Loading...
dk

Simpel opladning hjemme | Tesla Forum

DeaconWP
DeaconWP Oct 8 '15

Klaus_ Jeg opfatter dit indlæg som, at der hvor du mærker at kablerne er ens i temperatur, er de samtidigt "blottede", altså ikke pakket ind i isolering. Så vil omgivelserne optage den afgivne effekt, og der vil ikke ske en nævneværdig temperatur stigning. Mit gæt (velkvalificeret) vil være, at der vil være en temperatur stigning på de dele af kablet, der er pakket ind i isolerende materiale. Hvis der er nogen del der er det.

Det er der humlen ligger begravet i snakken om, hvorvidt kablet bliver for varmt eller ej.

griffel
griffel Oct 9 '15
Der bliver vel heller ikke trukket 11kW hele tiden (?).
Jo mere opladet batteriet er, jo mindre effekt bliver der vel trukket på kablet, eller hvad? For så er belastningen jo ikke kontinuert gennem alle 8 timer
DeaconWP
DeaconWP Oct 9 '15

Det aner jeg intet om. Og dog.

11 kW er meget lidt, i forhold til, hvor meget en Supercharger giver.

Hvis du har for vane at holde øje med, hvor meget den lader med fra Superchargeren, i forhold til State of Charge, så vil du se, at den starter ud med måske 120 kW, og falder hen ad vejen. Ved den State of Charge (SoC), som Superchargeren er faldet til 11 kW, og derfra så skruer yderligere ned, kan man med rette formode, at den indbyggede lader så også vil begynde at skrue ned for lade effekten.

Den indbyggede lader vil trække maks effekt (optil den indstillede grænse) i længere tid, indtil hvor Superchargeren skruer ned.

Et eller andet sted findes der grafer for det.

Jeg føler mig sikker på, at hvis du kigger på din elmåler, hvor du kan se øjeblikkelig effekt hvert kvarter, vil du kunne lave en graf over netop din bil, og se hvornår den skruer ned.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 9 '15
kayjay
kayjay Oct 9 '15

...rart at kunne starte en debat :-)

@kiefer: Jeg læser det således, at jeg ikke må trække mere end halvdelen af den ratede strøm i max 3 timer. Dvs. for at kunne lade 16A i kontinuert skal jeg have kabel der er rated til 32A, og det vil så være 6mm2 kabel jf. samme tabel.

Mit eget kabel bliver 70grader på den del der er ligger gemt i isoleringen på loftet (ingen ventilation), og ca. 33 grader hvor det hænger i det fri på vægen (ventileret).

Af samme grund vil jeg være mindre bekymret hvis kablet ligger i jord.

Men blot en lille skade på kobbereti kablet (skarpt knæk) kan være nok til at få temperaturen yderligere op på det sted, og så er der yderligere fare for varme og i værste tilfælde brand.

Ønsker ikke at male fanden på væggen, men hvis det var mig der stod for at skulle etablere el til min Tesla ville jeg ikke spare på kablets tykkelse. Og også undgå samlinger undervejs.  Jeg skifter mit 2,5mm2 ud snartt, og i mellemtiden lader jeg med 8A.

Jeg vil i nærmeste fremtid måle spændingstabet over mit kabel, så kan man jo også se hvad det betyder i kr. og øre at have et kablet bliver varmt.

Min egen elektriker sagde også, at det ikke var et problem. Og givet vis har de alle ret. Jeg gider bare ikke kæmpe med nogen hvis det værste skulle ske og min installation var tvivlsom ihht. stærkstrømsregulativet.

Kiefer
Kiefer Oct 17 '15

kayjay: Det er jo en fortolkning af reglementet, der står INTET om hvad man skal gøre i det tilfælde at den tidligere nævnte tabel ikke må bruges...

Havde din fortolkning været korrekt, så ja, så sulle man gå en klasse op, men eftersom der ikke står noget om det, må jeg sådan set også godt bruge 1,5mm2 bare jeg belaster den så lang tid at tabellen ikke kommer i betragtning.

OVenstående er seævfølgleig sat lidt på en spids, men håber du kan følge mig i at reglementet på lige netop dette område er endda meget vagt formuleret.

/Martin

Pedro
Pedro Oct 17 '15
Citat fra Kiefer kayjay: Det er jo en fortolkning af reglementet, der står INTET om hvad man skal gøre i det tilfælde at den tidligere nævnte tabel ikke må bruges...

Jo, der står at 433 og 523 gælder i netop de tilfælde der er beskrevet over tabellen.

Og bruges 523 så kan et alm. 70 graders kabel trukket i isolering bære 16A kontinuerligt ved en omgivelsestemperatur på ca. 37C. Om de 37C kan overholdes på et loft skal jeg ikke kunne svare på.

En anden mulighed ville så være, såfremt det er muligt, at ligge kablet så det bedre kan komme af med varmen. Eller bruge et 90 graders kabel.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/stroemvaerdier_pvc.php

Så det vil være totalt overkill at trække 6 mm2.

Aht. afstanden kan der muligvis være fornuft i at trække 4 mm2.

Mugge
Mugge Oct 17 '15

Det er ret interessant at følge denne tråd. Husk på hvor lidt ekstra et 6 mm2 kabel koster i forhold til 2,5 mm2, og i forhold til investering i en Tesla og alt muligt andet tilbehør vi køber.

Jeg forstår ikke hvorfor nogen kan argumentere for at bruge et 90 graders kabel eller ligge kablet på en sammen måde, at kablet bedre kan komme af med varmen. Når nu der findes en bedre løsning. Så herfra er rådet til dem som skal ud og have lavet en installation - helt klart at anvende et 6 mm2 kabel. 

