Loading...
dk

Blinkende bremselygter | Tesla Forum

sorbra
sorbra Mar 7 '14

Jeg havde den glæde at spotte en mørk Tesla på Holbæk motorvejen i nærheden af Høje Tåstrup med retning mod København i dag omkring 17.45. Så jeg måtte jo lige hænge på lidt og nyde synet.

Dette syn inkluderede nogen temmelig blinkende bremselygter, hvilket jeg antager skyldes at de lyser op hver gang man slipper speederen. Det ser forøvrigt rigtig godt ud med den øverste bremselygte der går på tværs af hele bagruden.

Og dog. Oplevelsen fik mig til at tænke på om det nu entydigt er en god ide at bremserne lyser op så snart bilen begynder at re-generere. I dag var jeg ihvertfald lige på nippet til at synes at de blinkende lygter var irriterende for mig som bagvedkørende. Og det var altså i en situation hvor trafikken iøvrigt bevægede sig med fuld fart.

Kunne man forestille sig at det var bedre hvis bilen ventede et splitsekund, for derved at undgå unødigt at forstyrre bagvedkørende? Eller er det kun en bestemt kørestil der fører til bremse lysshow? Personligt flytter jeg ihvertfald ikke frivilligt foden væk fra speederen, og bremser er noget jeg kun bruger i yderste nødstilfælde :).

Eller hvad tænker I?

supergaard
supergaard Mar 8 '14
Man kan på batteri/ladeskærmen se sin bille fra siden og dermed også bremselyset og har lagt mærke til det af samme grund.

Det starter ikke ved coasting og mild regenering, føreren må have leget lidt.
Kan ikke sige om det har været bakket og fartpiloten måske har gjort det...

Bremselyset stopper igen liige før bilen triller af sig selv hvis man lader den bremse helt op.

Vil prøve at være endnu mere opmærksom på lysshow, for enig det må da være generende.
KS
KS Mar 8 '14

Har leget lidt med det, for at se hvornår bremselyset kommer på. Ved mild re-gen kommer det ikke på, man skal faktisk kunne mærke opbremsningen førend de kommer på. Tror der sidder en g-sensor der ved en vis påvirkning sørger for at tænde lyset, for det er ikke ved et bestemt kWh re-gen det starter - det er afhængig af farten også.

NOELON
NOELON Mar 8 '14

Når man har kørt Roadster i mange år, så er aktiveringen af bremselyset ved re-generering på Model S en klar forbedring. Jeg er flere gange blevet antastet i Roadsteren fordi jeg blot re-generer og dem bagfra ikke ser noget bremselys, Selv sidder man indimellem og synes de kommer lige lovlig tæt på, for hurtigt. Mht. om de blinker, så er det at foretække fremfor ikke noget lys. Det sker jo hvis man har autopilot og slår den fra ved at trykke let på bremsen. Alternativt skal man slå fra på stilken og dosere speeder samtidig.