Loading...
dk

Samkøb af vinterdæk | Tesla Forum

Tesla_guru
Tesla_guru Oct 5 '15

En lille status: Vi er stadig i fuld gang med at lede efter en leverandør som kan levere indtilvidere 118 dæk som er tilmeldt på Vinterdæk linket som kan ses i topmenuen(kun når man er logget ind).

Jeg forventer at kunne give priser samt yderligere info i løbet af ugen/weekenden, samt detaljeret info.Alle der er tilmeldt får også en mail på den mailadresse de har angivet. Men spred gerne budskabet og meld jer til, for hvis vi kommer over 200 dæk så får vi en rigtig god pris.

Forummets indlæg er redigeret af Tesla_guru Oct 5 '15
Lau
Lau Oct 5 '15

Smukt! Så venter jeg i spænding på en mail i inboksen.

Lau
Lau Oct 8 '15

@Tesla_guru: Ser det ud til at det bliver muligt at få leveret dækkene i løbet af oktober?

j
j Oct 8 '15

Hvad er forskellen på at køre med 40 og 45?

DeaconWP
DeaconWP Oct 8 '15

j: Et dæk kan typisk hedde 245 /45 - 19.

Tallene dækker over:

245 bredden af dækkets trædeflade

/45 dæksidens højde, som en % sats af trædefladen

-19 diameteren af hullet, altså fælgens størrelse.

Hvis du ændrer på dæksiden (mindre), som en % sats af bredden, så får du en lavere dækside.

Dermed får du også en lavere diameter på det samlede hjul.

Omkredsen er så også mindre, ud fra formlen for en cirkels omkreds der er pi gange 2 gange r.

Så din bil vil ikke køre så langt på en hjul rotation.

Og din bil vil vise forkert i speedometeret. Vil vise mere, end du reelt kører.

På en Tesla model S er de to størrelser 245/45-19 og 255/35-21 (rettet fra 255/40-21) næsten samme omkreds, og derfor begge to godkendte størrelser på Tesla model S.

Der findes regler for, hvor meget man må ændre på de forskellige værdier.

TILFØJET:

Endvidere er der også en komfort forskel på de forskellige dækside højder:

Lavere dækside giver et stivere dæk, der ikke er så blødt og komfortabelt, som et med højere dæksider.

Det giver dog også en mere kontant kontakt med underlaget, som opleves som en mere fast og direkte styring. Samt mindre "løshed" fra side til side.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 9 '15
nicom
nicom Oct 9 '15
255/40-21 er for stort ..du må mene 245/35-21
DeaconWP
DeaconWP Oct 9 '15

Ja, det har du sandsynligvis ret i. I aftes sad jeg og svarede ud på de sene nattetimer, og jeg kom til at bruge spørgerens tal som forskel på sidehøjden fra de 19" til 21".

Så jeg retter lige tallene i mit indlæg. Tak for hjælpen.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 9 '15
FrederikC
FrederikC Oct 9 '15

Jeg havde egentligt ikke tænkt mig at blande mig i denne tråd, men nu gør jeg det alligevel for jeg syntes der er lidt "radiosilence" fra trådstarter.

Tesla dæk blev sidste år hurtigt udsolgt fordi der generalt er for få dæk ift. Biler ihvertfald hvis man kigger på de bedre mærker som Conti og Michelin.

At så lave et fælleskøb hvor man skal finde 160-200 dæk i sep/okt hvor vinter sæsonen så småt er ved at starte, ville jeg se som en tæt på umulig opgave.

Nu har jeg adgang gennem en dæk forhandler til at kunne se hvad der er på lager i det danske land, og her snakket vi hos de store dvs.eks. Nordisk dækimport et lager på max. 20 stk af hver variant.

I skal være opmærksom på at hvis i finder dæk udenfor Danmark, dvs. hos nogle af de billigere tyske leverandører, så kan/er der tale om rest partier som de har fundet et sted i europa. Disse kan have stået på lager i længere tid og være opbevaret på en forkert måde - her må man forvente en kortere levetid end normalt.

Jeg håber for alle at trådstarter snart kommer med noget for ellers går det ud over jeres mulighed for at få dæk i år.

Lau
Lau Oct 14 '15

@Tesla_guru: Har du fået tilbuddene hjem? Jeg er lidt presset på tid da jeg skal bruge dækkene senest slut oktober.

Tesla_guru
Tesla_guru Oct 14 '15

Kære alle sammen. Vi er oppe på 144 dæk, og jeg takker for den opbakning der har været. Det store antal har dog givet mig stører problemer end jeg havde troet idet vores dæk til Tesla er specielle (der bliver ikke produceret så mange)  

Jeg har et sidste skud i bøssen som man siger. Har fundet en grossist som har sendt vores ordre til Michellin (Alpin 4) i de angivet størrelser som i har bestilt. Jeg skulle gerne modtage svar i morgen eller fredag. Får jeg ikke et positivt svar, bliver hele projektet droppet og vi er på egne ben. Jeg lover i får svar i weekenden (på mail til alle der er tilmeldt). 

@Lau Såfremt vi får en aftale med grossisten har vi dæk inden 15 november.

@frederik. Jeg har helt klart en lesson learned i at vi skal være ude i endnu bedre tid for så kan vi få en ordre igennem direkte hos producenterne, og derved står vi ikke med leverance problem. Derfor opretter jeg allerede en indsamling til sommer dæk og vil komme frem med en liste over produktionspriser ved en trappe på eks.100, 200, 500 dæk. Så burde der også være mulighed for at vi kan få flere med.

Jeg har mødt en del modstand fra en del grossiter jeg har kontaktet, for det vi gør er som sådan skadeligt for deres forretningsgrundlag idet at hvis de servicere vores ordre går deres retail led glip af salget.
Omvendt er ordreren blevet så stor at de heller ikke vil gå glip af forretningen (hvilket er lidt ambivalent og dobbelt moralsk :)

Jeg er afventende i forhold til priserne på dæk, men vender tilbage som lovet så snart jeg ved noget (forhåbentlig possitivt) Jeg beklager mit fravær her på forumet men jeg har været lagt ned af mit arbejde og har rejst en del i de sidste uger (bl.a til Helsinki)

Forummets indlæg er redigeret af Tesla_guru Oct 14 '15
FrederikC
FrederikC Oct 14 '15

Skulle det ikke lykkes Tesla_Guru at levere, så præsentere jeg imorgen muligheden for levering af dæk gennem mig, som jeg håber at alle syntes før har givet jer en god og professionel behandling.

Der vil være tale om et udvalg af dæk i begrænsede mængder både i den helt billige ende, men også kvalitets og støjsvage dæk til gode priser. Alle leveret i klasse A, dvs. fra danske distributører og gennem en forhandler som mange af os kender godt.

Men mere info følger imorgen.

FrederikC
FrederikC Oct 19 '15

Nu da Tesla_Guru ikke er leveringsdygtig, syntes jeg at i skal tage et blik på min tråd vedr. vinterdæk.

http://teslaforum.dk/...%C3%B8rnet-k%C3%B8ge

Sider: « 1 2 3