Loading...
dk

Hvilke vinterdæk til 85D | Tesla Forum

Jannik79
Jannik79 Sep 5 '15

Hej Alle.

Jeg har købt en 85D som bliver leveret på sommer dæk (Michelin primacy 3). Jeg har tænkt mig at købe nogle vinterdæk og skifte over på original fælgene da jeg har købt TS 19" fælge via Frederik C's initiativ.

Da 85D er har en topfart på 250 km/t, betyder det at hastighedsindeks som minimum skal lyde på W, og dette udelukker en stor del af de dæk som folk normalt taler om.

Hvad har i andre med en topfart på 250 km/t  valgt som jeres vinterdæk?

 

KimT
KimT Sep 5 '15

Dunlop 3D/4D og Bridgestone Blizzak LM-32 er vel dem der oftes bliver nævnt ifm tesla. Regner selv med at jeg skal have bestilt sorte Brock B32 fælge med LM-32.

VH
VH Sep 5 '15
Så vidt jeg ved, er det lovligt at køre med vinterdæk med lavere hastighedsindex. I Tyskland kræver det dog et mærkat i forruden. Personligt kommer jeg ikke til at køre 240 kmt på vinterdæk. Og hvor lang tid har man i øvrigt mulighed for at gøre det i en Tesla inden batteriet er tomt. Er selv på udkig efter vinterdæk. Er glad for mine nuværende continental. Men model 850 fås ikke i den rigtige størrelse
BlackPanther
BlackPanther Sep 5 '15

@VH Helt enig :-)

Ud over hastighedsindex er det også vigtigt at se på alle de andre faktorer. Hvor meget larmer de, gode i regnvejr, sneglatte veje, slidstyrke o.s.v.
Så det er ikke så lige til...
 

Jannik79
Jannik79 Sep 5 '15

Hmm. jeg har kunne læse mig til at hvis man har dæk der ikke lever op til tophastigheden på køretøjet i Tyskland, skal man have et klistermærke af en art der gør opmærksom på dækkenes topfart.

Er der nogen der ved hvor man anskaffer sig sådan et?

Clubman
Clubman Sep 5 '15
Tror i princippet at man bare kan lave det selv. Tanken er at de skal side sådan at du selv kan se det og dermed ikke glemmer, hvor stærkt du må køre. Det er efter min opfattelse dybt åndssvagt, men sådan er der jo så meget (det er jo også tåbeligt at man skal have miljømærke i en Tesla i de tyske byer, som bruger miljømærke).
FedthaS
FedthaS Sep 5 '15
Citat fra VH Og hvor lang tid har man i øvrigt mulighed for at gøre det i en Tesla inden batteriet er tomt.
 

Faktisk har jeg lige set en test hvor de kørte 100km med speederen i bund på tysk motorvej og der røg der lige knap 200km Range på de 100km så man kan tydeligtvis gøre det et stykke tid

Skaarup
Skaarup Sep 5 '15
Er du sikker på det er Primacy 3, Jannik? 85D blev indtil for nyligt leveret med Pilot Sport 3, som også er et fint dæk.

Jeg kørte på Michelin PA4, og var også på glatbane med det og det var en super oplevelse. Det støjer mere end sommerdækket, men det tror jeg alle vinterdæk gør. Om det er mere eller mindre end andre vinterdæk i 19" kan jeg ikke udtale mig om.

Her er en test som desværre ikke har så mange dæk med, men i en meget relevant størrelse:

http://www.tyrereviews.co.uk/...Winter-Tyre-Test.htm

Jannik79
Jannik79 Sep 5 '15

Sikker og sikker. Jeg spurgte min DS, som først påstod at der var Michelin helårsdæk på. Jeg sendte ham herefter et screenshot af design modulet der viser at en 85D bliver leveret med sommerdæk. Jeg gjorde ham yderligere opmærksom på at Michelin ikke har nogle helårsdæk i 245/45/19 med hastighedsindeks på W eller mere.

Han svarede hertil : My bad. den bliver leveret på Primacy 3 dæk.

 

Så om jeg er sikker... nej, ikke rigtigt hehe.

 

Jannik79
Jannik79 Sep 5 '15

I forhold til dæk overvejer jeg Goodyear Ultra Grip 8 Performance. Mest fordi de har så lav en Noise rating. Er dog lidt usikker på resten af deres egenskaber. Er der nogle der har erfaringer med dem til en Tesla Model S?

 

krumling
krumling Sep 5 '15

..ikke til en Tesla, men på en Audi var de ganske udmærkede, lydsvage med masser af greb i al slags vejr..

 

kayjay
kayjay Sep 6 '15

...ikke på Tesla, men på min BMW. Godt dæk, og støjsvagt. Dog et ret blødt dæk i 'ikke run-flat' udgave.

