Loading...
dk

Fuld udnyttelse af batteri... | Tesla Forum

Michael84
Michael84 Oct 7 '15
Hej...

Efterhaanden som range-angsten ligger sig kommer sporgsmaalet med hvor langt ned man boer lade batteriet komme ned i procenterne... Trip funktionen i energiappen hjaelper fint til med at give et hint om hvordan batteristanden er ved ankomst...

Koerer i batteriet under 20 procent jaevnligt eller er det kun i noedstilfaelde? Det er naturligvis interessant at hoere om dem der har gjort det igennem flere aar har ligesaa sunde batterier som andre...

Man finder jo ogsaa hurtigt ud af at den lader hurtigere i starten... :-)
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 7 '15

Hvis det er muligt er det i princippet bedst at lade den så den længst muligt står på SoC omkring 50%. Der er ingen problemer i at jævnligt køre den ned til 20 %. Den skal bare helst ikke stå for længe med lav SoC under 10% eller over 90%.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 7 '15
Michael84
Michael84 Oct 7 '15
Den vil aldrig blive efterladt med lav SoC - det er altid med omgående opladning... Og hvis 100 procent så er det ud at køre med det samme... Det er så knap så ofte der er behov for at lade over 90%, men det med at hoppe fra SC til SC og ramme ind med 5-10% kunne nemt blive en vane når man roadtripper medmindre det er direkte dumt... I dagligdagen vil det ikke være aktuelt... :-)
Forummets indlæg er redigeret af Michael84 Oct 7 '15
Raymond
Raymond Oct 7 '15

Det er overhovedet ikke dumt at komme ned på 5-10%, men hvorfor ikke ramme 0%, det er der sport i :-)

Batteriet tager overhovet ikke skade at komme i bund, hvis bare man lader med det samme - der er rigelig buffer efter 0%.

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 7 '15

På langtur hjem fra Frankrig i sommer ladede vi til der stod minus 5-10% på tripplanner og kom altid ind på SuC med mellem 0-5%. Gør det stadig indimellem på denne måde og som Raymond også er inde på skal der så bare fyldes på igen hurtigst muligt. 

Hookmaker
Hookmaker Oct 7 '15
Minus 5-10%? Det ville jeg aldrig køre ud med. Du kan hurtigt blive overrasket af en kraftig tordenbyge eller lign. og så er man lidt på skideren. Jeg lader fra SuC til lige under 10% og giver den så fuld spade de sidste 40-50 km, og kommer ind med 0%...:-)
NOELON
NOELON Oct 7 '15

Ja, minus er også minus hos mig. Ville aldrig køre ud med med mindre end 10-15%. Slet ikke med den nye D og 7 trip planner - kan slet ikke bruges efter min opfattelse. Den reflekterer et skønmaleri af forbrug når man kører på langtur(Autobahn).

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 8 '15
Meeen hookmaker nu kører du den jo også en del hårdere end jeg gør på Autobahn :-) er heller ikke noget jeg praktiserer til hverdag. Fandt bare ud af at forholdene på turen gjorde at forbruget konsekvent var en del lavere end tripplanner beregnede.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 8 '15
Michael84
Michael84 Oct 8 '15
Er tripplanner blevet ringere i 7.0? Og hva mener du med den nye D? :-)

Tak for berolige de svar - jeg kan vist godt fortsætte med at gøre som jeg gør... :-)
NOELON
NOELON Oct 8 '15

@Gustavsfar: ja, så har jeg den stik modsatte erfaring. Da jeg forlod køge med godt 90% og satte snuden efter Rødekro ville den i Ringsted (hvor man jo må køre 130) have mig tilbage til Køge for at lade op iegn. Trip planeren er helt ubrugelig og du må selv vælge dine lade punkter og fjerne de mellemliggende forslag.Da jeg var i Paris og hejm i sidste uge kørte jeg konsekvent 150, da det er max for autopiloten. D er såmænd bare P85D, havde en P85+ før.

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 8 '15

Det er absolut heller ikke noget man skal praktisere med mindre at forholdene er til det. På grund af tørt vejr, lange stræk og høj temperatur lå vi konsekvent under 200 wh/km på turen hjem.

Hookmaker
Hookmaker Oct 8 '15

OK Gustavsfar1, når jeg kører på autobahnen ligger mit forbrug et godt atykke over 300 Wh/km (farten er irrellevant) - men hvis du kører som du beskriver er det jo helt ok, men hvorfor så køre på autobahn, hvorfor ikke bare nyde det landskab man aldrig ser ved at nappe nogle gode hovedveje i stedet, så bliver man jo heller ikke fnyst af på autobahnen...;-) 

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Oct 8 '15
Genild
Genild Oct 8 '15

Henrik: Selvom der er to pedaler og du har to fødder, er det nu stadig meningen, at man kun skal bruge én pedal ad gangen :-)

Problemet er bare nu om dage, hvis man godt kan lide at nyde landskabet, er det eneste sted man efterhånden ser køer ude i det fri netop på motorvejen.

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 8 '15

@ Hookmaker. Vi kørte stort set det vi måtte/kunne på grund af trafik, vejarbejde og hastighedsbegrænsninger bortset fra det sidste stykke i Nordtyskland hvor den fik fuld pedal da vi meget gerne ville hjem efter knap 25 timers kørsel og 2000 km :-)

Hookmaker
Hookmaker Oct 8 '15

Gustavsfar, det lyder ret utroligt under 200 wh/km og at du samtidig kan holde hastighedsgrænsen på tysk autobahn dvs. vi forudsætter 120 kmt, og selv om der er en del og lange vejarbejder. Men det må jeg nok sige er godt!

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 8 '15

Gennemsnittet over de 4400 km lå på 197 wh/km, hvoraf de godt 4000 km var på motorvej. Det skal lige nævnes at det var netop i de dage hvor der også herhjemme var hedebølge, og temperaturen sneg sig op på 27-28 grader i det midttyske kl. 11 om aftenen. Men du kan jo nok også regne ud at farten ikke har været imponerende høj når gennemsnitsfarten hjemad lå kun lå på lidt over 80 km/t