Loading...
dk

Odense - København Retur på "fuld tank"? | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Sep 23 '15

Jeg overvejer seriøst at købe en spritny Tesla S90, men er i tvivl om hvorvidt dens reelle rækkevidde er tilstrækkelig, og håber på jeres erfaring for at få afklaret spørgsmålet.

Jeg pendler 3-4 x om ugen fra min bopæl i Odense til København. En tur på 320-350 km t/r alt afhængig af hvor jeg skal hen i Kbh området.

Jeg er ikke indstillet på at køre "morfar" bag en lastbil, men holder mig gerne til fartgrænsen som er ca 40% 110, 30% 130, 20% 80 og 10% 50.

Vil undtagelsesvis være ok med at køre i SC på vej hjem ved Køge, men er ikke interesseret i at det bliver reglen mere end undtagelsen (er der iøvrigt jævnligt kø ved disse SCere?).

Vil det være muligt for mig at køre turen frem og tilbage uden opladning på turen både sommer og vinter i en S90, hvis jeg lader den helt op i løbet af natten? 

Mvh

Elgaard

Damhoej
Damhoej Sep 23 '15

Hej Elgaard.

Jeg kører hver dag fra min bopæl i Skæring nord for Aarhus til arbejde udenfor Fredericia hver dag, i min 85D. Ca. 110 km hver vej. 90% af vejen på motorvej med 130, plus det løse ;-)

Jeg har et gennemsnitligt forbrug på omkrig 225 W/km hvilket med 70kWh til rådighed giver ca.347 km's kørsel med fuldt ladet batteri.

En S90 vil have ca 83kW/h til rådig som giver en rækkevidde på ca 369 km, vel og mærke, som jeg kører. Så hvis du følger fartgrænserne, som angivet ovenfor, vil du ikke have nogen problemer med at nå frem og tilbage på en opladning.

Mvh

Christian

Klaus_
Klaus_ Sep 23 '15

@Damhoej, dit forbrug på 225 wh/km er vel for sommerhalvåret, tænker jeg? Eller er det gennemsnittet for hele året, så der er vinterkørsel inkluderet i det også, hvor forbruget jo stiger lidt?

Hilbert
Hilbert Sep 23 '15

Hvis du kan acceptere at holde dig på 110 km/h, vil du normalt kunne køre de 350 km uden ladning. Det der kan mærkes er 130 km/h, kraftig modvind, "sjappet" vej og lave temperaturer og selvfølgelig kørestil. Hvis flere af disse forhold falder sammen kan du blive nødt til at lade.

Men jeg kan ikke se problemet. Kommer du ikke alligevel forbi Køge på vej hjem? Har du iøvrigt ikke mulighed for at lade lidt mens du er i Khv.?

JonasHansen
JonasHansen Sep 23 '15

vedr. mængden af biler på SuC, så må man vel regne med at sandsynligheden for at der kan være optaget, bliver lidt større med tiden, nu hvor der er så godt gang i slaget af Teslaer, uden at der tilsvarende udbygges SuC'erne (så vidt jeg ved). Jeg har endnu ikke oplevet at der har været optaget på alle pladserne i Køge (max 8/12), men jeg har heller ikke været der mere end 5 gange. I middelfart har jeg derimod oplevet at skulle vente (nok fordi det må være danmarks pt. langsomste McD der ligger ved siden af).

Jeg har ikke haft min Tesla henover vinteren, så er også spændt på at se ændringen i forbrug i forhold til sommermånederne. Hvor meget stiger forbruget når det bliver koldt - lad os sige 0 i forhold til 20 grader? nogen der vil dele deres erfaringer vedr. dette?

Damhoej
Damhoej Sep 23 '15

@Klaus

Ja det er for sommerhalvåret, da den endnu ikke har været ude i vintervejret. Med 110 km/t når jeg meget tæt på 400 km på en opladning.

Hilbert
Hilbert Sep 23 '15

@LGCool. Hallo, hallo. Der er 130 km fra Køge til Odense. Så 40% vil være rigeligt, selv i koldeste vinter.

