Loading...
dk

Vindenergi på tesla batterilager | Tesla Forum

Tesla4me
Tesla4me Sep 23 '15

Håber at politikerne vågner efter denne udmelding fra Elon Musk om at bygge batterilager i Danmark til at lagre overskudsstrøm fra vindenergi, så vi blandt andet kan bruges til at lade vores elbiler med. Men det kræver, at vi kan fortsætte med at udbygge lade-infrastrukturen og købe elbiler uden afgift.

http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/311580/elon_musk_dansk_vind_skal_i_tesla-batterier.html?split=A

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 23 '15

Det er i hvert fald et smart træk af ham at komme en en sådan udmelding for fortsat (måske) at kunne sælge Teslaer i DK.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Sep 23 '15
lysmanden
lysmanden Sep 23 '15
Troede at SC var forsynet med energi fra solceller?
Gustavsfar
Gustavsfar Sep 23 '15

Nogle er men de dækker langt fra behovet.

lysmanden
lysmanden Sep 23 '15
Er det derfor at Tesla helst ikke ser at man lader sin bil hverdag på SC? Læste lige at de holder øje med hvor ofte man lader pÅ SC
DeaconWP
DeaconWP Sep 23 '15

Solceller kommer aldrig til at kunne lade Teslaer i DK som eneste energi kilde.

Et stort anlæg på et hustag giver kun 6 kW til nettet.

Hvis du i løbet af et døgns 10 soltimer, skulle kunne samle energi op til en Tesla, skal du lade strømmen gå på et batterilager, og så lade det op, når Teslaen er der. Så du skal bruge mindst et 8kW peak anlæg, for at kunne oplade bare en Tesla.

Så strømmen til din Tesla, som du henter på en Supercharger, er ikke mere grøn end den du har i din stikkontakt derhjemme.

Så lige som med Odense kommune, er det så som så med den grønne profil, lige på det punkt.

Klaus_
Klaus_ Sep 23 '15

@Deacon: Jeg mener Tesla for nylig lavede en aftale om at strømmen i superchargerne er garanteret vindmøllestrøm. Så lidt mere grøn er den nok.

Vores egne solceller producerede ca. 6000 kWh sidste år. Det er nogenlunde hvad jeg har budgetteret med i forbrug på Tesla'en, så i teorien kunne vores solceller godt dække kørselsbehov, men i praksis holder bilen jo ikke og oplader mens solen skinner...

DeaconWP
DeaconWP Sep 23 '15

Jo, du kan da samle strøm til 27.000 km kørsel på sådan et anlæg. Det batter bare ikke på et tag over en Supercharger. Til den strøm, som de lader med der.

Topic: Nu ved jeg ikke hvad Enrginet producerer af overskudsstrøm om natten. Men en enkelt 3,6 megawatt vindmølle producerer i en time, hvad der svarer til at fuldlade 45 Teslaer.

Er der 100 møller, der i løbet af timerne fra 23 til 5, skal putte deres energi på batterier, så svarer det til 27.000 batterier af samme størrelse som i bilen.

Det er 21.600 Mega watt timer.

Så der skal trilles nogle batterier igennem fabrikken, hvis det skal blive aktuelt.

Og jeg tror ikke på, at et batterilager er et godt valg til at lagre energi, der ikke skal tages med på farten.

Så er det bedre at lagre energien som enten termisk, potentiel eller mekanisk energi.

Hilbert
Hilbert Sep 24 '15

Vi er enige i at taget på SC, Køge kun har symbolværdi.

Det der for mig er vigtigere er, at Tesla kun køber certificeret vindmøllestrøm. Da alle er nødt til at modtage strømmen fra det fælles net får Tesla selvfølgelig også andelen af kulstrøm i dette net, og Hr. Jensen får en andel af Teslas vindmøllestrøm. Men det er altså Tesla, der har købt og betalt for den mængde vindmøllestrøm, der svarer til deres eget elforbrug.
Derfor anbefaler jeg også, at man køber certificeret strøm fra f.eks. Vindstød, vel vidende at Hr. Jensen i dag ”snupper” ca. 40% af denne.

Det vigtigste i omlægning til vedvarende energi, er imidlertid en omlægning af energiafgifterne og en intelligent strømforsyning, så vores decentrale KV-værker installerer varmepumper til udnyttelse af vindmøllestrøm til produktion af varme – i stedet for afbrænding af biobrændsel. Det er bedre for både miljøet og statens økonomi.
Men hvis vores ”sorte” energiminister får magt som han har agt, har dette åbenbart lange udsigter:

http://ing.dk/artikel/leder-energiministeren-sparker-teknologiudviklingen-til-hjoerne-178805#comment-693278

Det er virkelig godt klaret af Venstre, hvis de på få uger kan ødelægge, hvad det har taget år på at opbygge

DavidS90D
DavidS90D Aug 29 '16

http://www.dr.dk/nyheder/indland/nye-elbiler-kan-sende-stroemmen-tilbage-igen

HA HA...!  

Det kommer aldrig til at virke så længe SKAT og det danske afgiftsystem er indblandet.

(Men teknisk set, så er idéen god)