Loading...
dk

Hvilke tilvalgspakker giver mest værdi? | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Sep 23 '15

Er ved at beslutte mig for konfigurationen på min første Tesla S90D, men er kommet i tvivl mht tilvalg.

Jeg tilbringer ca 12-15 timer i bilen pr uge og kører ca 80% motorvej. Jeg tænker derfor at "Autopilot Komfortfunktioner" og 4WD er oplagt, men er i tvivl om hvorvidt "Smart Luftaffjedring" giver mening, og om de 21.600 til opgraderderingen til "sorte næste generations sæder" er pengene værd.

Hvordan ser i på det?

TVJ
TVJ Sep 23 '15

Hej Elgaard.

Jeg har valgt samme bil som dig, men har endnu ikke fået den endnu, så det er alene baseret på min opfattelse af de få gange jeg har siddet i bilen.

Har valgt både autopilot og 4WD. Jeg tror det er bedre med 4 hjulstræk når det begynder at blive lidt glat - også følger der flere HK og bedre strømforbrug oveni.

Jeg har også valgt soltag for at få lidt højere loftshøjde bagi.

Og også sorte next generation sæder - mest for de jeg føler standardsæder er lige brede nok (er rimelig gns. størrelse og vægt - 75 kg)

Premium interiør for at få sort himmel - og så de andre komfortting som følger med - tågelygter synes jeg burde være standard, men det følger kun med premium.

Har selv fravalgt luftaffjedring - ifølge sælgeren betød det primært at bilen kunne hæves og sænkes et par cm, men ikke noget i forhold til affjerdningskomfort - måske andre har hørt noget andet ?

Og så standard hjul for at spare et sted.... Hiver dækkene af og sætter vinterdæk på - og bytter så tilbage til foråret... 

/TVJ

Hilbert
Hilbert Sep 23 '15
Hej Elgaard. Vedr. konfigurering, er lettere og bedre at tale om i telefonen. Mit telefonnummer har jeg oplyst i min personlige besked (PM) til dig. Den læses ved at klikke på "Min indbakke" i øverste højre hjørne.
ODE90D
ODE90D Sep 23 '15

Premium interør - det skulle jeg måske overveje istedet for affjedrings opgraderingen.  Kan godt se at tåge og kurvelys ville være dejligt. Måske nogle erfarne Tesla ejere har en holdning til det?

PeterE
PeterE Sep 23 '15

Tjah, værdi er jo mange ting - og jeg ville nok skelne imellem om det giver værdi for dig selv, eller om bilen vil være nemmere at sælge en dag. Fx mener jeg at 4WD er en no-brainer til prisen. Du vil elske det, og det vil gøre bilen meget nemmere at sælge. 

Og hvis du vil spare et eller flere steder, så overvej noget som du kan tilkøbe senere. Fx andre hjul, de er ligetil at skifte - og autopilot (som jeg godt nok selv har med), den er faktisk mulig at tilkøbe senere. Godt nok lidt dyrere. 

Jeg bestilte selv min 85D med autopilot, next gen sæderne, premium interiør og panorama tag. Jeg fravalgte opgraderingen fra 85 til 90 da den ikke betyder noget for mig, udover meget lidt flere km. 

PeterC
PeterC Sep 23 '15

Hej Elgaard & TVJ,

Jeg har bestilt en S90D med ALT undtagen bagudvendte barnesæder. Regner med at køre ca. 20K km om året. Jeg er nok lidt af en gadget / tilbehørs freak, så det har helt klart påvirket mine valg (læs: legebarn)

Solid black, 21" sommer grå fælge + 19" vinter, sort himmel, sort piano, sorte next gen. læder (markant bedre siddekomfort end standard sæder - synes jeg), panorama glastag, luft affjedring (har prøvet en 85D med luft på de "mest gængse veje" som jeg kører på, og det var fint i "low", hvor bilen ser allerbedst ud, og der var ingen problemer på bump o-lign.. I særlige kritiske passager hvor det er nødvendigt at hæve bilen kan den jo huske hvor det er og hæver sig automatisk næste gang man kører der = cool feature), premium sound, lyspakke, vinterpakke.

Jeg tænkte lidt over pakkevalg og økonomi, men også at det var en næsten "once in a lifetime" oplevelse at købe en sådan bil. Så skulle den ha' en på frakken :-)

Det gør glæden ved at vente endnu bedre efter min mening, men mindre kan selvfølgelig også sagtens gøre det.

Go' fornøjelse med bestilling og ventetiden - velkommen i forummet :-)    

Hyrtig
Hyrtig Sep 23 '15

Så er min Model S 85 D rullet af samlebåndet i Freemont, Californien, og ifølge Kasper Fisher, Tesla København skal jeg nu "blot" vente 6 - 8 uger før den endelige levering finder sted.

Kasper fortalte i øvrigt, at der nu kører 1600 Tesla'er på de danske landeveje, og yderligere 800 stk. vil få monteret danske nummerplader inden årets udgang. Godt gået Tesla ! Han sagde videre, at alle bekræftede ordre ville blive leveret i 2015 - det ville Tesla sætte alt ind på.