Vi taler om højst 10-15 min. opladning pr dag om vinteren.

ODE90D
ODE90D Sep 23 '15

Fedt med så hurtigt svar :)

Konklusionen jeg hælder til på baggrund af jeres svar er, at det i overvejende grad vil være muligt for mig at tage turen uden at skulle lade. Dog vil der være enkelte dage hvor stærk vind og/eller dårligt vintervejr kan betyde jeg skal forbi SC'en i Køge medmindre jeg lægger mig bag en lastbil. 

Det virker dog som om Hilbert er lidt mere forbeholden mht rækkevidden sammenholdt med Damhoej's erfaringer. 

@Hilbert: Er du med på det er en S90D?

Er der iøvrigt ofte kø for at få ladet ved SC'erne?

mortendk
mortendk Sep 23 '15

Elgaard> Kører selv turen fra Odense til Haslev (syd for Ringsted) hver dag - ca. 250km i en S85.

Vi kommer normalt hjem med 80-100km tilbage på "typical rating" efter at have overholdt gældende fartgrænser. Men vind er en stor faktor!
Vi lader bilen til 90% hver nat og sætter den op til 100% når vækkeuret ringer og kører derved af sted med 96-98% på batteriet.

Der er "aldrig" kø ved SC i Køge - har kun oplevet at alle 16 båse har været fyldt engang pga. et træf.

Forummets indlæg er redigeret af mortendk Sep 23 '15
Damhoej
Damhoej Sep 23 '15

Personligt har jeg aldrig holdt i kø ved en SC

RobertJ
RobertJ Sep 23 '15

Jeg vil stille mig enig i at så længe du overholder fartgrænser, 130 110 80 blandet er du i gode hænder i en Model S. 10-15min opladning i køge på hjemturen worst case. Man finder lyn-hurtigt ud af hvor langt man kan presse bilen når man pendler fast rute.

Har endnu ikke oplevet Supercharger kø, men man skal nok ha det med det i baghovedet på 'store rejsedage' (Uge7/8 vinterferie f.eks. osv).

- R

Hilbert
Hilbert Sep 23 '15

@Elgaard: Jeg er nok lidt mere forsigtig - måske pga. mit 1 års ophold i Norge - under alle kørselsforhold.

For yderligere oplysninger se PM.

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 23 '15

Har heller aldrig oplevet kø ved SuC i Køge. Til gengæld ser jeg det efterhånden forholdsvist ofte i Middelfart som jo nok er et knudepunkt. Tesla kunne godt begynde at overveje at sætte yderligere ladere op netop i Middelfart. Så vidt jeg kan se er der snildt plads til 8 mere :-) 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Sep 23 '15
HH
HH Sep 23 '15

Jeg pendler dagligt mellem København og Odense i min S85D. Nu har jeg 5KWh mindre end den 90er du har kigget på, men vil sige at det nok bliver med en meget lille reserve hvis du skal frem og tilbage på en opladning. F.eks. kørte jeg i går fra OUH med 158km (40%) og havde ved superchargeren i Køge 16 km (5%) batteri tilbage, hvilket er en 125km tur ifølge GPS'en. Jeg køre efter fartgrænsen. Det har dog vist sig ikke at være noget problem at lade kortvarigt i Køge. Faktisk lader man hurtigt 100km range ved lige at låne toilettetJeg har samlet en del kørselsdata som jeg dog ikke lige har kigget på endnu, men du er velkommen til at kontakte mig hvis du er interesseret i at høre nærmere. Jeg har dog kun haft bilen i sommermånederne så jeg har ikke vinterdata endnu.

ODE90D
ODE90D Sep 23 '15

Der er jo vildt gang i dette forum. Fedt!

Jeg kan forstå der er lidt forskel på jeres erfaringer med rækkevidden, og det er vel meget naturligt da der er forskellig kørestil, men jeg har fået en idé om, at jeg nok ligger lige på den gode side af grænsen. Ihvertfald om sommeren. 

