Loading...
dk

Skal jeg vælge klargøring fra?? | Tesla Forum

Vinse
Vinse Aug 27 '15

Hej folkens,

Vi får vores 70D’er Titanium Metallic slut september og jeg har været lidt i dialog med Tesla om klargøring. Jeg er perfektionist når det drejer sig om min bil og er derfor lidt nervøs for den klargøring jeg generelt kan forvente. Det skal lige siges, at jeg er normalt renser, polerer og vokser etc. alle de biler jeg køber uanset hvad forhandleren har gjort.

Jeg har købt 22PLE hjem som er et quartz produkt al’a Opticoat som jeg glæder mig til at nørde med (jeg skal nok give en anmeldelse).

Mine spørgsmål:

  • Skal jeg få bilen udleveret uden udvendig klargøring (det vil Tesla godt gå med til) så jeg har en rå kanvas at arbejde med?
  • Skal jeg få bilen poleret hos Tesla men IKKE vokset, da særligt voks o.lign. jo blot skal renses af igen og poleringen bør tage de værste "fejl"?
  • Skal jeg lade dem gøre som de plejer så jeg undgår evt. tvister om lak mangler/fejl hvor de kan henvise til, at jeg jo har bedt om IKKE at få bilen klargjort?
  • Har I andre tips, ideer eller råd ifbm. klargøringen som jeg skal være opmærksom på (givet den laknørd jeg er)?

På forhånd tak for input :)

Forummets indlæg er redigeret af Vinse Aug 27 '15
Vinse
Vinse Aug 27 '15

MatthiasHR - Jeg er nok også mest til denne løsning :)

SuneH
SuneH Aug 27 '15

Kan høre at jeg har et dejligt ukompliceret liv - har nemlig tænkt mig at køre i den præcis som den er når de udleverer den til mig, og så vaske den en gang i mellem med Alaska autoshampoo :-)

Men god fornøjelse med jeres lak-nørderi, den bliver jo helt sikkert pænere af det :-)

Torben_E
Torben_E Aug 27 '15

Hej SuneH.... ja det lyder dejligt ukompliceret... sådan var det også for mig indtil jeg fik Tesla for 3 måneder siden.... OptiCoat og fra nu af kun håndvask....

 

Torben_E

SQLCPH
SQLCPH Aug 27 '15

Problemet er at Tesla (på trods af at de benægter) et eller andet sted sandsynligvis benytter sig glace også kaldet snydevoks. Det fjerner midlertidigt ridser men de kommer selvfølgelig igen.

Jeg har set flere nye biler leveret hos Telsa med swirrels så nogle kan ikke helt finde ud af at polere....! Jeg er ikke imponeret over den klargøring som skal ses i lyset af at de ikke har den fornødne tid til klargøring. De kæmper på Kirstinehøj men er for få og deadlines for korte.

Jeg ville bede dem wrappe bilen ved fabrikken men det får du nok ikke held med ;-) Underligt nok gør genboen (WV) det med alle deres biler de får leveret med lastbil!!!

Second best er at bede dem om ikke er gøre noget - men du kan desværre ikke udelukke at der er poleret på den i US eller Holland. Og hvis den er beskidt kan ridserne være svære at se. Men hvis du så efter udlevering kører direkte hen til en uvildig der kan vaske, affedte og finde alle fejlene så kan det bruges som grundlag til forhandling om udbedring.

Så kommer det næste interessante spørgsmål - mener Tesla at en bil til 700-1.000.000 behøver være ridse og bulefri?

 

vh Søren

Torben_E
Torben_E Aug 27 '15

Hej Søren....

 

Ved ikke om swirrels og hologram er det samme men Morten (detailing) viste mig et hologram som han fandt på min Model S. Bilen havde aldrig været vasket eller behandlet siden udleveringen. Det havde jeg ikke set ved udleveringen og kan kun ses med specielt lys og "vinkel". Efter poleringen hos Morten og Co stod bilen knivskarpt. se foto med hologram.

 

 

Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Aug 27 '15
Skaarup
Skaarup Aug 27 '15

Det er jo et tve-ægget sværd. Skal de ikke gøre noget, kan du ikke brokke dig over noget ved leveringen. Det er svært at vide hvor dyb en ridse er, før man begynder at polere.

