Loading...
dk

Garanti på Batteri | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Aug 27 '14

@Raymond: Det vil sige at du ca. har 1kWh mere på dit batteri end jeg har på mit.

@T3S7A: Hvis det skulle være 100% fast ville det jo betyde at alle skulle have vist samme rækkevidde på bilerne, det er jo ikke tilfældet, hvor to biler kan vise to forskellige værdier.

/Martin

brianmassesson
brianmassesson Aug 27 '14
Hmm jeg tvivler på den er fast men jeg ved det faktisk ikke. Synes bare det er underligt min ikke er blevet bedre. Er gået fra 224watt til 211 watt hen over sommeren. De sidste 6000km er kørt med ca 183 watt. Men det giver jo meget god mening hvis den er fast!?
Kiefer er du ikke på arbejde? Skulle du ikke passe det i stedet for at være på Tesla forum hele tiden??? :-)
T3S7A
T3S7A Aug 27 '14

Både typical og Rated ranger er faste. 

Typical er 200W, rated er ( ikke sikker her ) 170, eller 175W 

Det er også derfor du får samme tal hvergang, når du lader til eks 90%. Det har ændret sig lidt over de forskellige firmware opdateringer. Men under samme firmware, er det, det samme tal du får hvergang ved samme opladning. Kan sving lidt, som skyldes degradation i batterierne, og temperatur påvirkninger af batterierne. 

brianmassesson: Hvis du vil se din range efter din kørsels præstation, skal du se din på "energi" på den store skærm, hvor du vælger gennemsnit over de sidste 10, 25 eller 50km. Der kan du se hvor langt du vil kunne kører på resten af din batterikapacitet, med dit kørsels mønster. 

kajakaj
kajakaj Aug 27 '14

173 w/km de sidste 8500 km. Har kørt 11500 km i alt siden marts. Har den altid i rated range mode, da den kommer tættere på vores gennemsnitsforbrug. 90 % ladning giver her 456 km og 100 % giver 507 km. Har ikke konstateret fald i batteriets max. Kwh. endnu.

Kiefer
Kiefer Aug 27 '14

Brian: Jo det skulle jeg vel, altså passe mit arbejde, men nogle er på Facebook, andre er på Teslaforum i arbejdstiden, men jeg er da vist ikke den eneste, hvis vi ser på antallet af indlæg imellem klokken 9 og 15:30, SÅ mange pensionister er der vist heller ikke der har købt en Tesla ;-)

T3S7A: Hvis der skulle være udsving på grund af temperaturen skulle den jo ikke være den samme hver dag, men derimod ændre sig alt efter hvor varmt det har været i en periode. Jeg tror dog ikke jeg er uening med dig i at værdien formodentligt er 200wh/km ved Typical og 170wh/km ved rated. Havde egentlig været rart hvis man selv havde kunnet ændre disse værdier ud fra ens eget kørselsmønster.

/Martin

kajakaj
kajakaj Aug 27 '14

Ja du har ret. Det kunne være rart selv at kunne ændre værdierne. Forbruget er meget forskelligt, afhængig af om man kører på motorvej eller landevej. Regn og vind spiller også ind.

Er ikke pensionist men jeg har som regel fri på hverdage

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Aug 27 '14
Niels
Niels Aug 27 '14

Ved levering i november 2013 var 100% opladning 500 km. Typical 90% opladning viste 364 km

Her til morgen viste den stadig 364 km Typical ved 90%. normalt når jeg kommer ud om morgenen viser den dog lidt lavere pga. den jo ikke hele tiden står og lader. f.eks. 357 km.

Har ofte ladet bilen stå i flere dage uden at lade - dog altid kun hvis der er mere end 70% på batteriet, ellers kommer den i stikket.

Alle (få) 100% ladninger er sket lige inden jeg skulle ud at køre - det som "dræber" ved 100% er hvis man lader bilen stå ved 100% - her siger Tesla også at 100% ikke skader, blot man umiddelbart efter endt opladning køre og derved får batteriets "press" taget af.

En enkelt gang i vinters kom jeg ved et uheld hjem og havde glemt den stod på 100% opladning. Det blev løst ved at åbne soltaget og starte klimaanlægget skruet op på 26 grader....efter en halv time var den så tilpas afladet at den fik lov at sove resten af natten i fred.

