Loading...
dk

Norsk mareridt | Tesla Forum

KS
KS Feb 20 '14
Har tilbragt aftenen hos nogle venner i Oslo mens bilen lader. Har med held kunne anvende mobil laderen. Når den blev monteret med adapteren nedad ville den dog ikke starte ladningen, og forsøgte derfor med laderen up-side-down og dette fik tilsyneladende en bedre jordforbindelse. Lader nu for første gang på et 220v stik - med hele 13A.
Det giver hele 13 km/t i ladning!! Men det virker..
Godt vi først skal videre i morgen.
Var et smut forbi Tesla på Alnabru, hvor de tilbyder ladning mens man venter. Her er det pt hele 11 kWh til rådighed. På vej sydpå i morgen bliver den toppet helt op der inden turen går imod Gøteborg. Apple hotel har en 380v 16a installation som kan lånes når man overnatter her. Det er også muligt at lade hos IKEA på en type 2 ladestander.
Dermed er turen til Danmark mulig uden de store problemer.

Har også fundet ud af hvorfor nordmændene har et lavt wh pr km forbrug..

Max tilladte hastighed på motorvej er 100 kmt og rigtigt mange steder er den tilladte hastighed helt nede på 80. Dette gør at forbruget er lavt. Men kørsel opad i bjerge er noget der koster, men noget vindes tilbage ved nedkørsel. Forbrug Lillehammer til Oslo lå på 212 wh i snit. Kørte 182 km og havde mere end 50% tilbage ved ankomst Oslo C.

Efter anbefaling fra et par Tesla gutter som jeg mødte i Lillehammer satte jeg manuelt fan til 2 og temperaturen på 18 grader. Hvis det bliver koldt, så tænd for sædevarmen. Dette skulle være mere effektivt end at have aircondition på fuld auto.

Tollerup
Tollerup Feb 20 '14

@kseitzberg - jeg har lidt ekstra info her. Jeg forsøgte forleden at lade på en IKEA type2 stander lige syd for Göteborg - IKEA Kållered. Der var 4 standere med både type2 og almindeligt 220v/13amp.

Jeg satte mit type2 i stikket, men der sketet intet. Jeg fik fejl i displayet af forskellige art, og fik ikke ladet. JEg spurgte hos IKEA men der var inge der lige vidste noget... jeg valgte ikke at bruge mere tid der og kørte videre til Göteborg.

Her havde jeg på forhånd fundet lader  ved Lindholmsspiren 5 - een plads og den var ledig. MEN - dette var en stik som den lidt korplluente 220v stik fra Tesla ikke kunne komme ind i. Jeg prøvede med den mærkelige hvide adapter. Den passer bare ikke i et stik hvor jord sidder som skinner i siden (som det jo er på tesla stikket.

Efter 20mn med forsøg på at modificere/molestrere diverse funde adaptere med en lånt skruetrækker - kom en yderst begejstret Tesla fan forbi. Han ringede efter sin bror som kom  med et kabel der funkede.

Det reddede det hele. Jeg kom til mit møde og boede på hotellet Radisson lige ved siden af stikket - og ladede op med 14 km i timen. Nok til at jeg næste dage kunne køre hjem til Birkerød og trille i garage med 5 km i overskud!

Vedhæftet et billede af det kabel jeg nu har liggende fast når jeg skal til Sverige. 

Husk at planlægge med at IKEA type2 stik måske ikke funker.

Ser meget frem til at høre hvad du finder ud af.

Hvordan fandt du hotellet Apple med 380v/16amp? hvor hurtigt lader den (km/t) ?

Billede af kablet som reddede dagen nedenfor.

Jon

Kiefer
Kiefer Feb 20 '14

Hej.

Det kabel, er det ikke et standard tysk Schuko stik?

/Martin

KS
KS Feb 20 '14
Skrev til de forskellige hoteller i Gøteborg. Og kun 1 meldte tilbage at de kunne lade med 380v - 16a - altså et rødt CEE stik. Værelserne er ok, men også kun ok. Til<br /><br />
Gengæld så koster ladningen gratis. Den lader med 16a på mobilladeren - altså 48 rated km pr time. Ladetid ca 8 timer til helt fuld. Deres CEE stik sidder i kælderen i et teknikrum (adgang gennem aflåst parkeringskælder). Husk at medbringe 25 meter forlængerledning med røde 16a CEE stik i begge ender.<br /><br />
<br /><br />
Nævner i receptionen at det kan hænde at andre danskere kommer forbi og ønsker at benytte muligheden i forbindelse med overnatning.<br /><br />
<br /><br />
Turen Oslo N - Gøteborg var 325 km og ankom med 23 km tilbage på batteriet. Snit på 212 wh og startede på ikke fuld opladning. Ladede kun med 12 km timen på alm stil i Norge, som jeg var heldig virkede..<br /><br />
<br /><br />
I morgen er der 290 til Tåstrup som er næste mål.<br />
Forummets indlæg er redigeret af KS Feb 20 '14
Tollerup
Tollerup Feb 22 '14

Hej Kiefer,

Jeg ved ikke om det er 'tysk' ... men jor sidder i de to slisker i siden fremfor som pal/stik.

Kiefer
Kiefer Feb 22 '14
Citat fra Tollerup

Hej Kiefer,

Jeg ved ikke om det er 'tysk' ... men jor sidder i de to slisker i siden fremfor som pal/stik.

Nemlig, det gør det overalt i Tyskland også, det er som regel det type stik der følger med når du køber ny vaskemaskine/køleskab/opvasker etc. og de fleste hvidevareforhandlere sælger så enten en adapter eller tager penge for at skifte stikket. 

/Martin

Hilbert
Hilbert Jan 27 '15

Teslakørsel i Norge

Har problemfrit kørt Norge tyndt det sidste års tid.

Godt råd til vinterferieturen til Norge:

Pas på med højdeforskelle - læg 50 km til afstanden for hver 1.000 du skal op i fjeldet (med ubegrænset regenerering får du ca. 80% tilbage, når du kører ned).

Husk at have Schuko stik (MED JORD) + forlængerledning til opladning, hvor du overnatter. Det er Norges normale husholdningsstik (230 V, 13 A, 3 kW). Men du får kun ca. 10 km/time.

Type 2 findes en del steder (medbring kabel) og lader med 11/22 kW (enkelt-/dobbeltlader). Se www.ladestasjoner.no/hurtigladning/model-s-ladekart eller uppladdning.nu. Nogle standere kræver nøgle for adgang.

Vinterdæk og snekæder og skovl. Pas på med at sætte luftaffjedringen på "very high" - den får du brug for, hvis du kommer til at hænge på "bugen".

Pas på i glatte skarpe hårnålesving (opad) da traction kontrol ofte kan give udskridning af forhjulene (det inderste baghjul trækker mest).

Norge er pragtfuldt - sommer som vinter - så god tur.

gunberg
gunberg Jan 27 '15
@Hilbert - tak for tip. Kører nord på i morgen tidlig men har ikke helt fundet ud af hvordan man får fat i den mest udbredte ladenøgle til Tesla-brug, og så mangler man jo CHAdeMO adapteren
Sider: « 1 2