Jeg spurgte Kasper om hvilke dæk, der var monteret på min bil, hvortil Kasper svarede, at den var monteret med sommerdæk fordi det er en 4WD. Havde det været en RWD, ville der have været helårsdæk monteret. Nu overvejer jeg om ikke jeg skal bestille et sæt 19" vinterhjul til kr. 18.000 hos Tesla. Eller har nogen et bedre forslag?

Jeg spurgte også til om jeg skulle vælge en 32 amp installation, eller blot nøjes med 16 amp, hvortil Kasper svarede, at såfremt jeg satte bilen til opladning om aftenen og lod den stå i 8 timer, burde det være alt rigeligt med en 16 amp-installation. Så ville den være fuldt opladet til næste morgen. Pris herfor til min el-installatør-pusher ca. kr. 2.000,00.

Nu sidder jeg bare i spænding og venter til T-dag.......

Kiefer
Kiefer Sep 23 '15

Kasper fra Tesla burde nok have vist at bilen som standard bliver leveret med enkeltlader og du derfor under alle omstændigheder ikke kan udnytte en 32A ladeinstallation...

Med mindre Tesla er begyndt at sætte dobbeltladere i bilen, hvilket jeg tvivler lidt på.

/Martin

Hyrtig
Hyrtig Sep 23 '15

Kiefer, det nævnte Kasper faktisk også i samtalen, men jeg forstod, at jeg ikke behøvede at ærgre mig over, at jeg ikke havde bestilt dobbeltlader. Lige nu sidder jeg bare og tænker over, at jeg aldrig fik tilbudet......

runeh
runeh Sep 23 '15

Jeg har heller ikke set optionen for dobbelt lader nogle steder i forbindelse med bestilling i august af en 70D. Ved ikke om de helt har fjernet muligheden? Eller er det kun på større modeller?

Sthing
Sthing Sep 23 '15
Dobbeltlader kan nu kun fås ved at bestille den til eftermontering på et servicecenter.
lysmanden
lysmanden Sep 27 '15
Er selv i tvivl om luft. Nogle siger at affjedringen er det samme og funktionen kun er til at hæve /sænke. Andre siger at den er mere hård i forhold til en uden luft undervogn. Hvad er fup og fakta? Er bilen nemmere at sælge bagefter? Eller trækker det ned da det er meget dyrt at reparere på? Der er også noget med at luft undervogn slider mere på dækkene ? Er det rigtigt ?
lysmanden
lysmanden Sep 27 '15
Er der nogen der kender rep udgiften på hvis en af siderne på luft under vognen går? Har hørt der koster små 100.000 på Mercedes S ( som den kommer fra) at få skifter alle 4 sider? Og at en luft ventil skulle koste 10.000 kr
Kiefer
Kiefer Sep 27 '15

lysmanden: Det er ikke længere enheden fra Mercedes de bruger. Det er en fra VW. Vores erfaringer med luftaffjedringen fra både en Mercedes S og en Mercedes ML er, at du skal regne med en udgift på 1.000 til 1.500 pr måned i bilens levetid, det går i stykker konstant...

Så er det kompressoren, så er det et eller andet ude ved hjulene. På vores ML'er stod hjulene pludselig skæve i sidste uge på grund af en defekt ved luftaffjedringen pris 9000,-

Vi har IKKE haft problemer med luft i vores Model S i de 19 måneder vi har haft den. 

/Martin 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 27 '15
Klaus_
Klaus_ Sep 27 '15

Er der mon nogen der har noget lidt mere positivt at sige, om hvad vi skal forvente af kommende udgifter til luftundervognen, end Kiefers uheldige erfaringer? ;) 

Raymond
Raymond Sep 27 '15

Klaus, skulle du ikke lige læse Kiefers indlæg en gang til - det er faktisk ret positivt angående Tesla.

PEB
PEB Sep 28 '15

Jeg kan da tilføje, at jeg har kørt Audi A6 med luftundervogn i tre år uden problemer af nogen art. (samme stumper som VW)

Klaus_
Klaus_ Sep 28 '15

Raymond, jeg synes ikke det er en bedrift, ikke at have haft problemer, i de første 1,5 år. Jeg vil sige det som minimum er forventet :-)

lysmanden
lysmanden Sep 28 '15

Klaus: spot on. Hvis det er samme scenarie som kiefer at vi skal påregne så store udgifter så er det ikke pengene værd. Slet ikke hvis de slidder sækkene skæve. Nu har Tesla jo kun haft luft undervognen i 3-4 år og måske begynder alle fejlene at vælte ind nu. Lidt ligesom de af mine kunder der har købt LED lys der ikke er gennem testet og efter 3-4 års drift så begynder fejlene af melde sig.

Jeg er ved at konfigurere en ny bil. Jeg kører 45.000 om året. Det betyder at jeg har 1,9 års garanti inden jeg når mine 80.000 kørte kilometer.

What to do?

Klaus_
Klaus_ Sep 28 '15

I det mindste er det da - forhåbentlig - en fordel at de har valgt at bruge et system fra en (generelt) anerkendt producent, fremfor at have opfundet sit eget. 

@lysmand, jeg sendte dig en besked herinde for 1 uges tid siden. Bare FYI, i tilfælde du ikke har opdaget det :)

Sider: 1 2 »