Hvilken betydning har vintervejret sådan overordnet set, hvis man sammenligner de 3 vintermåneder med de 3 sommermåneder? Er der en tommelfinger regel der siger x% mere forbrug om vinteren?

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 23 '15
<p>Tror du skal regne med i omegnen af 10-20% i merforbrug om vinteren end om sommeren afhængig af vind, regn og temperaturforhold</p>
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Sep 23 '15
Daduck
Daduck Sep 23 '15

Har kørt turen en enkelt gang i min S85, så ikke videre videnskabeligt. Endte med at stoppe i køge på vejen hjem, da den viste at jeg ville være på 1-2% når jeg nåede københavn. Med en S90 går det måske bedre, meeeen, det bliver desværre nok ret tight..

Hvis du forventer lidt bilkø pga. tidspunkterne du kører, burde det dog gå fint, er du først på 90 km/t sparer man fint lidt.

SuneH
SuneH Sep 24 '15

En hurtig gang excelgymnastik giver ved 83 kWh reelt til rådighed i en S90D og et gns forbrug på 220 Wh pr. km i alt en range på 377 km. Flere herinde har givet eksempler på, at de kan køre turen, eller har et Wh forbrug, som indikerer, at det ville kunne lade sig gøre. Fx Damhoej i indlæg #2, som ligger med et snit på 225 Wh/km med væsentlig højere fart end den, du angiver at ville køre. Det er et krav, at du kører på 19 tommer fælge og hvis du kan forvarme batteri og kabine via el fra nettet, inden du kører, vil det være en fordel, da du så har alle de 83 kWh til rådighed til kørsel.

Men ja, om vinteren kan det komme til at knibe. Tilsvarende hvis der er meget modvind eller hvis du har travlt, så du kører hurtigere end fartgrænserne.

Men hvad er alternativet? En brændstof-bil, selvfølgelig. Den slipper du altså heller ikke for at fylde op! Hvis din daglige pendlertur er 340 km, skal du vel fylde på ca. hver anden dag vil jeg mene, da meget over 700 km vel ikke er realistisk i en bil, som køre 14-15 km/l på motorvejen? Så uanset, om du kører i en S90D eller en brændstofbil, skal du bruge tid ved en lade/tank-station. Og hvis du kun "sjat-lader" 5-10 minutter i Køge for at være sikker på at komme hjem, er tidsforbruget næsten det samme.

Konklusion:

S90D: Om sommeren vil du typisk kunne køre t/r uden at skulle lade i Køge. Om vinteren vil du sikkert skulle lade 5-10 min. hver dag, med mindre du vælger at køre en anelse langsommere end hastighedsgrænsen fx de sidste 30 km. Og når du lader, så er det gratis :-)

Brændstofbil: Her vil du med sikkerhed skulle fylde tanken hver anden dag, sommer OG vinter.

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge!

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Sep 24 '15
Genild
Genild Sep 24 '15

Sune: Meget er korrekt og jeg ville nu også fuldt ud mene at det er muligt - egentlig vil jeg nu også mener at det vil være muligt en stor del af vinteren, blandt andet også fordi man med så konkret og regelret forbrugsmønster, som den samme pendlertur 3-4 gange om ugen typisk er, så man vil kunne koordinere sin ladning så man vælter ud til en frisk, opvarmet og fuldt opladt Teslas om morgenen.

En lille detalje som så nok er mindre korrekt - da den altovervejende del af ladning i dette eksempel kommer til at foregå hjemme (afgang hjemmefra i Odense, så der er kun tale om at toppe op i Køge), så vil det kræve at man stjæler strømmen udenom måleren eller ovre fra naboen, hvis ladning af betydning skal blive gratis.

Men på trods af dette vil jeg nu også vælge Tesla'en hvis jeg har mulighed for det, og det på trods af at min nabo har sat sit udendørs strømstik i den anden ende af parcellen.