Loading...
en

Brugt Tesla - hvilket model skal man vælge?

pwkehl
pwkehl Sep 14 '15

Efter langs tids grublen er det nu endelig besluttet at vi skal med på Tesla vognen inden udgangen af 2015!

Hvad er jeres mening om hvilken udgave man skal gå efter ift. kendte børnesygdomme på de forskellige modeller?

Vores økonomi rækker til en P85/85 fra 2013, 85 fra 2014 el. en 70D fra 2015. 

Jeg kigger efter brugte Teslaer i Danmark, Tyskland og Norge så er der evt. nogle farer man skal være OBS på ved eks. at købe en hjem fra Norge?

På forhånd tak!

fmm1000
fmm1000 Sep 14 '15
Ved køb i Norge skal du tillægge told og moms til prisen. Husk -hvad næsten alle glemmer - ved handel i udlandet har du tab på valuta. Ved ikke hvad det er, når man handler bil og derc er tale om store beløb, men nethandler du med kreditkort er tabet 2.5 pct. Handler du på ebay er tabet hele fem pct.
Biler efter ca marts 2015 har autopilot hardware og bedre sæder.
Husk Tesla også selv sælger brugte biler.
fmm1000
fmm1000 Sep 14 '15
Luxemborg har vist den laveste moms så her kan det være fordelagtigt at købe.
RobertJ
RobertJ Sep 15 '15

Hej pwkehl, og velkommen til forum.

Der er en masse god viden i en række ældre tråde her på forum, både omkring udstyr og faldgruber ved import.

Se f.eks.
http://teslaforum.dk/forum/search?&q=brugt%20tesla

http://teslaforum.dk/forum/topic/brugt-tesla-set-ved-ss-automobile-i-weinstadt

http://teslaforum.dk/forum/topic/hj%C3%A6lp-85-vs-p85-vs-p85

http://teslaforum.dk/forum/topic/k%C3%B8bt-brugt-tesla-registrering

Generelt kan siges det er besværligt at få den hjem fra norge. Skal det være efter bogen kræver det bl.a. speditør pga told og moms.

Tyskland (EU) er fuldstændig problemfrit hvis bilen er over 6mdr gl. og har kørt 6000km.
Det er lige til at klistre nummerpladerne på.

Efter min mening er der ikke stor forskel på en 2013 model og en 2015 model.
Det er mest kosmetiske ændringer, der er lidt komfort omkring sæderne der er opdateret bl.a. i midt '14. og indførsel af Next Gen sæderne.

Autopilot kan findes i biler efter okt/nov '14, hvis det er et ønske.

DAB radio er på tidligere modeller kun til rådighed med Sound studio Hi-Fi pakken.

Udstyrspakkerne har ændret karakter over tid, men det er basalt set stadig samme udstyr der kan findes i både ældre og nyere.

- R

Kiefer
Kiefer Sep 15 '15

pwkehl: Børnesygdommene på bilerne er de samem uanset om du vælger den eller den anden model. De brugte modeller har alle haft problemer med træk fra vindue ved førersiden, motorer der skal skiftes, fugt i baglister, dashboards der er blevet skiftede.

Men fælles for dem alle er at Tesla gør hvad de kan for at løse problemerne, og de problemer der måtte være så alvorlige at bilen ikke kan køre bliver fixet med det samme. Andre kan man godt få lov til at vente meget længere på. F.eks. er der først nu her i efteråret kommet en redesignet bagliste hvor der ikke længere er fugtproblemer. 

Hvis du er interesseret i en brugt S85,'er har jeg en du godt må købe ;-)

Lige en detalje, hvis du vælger at købe brugt fra Norge, så yder Tesla kun garanti fra Norge på bilen da Norge ikke er en del af EU. En ikke uvæsentlig detalje.

/Martin

The Forum post is edited by Kiefer Sep 15 '15
Clubman
Clubman Sep 15 '15

Skulle jeg vælge mellem dem du nævner, ville jeg gå efter 70D (hvis du kan leve med den kortere range) - og jeg synes klart at det er værd at gå efter en med autopilot (kører selv P85 fra dec. 2014).

DeaconWP
DeaconWP Sep 15 '15

Det er ikke kun kortere range, men også længere ladetid, der følger med beslutningen om en S70./S60.

