Loading...
dk

P85 typical range på 354 km - er det normalt? | Tesla Forum

soerenstone
soerenstone Sep 5 '15

Hej Tesla-eksperter. Jeg er meget tæt på at skrive under på en brugt P85 hos en forhandler, som har haft den stående i 10-11 mdr (!). Den har tilsyneladende været alt for dyrt prissat, og nu har han indviliget i at slå et ordentligt hak af prisen.

Den står til 354 km typical ved fuld opladning. Forhandleren fortæller, at de har ladet den med nogle ugers mellemrum, og den ser fin ud. Jeg er dog lidt bekymret for den lave typical range. Hvad er jeres bedste bud - vil typical stige når først bilen kommer ud at køre og får motioneret batteriet med fulde af- og opladningscykluser, eller er der reelt et 8-9% tab? Det lyder af meget til så få km.

Den har kørt 25.000 km og er fra april 2014.

Skal, skal ikke......?

Forummets indlæg er redigeret af soerenstone Sep 5 '15
jeppe
jeppe Sep 5 '15

Der er vel stadig fuld garanti på batteriet :) Så kan det vel næppe gå helt galt.

T3S7A
T3S7A Sep 5 '15

354km lyder af noget lidt ved 100%. 

Men den bedste måde at tjekke, hvor meget kapacitet der kan være i batteri er som sådan:

http://teslaforum.dk/forum/topic/batteri-kapacitet

lysmanden
lysmanden Sep 5 '15

mon ikke det er ved 80 pct?

T3S7A
T3S7A Sep 5 '15

Lysmanden, så var det viiiildt godt. Nok mere 90%  :-)

JL
JL Sep 5 '15
@Søren: Jeg har P85 fra 03/2014 og den lader til ca. 378 ved 100% og det synes jeg er lavt. Jeg har balanceret batterierne, men kan stadig ikke hive den op på mere end maks. 385 og efter et stykke tid falder den til 378 igen. Gad gidt at vide hvornår Tesla vil skifte batteriet på garantien - hvor langt skal man ned?
Hank
Hank Sep 5 '15
Min P85+ tanker 382 typical, og har kørt 62.000 km.
soerenstone
soerenstone Sep 5 '15

Sælger påstår at det er ved 100% - det lyder ret lavt i mine ører. Så jeg er ude efter nogle erfaringer ift. hvor meget typical kan svinge. Kan jeg forvente at den reelt vil ligge på 380'ish når bilen bliver brugt dagligt og batterierne ordentligt balanceret. Eller bliver den i 350'erne når først den én gang har vist en værdi i dette niveau?

Niels
Niels Sep 5 '15
det lyder umidelbart som et realistisk tal hvis den har holdt stille længe. elektronikken kan have svært ved at måle den realle kapacitet da den kun kan måle spændingen og hvor mange kwh som er gået ind/ud men ikke tabte kwh.

med 25.000 km på klokken burde det være bedre, og bliver det nok også ved rebalancering
de fleste lader omkring 360 km +/- ved 90%. nogle ned til 350 km.
hvis den har stået stille i længere tid og blot ladet op uden at blive ladet ned så kommer de enkelte celler nemt ud af balance og kan give misvisende kapacitet.
uden at lægge hoved på blokken ville jeg tro du kan få tallet op ved at køre den i bund (under nul) og derefter lade fuldt op og ned på 90% igen. personligt ville jeg starte med at køre ned til 20% og så op til 90% efter nogle dage ned til 10% og op til 100%, dernæst ned til nul og helt op til 100% igen. m.m.
det skal nok få rebalanceret batterierne - vigtigst er dog at man ikke fare ud og presser den helt op/ ned som det første.
sælger bør heller aldrig lade en bil til 100% for derefter at lade den stå...gør han det ? for så kan du regne med at de 10% fald muligvis er permanent degradig som mig bekendt ikke er dækket af en garanti.

husk venligst at batteri garanti dækker fabrikations fejl og hvis noget går i stykker. ( enkelte celler/ moduler som ikke performer som de skal) normal slidtage som følge af brug/kørsel dækkes ikke
slidtage vises ved at alle celler/ moduler opføre sig ens, mens en garanti sag vil kunne ses ved forskelle i modullers kapacitet/ spænding.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Sep 5 '15
BoHolden
BoHolden Sep 5 '15

P85+ fra April 2014 kørt 46.000 km. Ladede op til 396 km på 100% ved Tesla Supercharger fredag. Lader normal til 350 v. 90%

 

DeaconWP
DeaconWP Sep 5 '15

soerenstone:

Du skriver, at sælger siger, at den er ladt op til 100 %, med de tal.

Kan du spørge til, hvordan de har ladet den op en gang imellem? Hvordan gør man det? Lader man den bare fuldt op, så den an stå en hel ferie? Starter man så bare efter noget tid, som man selv synes?

Se om du kan finde ud af, om de har ladet den op til 100%, og så ladt den stå og falde, indtil de så igen har ladet den op til 100 %.

Hvis de siger de har det, så hold dig fra bilen.

Så har de jo mishandlet den.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Sep 5 '15
soerenstone
soerenstone Sep 5 '15

DeaconWP

God idé, jeg prøver at aflure hvad der ligger i "ladet den med nogle ugers mellemrum".

