Jeg er bange for at alle disse registreringer og debat om vedligehold og degradering af batterier er misvisende og spild af tid. Jeg arbejder på en nøjere afklaring, men min foreløbige forståelse af tilgængelige oplysninger viser at: 100% svinger mellem 360 og 400 km (typisk) for 85 kWh batteri. Værdien her kan kalibreres ved opladning til 100%, hvorved den viste/beregnede værdi vil stige (men den reelle kapacitet er uændret). Dette har muligvis snydt nogle til at tro at batterikapaciteten forbedres ved opladning til 100%.
Ved 0% kan der reelt være fra 0 til 30 km tilbage. Denne usikkerhed kan IKKE kalibreres væk, da det kræver en total afladning af batteriet, med risiko for nedbrud.
Af samme årsag kan nogle Teslaejere måske ”påfylde” ca. 6 kWh mere end andre ved ladning fra 0-100%, men dette siger heller intet om batteriets reelle kapacitet, da forskellen kan ligge inden for usikkerheden.
Tro/frygt derfor ikke at dit batteri er ringere/degraderet fordi du har ringere værdier end andre – det kan meget vel være modsat (fordi andre har ladet til 100% og derved hævet de viste værdier).