Loading...
dk

Norsk mareridt | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Feb 16 '14
Okay, dette er et meget langt indlæg, men vi har gjort nogle erfaringer i vinterferien, som flere af jer forhåbentlig kan drage nytte af, så her er den lange version:
På vinterferie med Model S i Teslaland - Norge - det kan vel ikke gå galt? Jo, det kan det så godt alligevel.
Scenen: Tungt lastet Tesla med 4 passagerer og flere skipakker på de nyindkøbte tagbøjler sætter kursen mod Trysil i Norge via Oslo-færgen, København-Oslo. Samlet vejlængde, inkl. vej til København, er 250 km. Altså i princippet snildt inden for bilens maksimale rækkevidde, hvis man ikke kører helt tosset. Alt går efter bogen de første 100 km op ad E6. Her stopper alt. Udover at et kæmpe entreprenørarbejde er ved at udvide vejen, er trafikken tæt, og en lastbilulykke er nok til at sætte alt i stå. Intet bevæger sig i flere timer. Som mange andre vender vi omsider om for at finde en alternativ rute (hvilket jeg ikke umiddelbart kan få Teslaens GPS til at vise). På en tankstation, hvor de i øvrigt har en Chademo-lader, (suk), får vi anvist en ny og længere rute, som betyder, at vi først må til Lillehammer og den forjættende superlader. På 20 minutter får vi tanket 2/3 op, og kan så fortsætte til Trysil.
Kilometrene forsvinder hurtigere end forventet, men ved bunden af den sidste bid vej op til højfjeldscentret i Fageråsen er der stadig 4 kilometer tilbage på skærmen. Med 6-7 km til toppen tænker jeg, at det nok lige kan nås. Har jo hørt sirenesangen om, at bilen har 25-30 km i reserve. DET HAR DEN BARE IKKE, NÅR DET GÅR STEJLT OPAD I SNESTORM OG 2 GRADERS FROST! Et par kilometer fra mål går den helt i sort. Alt lukker ned. Ringer til Teslas vejhjælp, som er ekstremt hjælpsom og skaffer en kranbil. Servicemedarbejderen forklarer i telefonen, at bilen skal lades op hurtigst muligt, for ellers kan der ske skader på batteriet som følge af kemiske reaktioner. Vejhjælpen får bugseret bilen op på ladet, selv om den ikke engang kan stilles i "tow-mode." Der er ikke strøm på 12V-batteriet, så alt er låst. Men med masser af sne på vejen lykkes det dog at trække bilen op på ladet.
Den bliver læsset af tæt ved højfjeldscentret, hvor vi finder et 220V-udtag med jord. En Tesla, der bugseres ned fra en kranvogn, udsættes i øvrigt for ikke så lidt hån, spot og latterliggørelse, kan jeg melde.
Nå, 220V-stikket vil ikke sætte strøm til mit batteri. Efter fjernvejledning fra den venlige Teslamedarbejder finder vi efterhånden ud af, at det slet ikke kan lade sig gøre. Som det eneste land i verden udover Albanien har Norge nemlig en særlig IT-standard for jordforbindelsen, som min danske mobillader ikke kan forstå. Vi prøver også et trick med at vende stikket, hvilket angiveligt skulle have hjulpet andre. Men ikke mig.
Jeg havde ellers spurgt en Teslamedarbejder i København, om der ville være problemer med at lade i Norge, men det mente han ikke. Det havde han i hvert fald ikke hørt om. Til spørgsmålet om vi havde brug for ekstra adaptere, var svaret nej.
Hvad så?
Kranbilen tilkaldes igen, og bilen fragtes de 150 km tilbage til Lillehammer for ny superladning. Kl. 3.30 om natten begynder den at lade og hurra - batteriet lever! Og vi får sovet nogle timer i Lillehammer, inden vi returnerer til Trysil. På vejen gør vi et fund: Statoil-tanken i Elverum, 70 km fra Trysil, har et fortryllende, rødt 380V, 16 amp el-udtag, mage til mit eget hjemme i garagen, der giver 50-60 kms opladning hver time! Vi spørger pænt om lov til at afkoble støvsugeren og lade en times tid.
Vi skulle egentlig til Trysil for at stå på ski, og det kommer vi også igang med efter et par døgn. Samtidig begynder vi at søge nye løsninger til at få strøm. Et opslag på det norske el-bilforum giver en masse nyttige tips og ideer. En er at få Tesla til at fragte en norsk mobillader op til os med en af de utallige turistbusser, som hver dag kører samme vej fra Oslo, og jeg spørger Tesla om det, men det kan desværre ikke lade sig gøre. Opslaget med overskriften "hjælp en dansker til færgen" bliver i øvrigt et hit med et par tusinde visninger, så sådan noget er der interesse for i Norge:-)
Hjælpen kommer fra en uventet kant, nemlig ude på pisterne. Her står et reklameskilt med teksten: "Prøv en Model S i vinterføre." Jeg ringer til booktrysilonline.com, som står for prøveturene og bingo: Firmaets hjælpsomme mand har et ladekabel og vil meget gerne hjælpe os med at få tanket op. Stor tak til ham.
Således får vi strøm nok til også at kunne nå retur til Oslo nogle dage senere. Mange erfaringer rigere. For eksempel:
Man er i en elbil meget sårbar over for uforudsete hændelser som trafikpropper, omkørsler o.lign.
Superladere er geniale, men de skal stå tættere end med 300 kms afstand for at fungere til rejsebrug, særligt hvis man ikke kan lade lokalt, hvor man bor. En ting er at komme frem og tilbage mellem hjem og destination, noget andet er, at man jo helst også skal kunne komme rundt på feriestedet. Vi var reelt afskåret fra at bruge Teslaen under ferien og måtte nøjes med vores reservebil af en dieselhakker, vi heldigvis havde med.
Vores anden erfaring er, at Tesla er en fantastisk rejsevogn. Skøn at køre i, og den klarer selv de værste vinterveje uden problemer.
Endelig har vi lært, at man aldrig kan forberede sig nok på en ferietur i en el-bil. Vi syntes, vi havde undersøgt meget, inden vi tog afsted (f.eks. at der er et ladested på Trysil Rådhus og et ved Trysil Turistcenter, men ingen af dem kunne bruges) Næste gang vil vi i hvert fald checke ladeforhold endnu bedre, inden vi tager afsted. Og så vil vi foreslå Tesla Norge, at de får nationale mobilladere til udlån for turister, eventuelt sådan at man kan lægge sin egen som pant.
Forummets indlæg er redigeret af Bluecoffee Feb 16 '14
supergaard
supergaard Feb 16 '14

