Loading...
dk

Deacons Fakta om ladning. Uden snak. | Tesla Forum

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 17 '15

Du kan også se på denne hvis du vil slippe for at købe fra tyskland, bruger selv sådan en som bimåler. Den passer fint i en LK målertavle.

https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/elmaler/p/3faset-brugt-kamstrup-bimaler

DeaconWP
DeaconWP Nov 17 '15

De kan begge bruges.

Kan ikke nulstilles. Har ingen "triptæller". Jeg har set en ved bruger PELU, der også viste det øjeblikkelige forbrug på displayet. Kan ikke huske fabrikatet, og kender ikke prisen, men den kan skaffes. Men er der behov?

Hamsjael
Hamsjael Nov 17 '15

Har brugt nedenstående flere gange og den virker upåklageligt. Den kan vise hvor meget strøm der trækkes på hver fase, effekt på hver fase og sammenlagt effekt. Derudover er der pulsudgang som kan bruges til logning hvis man er interesseret i grafer osv. over forbrug.

http://www.yousave.dk/shop/kwh-maaler-3-2146p.html

Edit: Den passer også lige i en gruppetavlen så du slipper for at købe ekstra tavle kun til måleren.

Forummets indlæg er redigeret af Hamsjael Nov 17 '15
griffel
griffel Nov 17 '15
Jeg har Kamstrup-måleren fra Greenline. Den har altså en triptæller, der kan nulstilles...
gw
gw Nov 17 '15
Kamstrup ftw!
NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Nov 21 '15

Hej Deacon,

1000 tak for en grundig og meget overskuelig gennemgang af principperne. Utrolig stor hjælp til at finde vej igennem junglen af opladningsmuligheder.

Jeg synes lidt at Tesla har sovet i timen i forhold til at hjælpe folk på vej når de køber en så dyr bil. Det er mig en gåde at der ikke følger en Tesla-brand vægoplader (i det mindste som en option) samt et oplader kabel med samtlige mulige adaptere med når man bestiller bilen. 

Jeg kan forstå på din gennemgang at der er en forskellig løsning alt efter hvor man skulle have brug for at oplade. Det som jeg er ude efter er at være 100% dækket ind, dvs jeg vil gerne have med mig i bilen mulighed for at lade overalt, også i europa. 

Jeg tænkte at det kunne være en stor hjælp i din "sticky" post, at lave en shopping list med billeder/links til alt hvad man skal bruge:

1. Tesla kabel (medfølger)

Men hvordan ser det egentlig ud det kabel som medfølger og hvilke steder kan dette sættes i? Følger der nogle adpatere med?

2. Vægmonteret hjemmeladeboks med tilhørende kabel.

Hvis man ikke vil tage sit kabel ud af bagagerummet hver gang, og gerne vil have det til at se pænt ud som f.eks. den der "Wall Connector Cable Organizer", hvad skal man så anskaffe sig? Et ekstra Tesla kabel? Og hvor kommer boksen fra? Hvordan ser den ud, og hvem sælger dem, og er der flere forskellige slags alt efter hvor meget strøm man har til rådighed? Og alt efter om man har dual chargers i bilen? Hvad er fordelen ved at installere en Clever box? Og hvad er fordelen ved den tesla hjemmecharger som efter sigende kommer i foråret 2016?  Hjælp modtages gerne ;)

3. Adaptere til andre situationer

Er det herudover nok bare at have adaptere til resten af de mulige situationer eller skal man også have fat i nye separate kabler? De situationer man gerne vil dækkes ind i er følgende:

1. Kommercielle ladestandere som Clever og andre. Hvilke adaptere skal man anskaffe? Chademo? CCS? Type 2? Hvilke giver den højeste hastighed?

2. Offentlige/gratis ladestandere.Hvilke adaptere skal man anskaffe?

3. Udenlandske opladningsstandere, på Autobahn eller i resten af europa. Hvilke adaptere skal man anskaffe?

4. Ganske almindelige 220 volt stik i sommerhuset eller hos venner. Hvilke adaptere skal man anskaffe?

4. Kraft stik, gammeldags bredt. Hvilke adaptere skal man anskaffe?

5. Andre former for kraftstik? Hvilke adaptere skal man anskaffe?

En masse spørgsmål, men tror det ville hjælpe mange hvis du kunne sætte et produkt på hver af ovenstående situationer!

igen, tak!

