Loading...
dk

22 tommer - erfaringer | Tesla Forum

JonasHansen
JonasHansen Sep 18 '15

Hej.

Vil gerne høre om folks erfaringer med 22" i forhold til 21". Jeg tænker her på både ændring af energiforbrug, komfort, støj osv. Har efterhånden set et par stykker på vejene med 22", så nogle erfaringer må der være.

En generel kommentar ser ud til at være, at de større hjul øger støjen. Skyldes det dækkene, eller er det bare sådan. Kan se at f.eks. Vredestein laver dæk, der har en noget tal for støjen i forhold til de andre dæk med samme diameter - er der nogen der har prøvet disse (eller er det noget skidt som man skal holde sig fra)? (http:///...ern&typ=D-104663)

Mvh Jonas

JP
JP Sep 18 '15

Jeg har de dæk i 22 tommer på mine Vossen CVT fælge. Vi har kørt 15.000 km. med dem og er godt tilfredse. Desuden har de et flot mønster. 

JL
JL Sep 18 '15
Jeg har også Vossen CVT I 22" (Pirelli). Mine erfaringer:

1) De skraber på - specielt når man bakker, men også nogen gange når jeg drejer mens jeg kører lige ud. Når jeg tager dem af før vinter prøver jeg at varme+forme inderskærmene
2) Mht. støj synes jeg ikke der er den store forskel i forhold til min 21" turbine (Pilot Sport)
3) Men det er der på forbruget. Mit bud er 15-20% dårligere rækkevidde i forhold til mine 21". I regn/blæst var jeg forleden oppe på et snit på 300+w/km ved normal motorvejskørsel (110-120 km/t)

Men jeg ville ikke undvære dem - man må lide for skønheden :-)
JonasHansen
JonasHansen Sep 20 '15

Hej. Tak for at dele jeres erfaringer

@JL: 15-20% dårligere rækkevidde end med dine 21"? Det lyder da ret vildt i mine øre. hvilken dækbredde havde du på dine 21" (245 eller 265?) og hvad er den på dine Vossen (295?). Hvilket tyrk har du i dækkene? 

Er der andre der har samme oplevelse?

Er der nogen der har haft succes med at varme inderskærmene op og forme dem, for at undgå at dækkene skraber imod?

Mvh Jonas

JL
JL Sep 20 '15

@Jonas: Det kan også godt være det er i overkanten, men jeg vil sige forbruget er markant større - jeg har aldrig været oppe i nærheden af 300 w/km med min 21"

Mine 21" er med 245 for og 265 bag på 8,5" og 9" fælge. Mine 22" er 265 for og 295 bag på 9" og 10,5" fælge. Jeg kører med 45 PSI.

Jeg ved Ken har varmet inderskærmene op og det har vist hjulpet lidt - uden at fjerne problemet helt.

JL
JL Sep 21 '15
Dugfriske tal :-). Fartpilot på 122 km/t her til morgen mod Odden 10 grader - konstant fart over 50 km. Forbrug 287 w/km. Mit bud er at med 21" havde forbruget ligget på 235-250 w/km
Ralle
Ralle Sep 27 '15

@JL - Hvad ET mål er dine 22"? 

JL
JL Sep 27 '15
@Ralle: ET30 foran og ET38 bag.
EM2206
EM2206 Oct 22 '15

hvor gode er originaldæk på 21 turbine

FrederikC
FrederikC Oct 22 '15

Jeg har rullet tæt på 40k på et sæt brugte 21" dæk, så jeg vil sige at de er ganske gode :)

Jesperbang
Jesperbang Oct 22 '15
Jeg har også 22 på min, og ja det tager da noget af rækkevidden, men da jeg ikke kører ret meget er det ikke et problem for mig. De går på inderskærmene og ved ikke om opvarmning er nok. Tror at kofangeren skal af og blæseren skal rykkes, inden man kan flytte inderskærmene mere ind så det ikke bliver et problem. Det finder jeg snart ud af for skal alligevel ha den af når jeg skal hav monteret mit unplugged performence skørter sæt på. Jeg har også sænket min yderligere end hvad den kan komme ned i med luft undervogn, og det føles at den går mere på nu ind før, men ikke meget. Har 255 og 295 på.
EM2206
EM2206 Oct 23 '15

Frederik stadig uden for meget støj. Hvad er mærket på dine dæk?

tintin
tintin Oct 23 '15

Hjælp! jeg har lige fået vinterdæk på hos Euromaster, det er originale Teslafælge og dæk med originale TPM følere. Får en fejl meddelelse om at det er galt med dæktrykket og jeg skal kontakte Tesla. Vi har kalibreret og fik ok, jeg har kørt 20 min med 110 km i timen, dæktrykket er også kontrolleret. Hverken Euromaster eller jeg kan komme videre. Er der nogen der har et godt råd?  

DeaconWP
DeaconWP Oct 23 '15

Hej tintin.

Har du fået nye dæk på de gamle fælge?

Har de kommet til at ødelægge en TPMS, uden lige at sige det? (det er jo mennesker)

Kan det være et problem, at der måske kan være flyttet rundt på fælgene fra position til position under dækskiftet?

Når du skriver kalibreret, er det så, at I har bedt Teslaen om at Resette TPMS?

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 23 '15
tintin
tintin Oct 23 '15

Hej Deacon. Det er helt nye fælge og dæk der aldrig har siddet på en tesla før. De er importeret fra Tesla i USA af Euromaster. Når det er helt nye fælge og dæk er placeringen så ikke ligegyldig?

Hilsen TinTin

BlackPanther
BlackPanther Oct 23 '15

@tintin
Hvormange tommer er de på og hvilket dæktryk har de?

tintin
tintin Oct 23 '15

Hej BlackPanther

De er 19 tommer og der er 45 psi på alle 4 dæk

DeaconWP
DeaconWP Oct 24 '15

Såvidt jeg ved har du en relativt ny bil. Så du skal vist bruge de nyeste TPMS.

Det er det vel også?

Kan du ved at ombytte en aksel til almindelige fælge fjerne fejlen? Så var fejlen på en af de to fælge.

Og så bruge halverings metoden igen.

Da de er købt ved Tesla i USA, må der vel være en form for garanti, som Tesla Dk måske kan hjælpe med.

Ellers vil jeg tro, der skalny TPMS på den, eller de, fælge, der ikke vil opføre sig korrekt, efter at du trykker reset TPMS og kører den lille "finde hinanden tur".

Men det løber jo maks op i 1500 for 4 nye her i landet.

Og jo til det med placeringen. Jeg ville lige sikre mig mod muligheden for, at bilen vil have dem på den rigtige position, når den kender dem i forvejen.

Har du trykket reset TPMS, og bagefter kørt den lille tur?

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 24 '15