Uh - en cliffhanger! :)

Hookmaker
Hookmaker Feb 16 '14

Hvor er resten af historien? - Var det dig der søgte hjælp på det norske elbilforum?

JF
JF Feb 16 '14
... så løb hans bærbar tør for strøm :-)

Glæder mig til resten af historien, skal selv til Trysil om et par uger.

...tak for resten af historien. Tror jeg nupper dieselhakkeren til Trysil!
Forummets indlæg er redigeret af JF Feb 16 '14
Kiefer
Kiefer Feb 16 '14

Grunden til at bilen løber tør for strøm er sikkert fordi han sidder og skriver indlæg via bilens indbyggede skærm ;-)

 

/Martin

DerHansi
DerHansi Feb 16 '14

Tjaaehh, er der en pointe som siger at man bør "bevæbne " sig med såd'n et "chademo oplade kit" ??

 

Der Hansi

Bluecoffee
Bluecoffee Feb 16 '14
Jeg har gjort et nyt forsøg på at redigere indlægget efter at være kommet i land.
Forummets indlæg er redigeret af Bluecoffee Feb 16 '14
TwoChops
TwoChops Feb 16 '14

Uh, sikken historie.

Havde ellers lige tænkt mig at køre på sommerferie i Norge i år i min nye Tesla. Måske, vi lige skal tænke os om endnu engang.

/Jeppe.

MartinPedersen
MartinPedersen Feb 16 '14

Håber du vil gøre Tesla i DK opmærksom på situationen med ladere i Norge.

Hookmaker
Hookmaker Feb 16 '14

Super godt skrevet - og sikken en oplevelse, jeg har fulgt dig (uden at vide det var dig) på elbilforum. Jeg ville oversætte historien til engelsk og sende den til Elon, jeg tror bestemt din pointe omkring bl.a. superladernes afstand vil gøre intryk på Tesla HQ.

TSLA
TSLA Feb 16 '14

Ja, sikken en tur og historie. Må have været ret stressene. Jeg håber dine henvendelser til Tesla bærer frugt. Jeg synes også det er nogle meget velovervejede reflektioner du kommer med ift. El-bil på ferien og SC'erne. Jeg havde en del til fælles, da jeg var i Norge (Beitostølen) i Julen. Jeg havde via min datter på forhånd undersøgt lademuligheder på hotellet vi havde booket. Og der fandtes ifølge hotellet et 16 A 3 fase stik, så jeg troede alt var ok. Men da jeg kom og skulle bruge det - med god kapacitets margen i behold, viste det sig, at det var et af de flade komfur stik, som jeg ikke havde adapter til. Men heldigvis havde Valdres El-selskabet lige 2 dage forinden sat en ladestander op med Type-2 stik. Blot kunne man ikke lade med mere end 7Kw, men det var fint for os.

Den eneste kommentar jeg synes jeg derudover kan give er, at jeg måske, baseret på mine egen forbrugs erfaringer synes at det kan være overoptimistisk at tro at man kan køre de 250 km opad fjeldet i sne og kulde med fuld oppakning i bilen OG oppakning ovenpå bilen. Tagbøjler med oppakning ødelægger fuldstændig den gode vindmodstand der normalt er i Tesla'en og giver selvfølgelig et markant forøget forbrug (ligesom ved en ICE). Har du nogen statistik på dit forbrug? Da jeg kørte i Julen var mit forbrug fra København (via færgen) 235 op af bjerget ca. 260 Wh pr. km. men nedad kun ca 175.