Forummets indlæg er redigeret af NewTeslaOwner2015 Nov 21 '15
SuneH
SuneH Nov 21 '15

Jeg kan svare på lidt af det:

3.1. Kommercielle ladestandere som Clever og andre.

Her bruges typisk Type2, som du køber hos Tesla (1500 kr), eller ChaDemo (ca. 3500 kr).

2. Offentlige/gratis ladestandere.Hvilke adaptere skal man anskaffe?

Som ovenfor.

3. Udenlandske opladningsstandere, på Autobahn eller i resten af europa. Hvilke adaptere skal man anskaffe?

Type2, ChaDemo og tyske Schuko-stik. Mht sidstnævnte, så er jeg mindre sikker på dem, så her må andre gerne hjælpe til.

4. Ganske almindelige 220 volt stik i sommerhuset eller hos venner. Hvilke adaptere skal man anskaffe?

Der medfølger et adapter med dit tesla ladekabel.

4. Kraft stik, gammeldags bredt. Hvilke adaptere skal man anskaffe?

Det kan du fx købe her:

http:///...laengerled-l-449321/

5. Andre former for kraftstik? Hvilke adaptere skal man anskaffe?

Det kan være nyttigt med et forlænger med rødt CEE16 stik i hver ende. Det kan du fx købe her:

http://www.harald-nyborg.dk/p3696/cee-forlaengerkabel-5x1-5-10m

RobertJ
RobertJ Nov 22 '15

@NewTeslaOwner2015:

Du kommer rigtig langt med Tesla ladekabel der som standard indeholder et rødt 16A CEE stik og et 3 ben 220V. Skal du lade hos andre udbydere end Tesla, er det 95% af tiden med Type2 (11kW/22kW) stik det foregår.

Få steder er der begyndt at komme ChaDeMo (jævnstrøm 50kW) som man skal anskaffe en adapter til at bruge.

Nedenfor er mit bud på hvad du eller kan komme ud for at skulle bruge.
32A Rød CEE til 16A Rød CEE (Havne områder / Færger osv.) For at tilslutte Tesla Ladekablet til et 32A stik skal denne adapter bruges.

16A Rød CEE til 13A 3-ben 220V (3-ben til rød bruges i tilfælde af at forlængerkablet som vist skal bruges til normal stikontakt. Derfor slipper man for at medbringe 2 forlængerkabler et 220V og et 400V.)
16A Rød CEE til 16A blå CEE 220V (Bruges f.eks. i trekants området hvor flere gratis standere er opsat på div. parkeringspladser. Andre kommunale bygninger osv.)

16A Rød CEE til Kraft flad 5-ben (hurtigladning i sommerhus, eller hvor Jord forbindelse er dårlig på 220V stikkene)

Har du et dansk udleveret kabel kan du komme ud for at skulle bruge en 3-ben til Shuko 220V til ladning i DE / FR (hvor jord er på siden af stikket eller er et hul i proppen. Og ikke som i DK hvor Jord er et han-stik.)

Disse adaptere er noget hjemmebryg og er kun delvist tilgængelig i handelen. Spørg din nærmeste el-leverandør om han vil røre ved det. Eller spørg her på forum, der er med garanti flere der vil sælge dig et sæt.

Forvent ca. 1000kr for nedenstående (ex Tesla UMC)

Gronhund
Gronhund Nov 30 '15
Citat fra griffel Jeg har Kamstrup-måleren fra Greenline. Den har altså en triptæller, der kan nulstilles...

@griffel
Hvad hedder den model af Kamstrup der har triptæller der kan nulstilles?
Hvordan foregår det?

Har lige talt med en der sælger nogle Kamstrup, og han siger, at hans ikke har triptæller.

griffel
griffel Dec 1 '15
@Gronhund:
Jeg har den der er nævnt i TeslaFreak's indlæg #23 længere oppe her på siden. På Greenline's side står der at den ikke kan nulstilles, men min kan altså godt - og den er købt hos dem :-) Totaltælleren kan ikke nulstilles, men der er en triptæller man kan trykke sig frem til med knappen, der godt kan. Man skal bare holde knappen inde nogle sekunder når triptælleren vises.

/Jakob :-)
Franz
Franz Dec 1 '15

Jeg har ikke selv forstand på strøm, men troede ikke, at man kunne gå fra en kraftig ladekilde til en mindre kraftig som denne: 

32A Rød CEE til 16A Rød CEE (Havne områder / Færger osv.) For at tilslutte Tesla Ladekablet til et 32A stik skal denne adapter bruges.

