Micjuel: Sælgere er noget fanden har skabt i vrede.
Måske siger han, at Tesla vil gen tilmelde den til Supercharger systemet. Men hvad siger Tesla?De vil sikkert gerne svare dig, men forvent en lang svartid.
Stikket i en sådan USA bil ser udfra mine øje ud til ikke en gang at passe på de europæiske Superchargere. Men hvad ved jeg egentlig om det? Jeg synes bare billedet af det ladestik jeg har set på en dansk indregistreret genopbygget USA model overhovedet ikke passer på en EU lade installation.
Så det vil også kræve en ombygning af ladestrøms indgangen, for at den kan passe på EU forhold.
Så sælgeren kan jo køre dig hen på en Supercharger og vise dig, at stikket passer, så det kun er betaling og software der skal til, hvis han vil modsige mig.
Den gut der har købt en skadet USA model og genopbygget den, har dummet sig, og står nu med et ubrugeligt produkt, sammenlignet med en "rigtig" Tesla.
Og nu ønsker han at sælge aben videre til dig? Lad ham være den eneste der har dummet sig.
Ved at købe en sådan bil, står du lademæssigt lige så dårligt, som hvis du købte en anden elbil, uden Supercharger netværket. Altså skal du holde ind i lang tid for at lade, hvis du er på farten. Og endda meget længere tid, end hvis du købte en, der kan lade med 3 faser som eksempelvis Fluence. Jeg forudser, at du kun kan lade på en fase 230 volt, og det er jo sjældent, at de findes i mere end 16 ampere.
Du vil selvfølgelig kunne trække 32 ampere 230 volt ud af et 32 Amperes 400 Volt CEE stik, hvis du kan få adgang til sådan et. Men de hænger ikke på træerne rundt omkring.
Til samme prisklasse kan du få den sprit nye Mercedes, der helt sikkert er kompatibel med det europæiske lade netværk. Og så kan du lige prøve at lave et tænkt eksempel på, hvordan du i de modeller du sammenligner, vil skulle gøre for at køre 1.000 km?
Fuldt batteri ved start. Køre så langt man kan, lade fuldt op i X tid, køre så langt man kan, lade i X tid osv. indtil du er fremme. Så vil jeg formode du opdager endnu et dårligt aspekt i netop denne model.
Håber, at hverken du eller andre vil falde for den "billige" fristelse. For det er den altså ikke.