Men rigtig godt med disse rigtige bruger oplevelser - selvom den fremstår som en af de dyrekøbte.

Raymond
Raymond Feb 16 '14

@Henrik,

Citat: "På 20 minutter får vi tanket 2/3 op, og kan så fortsætte til Trysil."

Havde du overhovedet haft nogen problemer hvis du havde ladet fuldt op?

Bluecoffee
Bluecoffee Feb 16 '14
@Raymond: Desværre et rigtig godt spørgsmål. I bakspejlet er det jo nemt at være klog, men jeg havde ca. 250 km på laderen (typical range) til 150 km, men jeg undervurderede betydningen af kulde, fjelde og vægt. Samtidig var vi allerede meget forsinkede og ville gerne frem, inden det blev sen aften - hvilket det jo så mildest talt blev alligevel!
Forummets indlæg er redigeret af Bluecoffee Feb 16 '14
Bluecoffee
Bluecoffee Feb 16 '14
...men i øvrigt havde vi jo under ingen omstændigheder fået løst problemet med, at vi ikke kunne bruge bilen til daglig kørsel under ferien.
Renedyhr
Renedyhr Feb 16 '14
Ja 20 min mere på SC havde nok været guld værd ;-)
Forummets indlæg er redigeret af Renedyhr Feb 16 '14
KS
KS Feb 16 '14
Uff, sikke en historie.. Især fordi vi sidder på Oslobåden på vej nordpå.
Planen er at tage til Lillehammer men vi starter med et fuldt batteri. Tankede op i Kbh lige før færgen og topper op de sidste 30 minutter i Oslo, inden vi suser op af e6.

Skulle gerne kunne klare de 170 km
Til Lillehammer hvor det så fyldes på igen. Kommer til at holde ved Superchargeren med 20.000 på metret. Fra Lillehammer går det
Så imod Oslo, hvor vi på vejen besøger nogle
Venner. Efter en fuld charge i Oslo går turen så mod Gøteborg, hvor IKEA har gratis ladere. Herfra skulle turen til DK være mulig.

Skal nok dele mine erfaringer - som forhåbentligt er bedre..
Bluecoffee
Bluecoffee Feb 16 '14
@TSLA: Jo, det var vel optimistisk. Mine forbrugstal lå dog kun en smule over det, du fik på din tur. Undervejs lykkedes det mig på en strækning over 15 km at komme under 100 wh/km, selvfølgelig en del nedadbakke. Da jeg igen fik strøm på bilen, kørte jeg de ca. 7 km op ad fjeldet, og det kostede 31 km på tælleren. Dem fik jeg ikke retur, da jeg kørte ned igen, selv om jeg "regenererede" næsten hele vejen ned. Hvilket blot igen bekræfter, at det er langt mere økonomisk at rulle så meget som muligt i frigear i stedet for at bruge regenerering.
TSLA
TSLA Feb 16 '14

@Bluecoffe: Interessant med frigearet. Det har jeg faktisk ikke rigtig benyttet. På min tur i Julen brugte jeg regenerering på min tur ned af og kom over en distance på ca 20 km også ned på ca. 74wh pr km. Jeg har også i Roadsteren kun brugt regenerering, men vil prøve at at udforske frigear når næste lejlighed byder sig over en relevant strækning.

DerHansi
DerHansi Feb 17 '14

@bluecoffee

Fy for en l... oplevelse. Det kan ikke være meget ferie der er kommet ud af det. JEG HÅBER F..... DER SIDDER NOGLE TESLA FOLK I DANMARK MED MEGET RØDE ØRER !!! Der må sgu da være grænser for hvor amatøragtigt man kan opføre sig. Kunne I se at få udvekslet EL-standarter og adaptorer og udgive informationer om disse, omgående !!. Hvad f.. forestiller I jer der sker når nordmændende til sommer kommer på ferie ?? (ja, selvfølgelig kan det jo være at TESLA  NO er opmærksomme på problemet, hrmff !!)

 I skal f.... være glade for det ikke er mig der er blevet udsat for den behandling. Tænk sig at ingen har tænkt over at der er behov for opladning på selve feriestedet- ja jeg er målløs.

DerHansi

KS
KS Feb 17 '14
Sidder nu på MacD i Lillehammer med mine unger.

Turen herop var smertefri - heldigvis. Kørte efter fartgrænserne (+5) og forbruget var 214 wh/km. Havde 170 km tilbage da jeg landede ved Superchargeren. Her kom den op på 90% på mindre end 25 minutter. Det virker.

Er spændt på turen fra Oslo til Gøteborg..
Sider: 1 2 »