@kseitzberg - jeg har lidt ekstra info her. Jeg forsøgte forleden at lade på en IKEA type2 stander lige syd for Göteborg - IKEA Kållered. Der var 4 standere med både type2 og almindeligt 220v/13amp.
Jeg satte mit type2 i stikket, men der sketet intet. Jeg fik fejl i displayet af forskellige art, og fik ikke ladet. JEg spurgte hos IKEA men der var inge der lige vidste noget... jeg valgte ikke at bruge mere tid der og kørte videre til Göteborg.
Her havde jeg på forhånd fundet lader ved Lindholmsspiren 5 - een plads og den var ledig. MEN - dette var en stik som den lidt korplluente 220v stik fra Tesla ikke kunne komme ind i. Jeg prøvede med den mærkelige hvide adapter. Den passer bare ikke i et stik hvor jord sidder som skinner i siden (som det jo er på tesla stikket.
Efter 20mn med forsøg på at modificere/molestrere diverse funde adaptere med en lånt skruetrækker - kom en yderst begejstret Tesla fan forbi. Han ringede efter sin bror som kom med et kabel der funkede.
Det reddede det hele. Jeg kom til mit møde og boede på hotellet Radisson lige ved siden af stikket - og ladede op med 14 km i timen. Nok til at jeg næste dage kunne køre hjem til Birkerød og trille i garage med 5 km i overskud!
Vedhæftet et billede af det kabel jeg nu har liggende fast når jeg skal til Sverige.
Husk at planlægge med at IKEA type2 stik måske ikke funker.
Ser meget frem til at høre hvad du finder ud af.
Hvordan fandt du hotellet Apple med 380v/16amp? hvor hurtigt lader den (km/t) ?
Billede af kablet som reddede dagen nedenfor.
Jon
Hej Kiefer,
Jeg ved ikke om det er 'tysk' ... men jor sidder i de to slisker i siden fremfor som pal/stik.
Hej Kiefer,
Jeg ved ikke om det er 'tysk' ... men jor sidder i de to slisker i siden fremfor som pal/stik.
Nemlig, det gør det overalt i Tyskland også, det er som regel det type stik der følger med når du køber ny vaskemaskine/køleskab/opvasker etc. og de fleste hvidevareforhandlere sælger så enten en adapter eller tager penge for at skifte stikket.
/Martin
Teslakørsel i Norge
Har problemfrit kørt Norge tyndt det sidste års tid.
Godt råd til vinterferieturen til Norge:
Pas på med højdeforskelle - læg 50 km til afstanden for hver 1.000 du skal op i fjeldet (med ubegrænset regenerering får du ca. 80% tilbage, når du kører ned).
Husk at have Schuko stik (MED JORD) + forlængerledning til opladning, hvor du overnatter. Det er Norges normale husholdningsstik (230 V, 13 A, 3 kW). Men du får kun ca. 10 km/time.
Type 2 findes en del steder (medbring kabel) og lader med 11/22 kW (enkelt-/dobbeltlader). Se www.ladestasjoner.no/hurtigladning/model-s-ladekart eller uppladdning.nu. Nogle standere kræver nøgle for adgang.
Vinterdæk og snekæder og skovl. Pas på med at sætte luftaffjedringen på "very high" - den får du brug for, hvis du kommer til at hænge på "bugen".
Pas på i glatte skarpe hårnålesving (opad) da traction kontrol ofte kan give udskridning af forhjulene (det inderste baghjul trækker mest).
Norge er pragtfuldt - sommer som vinter - så god tur.