset hvilken % er det dels svært at måle præcis hvad ens kapacitet er (man kan jo ikke aflade det HELT og så lade det helt op og stole 100% på det tal, uanset om man så bruger bilens eget kWh-tal eller fra en ekstern måler) og så synes det bare ikke at fremgå fra nogen officiel kilde på skrift!

Faktisk tværtimod i deres garanti folder står der faktisk følgende, på side 30 nederst:

The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery Limited Warranty. See your owner documentation for important information on how to maximize the life and capacity of the Battery.

Kilde: http:///...ranty_for_europe.pdf

Forummets indlæg er redigeret af supergaard May 14 '14
FrederikC
FrederikC May 14 '14

PKT som sagt det er ikke bekræftet af Tesla, det er noget folk snakker om fordi at sådan var det på Roadster. Du kan evt. selv gå på www.teslamotorsclub.com og søge efter Battery Warranty så er der en del tråde. Som udgangspunkt dækker tesla ikke normalt slid på batteriet, dvs. at man forvente at batteriet mister rækkevidde efterhånden som det bruges. Spørgsmålet er så bare hvad normalt slid er.
Se evt. denne, som er reelt slid på batteriet.

http:///...on-finally-some-data

"If the trend holds it appears the 85 KW battery will loose 50 miles range at 100K miles,"
Dvs. når bilen har kørt 161.000 km, har den tabt 80 km rækkevidde. (teoretisk)
Eller 40 km ved 80.000 km. eller 0,5 km for hver 10.000 km.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC May 14 '14
brianmassesson
brianmassesson May 14 '14
@FrederikC du mener 5 km mistet range for hver 10.000 km, og ikke 0,5 km som du skriver?
Jeg tror der er rigtig mange forskellige faktorer der spiller ind på batteriets levetid, så jeg tror faktisk ikke det er muligt at sige den mister så mange km efter så mange tusinde kørte km. @TSLA du har haft en Roadster en del år, hvad er dine erfaringer med ovenstående?
PKT
PKT May 14 '14

@Supergaard og @FrederikC

Rigtig gode indlæg fra jer begge og rigtig godt med dette punkt for vi kan vel alle blive enige om at Model S er fantastisk og at Tesla gør det godt, men jeg har det meget svært med statement det ikke er holdbare - det kan alle jo gøre og komme med flotte ord - nej, der er nød til at være sikkerhed bag og følgende siger jo reelt intet eller hvad -  Batterigaranti 8 år, ubegrænset antal km - 

Hvor mange af jer nuværende Tesla ejere har tænkt på at ved årlig kørsel på 30K km har et "slid" på 15km mindre range - så efter 8 år, (bare som eks.,240K km) så er range blevet 120km mindre -når range ved ny specificeres til 480km (88km/t) så er tallet 360km - hvis vi så tager den praktiske range ind i billedet fra andre tråde hvor der angives tal for "brugbar" range som 360km -120km så er tallet 240km - vil batteriet så uden en klar definition på hvad de flotte garanti-ord betyder være klar til udskiftning på garanti eller er det bare surt show - dvs. normalt slid. - jeg kan ikke forstå at Tesla ikke definerer dette tydeligt og præcist.

Kiefer
Kiefer May 14 '14

Jeg er ikke uenig i at Tesla burde være mere klar i deres garantibestemmelser.

Men det er jo statistik, ifølge ovenstående burde min bil, som nu har kørt 7500 køre ca 4km. (3,75km.) kortere på en opladning. Jeg kan se at når jeg lader til 90% får jeg 364 estimated range og det har jeg gjort siden jeg fik bilen for 1,5md siden. Så indtil videre har den ikke fortalt mig den har mistet range.

/Martin

KS
KS May 14 '14

@PKT

Har nu rundet 34.000 km siden 26 september og jeg har ikke mistet range endnu. Og selvom jeg skulle gå hen og gøre det, så er min årlige besparelse ved at køre i Model S på nuværende tidspunkt over 100.000 kr årligt (i forhold til en E-Klasse AMG), og S'eren er bestemt mindst lige så sjov at køre i, og giver så stensikkert mere opmærksomhed i gadebilledet. Så skulle det gå hen og blive aktuelt at skulle skifte batteri på et tidspunkt, så tager jeg det med. Og mon ikke teknologien om nogle år gør at batteriet til den tid er mindst dobbelt så stort - med hensyn til kapacitet.

Kiefer
Kiefer May 14 '14

@PKT: Se evt denne tråd:

http:///...p-received-an-A-pack

Handler mest om at han fik en A pakke istedet for den B pakke han havde før, men det er en der har fået skiftet batteri på garanti.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer May 14 '14
Renedyhr
Renedyhr May 25 '14
Efter ca. 4.000 km har jeg 368,5 km range ved 90% opladning. Hvad har en helt ny bil og hvad dem som som har kørt 20 eller 30.000 km?
Kiefer
Kiefer May 25 '14

Jeg får nu efter 8.500km "kun" 360 km på en opladning, og har i løbet af natten en efladning på yderligere 4 km, så når jeg tænder bilen om morgenen har jeg 356km hvor da jeg fik bilen kunne komme ud til en bil med 364 km på batteriet.

/Martin

Sider: 1 2 3 4 5 »