Loading...
dk

Simpel opladning hjemme | Tesla Forum

Singh
Singh Oct 5 '15

Hej alle,

Jeg har en ladestation på arbejdet og bor samtidig forholdsvis tæt på en SuperCharger. Jeg vil dog gerne etablere opladningsmulighed derhjemme, i tilfælde af jeg i weekenden eks. skal på langtur og blot som sikkerhed i tilfælde af arbejdet nu holder op med at tilbyde muligheden.

Spørgsmål:

- Hvis jeg vil have opladning derhjemme uden noget fancy, er det så "bare" at trække et nyt 5-ledet 2,5 mm / 6 mm kabel til et CEE stik som bilen sættes til vha. den mobile lader? 

- Bør jeg trække et helt nyt kabel fra el-tavlen og skulle man vælge et 6mm i tilfælde af man vil have flere el-biler imorgen eller er 2,5 mm ganske fint?

- Hvis jeg bruger den medfølgende lader ved jeg at jeg er begrænset til 16A(Korrekt?), men giver det mening at komme op og bruge ca. 25-30A og investere de penge der skal til(Ladeboks mv.) før jeg ser behovet?

Fakta:

• Jeg har en 35A mastesikring.
  • Jeg har dobbeltlader så kan lade med 32A
Forummets indlæg er redigeret af Singh Oct 5 '15
DeaconWP
DeaconWP Oct 5 '15

Det sidste først.

Selvom du har dobbeltlader, er der som du tænker ingen grund til at installere en ladeboks til 32 A, før du selv ser behovet.

Det handler om, at så længe du kan nøjes med at putte 55 km kørsel på batteriet for hver time du kan lade, så er det jo nok med en 16 Ampere installation.

Lige i dit tilfælde, med resten af oplysningerne, ville jeg selv bruge et kabel, der kan bære 32 Ampere, hvis du alligevel skal trække et kabel.

Det kan både bære din nuværende dobbeltlader, eller to biler på hver 16Ampere på en gang.

Selvom du allerede nu vælger at bruge et kabel, der kan bære 32 Ampere, så kan/skal du starte med at sikre det til 16 Ampere, (20 ampere, hvis du er lige så smart som SQLCPH) da det jo er 16 Amperes udstyr du bruger, og derfor sætter et 16 Amperes CEE stik op.

Hvis der er et kabel til formålet alligevel, må det være godt nok til 16 Ampere. Måske man bare skal sikre sig, at det ikke sidder på samme sikringsgruppe i tavlen, som andre store forbrugere. Så slipper du for at tage hensyn til hvornår de forskellige ting trækker hver deres 16 Ampere.

"All in" i dag kan være:

Kraftigt 32 Ampere kabel fra 32 A sikringsgruppe i Tavlen, til "undertavle" ved lade stedet. Der ude sættes 2 styk 20 Amperes sikrings grupper op, og til hver af dem et 16 Ampere CEE stik. Skal du senere opgradere til 32 Ampere ladeboks, er de til stede i den "undertavle".

Så skal du ikke løfte en finger, hvis du får en ekstra bil. Men først hvis du ønsker at bruge din dobbeltlader.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 5 '15
Singh
Singh Oct 5 '15

Der vil skulle trækkes et nyt kabel, men hvor mange mm skal det så være hvis det skal understøtte 32 amp? Jeg har set en fin oversigt på forummet på et tidspunkt men kan ikke finde det igen. Vil tro det er minium 6 mm?

Kiefer
Kiefer Oct 5 '15

Du skal også sikre dig at det kabel du har ind i huset også kan trække den større mængde strøm. Mange har jo kun 10mm2 ind i huset og hvis du vil op og bruge rigtig meget strøm er det måske i underkanten.

6mm2 er kun hvis du vil bruge mere end 16A.
Til 16A skal du bruge 2,5mm2
Til 20A skal du bruge 4mm2
Til 32A skal du bruge 6mm2
Til 50A er det 10mm2
Til 63A er det 16mm2.

Jeg har valgt den sidste løsning og får trukket 16mm2 kabel fra vejen og ind til målertavlen og videre ind til el-tavlen i huset.

Derefter har jeg lavet en række 16A udtag med 2,5mm2 som er alt rigeligt til at lade hjemme med i det daglige. Med mindre du VIL bruge din dobbeltlader, men så kommer du nok også i bekneb hvis du kun har en mastesikring på 35A.

/Martin

MR
MR Oct 5 '15
Hej Martin
Så er det rigtigt forstået at der ikke er nogen grund til at bruge mere end 5x2,5 hvis man ikke har dobbeltlader og ikke skal lade mere end 1 bil ad gangen
Vh Michael
Kiefer
Kiefer Oct 5 '15

MR: Helt korrekt.

MR
MR Oct 5 '15
Kiefer. Tak for det :)
kayjay
kayjay Oct 6 '15

Jeg er uenig.

I henhold til stærkstrømsbekendelsen er 2,5mm2 ikke nok til 16A ved belastning mere end 3 timer. Og det kan tager typisk længere at lade bilen.

<citat>

Tabel 801 A må dog ikke anvendes i følgende tilfælde:
– For kabler og ledninger, som kan forventes at blive belastet med en strøm, der overstiger
halvdelen af den højst tilladte mærkestrøm for den tilhørende overbelastningsbeskyttelse,
i længere tid end 3 timer ad gangen.
Note Det kan f.eks. forekomme ved anlæg til elektrisk rumopvarmning.

</citat>

Se også billede.

Selv har jeg også kun 2,5mm2, og jeg har målt kablets temperatur til 70 grader i isoleringen på loftet! Så jeg skifter til 6mm2 i nærmeste fremtid.