Niels
Niels Sep 5 '15

Hvis du beser bilen, så se hvad den er ladet op til - en sælger bør ALDRIG lade bilen til 100% bare for at vise bilen frem - de ved jo ikke om man køre meget eller lidt og man risikere at bilen efterlades med 100% på batteriet.

100% skal kun bruges når man ved man har brug for mere end 80% af kapacitet- f.eks ved langture. dvs. for at undgå at den kommer under 10% i længere tid end nødvendigt, bortset fra det lader man altid til 90% som anbefalet af tesla.

BlackPanther
BlackPanther Sep 6 '15

Enig med @Niels

@soerenstone
Hvis vi antager at bilen har stået i 10-11 mdr og blevet ladet til 100% måske 25-30 gange uden at blive brugt bagefter, vil det utvivlsomt være en dårlig ting for batteriet. Men det store spørgsmål er så bare hvor meget batteriet har taget skade. En afladning af batteriet til 0% (og måske 15-20 km mere) samt en opladning til 100% ville kunne give et svar på om typical kunne komme højre op. Hvis ikke ville jeg ikke turde købe bilen..
Hvis min første antagelse er rigtig, mht. opladningen af bilen i de 10-11 måneder, dækker Tesla ikke det ekstra slid der har været på batteriet. Men de dækker selvfølgelig hvis der er direkte fejl på batteriet...
----

Personligt ville jeg nok ikke købe bilen med mindre det jeg spare virkelig er mange penge og en balancering af batteriet giver et højre typical km tal.....
En anden ting. En ny 70D elller 85D koster faktisk ikke ret meget mere end en brugt P85.... :-)  85D har stort set samme performance som en P85 og er 1,5 år yngre end den du kikker på....

Forummets indlæg er redigeret af BlackPanther Sep 6 '15
RobertJ
RobertJ Sep 6 '15

@Soerenstone 
Du kan ta' en tur på SuC hop hvis forhandler gir dig lov.
Hvis du mener det skal være den og du er usikker. Planlæg en motorvejstur på ca. 300km hvor du rammer en Supercharger, så har du en 10-15% på batteriet tilbage. Lad op til 100% og kør tilbage over en supercharger ved ligeledes en lav %, og se om den rykker opad. inden du underskriver aftalen. Det tal lyder lidt lavt. og 6 timers kørsel i drømmebilen er vel ikke en straf i sig selv :)

Min P85 lader til 383km ved 100% i daglig brug og er fra Nov 2013 med 50.000km på tælleren.
Jeg kan nok slå det tilbud du har fået (hvis udstyret passer), hvis du ikke er sikker på den forhandler. Ellers er der vidst 2 andre P85'er fra forummet til salg.

- R

lysmanden
lysmanden Sep 6 '15

T357A: arhh, de fleste ligger vel i snit på 350-360 ved 80% og små 400 ved 100%

eller er jeg helt forkert på den? hvad siger i andre?

Hilbert
Hilbert Sep 7 '15
Mon ikke du mener ved 90%?
RobertJ
RobertJ Sep 7 '15

@Lysmanden - Har endnu ikke hørt om en P85 der har ladet 400+ km typical range. (leveret 395km typical)
Det er kun nyere modeller der har en lavere typical rating der kan det!

Lauer
Lauer Sep 7 '15

Min P85 fra november 2014, startede med typical range på 407. På et tidspunkt i starten af 2015 kom der en software opdatering som satte den væsentlig ned. I dag ligger den på ca. 385, hvor den har kørt 20K. Men igen er det bare et tal som den beregner.

I går da jeg var til det fantastiske træf i Ribe, ladede jeg til næsten 100% i Randers og kørte til Ribe og til Randers igen. Her havde jeg kørt 370 km og havde 1 km tilbage i Randers. KWh forbruget var på 70, hvilket ikke er imponerende med 85KW batteri. Det kunne jeg ikke helt forstå at jeg kun havde 70KWh at gøre godt med når batteriet er på 85KWh. Naturligvis er der en buffer og lignende, men ikke 15KWh.

Jeg begyndte at studere tallene i Linkmytesla.com og fik lidt af et chok over hvor strømmen var blevet af. Det viste sig at den havde tabt ca. 5KWh ved at holde stille 6 timer. Men ved nærmere eftertanke var dørene jo blevet åbnet RIGTIG mange gange og så starter musikken/AC og andre strømslugere. Bilens KWh tal opdateres ikke med det strømforbrug der er når bilen holder stille.

I Linkmytesla kommer der inden længe tal på den tabte strøm, så man kan følge det strøm der tabes mellem turene. Normalt er det jo ikke et problem der tabes strøm mellem turene, men det er et problem at der tabes strøm når man skal hjem igen uden ladning :-)
 

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 7 '15

 

Det lyder som en rigtig god idé med de tal i linkmytesla,  da der indimellem omtales disse tab her på forum, og mange er uforståelige over for hvorfor de ikke kan få regnestykket til at gå op og det er jo netop fordi at energien går til alt mulig andet end til direkte fremdrift :-) 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Sep 7 '15