Kan du uddybe hvad du mener med ladestrømmen ikke er 16A?
Det ser for mig ganske rigtigt ud og i snit med hvad jeg selv har beregnet mig frem til.
Kan du uddybe hvad du mener med ladestrømmen ikke er 16A?
Det ser for mig ganske rigtigt ud og i snit med hvad jeg selv har beregnet mig frem til.
OK- men vil det ikke være normalt at sætte ladestrømmen til f.eks. 10A for at få "tanket bilen op" til næste dag. Vi skal jo også spise og sove og kan ikke køre Tesla 24 timer i døgnet selvom vi helst ville.
Næ, jeg tror ikke det vil være normalt at sætte ladestrømmen til 10A da du så skal bruge flere KwH på at lade bilen op ved 10A end ved 16A.
De 100watt ekstra forbrug på strømmåleren kommer til at tage lang tid at tjene hjem igen, ved at vælge 6mm2 i stedet for 2,5mm2. Du betaler jo en 50-60 kroner ekstra pr. meter for at få et effekttab på 33 watt i stedet for 100 watt. Og på 15 meter har du betalt vel ca. 1000 kroner ekstra. For dem får du ca. 2.000.000 watt at gøre godt med for samme penge.
Den ene procent der går til varme kan du så bruge til at varme din garage op ;-)
/Martin
@Kiefer. Med mit årligt beregnede strømforbrug herhjemme vil det så rundt regnet tage 10 år at tjene differencen mellem et 2,5 mm2 og et 6 mm2 kabel hjem såfremt at priserne på kablet du nævner og forskellen på tabet mellem de 2 dimensioner holder stik.
Om vi har et normalt hjem skal jeg da lade være usagt, men i vores bekadente, ekstravagante og abnormalitetsforstyrede hjem kører vi lystigt ladning på 10A - ja, der er en ekstraudgift ved at holde kablerne varme i længere end kortere tid, men den er marginal og hellere det end at gokke en mastesikring, som du skal have en hr-1000kr/time ud for at skifte.
Desværre har jeg ikke fået lavet det således, at et pænt overbelastet, underdimensioneret forsyningskabel også samtidigt kan holde indkørslen fri for sne, men det er da en fristende tanke og værd at overveje i en ny revision.
De bedste hilsner fra Sydney, hvor jeg i dag så en dame iført en grå Tesla model S - min glæde ved at se hende så dog ikke umiddelbart ud til at blive gengældt, bemærkede dog at hendes bremselys ikke var tandløs - Lars
Jeg læser nu på US Forum at der er 500 W tomgangstab under ladning til køling, styring etc
Hvis det er sandt ser det ud til at korteste ladetid altid vil være optimalt og at 50W strømtab er underordnet.
500w ved jeg ikke om er nok.
Du kan regne med ca. 5-10%. Strømmen skal omformes fra veksel til jævnstrøm. Elektronikken skal holdes kørende og tempereret.
Hvis tomgangs tab defineres ved antal ladet kWh i bilen og på el-måleren er tabet snarere op til 1kW.
Ikke noget jeg har målt, men et kvalificeret gæt.
- R
Nej din regnelærer har ikke ret. Det er rigtigt at tabene på 10% er uafhængige af ladehastigheden.
Men hvis ladeeffekten er nul - helt teoretisk - vil det koste et eller andet at iværksætte en ladning. Der skal spænding på ladeaggregatet og kølesystemet og diverse elektronik. Det er det man kan kalde tomgangstabet. Angiveligt er det 500W (= ca 5% af 11kW) selvom det lyder lidt voldsomt.
Ladningen isoleret set er ikke 100% effektiv - der er tab i AC/DC konverteringen (ensretteren udvikler varme) udover de ohm'ske tab fra stikkontakt til batteri. Det er de variable tab og de er vist på ca 10%.
Så helt realistisk bliver mindst 15% af en opladning brugt på opvarmning af garagen eller hvad det nu måtte være. Det glædelige er at mindst 80% af den opsamlede elektriske energi bliver udnyttet af Tesla'en.
Med en eksplosionsmotor er det et helt andet regnestykke (20-30% effektivitet)
Lidt chokerende har jeg læst at det koster 1,6 kWh at raffinere 1 liter råolie til benzin. Hvis en Tesla bruger 200 Wh/km er den bedre end en ICE bil der kører 8 km/l uden at tale om råolie-forbruget. Som det er blevet sagt - hvis vi holdt op med at raffinere olie ville der stort set være elektricitet i overskud til at forsyne alle biler, bare de var elektriske. En interessant tanke. Benzin/diesel er dermed blot en tåbelig omvej til løsning af vores transportbehov sammenlignet med el.