Alt i alt kan jeg på ingen måder spore mindre kapacitet i batteriet efter 10 mdr og ca. 12.000 km.

mht. hvordan et defekt batteri afgøres, så vil det være sådan at alle (8000) celler naturligvis stadig skal fungere ligeligt - hvis enkelte celler er defekte (ikke kan lades) vil det påvirke kapacitet væsentlig og du vil muligvis se kun f.eks. 60%  effektiv kapacitet mod forventeligt 85%. I praksis kræver det specielt måle udstyr for at detektere enkelte defekte celler og her er det nok kun Tesla selv som kan måle det - evt. ved hjælp af diagnostiseringsværktøjer som er bygget ind i bilens batteri management system. I øvrigt vil jeg tro at Tesla skifter til et "remanufactored" batteri - dvs. hvor de enkelte blokke er renoveret. Fornyligt er der dog kommet afgørelse i dk hvor man som forbruger har ret til 2 mulighedder hvis man vil. 1. ens eget batteri renoveres eller 2. et helt nyt batteri.

Dog vil et "fremmed" remanufactored batteri kunne leveres/ombyttes hurtigere og man kan som forbruger vælge at acceptere det.

Med benzin biler ved vi alle at de holder +/- 300.000 km / 15 år (mindre biler kortere/større biler længere). efter de ca. 300.000 km er det ofte nødvendigt med en hoved renovering af motor og/eller gearkasse. Med elbiler er vi lidt mere på vildspor - da ingen reelt ved de tilsvarende tal - personligt vil jeg håbe på tilsvarende tal.

Uanset hvad så holder en Elbil ikke evigt og den slides naturligvis ligesom alt andet her i livet - specielt batteriet som er dens "svage" led. Her må man forvente at batteriet er den del som skal "hoved renoveres" efter en årrække.

Alle som køber en elbil (tesla eller andre mærker) skal nok regne med en eller anden form for mindre kapacitet efter en årrække/kørte km, derfor råder jeg også folk (specielt dem med højt km) at regne afskrivning ind i deres regnestykke

T3S7A
T3S7A Aug 27 '14

Batterier vil degraderes over tid. Behandler man dem hårdt, går dette hurtigere. 

Korrekt behandling af batteri, er ved opladning, til 80-90%. Lades til 100%, er det bedst at der køres lige efter endt opladning, så den ikke står stille med 100% ladning. Ikke at kører batterierne tomme. Under 10-20% skal der lades til 80-90% igen. Dette er det optimale for batterier. Små afstikker, gør ikke at batterierne er ødelagt, så bliv ikke bange for at lade til 100%, eller springe superchargeren over, og tage den næste med 6% igen. Så længe det ikke sker hvergang. 

Vi i vores klima skal ikke frygte batteri degradationen så meget. Batterier i koldt klima, har længere levetid end i varmt klima. Til gengæld kan batterier i kold klima inderholde mindre kapacitet end i varmt klima. 

Niels
Niels Aug 27 '14

@T3S7A - 100% enig.

Her er et fakta blad på "normal" forventeligt slidtage på en panasonic celle som minder meget om dem i vores Tesla'er

http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf2/ACI4000/ACI4000CE17.pdf

Nederst på side 2 kan man se at efter 500 fulde op/afladninger er kapaciteten forventeligt faldet ca. 20%. Dette må derfor anses som helt normal slidtage og ikke defekte celler.

Tesla Model S tillader slet ikke at batteriet oplades fuldt og ej heler at batteriet aflades fuldt. Da disse yderområder er dem som er værst, vil vi se bedre værdier i vores Model S. Måske 2000 cycluser før man rammer 20% mindre kapacitet (hvis man dagligt køre fra 100% til 0% til 100% i Teslaens display)

2000 cycluser svare i øvrigt til ca. 8 år hvor der køres 250 dage/år...og ca. 600.000 km i alt

De 8 år passer meget godt med garantien og de færreste vil efter 8 år have kørt mere end 600.000 km (hvorfor de for nemhedens skyld blot siger ubegrænset km)

Du kan så vælge om du vil have 2000 fulde cykluser ved at lade til 100% og aflade til 0% hver gang du bruger bilen, så kan du forvente der går 2000 dage og din bil vil have tabt 20% (deraf de 80% som nogle gange nævnes, hvor 70% så er der du kan se at noget må være galt)

Du kan også vælge at bilen aldrig kommer under 20-30% og kun kortvarigt lades til 100% derved mange dobles levetiden...her i ligger jokeren for en brugt Tesla - den nye ejer vil aldrig kunne vide hvordan X km er blevet op/afladet.....

