Loading...
dk

Timing af ladning for reduceret forbrug? | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 21 '15

Som overskriften lyder er jeg interesseret i at vide hvorvidt det her i vinterhalvåret vil være end fordel rent forbrugsmæssigt at time sin daglige ladning således at bilen netop er ladet fra fx 60 til 80 % umiddelbart inden afgang da batterierne så må formodes at være lidt varmere som udgangspunkt...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Sep 21 '15
Comeback
Comeback Sep 21 '15

Det er lige meget, batterierne tager ikke skade, du lader den til 90%, starter opvarmingen 20 min før afgang, du skal ikke behandle den anderledes når det er koldt. hvis det er fordi den ikke benyttes vil det være en god ide bare lade den til 80%, hvis den ikke skal benyttes i uger, lad den til 50%, og lad den til 90% når den skal benyttes igen.

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 21 '15

Tak det ved jeg godt :-) Det var egentlig ikke det jeg mente med spørgsmålet. Måske jeg ikke var tydelig nok i formulereingen af ovenstående. Jeg ville bare gerne vide om man får et reduceret forbrug hvis der lades lige op til afgang så batterierne er varmere end hvis man ikke lader lige op til afgang. Jeg har sjældent brug for decideret at forvarme bilen da den holder i lukket garage med lidt varme på om vinteren.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Sep 21 '15
Comeback
Comeback Sep 21 '15

Du får et mindre forbrug fra bilens batteri hvis bilen er opvarmet, derved ca.2 km længere rækkevide, hvis du ikke holder i opvarmet garage, men samlet bliver det det samme strøm forbrug.

Så ja, hvis du lader op lige indtil du skal kører skal bilen ikke opvarme batterierne, men husk at batterierne også bliver opvarmet/nedkølet under ladning, så hvis du stopper en ladning og flere timer starter den igen starter den med opvarmning. 

SuneH
SuneH Sep 21 '15

Der er tre muligheder:

a) Du lader om natten, fx fra 01 - 04. Herefter køles batteriet ned af sig selv. Når du starter med at køre, skal den bruge energi fra batteriet på at varme batteriet op. Dette giver en kortere rækkevidde, som Comeback skriver, på ca. 2 km.

b) Du lader om morgenen, fx fra 04 - 07 og timer det til at passe med at du skal køre, når opladningen er færdig. Det betyder, at batteriet er varmt fra starten, så bilen ikke skal bruge energi på at varme det op. Dette giver så ca. 2 km længere rækkevidde end hvis den skulle bruge energi på at varme batteriet op.

c) Du lader om natten, fra 01 - 03. Herefter køles batteriet ned af sig selv. Og så lader du igen fra 06 - 07, så det er varmt når du starter hjemmefra. Her skal du så bruge strøm fra nettet til at varme batteriet op igen. Men du opnår den samme rækkeviddefordel som i løsning b).

Det mindste nettoforbrug af energi opnås i løsning b) - som giver den længste rækkevidde og lavest nettoforbrug af strøm fra nettet.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Sep 21 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Sep 21 '15

Perfekt tak for svar begge to. Var også i stil med hvad jeg forventede.