De meget bedre idag til at polere end de var for et år siden. Der var det helt skævt. Men de har professionelle klargørere, der står og ikke laver andet - så jeg synes du skal få den pæn og poleret.

Min nyeste er leveret i juni og stod fuldstændig som et suttet bolche da jeg modtog den. Sort standardlak - suuuuuuuper skarp. I mine øjne. 

Mht. voks og glaze, så har jeg ikke set de bruger det derude - og jeg har været der en del gange. Om de gør det en gang imellem i smug ved jeg ikke. Men glaze og voks kan kun skjule små fejl alligevel, så selvom du misser det ved modtagelsen, er det noget man sagtens vil kunne polere op i hånden. Husk at glaze og voks ryger nemt af hvis du bruger affedter. 

Jeg ved mange sværger til OptiCoat, men bare for at være på tværs, har jeg gjort følgende:

- Kom hjem med bilen, med et stort smil på læben

- Gav den affedter og skyllede grundigt af

- Gav den en tur med klargøringsler (orh, den blev pæn og glat, det er mit nye favorit-trick på biler!)

- Gav den to gange lakforsegler (med 12 timers mellemrum)

- Gav den to gange voks (med 12 timers mellemrum)

 

Efterfølgende har jeg vasket en del gange og vokset den 2-3 gange (jeg kan ikke lade være). Når den bliver for svær at få pæn, gentager jeg ovenstående process. Jeg regner med jeg "skifter" lakforseglingen 1-2 gange om året. 

Jeg var ude for at min mindste dreng ville have sin scooter med i børnehave og han havde selv fået den bakset ind i baggagerummet - men han havde kæmpet med at få den op i. Og det resulterede i et par ridser på bagkofangeren og jeg var meget ærgerlig. Men så gav jeg den affedter da jeg kom tilbage og ridserne var 95% væk - det sidste kunne poleres nænsomt i hånden med et mildt poleringsmiddel. Så Poorboys lakforsegling er ret hård, kan jeg bekræfte! Så en del af de små-ridser der er der nu, ved jeg, kun er i lakforseglingen. 

Nåh, det blev lidt længere end jeg havde regnet med, men du skrev selv du var en lak-nørd, Vinse! :-)

 

Vinse
Vinse Aug 27 '15

Skaarup: Det gav faktisk et lille sæt i mig da jeg læste om scooteren ;)

Junior
Junior Aug 27 '15

Skaarup: De professionelle klargører har jeg ikke set :-) Forrige uge var jeg ude forbi, tildels for at fremvise en reklamation men også for at lade. Imens gik jeg lidt rundt og kiggede, bl.a. ved den første port til højre, når man kommer ind i deres gård bag de store yder porte. Her rendte en gut rundt og vaskede et par helt nye Tesla'er og på den måde det blev gjort, så forstår jeg udmærket, at der er ridser etc. ved udleveringen.

Jeg er ikke selv uddannet klargøringsmand men har da drevet et lille klargøringsfirma, som nebengeschäft en gang og jeg ville ALDRIG vaske en bil, som han gjorde.

DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Aug 27 '15

Larsendk : hvordan vaskede han? Jeg kan se super dybe og tydlige vaskeridser i lakken på de helt nye teslaer, Skal de fjernes helt skal der tages ca 10-20 % af klarlakken - det er bare ikke iorden pga en dumhed. Klarlakken skulle jo gerne være så tyk som muligt for at modstå stenslag osv

Junior
Junior Aug 27 '15

Da jeg ankom, var han ved at håndvaske TMS med sådan en vaskehandske http://img.bridgat.com/...e-coral-design_2.jpg

Det er der i og for sig intet galt med, jeg bruger selv en magen til, til bunden af min. Jeg bruger dog selv en af lammeuld til selve lakken på bilen men fred være med det. Men jeg lagde mærke til, at han formåede at vaske hele fronten af bilen inkl. hjelmen, uden at døbe handsken i en spand vand én eneste gang!! Når jeg vasker, så får skylder jeg vasken regelmæssig og kører i øvrigt efter 2 spand systemet med gridguard i bunden.

