Loading...
dk

Batteri kapacitet | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Jan 6 '16

Jeg er bange for at alle disse registreringer og debat om vedligehold og degradering af batterier er misvisende og spild af tid. Jeg arbejder på en nøjere afklaring, men min foreløbige forståelse af tilgængelige oplysninger viser at: 100% svinger mellem 360 og 400 km (typisk) for 85 kWh batteri. Værdien her kan kalibreres ved opladning til 100%, hvorved den viste/beregnede værdi vil stige (men den reelle kapacitet er uændret). Dette har muligvis snydt nogle til at tro at batterikapaciteten forbedres ved opladning til 100%.
Ved 0% kan der reelt være fra 0 til 30 km tilbage. Denne usikkerhed kan IKKE kalibreres væk, da det kræver en total afladning af batteriet, med risiko for nedbrud.
Af samme årsag kan nogle Teslaejere måske ”påfylde” ca. 6 kWh mere end andre ved ladning fra 0-100%, men dette siger heller intet om batteriets reelle kapacitet, da forskellen kan ligge inden for usikkerheden.
Tro/frygt derfor ikke at dit batteri er ringere/degraderet fordi du har ringere værdier end andre – det kan meget vel være modsat (fordi andre har ladet til 100% og derved hævet de viste værdier).

Kristian70k
Kristian70k Jan 7 '16
Kunne lade til 79 kWh da jeg fik bilen.. Fra 0% til 100% i dag kom jeg ind til Randers suc med 0% (dog uden der stod charge now og der havde været 0% i 6 kilometer.. )satte den til 100% og fik 76 kWh på.. Bilen har kørt _ 80.427 km.. Så den har mistet 2-3 kWh.. Tror faktisk den kunne køre yderligere derfor de 2 ;)
gronkjaer
gronkjaer Jan 7 '16
Man kender vist sin bil, hvis man lander i Randers med 0% :-)

Kristian70k
Kristian70k Jan 7 '16
Yup;) det er ikke første gang ;)
Hilbert
Hilbert Jan 7 '16

@Kristian70k: Hvis de 79 kWh (ny) var ladning fra 0 til 100%, har du vel nu ladet 76 kWh minus 1,5 kWh (6 km) fra 0 til 100%. Så uden hensyn til andre forhold har du vel mistet 4,5 kWh (79-74,5) eller 5,7%.
MEN er dette så korrekt?
I praksis er der konstateret buffer fra 5 kWh og ned til 0 KWh af folk der har kørt bilen helt til ”stop”.
Hvis vi antager at bilen som ny havde 5 kWh buffer (0% til ”stop”) altså 84 kWh ialt og nu lige netop de 1,5 kWh som du brugte, og dermed 77,5 kWh i alt - så bliver din forringelse 6,5 kWh.
Hvis vi antager at bilen som ny havde 0 kWh buffer (79 kWh i alt) og du nu faktisk havde 5 kWh (0% til ”stop”), altså 79,5 kWh i alt – så ville der være en forbedring på 0,5 kWh, hvilket dog ikke er teknisk muligt.
Forringelsen ligger hermed på mellem 6,5 og 0 kWh ( 0 – 7,7%).
Men er dette så dækkende?
Sikkert ikke - for udover usikkerheden på kapaciteten fra 0% til ”stop” kan der være flere andre usikkerheder (f.eks. forbrug/tab under opladning, beregning af stop for 100% opladning).
Jeg synes også, at det kunne være interessant selv at kunne måle batteriets degradering, men med så store usikkerheder synes jeg ikke, at det kan bruges det til noget.

jhyldgaard
jhyldgaard Jan 7 '16
Så behøvede jeg jo ikke være nervøs, da jeg den anden dag landede i Randers med 1% tilbage :-)
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 9 '16

Tjekkede lige mit tab af batterikapacitet i dag på SuC i Middelfart hvor jeg ladede fra 0-100 % med 1 km rated range tilbage da jeg ankom. Fra ny i Marts blev det til 78,79 kWh. I dag 10 måneder senere med 29.000 km på tælleren siger den 75,79 kWh. Det er et tab på præcist 3 kWh svarende til ca. 4%. 

