Loading...
dk

Deacons Fakta om ladning. Uden snak. | Tesla Forum

sctc
sctc Dec 14 '15

Husk på at der skal være en nedsikring mellem 32amp siden og 16 amp siden

Hilsen sctc

Stephen
Stephen Dec 14 '15

@sctc får man ikke dette automatisk når man bruger det medfølgende kabel fra tesla?

Stephen
Stephen Dec 14 '15

altså nedsikring automatisk

DeaconWP
DeaconWP Dec 14 '15

conradelektronik.dk

Både med og uden sikring.

Anvendelig ved havne- og ved industrianlæg.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 14 '15
Stephen
Stephen Jan 4 '16

På Clever er der 3 forskellige type 2.

Kan Type 2 kablet fra Tesla forbindes til alle 3 slags (IEC, CCS og AC43)?

http://services.clever.dk/pcmapr.html

Kiefer
Kiefer Jan 4 '16

IEC Type 2 og AC43 Type 2 burde være ens. Her er det bare et sprøgsmål om at kablet er tykt nok til 63A. Du kan så stadig kun lade med enten 11 eller 22KW i din Tesla, da den ikke kan tage imod 43KW

CCS er combostikket til DC ladning. Her var den gamle standard Chademo, men den er ved at blive ændret på mange Clever standere til CCS. Hvorved du ikke længere kan bruge chademo adapteren fra
Tesla.

/Martin

Stephen
Stephen Jan 4 '16

@Kiefer tusind tak for svar.

Bare lige for at være helt sikker.

A) Med et type 2 kabel fra Tesla burde jeg kunne bruge IEC Type 2 og AC43 Type 2 hos clever?

B) CCS kan ikke bruges sammen med type 2.

PS. Jeg har i går købt et chademo - var det helt tåbeligt med den udskiftning du snakker om? Eller kan man få glæde af det i udlandet?

Stephen

ErikBH
ErikBH Jan 4 '16

@Stephen, A: Ja. Bortset fra at alle AC43'ere er med fast kabel (som ender ud i type 2 direkte ind i din Tesla).

B. Korrekt.

ps. Chademo er stadig meget udbredt i bl.a. Norge og vist også Østrig. I Danmark er alle Eons hurtigladestandere med AC43, CCS og Chademo.

/Erik

Kiefer
Kiefer Jan 5 '16

Da EON vandt udbuddet med ladestandere ved de danske motorveje, var et af kravene helt specifikt at der skulle være Chademo på standerne. Så de forsvinder nok ikke lige foreløbig.

Årsagen til at alle AC43 standere er med fast kabel, er den simple årsag, at de færreste, for nok næsten at sige ingen, har et Type2 kabel til 63A :-)

/Martin

TeslaFreak
TeslaFreak Jan 5 '16

AC43 med fast kabel er så den eneste man kan lade på uden nogen ekstra kabler i bilen, korrekt?

Stephen
Stephen Jan 5 '16

Tak for de mange svar

thvestergaard
thvestergaard Jan 27 '16

@DeaconWP mon du ved om det udelukkende er Type 2 kablets tykkelse der bestemmer om man kan lade med mere end 16A, hvis Tesla'en ellers har dobbeltlader og kilden kan levere 32A?

Et 16A Type 2 kabel har typisk 2.5mm2 ledere hvor et 32A Type 2 kabler har 4 til 6 mm2 ledere. Jeg synes det lyder mærkeligt hvis bilen eller ladestanderen "mærke" kabel tykkelsen. Normalt må kraftkabler med 2.5mm2 belastes med op til 21A, så man burde vel kunne trække f.eks. 20A gennem det tynde Type 2 kabel.

Eller er der en konfiguration i Type 2 stikket der afgør hvor meget power kablet kan bruges til at levere, som bilen eller kilden retter sig efter?

Er der nogle af jer med dualcharger der har prøvet at lade med f.eks. 20A gennem et Type 2 kabel med 2,5mm2 kabel (solgt som 16A kabel)?

Jeg overvejer at bruge nogle ref-points på en dobbeltlader, og vil så blot opgradere mit 2.5mm kabel i mit Type2 til Type2 kabel.

