Loading...
dk

Opladning sådan lidt fra oven | Tesla Forum

sorbra
sorbra Feb 24 '14

Jeg har netop gravet rende til carporten, så elektrikeren kan trække et fremtidssikkert (dvs. tykt nok til 2 elbiler) kabel, og etablere et enkelt 16A/400V rødt CEE stik i carporten i første omgang.

Når jeg så står drømmende i carporten og løfter blikket, får jeg lyst til at hænge en ledning op i loftet lige der hvor bilens bagende kommer til at befinde sig når jeg kører forlæns ind (som fruen nok vil foretrække). Ideen ville være at man så lige kan række hånden op og trække ledningen ned til ladeporten.

Har I nogen ideer om hvordan noget sådant praktisk kunne konstrueres uden at det bliver alt for Storm P'sk? Jeg tænker at jeg ville anskaffe en ekstra mobillader til formålet, men er der nogen gode ideer til selve ophænget, så kablet automatisk trækkes på plads igen?

KS
KS Feb 24 '14

Så et billede fra en i USA der havde lavet noget i hans garage. Det var lidt storm P agtigt, noget med nogle kraftige elastikker fra loftet, der så kunne holde kablet oppe, men var fleksible nok til at kunne nå ned til bilen uden at ramme denne når man bakkede ind. Det vil blive lidt besværligt med en kabel tromle der kan rulle op, da der også skal være plads til mobilladeren i denne.

Er der plads i en væg eller andet, kunne man lave en "skjult" installation med udtræk ved hjælp af et par vægte og kontravægte  - eller elastikker. Så kunne stikket lige trækkes ud af væggen og hen til bilen.

Niels
Niels Feb 24 '14

Jeg har også gået med samme tanke - som det er nu ruller jeg ledningen op 2-3 gange og hænger den oppe ved fronten af bilen på en krog.

Har ikke lige fundet den perfekte løsning, men en eller anden dag gør jeg nok de første spæde forsøg på en løsning 

Tænker at en krog/beslag i loftet til at hænge håndtaget op i og så ellers noget elastik "snor" som holder ledningen oppe når den ikke er i brug - elastikken skulle gerne gøre at ledningen er flexibel nok til at trækkes ned til bilen. - min største udfordring er dog at jeg har en garage med rulle port - og den ruller op lige over bagenden af bilen....her er en carport nok mere velegnet til disse Storm P løsninger.

Jeg ville i øvrigt lade elektriker montere 2 stk CEE, skidt være med at de til sammen kun kan trække 16 amp - i dagligt brug kan du snildt justere 2 biler ned til hver at trække maks 8 amp eller blot lade forskudt. og 10 gange billigere at få ham til nu at montere 2 frem for at skulle have ham ud igen - et ekstra CEE stik koster mellem 100-300 kr.

TSLA
TSLA Feb 24 '14

Niels har helt ret. Du skal tænke lidt over hvad du installerer når du nu alligevel er igang. Jeg har fået installeret 32 A fordelt på et 16A rødt CEE (3 faser) stik og 2 16A blå CEE (1 fase). Så jeg kan lade S'eren med den normale mobil lader samt en roadster eller 2 roadstere samtidig. Jeg planlagde at ville installere Tesla's egen 32A lader, men den lader vente på sig så jeg overvejer nu at få en anden (f.eks. Evse's). Men ved at få trukket det rigtige kabel og stik har man fremtidsikret installationen og fuld fleksibilitet.

Niels
Niels Feb 27 '14

Så har jeg været i tænke boks og fundet en mulig løsning til hvordan ledning kan "hænge" i loftet og trækkes ned til bilens bagende.

jeg har vedhæftet en skitse - beklager kvaliteten, den tog 3 min at lave....viser princippet set ovenfra (undtagen loddet som hænger lodret mod jord.)

forestil jer en trise - I ved dem som bruges i både til at justere sejl - istedet bruges ladekablet..

en sådan kan laves vandret i loftet med et lod ned langs væggen. - det skulle gøre det muligt at variere længden på kablet ca. 2 meter. dvs. når det er trukket tilbage er det ca. 2,5 meter langt og kan så trækkes ud til 4,5 meter:

 

1 lod (vægt ?)