Typical fra ny og med range mode on var 397 km . I dag er den 380 km hvilket stemmer procentmæssigt og forholdsmæssigt nogenlunde overens med tabet af batterikapaciteten.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 9 '16
Kristian70k
Kristian70k Jan 9 '16
Hilbert sidst jeg målte stod der charge now.. Det gjorde der ikke denne gang.. Så mit gæt er ar der var for meget strøm tilbage på batteriet.. Så derfor er mit reelle tal 76 kWh.. Plus der gik 9 km inden den talte ned. ;) du bestemmer selv om du vil gøre det.. Det er for mig interessant fordi jeg har det høje kilometertal.. Og om bilen kan holde til det.. Det kan den ;) så synes ikke din teori holder.. Ud af de 76 kWh er der jo stadig kun omkring 67 tilgængelig i denne tid ;)
Hilbert
Hilbert Jan 9 '16
Kristian, Jeg kommenterede blot din beregnig af at du havde mistet 2-3 kWh. Mener du at din beregning var rigtig ud fra de oplyste tal?
Kristian70k
Kristian70k Jan 9 '16

jeps den er lige i skabet :) jeg kørte den på 0% men der var stadig lidt range tilbage i projektet.. så der var batteri på så jeg tog ikke af nød mængden.. så der kom 76 kWh på :)

Hilbert
Hilbert Jan 10 '16

Er der nogen her på forum som ved, hvilke battericeller (V og mAh) der anvendes i f.eks. Model S 85 kWh.

Jeg er ikke interesseret i gæt, tro og postulater (det skaber kun forvirring/myter), så gerne med dokumentation/kilde.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Jan 10 '16
KS
KS Jan 10 '16

@Hilbert: Intet er sikkert, men denne information kommer fra Jason - også kendt som wk057 - den største hacker af TMS. Han kan lidt af hvert...

http://www.teslamotors.wiki/wiki/Battery_Pack

Vi har en masse beregninger på ydelsen af batterierne under Technology and insight på www.teslaforum.dk/p85d

Hilbert
Hilbert Jan 10 '16
Mange tak for link, Ken. Da Jason ikke ved det, gætter jeg på at det ikke er trykt på cellerne. Måske holder man det bevidst hemmeligt. Jason mener at de måske er 3.7 V (det normale er 3.6 V). Grunden til at jeg også er usikker på de 3400 mAh, er at jeg læste at Panasonic for nogle år siden forventede masseproduktion af 4000 mAh celler i 2013. Men indtil videre er konklusionen nok at vi intet aner om det. Jer er selvfølgelig stadig meget interesseret, hvis nogen skulle finde de faktuelle værdier. Mvh Hilbert
Raymond
Raymond Jan 10 '16

Hilbert: Det er en specialproduktion til Tesla med speciel kemi, men formfaktoren er bare standard - Det ved vi.

Kiefer
Kiefer Jan 10 '16

At få en standard 18650 celle til at holde til de krav Tesla stiller, gør at det mest sandsynlige er at det er 3400mah celler der er blevet brugt. Du kan sagtens få 6000mah, de har masser på aliebaba.com :-)

Men du skal så nok ikke forvente de kan holde til 10.000 opladninger, men når det sker betyder det jo så også "blot" et batteri på over 155kWh. Og samtidig lyder Panasonics idé med at få 4000mah celler til 2013 måske heller ikke usandsynlig, måske vi vil se dem til Model 3 når Gigafactory åbner i løbet af de næste par år. Kan de f.eks. lave et 50kWh batteri med 4000mah på 3.6v, betyder det at man kun skal bruge ca. 3400 celler. Det er en halvering af vægten af batteriet, og ikke mindst en halvering af prisen for batteriet.

De 50kWh vil sikkert godt kunne give en NEDC rating på 200 miles, hvilket er hvad de gerne vil opnå. 

Det normale for et 18650 batteri er vist 3,6v. Det er vist de mere underlødige producenter der har øget spædingen til 3,7v for at få det til at se ud af mere. 

Forøvrigt, dem der gør meget i E-cigaretter vil nok vide en del om 18650 cellerne ;-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 10 '16
Hilbert
Hilbert Jan 10 '16
Så hvad ved vi om V og mAh? Det var jo mit spørgsmål.
Hilbert
Hilbert Jan 11 '16

Martin: Jeg foretrækker den ægte vare (cigaretter), men bruger UltraFire, BRC 18650, 3600 mAh, 3,7 V i mine lommelygter. Holdbarhed: omkr. 10 år - men det er jo let at skrive, når ikke garantien følger med :)

JPH
JPH Jan 14 '16

Kære alle,

Beklager med et newbie-spsm, men jeg kan ikke lige finde svar på forum:

Hvorfor kan jeg altid lade flere kWh på mit batteri end jeg har brugt "since last charge"? Er det fordi den på forbruget kun måler drivmotorens forbrug og differencen er klima, varme, vampire osv?

I så fald: hvorfor er mit forbrug megahøjt når bilen er kold? Jeg troede det var klima+sædevarme der får forbruget til at flyve derudaf...

mvh jonas

Kristian70k
Kristian70k Jan 14 '16

Hej jeps den måler kun på det du bruger ved fremdrift.. og der er et ret stort spild på start stop etc.. så i dette vejr kan du nok regne med en 65 - 68 kwh disponible kwh.. 

PEB
PEB Jan 15 '16

Findes der et tilsvarende billede for 90 kWh batteri?

Sider: « 1 2 3 4 5 »