Kan stikkene og ledningen klare dette, eller burde der være en sikring imellem (som i nedenstående link) når man går fra 32a til 16a og så efterfølgende sætter en Rød cee 16a forlænger på, på feks. 10m på? Håber spørgsmålet giver mening.

http://www.el-grossisten.dk/pi/Afsikret-Overgang-32-16A_1524909_65780.aspx

Forummets indlæg er redigeret af Franz Dec 1 '15
NCL
NCL Dec 1 '15
Så længe bilen kun trækker 16 amp så er der ingen problemer (hvilket den max gør med det medfølgende ladekabel)
DeaconWP
DeaconWP Dec 1 '15

Franz: Jo, du har da ret i, at der er betænkeligheder ved det.

Lovgivningsmæssigt må man som autoriseret elektriker ikke lave en sådan "adaptor", der kan forsyne et 16 amperes Hunstik ,med mere end 16 ampere. Så når du køber en sådan adaptor i en butik på nettet, skal der være en sikringsgruppe skudt ind i ledningen.

Det kan man også godt gøre i sin hjemmelavede adaptor, så man er sikret mod overstrøm og en bøde, hvis man skulle løbe i problemer.

Smider man op til en 20 amperes sikringsgruppe ind i en boks, som man sætter på kablet, så er det lovligt. Men risikoen uden sikringsgruppe er ikke så stor. Sker der en kortslutning, der ville få en 16 amperes sikring til at springe, vil den sandsynligvis også få den eksisterende 32 amperes sikring til at springe.

Og så går der ikke for meget strøm i "alt for lang tid". Måske. ( jo længere tid der går for meget strøm, jo mere effekt afsættes der i overbelastningen. Og jo mere varme og større risiko for evt brand, vil der så være afledt deraf.)

En sikringsboks på en sådan adaptor er en god ide.

Men ja, så længe bilen kun trækker de 16 ampere, er der ingen problemer.

Jeg ved ikke hvad den vil koste at lave selv, men jeg synes, at de 750 kr er givet godt ud.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 1 '15
Franz
Franz Dec 1 '15
@DeaconWP

Tak for dit svar. Vil bilens ladeboks på kablet slå fra i sådan en situation?
RobertJ
RobertJ Dec 1 '15

Det er klart at 32A-16A stikket kun må bruges til 16A formål.

Sæt dog gerne en Dymo rundt om kablet der informere om max 16A brug.

HS
HS Dec 1 '15
Hej. Min bil er sat til ladning max 50% og har været ladet op til dette, men har nu været parkeret med kabel i i 2 dage og ladnings niveauet er nu faldet til 47%. Er det ikke meningen at den ved parkering fortsætter med at holde ladningsniveauet på 50%, hvor batteriet har godt at være når man ikke lige bruger bilen hverdag. Har jeg indstillet noget forkert. Mh. Henrik
NCL
NCL Dec 1 '15
HS : Det er helt normalt at ladeniveaet falder nogle procent før bilen begynder at lade igen
HS
HS Dec 1 '15
Ok, mange tak
DeaconWP
DeaconWP Dec 1 '15

Franz: Jeg er ikke klar over, om der er en form for målekredsløb af strømstyrken i ladeboksen, eller om der i det hele taget sidder en form for automat sikring i den.

Der er en reset knap på den, men den opfatter jeg som en der resetter, når boksen har målt forkert jord, afledning til jord, for lav spænding.. Men i teorien skulle det ikke være  nødvendigt, at der sidder en 16 amperes sikring i den, fordi den jo typisk skulle monteres i et 16 amperes udtag, sikret med netop 16 ampere. Det er sjældent praktisk, at man har 2 lige store sikringer siddende i den samme ledning, så mit umiddelbare gæt vil være, et det er der ikke.

Kontrolleren i boksen tænder og slukker for det relæ, der slutter ladestrømmen på de 3 X 16 ampere. Og skulle der være en lille strøm mængde måler, der overvåger strøm forbruget, så kan den på en måde bruges som en "tænkende sikring", der ikke smelter. Men blot slukker for relæet.

Uha jeg glæder mig til en dag jeg har adgang til de elektriske diagrammer over en Tesla med tilbehør.

Tage
Tage Dec 2 '15

jeg blander mig også lidt,

jeg kan få fikset alle de forskellige kabler, med diverse forskellige stik, men hvordan får vi de 109øre tilbage pr kw. vi lader, ps har solceller, hvor jeg kun får 60øre pr kw jeg sælger, smart hvis jeg fik 109øre og så endda kunne kører gratis. 

evt gemme strømmen til om natten, med et batteri, hvor kan vi evt få det TESLA ?

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »
Dette emne er sticky