En hurtig gang excelgymnastik giver ved 83 kWh reelt til rådighed i en S90D og et gns forbrug på 220 Wh pr. km i alt en range på 377 km. Flere herinde har givet eksempler på, at de kan køre turen, eller har et Wh forbrug, som indikerer, at det ville kunne lade sig gøre. Fx Damhoej i indlæg #2, som ligger med et snit på 225 Wh/km med væsentlig højere fart end den, du angiver at ville køre. Det er et krav, at du kører på 19 tommer fælge og hvis du kan forvarme batteri og kabine via el fra nettet, inden du kører, vil det være en fordel, da du så har alle de 83 kWh til rådighed til kørsel.
Men ja, om vinteren kan det komme til at knibe. Tilsvarende hvis der er meget modvind eller hvis du har travlt, så du kører hurtigere end fartgrænserne.
Men hvad er alternativet? En brændstof-bil, selvfølgelig. Den slipper du altså heller ikke for at fylde op! Hvis din daglige pendlertur er 340 km, skal du vel fylde på ca. hver anden dag vil jeg mene, da meget over 700 km vel ikke er realistisk i en bil, som køre 14-15 km/l på motorvejen? Så uanset, om du kører i en S90D eller en brændstofbil, skal du bruge tid ved en lade/tank-station. Og hvis du kun "sjat-lader" 5-10 minutter i Køge for at være sikker på at komme hjem, er tidsforbruget næsten det samme.
Konklusion:
S90D: Om sommeren vil du typisk kunne køre t/r uden at skulle lade i Køge. Om vinteren vil du sikkert skulle lade 5-10 min. hver dag, med mindre du vælger at køre en anelse langsommere end hastighedsgrænsen fx de sidste 30 km. Og når du lader, så er det gratis :-)
Brændstofbil: Her vil du med sikkerhed skulle fylde tanken hver anden dag, sommer OG vinter.
Jeg ved godt hvad jeg ville vælge!