Om det er hysteri eller ej skal jeg ikke gøre mig til dommer over... men jeg vil råde til

6mm2 ved 16A
16mm2 ved 32A

Om ikke andet så for at undgå det tab varmeudviklingen giver.

Forummets indlæg er redigeret af kayjay Oct 6 '15
Singh
Singh Oct 7 '15

Så kommer trick spørgsmålet - Hvor vil det være en god ide at købe kablet fra og hvilket?

Kabelpriserne i Danmark(40 kr./m) virker dog lidt høje ift. Tyskland(25 kr/m) hos f.eks. http://www.amazon.de/...g/dp/B001AEGU2C ;

Skal det være noget specielt eller? Hvad har i andre købt? 

NT_nofuel
NT_nofuel Oct 8 '15

@Kayjay: Yderst interessant. Er igang med at trukket kabler fra el-tavlen over til garagen ialt 30m, der skal over noget loft og graves ned inden den når garagen. Her mener den aut. elektriker at 2,5mm er tilstrækkelig, da man ikke lader i mere end 8timer af gangen. Nævnte at der var delte meninger omkring dette og om 6mm ikke ville være at foretrække især for at undgå kablerne blev for varme. Hertil svare han at ved 8timers opladning vil kablerne nok blive en smule lune, men ikke noget der vil skade hverken kabler eller isolering. 

Skal af med 3.600kr for at få trukket 30m kabel. (dog skal jeg selv stå for at få gravet fliserne op, så kablet kan graves ned) 

hjolund
hjolund Oct 8 '15

@NT82 Jeg skal selv have installeret i morgen. Det er 35-40 meters kabel inkl. en 15m nedgravning (som jeg selv har gravet - lange arme). Fik tilbud fra 2 forskellige installatører. Den ene ville lægge 2,5mm2, den anden 6mm2. Jeg har valgt den sidste. Han undersøgte sagen og mente, at det i mit tilfælde var bedst med rigeligt med kobber.

Kiefer
Kiefer Oct 8 '15

KayJay: De skriver at tabel 801A ikke må anvendes i dette tilfælde, hvilken tabel skal man så anvende...?

Hvordan man kan have en lovtekst der først skriver et og så i samme sætning siger denne tekst ikke er gældende, men ikke definerer hvad der så er gældende, det grænser vist til lovsjusk?

Hele stærkstrømsbekendtgørelsen kan læses her:
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=25862

Man kan jo ikke sige at man så bare skal gå et kvadrat op i størrelse, det definerer teksten jo ikke, at man kan. 

Men hvis du så siger, jeg lader i 2 timer og 59 minutter for derefter at stoppe opladningen i 1 minut for at sætte den i gang igen, så er tabel 801A pludselig gældende igen... *suk*

Jeg har haft den samme snak med min elektriker, hvor vi blev enige om og det var så hans anbefaling at følge tabel 801A, så fra 13A og op til 20A = 2,5mm2 kabel til vores installationer.

hjolund: Hvad lagde han til grund for at "det var bedst med rigeligt kobber" altså udover han tjener mere på dig som kunde? ;-)

/Martin.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Oct 8 '15
hjolund
hjolund Oct 8 '15

@ Kiefer: Jeg hørte vist ikke godt nok efter til at svare udførligt på det. Måske kan den lange afstand have noget at sige?

Genild
Genild Oct 8 '15
Nu er dette dejlige forum jo spækket med el-ingenøirer, stærkstrømsteknikere og det der er værre, så for ikke at løbe den risiko at blive korrekset i ubehagelig grad ud i mystikken om Ohms lov, vil jeg overlade til disse hverdagens helte at beregne effekttabet per meter kabel.

Uden at love for meget, tror jeg dog stadig at man kommer til at strø salt ovenpå fliserne selvom man lægger det lille tværsnit.

NT_nofuel
NT_nofuel Oct 8 '15

Nu bliver jeg helt i tvivl inden elektrikeren begynder arbejdet... er det ok med 2,5mm eller skal man ud og købe noget 6mm? 6mm er noget dyrere, mener at det ligger på omkring 70kr/m hos elektrikeren

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 8 '15

2,5mm er rigeligt

NT_nofuel
NT_nofuel Oct 8 '15

så satser jeg og vælger 2,5mm - håber ik kablerne bliver for varme og brænder isoleringen af :( 

Ifølge elektrikeren vil 2,5mm belastet med 11kwh i op til 8timer ikke give nogen skade overhovedet

Kiefer
Kiefer Oct 8 '15

NT82: Hvis 2,5mm2 kabler ville blive for varme og brænde isoleringen af, tror jeg vi er rigtig mange herinde der ville have sagt noget ;-)

Jeg har ladet ca. 15.000kWh timer med 11KW set over de sidste ca. 18 måneder uden problemer overhovedet. Eneste problem jeg har oplevet var da den ældre byggestrømtavle jeg havde stående ikke længere kunne holde i kontakten. Den smeltede indvendigt.

Husk for guds skyld at skrue kablerne ordentligt på, ellers bliver det dårlige forbindelser og de kan blive endda rigtig varme. Så er det ligegyldigt om du lægger et 2,5mm2 eller et 16mm2 kabel ud.

/Martin

NT_nofuel
NT_nofuel Oct 8 '15

Cool :) super fedt forum

Klaus_
Klaus_ Oct 8 '15

Jeg lader med cirka 8kw på 2,5mm2 og kan slet ikke mærke på kablet at det er "aktivt". Der ligger to kabler ved siden af hinanden (i tilfælde der engang kom en elbil nummer to, men det får regeringen vist sat en stopper for...), og de mærkes fuldstændig ens varmemæssigt, når Tesla'en oplader.

Sider: 1 2 3 »