Forummets indlæg er redigeret af thvestergaard Jan 27 '16
Kiefer
Kiefer Jan 27 '16

Det er den interne modstand i selve Type2 stikket der bestemmer hvor meget du kan lade bilen med, det er ikke kablets tykkelse.

Der sidder en modstand mellem PP og Jord inde i stykket. Hvis du søger lidt her på forum vil du kunne finde listen med hvilke modstande der skal bruges.

Det er vist 220ohm der bestemmer du kan lade med 32A hvis jeg ikke husker helt forkert.

/Martin

thvestergaard
thvestergaard Jan 27 '16

Tak for info @Kiefer. Ved at søge forum efter 680ohm finder man tråden

1500ohm = 13A, 680ohm = 20A, 220ohm = 32A, 100ohm = 63A

Mit gamle analoge meter måler tættest på 680ohm, så det betyder nok at jeg vil kunne lade med 20A som det er nu på en 32A ladestander hvis jeg får installeret dobbeltlader.

Forummets indlæg er redigeret af thvestergaard Jan 27 '16
Johannelund
Johannelund Apr 9 '16
Fin gennemgang, men jeg mangler hvortit skal man oplade til 100% for at balancere batterierne, må bilen være tilslutte indtil næste morgen, eller skal man bruge noget strøm ret hurtig efter bilen har kviteret med opladning fuldført, har pt kun balancerede batterierne 2 gange på 16000 km, oplader normalt kun til 90 %,
DeaconWP
DeaconWP Apr 9 '16
Hej Johannelund. Tak for rosen. Hvis det var til mig.

Jeg har ikke skrevet om de emner, fordi der på det tidspunkt ikke var fakta.
Og indtil nu vil jeg tro, der kun hersker religion om de punkter.

Mit råd vil være, at du skal gøre som du føler for. Synes du, at du vil prøve at balancere, så gør du dt, når du synes det. Og så får du dine oplevelser, som du kan sammenholde med andres.

Og efterhånden må påstulater blive til fakta.
Johannelund
Johannelund Apr 9 '16
Mange tak for hurtig svar, vil det sige at det ikke gør noget at bilen henstår 100 opladet, bare den er tilsluttet
runeh
runeh Apr 9 '16
Det er der reelt set ingen der kan svare dig på. Men ud fra diverse (ældre?) Videoer af en gut, der forsker i batterier, skulle det være skadeligt for batteriets kapacitet at opbevare det ved fuld ladning. 

Det er af mange Tesla ejere blevet oversat til, at bilen skal ud at køre hurtigt (og dette er så igen blevet tolket til indenfor 1 time) efter 100% opladning. 

Nu er det jo sådan, at en Tesla efter opladning ikke "opbevares" med fuld ladning, men straks begynder at bruge strøm, omend langsomt. Nye tesla ejere har i januar tilsyneladende fået at vide, at de skal efterlade bilen ved 100% i 24 timer. Dette forkastes så af de andre ældre ejere, der kollektivt har besluttet man ikke må lade til 100% og efterlade den der. 

Men som Deacon skriver, er der ingen der ved det. Alle gætter/postulerer, dog ud fra en forskers erfaring med batterier. Men det er religion, indtil Tesla melder noget officielt ud. Vil du være helt sikker, så efterlad den ikke på 100%. Om det skader, ved vi først om adskillige år. 

Personligt efterlader jeg den ikke ved 100%, eftersom jeg ikke har brug for det og skal have bilen mange år. Så ingen grund til at tage chancen.

Forummets indlæg er redigeret af runeh Apr 9 '16
DeaconWP
DeaconWP Apr 9 '16
Godt Rune. Vældig godt svar til vores medbruger.
Raymond
Raymond Apr 9 '16
Rune og DeaconWP: I glemmer bare en lille detalje, Teslas batterier er bygget på Dahn's teorier og hovedudvikleren i Tesla fsv. angår batterier  er Dahn's forskerassistent - at forsøge at devaluere vores udsagn virker rimeligt dumt. Nu er Dahn ansat hos Tesla, gad vide hvorfor! 
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »
Dette emne er sticky