Lad os antage at man dagligt bruger 50% af bilens kapacitet (ca. 150 km) og man derfor på den daglige tur bruger fra 90%->65% på udturen og 65%->40% på hjemturen. I praksis er man derfor det meste af tiden inden for batteriets optimale område (50%-90%) kun kortvarigt er man under 50% mens man er på vej hjem (hvor den så atter oplades til 90%). Her vil man formodentlig få op til 4-6000 "opladninger" før man er nede på 80% af oprindeligt kapacitet. 5000 arbejds dage svare til ca. 20 år når man tager højde for at ikke alle dage på et år er arbejds dag.

Fomlen for at dømme om et batteri er slidt vs. defekt, er om alle celler er ligeligt "slidt" eller om enkelte celler afviger (defekte) - i praksis kun noget Tesla kan måle/se via diagnostiseringsværktøjer.

Som bruger kan dette vurderes/"måles" ud fra om bilens kapacitet er væsentlig under forventeligt. derfor er de 70% et tal som nævnes i forums da det vil dække de flestes forbrugs mønster.

Har man kørt ekstremt mange km (Tesla har naturligvis log over op/afladninger) og derved haft ofte/mange dybe af/lade cykluser kan dette tal måske være lavere uden at det af den grund er ensbetydende med defekte celler.

Folk med 70.000 km/år (300 km/dag) bør sikre sig at de i løbet af køre dagen lader op således at de ikke hele tiden går fra 100% til næsten 0% da et sådan forbrugs mønster vil bevirke hurtigere slidtage på batteriet.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Aug 27 '14
Niels
Niels Aug 27 '14

Her er i øvrigt en artikel som belyser det mere videnskabeligt

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

husk at 0% i vores display i Tesla'en stadig har kapacitet på batteriet og 100% i display ikke representere et fuldt opladet batteri - Tesla har indbygget sikkerheds marginer som umuliggør fuld opladning og fuld afladning.

Hookmaker
Hookmaker Aug 28 '14
Det har de, fordi de selvfølgelig skal beskytte deres produkt og deres liability overfor en kundegruppe der potentielt set kan udrette en del skade på et skrøbeligt batteri og mig bekendt er der ingen der kender disse margener, derfor er denne diskussion efter min mening forholdsvis ligegyldig
muller
muller Aug 28 '14

Til en afveksling helt enig med Hookie; 99.5% af os vil med normal opførsel ikke behøve at skænke batteriet en tanke. Tesla har styr på det, og det har alle der har købt en TMS satset en temmelig stor bunke penge på allerede :-)

Der er langt vigtigere ting at bruge resurser på, som fx lydisolering og HomeSuperchargers(TM) by cvitting!

supergaard
supergaard Aug 28 '14

Enig, det er en rimeligt håbløs diskussion tangerende ammestuehistorier :)

F.eks. mener flere at man skal holde sig mellem 50-90% mens Elon Musk spurgt direkte på Twitter, for lidt tid siden, svarede at det var bedre at holde sig mellem 30-70% end 40-80% hvis man dagligt brugte 40%, ham tror jeg faktisk mest på. Det er det eneste råd jeg egentlig prøver at holde i baghovedet når jeg lader eller rettere, undlader at lade hver dag. 

Hvad angår de 80% batterikapacitet og garanti så er der vist også flere der er af den opfattelse at der er garanti på batteriet, hvis det kommer under 80%. Den opfattelse havde jeg også selv engang, men den fremgår på ingen måde af garanti-aftalen med Tesla, den dækker så vidt jeg kan se kun decideret kollaps af batteriet.