Comeback
Comeback Sep 16 '15

S70/S60. lader kun ca 15% langsommere fra en SuperCharger, med samme hastighed hjemme eller andre steder.

webercarbmann
webercarbmann Sep 20 '15

Hej pwkehl

Har været samme sted som dig og vi har bestilt en ny 70D. Jeg er stadig glad for den beslutning. Jeg mener at det er en fordel at få en bil der er så opdateret som muligt. Tesla udvikler løbende bilerne.  Fx kører de nye biler men de nyeste elektromekaniske bremser, og D moldellerne har generelt bedre effektivitet. Jeg satser på en nyt stort batteri om 8-10 år :) Råd:  Køb ikke en brugt med standard sæder, før du har prøvet "Next generation" sæderne!   Vh Peter Jensen

karlN
karlN Sep 27 '15

Hei, som nordmann som har fulgt med på garanti-diskusjoner kan jeg ikke annet enn å kommentere dette:

~~Lige en detalje, hvis du vælger at købe brugt fra Norge, så yder Tesla kun garanti fra Norge på bilen da Norge ikke er en del af EU. En ikke uvæsentlig detalje.

Jeg skjønner at en vil selge sin egen bil, men en bør sjekke at det en skriver stemmer, hvilken kilde er brukt her?

Jeg har laget en oversikt over noen nye Model S AWD som jeg vet er tilgjengelig i Norge:
https://www.dropbox.com/s/egwzendtbjs3157/Tesla%20Model%20S%20EURO.xls?dl=0
Vet også av reservasjoner av Signature Model X, men tror dessverre at sjansen er liten for at Tesla klarer å levere Model X til Europa før 1. januar 2016.

Dette reagerer jeg også på:
~~Generelt kan siges det er besværligt at få den hjem fra norge. Skal det være efter bogen kræver det bl.a. speditør pga told og moms.
Det er riktig at det er 10 % EU-toll og 25 % dansk moms på de norske bilene, men en slipper vel speditør om en flyr til Norge og kjører bilen på ferja og hjem til Danmark? Dersom dette er et problem så send meg en PM så kan jeg se om jeg kan være behjelpelig med å kjøre, det er jo deilig å være norsk i Danmark :)

Hilbert
Hilbert Sep 27 '15

Og hvordan får du så danske plader på bilen uden at betale told og moms?
Det kan blive dyrt – og jeg ville fraråde dette. Du skal i hvert fald være indstillet på at betale told og moms og efter 1/1 2016 evt. reg. afgift.

Kiefer
Kiefer Sep 27 '15

SKAT plejer at slå rimelig pænt hårdt ned på den type forbrydelser, at køre rundt i en forket indregiosteret bil i DK. 

KarlN: Det med garantien og service står ganske tydeligt i Teslas egne garantibestemmelser. De er tvunget via EU regler at yde garanti i hele EU på tværs af grænserne, men ikke overfor EØS landene som står udenfor EU.

OG der kræves som sådan ikke speditør for at få bilen til Danmark, du kan sagtens selv køre den hjem, du skal bare gå ind på nærmeste toldkontor og betale momsen og tolden samt prisen for nummerpladerne. Det tager ikke mange minutter at ordne.

Det med speditør er hvis du bare vil have nogle andre til at ordne papirarbejdet for dig...

/Martin

karlN
karlN Sep 28 '15

Transport Norge-Danmark:
En kan i Norge bestille prøveskilter gyldig i et antall dager som kan brukes i både Norge og Danmark, disse er ment for å flytte bil. Dersom dette ikke fungerer så få selger til å kjøre den til Danmark.

Garanti Tesla fra Norge:
~~Min ern oprindeligt fra Norge og jeg undersøgte det flere steder (Tesla Holland, Tesla USA, hvor Ken har en kontakt osv.). Garantien følger bilen og du kan få lavet alt på garantien i DK.Jeg har selv allerede fået lavet en del på garantien i Kastrup.Selv en evt. serviceaftale følger med. Den norske service aftale er dog 5 år og den bliver ved import til DK konverteret til en 4-års aftale. Hilsen, Jacob
Kilde: http://teslaforum.dk/...af-tesla-1330?page=1
Er det fortsatt uklarhet om norsk garanti på Tesla gjelder i Danmark så kan jeg finne fram garantien og sitere fra den.

