Loading...
dk

Energimeter virker ikke | Tesla Forum

BlackPanther
BlackPanther Sep 12 '15

Nu spørger jeg måske lidt dumt. Men den orange viser, skal den ikke vise det nuværende energiforbrug?
Lige som billedet?

Min viser normalt mellem 0 og 50 og grønt når jeg lader bilen regenerere (løfter foden for speedere lidt eller meget... Men aldrig mere...
Mit gennemsnitlige forbrug ligger normalt på 180-250...

V6.2 (2.5.46)

Forummets indlæg er redigeret af BlackPanther Sep 12 '15
SuneH
SuneH Sep 12 '15
Hvis du træder speederen i bund, skal pilen vise meget mere end 50! Så noget er galt. Det skal være som billedet viser.
BlackPanther
BlackPanther Sep 12 '15

Godt saa er jeg ikke helt forkert paa den :-)  Den viser 40 ved konstant fart paa 130 ;-)

Burde jo vaere 150-200.....

SuneH
SuneH Sep 12 '15
Nu har jeg ikke selv modtaget min TMS endnu, så jeg har ikke en at sammenligne med. Hvis du holder konstant fart, behøver den ikke stå så højt. Den største kraftudfoldelse består jo af at accelerere, og her skal den - hvis du giver fuld gas - stå højt. Når først den er kommet op in fart og blot skal holde farten, skal pilen jo stå lavere. Ganske som en fossilbil, der også bruger mest på at accelerere og mindre på at holde konstant fart. Måske er der en TMS ejer der vil kommentere på hvad deres viser ved konstant fart på 130?
DeaconWP
DeaconWP Sep 12 '15

Hvis man antager, at man kører med en konstant hastighed på 100 km, vil man med et forbrug på 200Wh/km i den time bruge 20 kWh. Det svarer til en effekt på 20 kW Bruger man 250 Wh/km vil man over de 100 km bruge 25 kWh.

Så med foden på speederen,og man kører med konstant hastighed, vil den orange måler vise 20 kW.

Det øjebliksbillede, som blackpanther her viser, kan fortolkes sådan her:

Der køres med en konstant hastighed på 60 km/time. Forbruget er på 180 kW.

Efter en times kørsel vil der være brugt 180 kWh på at køre de 60 km. Gennemsnitsforbrug på 3000wh/km.

Nå nok ikke rigtig antagelse.

Man kan se, at på dette tidspunkt er der ved farten på 60 km/time et effekt forbrug på 180 kW. Der må antages, at på det tidspunkt billedet er taget, er der tale om en accellleration, grundet et i øjeblikket store effekt forbrug.

Var der tale om en konstant hastighed på 60 km/ time, ville der med samme regnemetode som ovenfor kun være et effekt forbrug i øjeblikket på 12 kW.

Antager man at blackpanthers værdier er korrekte, vil det svare til, at man med en konstant fart på 130 km/time kører 130 km, og man med et forbrug på 40 kW, bruger 40 kWh på det, vil der blive brugt 307,7 Wh/km.

Og så er det jo en fuldstændig rigtig måling /"visning", at den ved konstant hastighed på 130 km/t bruger 40 kW.

MsTessa
MsTessa Sep 12 '15
BlackPanther måske misforstår jeg dig, men den orange viser hvor meget effekt du trækker fra batteriet i kW. Ikke at forveksle med energiforbruget på 180-200 wh pr. Km.
Forummets indlæg er redigeret af MsTessa Sep 12 '15
Genild
Genild Sep 12 '15

Panther: Dit første spørgsmål går jo ligesom på den regenererede energi - medens det du viser på foto er under forbrug.

Hvor meget Tesla'en som sådan er i stand til eller måske mere korrekt sat til at regenerere ved jeg ikke, men skulle man i teorien antage at den kunne regenerere med 250 kWh skal du jo også været indstillet på en absolut ikke ubetydelig bremseeffekt.

Jeg vil gætte at max er sat i nabolaget af de 50 kWh blandt andet qua displayets skalering, men også af skyldig hensyn til bremseeffekten.

"Jamen jamen bliver jeg så snydt for en masse god energi???" Næh!!! For den kan jo optage effekten over en længere periode sådan at forstå at den nok bare bremser med 50 kWh fem gange så lang tid som den ville gøre ved 250 kWh regenerering.

Det gør livet meget mere behageligt i kareten og forhindrer også snedigt at man ikke holder på motorvejen, 150 m før afkørslen, hver gang man slipper speederen.   

Busimiss
Busimiss Sep 12 '15
@deaconWP lige en detalje, billedet viser 59 mph og ikke km/time
Genild
Genild Sep 12 '15

Sådan lidt belærende skal du betragte det "energidepot" du har i batterikassen som en mængde bolde (jeg foretrækker golfbolde) betegnelsen "effekt" er et udtryk for "bolde per tidsenhed".

Vælger vi meget pædagogisk at sige at du kan have 85000 golfbolde i kassen, kan du jo godt lukke 3000 bolde ud i minuttet for en kortere periode uden at du af den grund løber tør momentant. - men ligger du konstant og smider 600 bolde i minuttet, stopper festen efter et par timer.

Kigger du igen på det første billede vil du altså i teorien kunne køre en halv times tid med det viste forbrug og sikkert komme op og ringe på en 220-230 km/t inden der er balance imellem dit forbrug og den modstand livet giver.

Jeg håber ikke at jeg har skabt mere forvirring med denne forklaring - det var underligt nok ikke tiltænkt.

BlackPanther
BlackPanther Sep 12 '15
Billedet er ikke fra min bil. Men fra instruktionsbogen.

Ok. Så er jeg (igen) blevet klogere.. Tak for input.
T3S7A
T3S7A Sep 12 '15

Men du skulle meget gerne kunne få den orange streg helt op, når du fra 0km/t trykker pedalen helt i bund. Hvis den kunne viser 50 som maks, så er der noget galt. Men når du først er kommet op i fart, eks. 110km/t, så skulle den gerne ligge på 20-30kW 

Du er ikke kommet til at slå Valet mode til? 

DeaconWP
DeaconWP Sep 12 '15

Busimiss. Det er da rigtigt. Smuttede lige.

Så den kører 100 km/t i det øjeblik billedet er taget. Så er tallene jo endda lidt bedre.

Så har den kun brugt 1.800 Wh/km. Og ikke 3.000 Der må dog stadig være tale om en acceleration.

Umiddelbart  vil jeg give dig helt ret Genild. Den skala, hvor pilen bliver grøn, nederst til højre, går jo kun til 60 kW.

Så den elektriske bremseeffekt vil så ikke kunne vises som mere end 60 kW. Så blackpanthers observationer synes jo så også der at være normale.

Dem der har linkmytesla, gennem Lauer, de vil jo også se, at der på en tur kun er blevet regenereret et forholdslille kWh antal, og med en forholdsvis lille effekt (kW), når de går ind og aflæser forbruget under hver enkelt tur.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Sep 12 '15