TorbenS
TorbenS Oct 17 '15

Her er et link til beregning af spændingfald.

https://www.jjel.dk/spaendingsfald-delta-u/

Effektfaktor skal man sætte til 1 ifølge el-ingeniørerne på mit arbejde.

Det maksimale anbefalede spændingsfald på 4% svarer til 16 Volt

Pedro
Pedro Oct 17 '15

mugge > Jeg argumenterede kun i forhold til hvad der var lovligt. Diskussionen gik på at der ikke måtte bruges 2,5 mm2 da ladning varer længere end 3 timer og man derfor skulle op i 6 mm2 for ikke at overskride halvdelen af strømmen.

Jeg havde selv et 16A CEE stik i min garage inden jeg fik Tesla, det var naturligvis forsynet med 2,5 mm2, jeg har ingen gode argumenter for at opgradere min installation til 6mm2.

Skulle jeg lave en ny installation ville jeg da klart overveje større kvadrat ud fra hvor stort spændingsfaldet er og hvad der er lovligt selvfølgeligt.

JF
JF Oct 25 '15
@Nilaus. Jeg har samme stik i mit gamle sommerhus. Den største udfordring for mig er at sikringen i huset kun er en 10A, hvorfor jeg må sætte bilen ned under 10A for at undgå sikringen springer. Min vandvarmer sidder på samme gruppe, få faktisk er jeg helt nede på 7-8A for ikke at springe sikringen. /JF
DeaconWP
DeaconWP Oct 25 '15

Der er ingen problemer med de materialer du vil bruge til det projekt.

Dejligt at du vil bruge 5 X 2,5 kvadrat, det vil jeg altid anbefale.

Hvis du vil, kan du sætte det flade stik på et ca 1 meter stykke 5 X 2,5 kvadrat, og afslutte det med et hunstik CEE 16 A (mellemled). Så kan du bruge den lange forlænger i andre situationer, hvis den har CEE i begge ender.

Sørg for, at Jord, NUL og de fre faser ender de rigtige steder i dit CEE stik.

Hvilke sikringer slukker for dit komfur? er det 3 X 10 ampere, eller 3 X 16 ampere? Slukker de sikringer også for andet i huset? Vaskemaskinen?

Go ahead, Young Man

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 25 '15
JF
JF Oct 25 '15
@Nilaus, Jeg måtte prøve mig lidt frem, inden jeg fandt et passende niveau.
The_Stig
The_Stig Oct 25 '15
Citat fra JF @Nilaus. Jeg har samme stik i mit gamle sommerhus. Den største udfordring for mig er at sikringen i huset kun er en 10A, hvorfor jeg må sætte bilen ned under 10A for at undgå sikringen springer. Min vandvarmer sidder på samme gruppe, få faktisk er jeg helt nede på 7-8A for ikke at springe sikringen. /JF

Ifølge de nye reglementer er det tilladt at for-sikre en 1,5mm2 installation (som der sikkert er installeret i dit sommerhus) med 13A - det vil sige du kan hente 30% mere effekt til Tessien, hvis du skifter sikring.
Inden du skifter vil jeg lige undersøge om der i din installation finde såkaldte samledåser hvor kablet fra sikringen opdeles til flere forbrugsapparater - det er nemlig ofte der problemer med dårlige forbindelser p.g.a. samlinger opstår, fordi de over tid bliver dårlige efter kold/varm udvidelser.
Hvis kablet går direkte fra sikringsgruppen til stikkontakten ved komfuret, er der ingen problem i at hæve sikringsværdien til 13A.  
Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Oct 25 '15
DeaconWP
DeaconWP Oct 25 '15

The_Stig. Man skal ikke skifte sikringer fra 10 til 13 ampere, som lægmand.

Så jeg ville ikke bryde mig om at give den slags råd. Endnu.

Nilaus:

Den standard 25 Ampere kender jeg ikke som værende en hus sikring. Jeg vil nok læse det som en strømstyrke, som sikringshuset er godkendt til. Men nu vil jeg gerne bede om et billede at det du har af sikringer, målerskab/tavle. Så kan vi tage "fjernundervisningen" videre derfra.

Et første spørgsmål: Hvor læser du det der med 3 X 25 A?

TeslaFreak
TeslaFreak Oct 25 '15

Der findes både 25A og også højere, det er som regel TYTAN smeltesikringer http://www.vvs-eksperten.dk/sikringsskuffe-tytan-25a

JF
JF Oct 25 '15
@The_Stig, jeg har revet det gamle sommerhus ned, så undgår jeg at lege med sikringer og bygger et nyt med en mere up-to-date el-installation ;-)
MicTheCat
MicTheCat Oct 25 '15
De 25 ampere er typisk tarifsikring. De beskytter stikledning til huset og er samtidig også den grænse for hvor meget du maksimalt kan trække i din samlede installation. Hvis du skal højere op skal der normalt fremføres tykkere stikledning og din fasts udgift stiger
Bianco
Bianco Oct 25 '15

Men check lige, for jeg fik uden at spørge, sat 35 A sikring til mit hus da det blev bygget for ti år siden.

kayjay
kayjay Nov 1 '15

Opfølgning på 6mm2 vs. 2,5mm2:

Mit 2,5mm2 kabel mellem tavle og udtag er 15mm. Når kablet er blevet varm (og dermed har størst modstand) taber jeg 2V pr. fase over de 15 meter ved 16A.

Dvs. ca. 100W bliver spildt til varme, svarende til knap 1%.

Min kammerat har også 15 meter og var klog nok til at vælge 6mm2. Vi har sammenlignet de to installationer, og tabet ved 2,5mm2 er 3 gange højere sammenlignet med 6mm2.

Jevi
Jevi Nov 2 '15

Husk at effekttabet vokser med strømmens kvadrat og at ladestrømmen nok ikke er 16A.

Sider: « 1 2 3 »