T3S7A
T3S7A Aug 28 '14

Supergaard: Det har INTET at sige om du lader hver dag, eller hver anden dag. Sæt den endelig til opladning når du kommer hjem, og lad den lade til 80-90%. Også selv om du kommer hjem med 60% batteri tilbage, og ved du kun skal køre korte ture næste dag, så lad den blot op til 80-90%. Skulle du så alligevel få brug for at køre længere, så var det jo godt :-)   

Det er ikke som i gamle dage med batteri, hvor man var bange for memory effekt mm. Lad som tosset, klat lad hist og her - har ikke noget at sige. 

Kom ikke under 10-20% ( for tit ) og lad ikke til 100% og lad bilen stå. Lades til 100% så brug bilen, gerne lige efter endt ladning. 

supergaard
supergaard Aug 28 '14

Yes, det er jeg med på. Eneste grund til at jeg ikke lader hver dag er dovenskab og at det ikke er nødvendigt, hvis den ikke ser ud til at komme under 30% foreløbig :)

Kiefer
Kiefer Aug 29 '14

Jeg synes nu ikke diskussionen om batteriteknologien eller garantien på batterier er ligegyldig, specielt når Tesla ikke skriver specielt tydeligt i deres garantibestemmelser hvad de helt præcist mener.

Derfor tror jeg også der vil være mange som tænker de skal passe ekstra godt på både bil og batteri, men hvis man ser på det antal der allerede nu har fået skiftet batteri, så er jeg ikke selv nervøs for batteriet og tænker ikke videre det i det daglige, udover at jeg lader bilen til 90% i dagligdagen og de dage jeg skal et eller andet specielt så får den lige en tur på 100%, men det er måske en til to gange om måneden.

/Martin

supergaard
supergaard Oct 26 '14
Ekstra Bladet var været så dygtige at oversætte en tysk artikel der lovpriser BMWs teknologi. Jeg kender ikke "eksperten" men må sige at mængden af fejl i aftiklen da noget undergraver min tilid til alle bogstaver!

http://ekstrabladet.dk/biler/topfart/article5264432.ece

Bliver også suspekt når de ikke engang kan finde et rigtig Tesla billede men et af en tidlig prototype.. Anyway, fandt vi nogensinde ud af hvad de 8 års garanti på batteriet dækker over? Er det at det ik kommer under &0% eller blot hvis det fuldstændigt kollapser, lækker kølevæske og bryder i brand?
PeterJ
PeterJ Oct 26 '14

Tænk, at en journalist vil lægge navn til så oplagt dårlig journalistik ! Heldigvis er det så ringe skrevet, at de fleste bare vil blade videre til sporten...

MicTheCat
MicTheCat Oct 26 '14
Dog interessant at læse den originale tyske artikel hvor ideen er at benytte sit auto batteri i second life som lager i huset når det ikke kan nå over 80% mere
Forummets indlæg er redigeret af MicTheCat Oct 26 '14
Claus8930
Claus8930 Oct 26 '14

Snakkede med Tesla så sent som for 4 dage siden, da jeg var ude at prøvekøre deres S model. Jeg efterlyste lige præcis en % sats, som de ville kunne bruge som retningslinje for hvor meget et batteri måtte forringes pr. år uden det vil kaldes defekt.

De oplyste mig at dette havde de ikke, og at de case for case kiggede på batteri problemerne. Dette bekymrer mig en del. Ville være rart med rene retningslinjer, så man ved hvor man stod som kunde. Da Tesla kun levere el-biler, er det altafgørende for Tesla, at folk stoler på deres batterier og garantien på disse. Så man kan jo derfor håbe, at de takler garantien på en tilfredsstillende måde.

Hvis man om 8 år skal skifte sin batteripakke, vil de jo med 99% sikkerhed ikke blive til samme batteritype. Tesla er i den seneste tid blevet sat forbindelse med et nyt superbatteri, som vil kunne køre op mod 2.000 km på en opladning, lades 80% op på 2 min. og holde 10 gange så langt tid som de nuværende. - Er der nogle der har nyt i denne sag?

Er der for resten nogle der ved, hvor tidskrævende det er at skifte en batteripakke?

Sider: « 1 2 3 4 5 »