Derfor går mine tanker i retningen af Goodyear Ultra Grip 8 Performance ROF (run-flat) udgave, da det giver et stivere dæk grundet forstærkede dæksider.

Nogen der har holdninger til ROF? Jeg forventer det er en fordel.

webercarbmann
webercarbmann Oct 31 '15

Hej alle. 

 

Ved ikke om denne tråd er død men jeg overvejer stadig vinterdæk til den nye baby....  Jeg har også tidligere kørt på Goodyaer Ultragrip og været glad for dem. 

De kan fx købes her i ROF udgave. 

https:///...102v/p/GI-R-278738GA

Er der nogen der har konkret erfaring med dette dæk på en TMS?   Vh Peter

edge
edge Oct 31 '15

Eneste erfaring er, at jeg købte dem det sted du linker til den 18. oktober og modtog dem med Postdanmark den 23. oktober, og de ser fine ud. Runflat og fælgbeskyttelse, gratis forsendelse. På det tidspunkt kostede de kun 7220 kr. for 4 dæk, så de er tilsyneladende steget lidt. Har ikke kørt med dem endnu.

Clubman
Clubman Oct 31 '15
Jeg har lige købt Goodyear UG8. Har kørt ca 200 km med dem. Jeg gav 6.800 - tror at vinterdæk pt er støt stigende i pris. Jeg har aldrig tidligere kørt med ROF. Min umiddelbare vurdring er, at de larmer en del mere end sommerdækkene (Conti 21") og at komforten best case er den samme (men umiddelbart virker de hårdere at køre på). Vinterdæk larmer jo nok generelt mere end sommerdæk, tænker jeg, men jeg havde faktisk - nok naivt - troet, at de ikke ville støje mere end de 21" sommerdæk. Komfortmæssige tror jeg, at det skyldes ROF, at de virker hårdere. Når der har været noget vinterføre skal jeg nok skrive igen.

Skulle jeg bestille i dag ville jeg helt klart overveje Conto TS830 i 235/45-19. De passer ganske udmærket, og er ca 500 kr billigere pr. dæk. Om de så er bedre eller dårligere at køre på, ved jeg ikke.
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 31 '15

@clubman. Har samme dæk. min erfaring er at de lige skal køres til. Forbruget er dog op mod 5-10 % mindre end med OEM dækkene. Muligvis har SW 7.0 også indflydelse på et mindre forbrug, men ellers jeg er godt tilfreds med UG8

Ellert
Ellert Oct 31 '15

Har ikke købt vinterdæk endnu. Oververjer 19 tommer eller 21 tommer originale tesla. Nogen erfaringer med 21 tommer?

Ellert
Ellert Oct 31 '15

Har ikke købt vinterdæk endnu. Oververjer 19 tommer eller 21 tommer originale tesla. Nogen erfaringer med 21 tommer?

webercarbmann
webercarbmann Nov 1 '15

Hej Edge og Clubman. 

Tak for indlæg. Jeg synes også at priserne er steget siden jeg søgte på vinterdæk sidst. Man bør nok købe dem i god tid men jeg har ikke fået bilen endnu! 

Clubman - Conto TS830 i 235/45-19 - foreslår du 235 dæk alene pga. prisen?  

Her er den i en 245 udgave. 

https:///...5-45-r19-102v-370912

Fik kig på dette dæk. Scorer højt både på brændstoføkonomi og støj. 

https://www.daekleader.dk/bildaek/nokian/wr-a3/245-45-r19-102v-77002

ROF dækket tiltaler mig. Jeg har prøvet at holde punkteret om natten i Tyskland på vej på skiferie.....:) 

Vh. Peter

RobertJ
RobertJ Nov 2 '15

Der er rigtigt meget at spare hvis man er fleksibel i hvilket dæk man aftager.
Der er altid en række A-producent dæk og en række B-producent dæk.
Men så er der også dækstørrelser der kan differentiere prisen.

I en anden tråd afklarede vi at brugen af 245/45, 235/45, 255/40 må være nogenlunde ligeværdige på en 19" fælg.

Et bredere dæk er god på sne, et smallere dæk er god på regn og sjap. Et smallere dæk giver bedre brændstof Øko. der er mange overvejelser og skrøner vi forholder os til når vi køber dæk. Hvad har vi brug for i den danske vinter?

Men koster et A-dæk 245/45 1900kr  og samme dæk i 235/45 1100kr ved jeg da godt hvad jeg vælger.

 

husk også at kigge på hvor 'gammelt' et specifikt design er.
Der sker stor udvikling i gummi branchen, og et 2010 mønster som de Conti 810 i 245/45, kan hurtig være et langt dårligere dæk end et ikke-premium mærke dæk.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 2 '15
Sider: 1 2 »