1 line (f.eks. flagsnor)

3-4 øskner med gevind til at styre liner/hjul

2 hjul med løbe gang som passer til bredden på lade kablet (kan sikkert findes i båd butik)

en krog så håndtag kan "hænges" op i, i loftet

 

Håber I forstår princippet

sorbra
sorbra Feb 28 '14

@Niels

Tak for din skitse! Jeg var tankemæssigt mere ovre i fjedre og elastikker, men kan bedre lide din idé! Så, jeg tænker at jeg vil lege med ideen for at se om jeg kan få det til at spille i praksis. Venter dog lige til jeg har bilen i hus (forventet til maj), og dermed ved om det vil gøre den store forskel at kunne undgå at bakke ind i carporten.

Jeg er også enig i at jeg ligeså godt kan få monteret 2 stik med det samme.

Michael
Michael Mar 2 '14

Med en sådan opstilling vil man have mobilladeren permanent i stikkontakt. Og det samme gælder normalt, hvis man også bare har ledning hængende på væg eller liggende på gulv.

Er der nogen der ved, hvad strømforbruget er ved at have mobilladeren i stik (uden at den er tilsluttet bilen i den anden ende). Der bliver brugt lidt strøm til at holde lampen grøn, men hvor meget bruger den mon?

Niels
Niels Mar 2 '14

har lige tjekket med et billigt strøm o meter. Dvs med 1 faset stik, her bruger den 1 watt.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Mar 2 '14
Michael
Michael Mar 2 '14

Det var ikke meget. Tak for målingen.

Niels
Niels Mar 3 '14

det er i princippet også blot et relæ med en lysdiode og muligvis et fejlstrømsrelæ (hpfi). selve laderen/inverter sider i bilen.

Kappel
Kappel Oct 23 '16

Hej Niels

Fik du nogensinde lavet opstillingen og i så fald har du et billede af det?

Mikkel

Citat fra Niels

Så har jeg været i tænke boks og fundet en mulig løsning til hvordan ledning kan "hænge" i loftet og trækkes ned til bilens bagende.

jeg har vedhæftet en skitse - beklager kvaliteten, den tog 3 min at lave....viser princippet set ovenfra (undtagen loddet som hænger lodret mod jord.)

forestil jer en trise - I ved dem som bruges i både til at justere sejl - istedet bruges ladekablet..

en sådan kan laves vandret i loftet med et lod ned langs væggen. - det skulle gøre det muligt at variere længden på kablet ca. 2 meter. dvs. når det er trukket tilbage er det ca. 2,5 meter langt og kan så trækkes ud til 4,5 meter:

 

1 lod (vægt ?)

1 line (f.eks. flagsnor)

3-4 øskner med gevind til at styre liner/hjul

2 hjul med løbe gang som passer til bredden på lade kablet (kan sikkert findes i båd butik)

en krog så håndtag kan "hænges" op i, i loftet

 

Håber I forstår princippet


 
Bianco
Bianco Oct 23 '16

Jeg valgte den nemme løsning. Har monteret således at kablet hænger ned langs med stolpen mellem de to porte, således at den hænger 10 cm fra jorden. Så er det nemt at tage den m en hånd og stikke i bilen, og nemt at komme under, fordi den kun sidder fast næste oppe v loftet.

BrianG
BrianG Oct 23 '16
Jeg ved ikke om det kan bruges til noget i denne tråd... Jeg har købt 5 stk af sådan nogle man bruger til at hænge haveredskaber op i.
http://se.habo.com/...;anchor=middlecenter

Klemt dem lidt i en skruetvinge, og nu passer de perfekt til kablet fra ladeboksen, så det ikke hænger og "slasker" men sidder som var kablet holdt af clips. Og nu er det let at afmontere hele laderen, når jeg skal ha den med på ferie :-)