The Forum post is edited by karlN Sep 28 '15
RobertJ
RobertJ Sep 28 '15

@karlN - jeg har været i telefonisk kontakt med SKAT. Det er ikke lovligt for en dansker at køre en udlandsk bil i danmark. Det ses desuden som smugleri, hvis bilen ikke er betalt told/moms af. Det er tilladt for en nordmand at køre bilen til danmark, hvis sælgeren er villig til dette.
Men så står man med en bil i carporten uden nr-plade uden told og uden moms.

Told dokumenterne er lavet så en gennemsnits-dansker ikke selv kan udfylde denne. Derfor er speditør med erfaring i import fra Norge et krav.

Nemmest skulle være en speditør med en lastbil transport af bilen, der kan afregne til staten og aflevere bilen. Men så er gevinsten ved at hente i norge forsvundet.

Hookmaker
Hookmaker Sep 28 '15
RobertJ, det er ikke korrekt det du skriver. Jeg kender flere der har kørt model Ser ind på udenlandske plader. Du krydser grænsen inkl. dine købspapirer samt bevis for at den er forsikret i bilen, kører lige hjem og lader bilen stå indtil du kører den til skat og omregistrering. No problemo, selv fra Norge.
The Forum post is edited by Hookmaker Sep 28 '15
DeaconWP
DeaconWP Sep 28 '15

Hookmaker: Nu skal jeg hjælpe dig:

Sakset fra Skat.dk:

Henter du et køretøj med udenlandske nummerplader til Danmark, skal du give SKAT besked, inden du krydser grænsen.

1. Udfyld denne formular.
  2. Få køretøjet registreret inden 30 dage.

Når du anmelder køretøjet til afgiftsberigtigelse, skal du skrive i bemærkningsfeltet, at køretøjet har udenlandske nummerplader.

Import af bil og MC
Find synshal (under nummerpladeoperatør)

Altså, må man godt det.

Led selv videre her:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2091334&vId=0

Og reglerne for at man skal køre den direkte vej hjem, kan jeg da også lede efter, igen.

Men RobertJ, er det nødvendigt også?

The Forum post is edited by DeaconWP Sep 28 '15
DeaconWP
DeaconWP Sep 28 '15

Så pyt da, her kommer det så også:

Kørsel på udenlandske nummerplader - Bopæl i Danmark

Som hovedregel må du ikke køre et køretøj, der er registreret i udlandet, når du selv bor i Danmark.

Det er tilladt at køre et køretøj med udenlandske nummerplader, hvis du importerer køretøjet, eller hvis du har lånt køretøjet på et autoværksted, fordi din egen bil skal til service i udlandet.

Brug af et udenlandsk køretøj i Danmark (Den juridiske vejledning)

RobertJ
RobertJ Sep 28 '15

Ja ja, jeg er selv ivrig importør af køretøjer fra EU.
Formidler bare hvad jeg fik fortalt af den søde SKAT medarbejder. hed hun Grete?

Hun var rimelig klar i spøttet. Du kan blive stoppet for smugleri...
Medmindre du afregner told i havneområdet.

The Forum post is edited by RobertJ Sep 28 '15
pwkehl
pwkehl Nov 4 '15

1000 tak for de mange svar på tråden! :-) Jeg har valgt en løsning med at importere den gennem et bilfirma ift. told/moms og indregistrering. Det virker meget ligetil og til en fornuftig pris alt i alt ift. hvad de står til brugt i DK og udvalget er jo stort i Norge også ift. ekstraudstyr og vinterdæk. 

Lige en ting: Hvad er jeres say på antal kørte km på den brugte jeg måtte få hjem da der jo fortsat er er henhv. 6 års garanti på driveunit/batteri og 3 år på resten hvis jeg handler en fra 2014 som er planen?

DeaconWP
DeaconWP Nov 4 '15

Bilens garanti udløber ved 80.000 km, dog allerede efter maks 4 år.

Så der bør måske være kilometer nok tilbage til, at du med din kørsel har nok til resten af garanti perioden på de 4 år fra fødsel..

Man kører mere og oftere, når man har en Tesla. ;-)

The Forum post is edited by DeaconWP Nov 4 '15
Pages: 1 2 »