Nå men efter dette, så finder han en kost med gennemløb til vand frem og begynder at give bilen endnu en omgang, imens der render vand ud. Vel at mærke en tynd fesen stråle og den sæbeblanding maskinen leverede, var MEGET sparsommelig!!! Jeg har aldrig set så få dråber sæbe :-) Børsten for enden af kosten så i øvrigt ikke just blød ud, den ligner nærmere en man ville bruge på en campingvogn, båd etc.
Jeg er ikke ekspert, men tildels ville jeg aldrig benytte en kost med børste for enden og tildels, så går jeg ind for, at der skal bare en anelse mere sæbe til vasken.

Da han havde fået skyllet sæben af bilen, så gik han igang med aftørring, trods jeg kunne se, at den stadig ikke var helt ren. De microfiber klude/håndklæder havde set bedre dage.... Nåede ikke at se det endelig resultat, da der kom en nordmand og jeg derfor lod han få min plads ved SuC.
 

Forummets indlæg er redigeret af Junior Aug 27 '15
SQLCPH
SQLCPH Aug 27 '15
Larsendk: my point exactly. Det er på den måde uundgåeligt at lave ridser... Kan detailing Morten ikke lige svinge forbi og give dem lidt råd eller en deal ;-)
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Aug 27 '15

Jeg kunne ihvertfald spare 3 timers polering pga denne ene forkerte vask - og kunden vil have mere klarlak tilbage - Det er virkelig mangel på professionel stolthed (eller uvidenhed) 

Kiefer
Kiefer Aug 27 '15

Burde man ikke lade Tesla dette vide?

Det er vel i alles interesse at bilen er behandlet mest korrekt inden udlevering. Vi kunder kunne spare ærgelsen over den halvdårlige klargøring, og Tesla kunne spare reklamationen?

/Martin

griffel
griffel Aug 27 '15

Er niveauet det samme i Aarhus, hvor jeg vil få min bil udleveret...?

 

Jeg bliver helt nervøs ved tanken om alt det jeg nok vil overse når jeg får den udleveret. Hvor lang tid har i brugt på at gennemgå Vognen inden i kørte derfra?

Vinse
Vinse Aug 27 '15
Enig - Tror I vi som Tesla community kunne lave en fælles og konstruktiv henvende/dialog med Tesla omkrig dette? Jeg har efterhånden hørt mange ærgelige historier der med en smugle justering i procedurene hos Tesla kunne undgåes til alles glæde - ikke mindst Tesla selv!

Er der nogen som har prøvet at snakke med Tesla om dette som en generel udfordring?
Niels
Niels Aug 27 '15
i kbh lavede de en flot klargøring af min, stod flot og ingen ridser jeg har bemærket - jeg har så selv kommet til at lave nogen efterfølgende pga. dumhed :(.
jeg ville ikke være nervøs over deres klargørring.
Junior
Junior Aug 27 '15

Har du kigget den efter i sømmene Niels? Alle biler ser pæne ud på overfladen men hvis man ikke ved hvad man skal kigge efter så :-)

Min egen stod også rigtig pæn tilbage ved levering medio juni i år men efter nærmere gennemgang, var det jo et "sminket" lig ELLER rettere - en bil som havde været i vaskehal 50 gange. Jeg har haft andre fabriksnye biler før og ingen har stået i den stand, som Tesla'en gjorde.... DESVÆRRE !

Jeg regner snart med at give den den helt store tur, med polering, lakforsegling og en gang voks til afslutning. Den har også tilegnet sig et par små ridser i tidens løb :-)

Forummets indlæg er redigeret af Junior Aug 27 '15
SQLCPH
SQLCPH Aug 27 '15
Enig kiefer. Vi bør (igen) give Tesla en officiel besked. Da vi tog imod Thomas' (TvBH) tms talte vi med dem om det og det var da lidt ømt at stå der og beklage sig over deres kvalitet når de selv mener de gør det bedre end eks Mercedes!! Det ville jeg ikke diskutere med vedkommende men jeg ville blot have lov til at mene at det kan gøres bedre - hvilket der ikke er tid til efter deres udsagn.
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Aug 27 '15

Skal jeg være helt ærlig så gider jeg ikke at kontakte tesla mere - de reagere ikke på mine klager! Jeg er en decideret TESLA FAN så mine klager er ment som konstruktiv kritik - Mit problem er at jeg ikke får svar tilbage. 

Sider: 1 2 »