Min gik også ned for et stykke tid siden til omkring de 382. Efter et par fuld ned og opladninger er den dog tæt på tilbage til de 394.
Oplever præcist det samme men har endnu ikke som Frederik haft held til at bringe den tilbage på 394 km.
Jeg synes jeg læser rundt omkring at der hurtigt ryger 3% af kapaciteten i starten men at det flader ud og stabiliserer sig.
Min er fra midt 2014, har gået 50.000 km og for et par måneder lykkes det mig at få den op på 394 igen. Tror den ligger på 392 lige nu.
Generelt set, er det min opfattelse efter at have læst og researchet:
#1 Du mister 3-5% kapacitet mellem de første 20.000-50.000km. Derefter er degraderingen af batteriet minimalt. (ca. 1-2% pr 100.000km) Der er selfølgelig en aldersfaktor der ikke kan gøre sig gældene til fulde på nuværende statistikker.
#2 Folk tager typical range alt for alvorligt. Dette er et tal, der er beregnet og kan vise flere % forkert.
Problemet er at ved 'opfriskning' (kør tør og lad fuldt op cyklus) degraderer du jo batteriet!
Jeg kører altid med %-visning i display, og aldrig med Typical / ideal.
Hjem - Arbejde 10%
Hjem - Middelfart 35%
Hjem - Køge 40%
Hjem - København 55%
Hjem - Århus 60%
Osv...
Jeg multiplicere ovennævnte værdier med 1.1 ved modvind/regn og 0.95 ved medvind, når jeg planlægger ruter.
Disse værdier vil altid være ens ved normal kørsel (udover lidt vinter/sommer variation)
Jeg synes det er forvirrende at skulle omregne fra typical km til ægte km, samtidigt med at skulle tage højde for vejr og vind.
- R
Typical er en fast værdi ikke beregnet. (200 wh/km)
Batteri degradering måske, men det er også den eneste måde du kan balancere det på.
Typical range er en beregnet værdi......
Typical consumption er en fast værdi (200wh/km for DD; 205wh/km for RWD)
Men 1% er ofte lig 1%! :)
Batteriet ved ikke med 100% nøjagtighed hvor meget power batteriet har til rådighed, derfor er en opfriskningscyklus nødvendig. Jeg er ikke stor fan af at balancere mine batterier, da jeg tror det medfører mere slid end det gør gavn. Tesla har udviklet et BMS der med stor sandsynlighed fungerer efter hensigten.
Jeg lader 100% når jeg skal på langtur og nat-lader 90% når jeg kommer hjem.
Edit:
men det er rigtigt hvad Frederik siger, efter at par lange ture, helst 500km+, kommer 'typical range' ofte til at figurere med et højere tal end da du startede.
Så jeg skal ikke være bekymret med 404,6 KM (iflg. Windows app) ved på 100% ;-)
Bilen P85D (v6.2 2.5.46) har kørt under 800 km og er 15 dage gammel...
Hvis vi siger 200 wh/km, så vil det sige at der er tæt på 81 KW/t på batteriet ved 100%
Eftersom jeg til dagligt kører lande/hovedvej og har et forbrug på lige 190-200 wh/km, så passer "typical" meget godt til mig.
Der findes sikkert en eller anden nem formel (når man lige har brugt 5 sekunder til at tænke sig om), så man ved at "100 km motorvej svarer til XXX km typical".