Jeg har i lang tid ønsket at købe en Tesla (ikke fordi den har så vild en motor men fordi den er innovativ og sikker at køre i (vi har et barn og endnu et på vej)), men med udsigt til værditab virkede det simpelthen for dyrt. Da jeg læste om den nye afgift, er jeg dog begyndt at overveje at hente en i udlandet, ikke for at sælge den i 2016, men for feks. at køre i den indtil 2018 og så sælge den der.
Jeg kan ikke forestille mig at afgiften ikke vil påvirke brugtbils priserne i positiv retning, men spm. er hvor meget. Hvad tror i en Tesla 70 (nypris 599k) med feks. 40.000 km vil kunne sælges brugt for i 2018? Vil værditabet udlignes af afgiften således at den kan sælges uden tab? Hvis det er tilfældet ville det muligvis være nok for at tippe balancen i forhold til feks. at købe en bil til 300k, da renterne på lånet til Tesla'en er den eneste reelle udgift (afdraget er så opsparing).
ziphnor: Tesla sagde i torsdags at de selv havde bestilt 300 ekstra hjem til indregistrering i år. Så der skulle være mulighed for at få en (demo) selv for dem der ikke er kommet med i første omgang.
Jeg tror ikke man skal spekulere alt for meget i en kommende prisstigning. Man kunne vel f.eks. forestille sig at Tesla fremover solgte bilerne med et meget lille batteri, som så kunne blive udskiftet bagefter. Desuden har de fleste af de der har overvejet at købe en Tesla inden for de næste år, vel skyndt sig at få trykket på knappen inden i går. Jeg har selv fremrykket mit køb en del.
@VH er det valid information at TESLA DK har hjemtaget uden kunder? Det vil i så fald dække behovet for en stor del af salget i 2016 da en pukkel på demobiler med 3-4000 km på tælleren jo vi indtage brugtmarkedet og dermed begrænse "egen import" af 2015 modeller.
Men du kunne være rart at få postulatet verificeret fra flere kilder?
Ved du om der Model X´er mellem de 300?- for så det for alvor være en game changer for markedet for E-SUV når AUDI m.fl. også kommer snigende, det vil jo være fedt hvis DK/NO sammen kunne placere sig som nogle af de markeder for TESLA uden for US
The_stig: Det var en sælger fra Tesla der sagde det, andet ved jeg ikke. Jeg tror ikke der er X ere i mellem, de kan vel næppe leveres inden nytår.
Nu har jeg jo fuldt lidt med i debatten, og jeg er en af dem der endnu ikke har fået købt, fordi jeg regnede med at hvis jeg f.eks tog en hjem fra Norge, skulle denne bare være på danske plader inden årsskiftet - sådan er det ikke mere ?
Gælder det også stadig en brugt bil man vil tage hjem der skal være dateret på købsaftalen til senest d. 08.10.2015 ?
Så hvis der er nogen der har en 85´er til salg er jeg interesseret ( selvfølgelig til ordentlige penge ) :)
@Micjuel. Det burde være sådan at du mod betaling af moms + told kan tage en bil hjem fra Norge. Fra EU lande bør du stadig kunne importere uden videre (indtil 31.12 selvfølgelig). Det ville måske være bedst lige at se den egentlige lovtekst eller i det mindst skudsikre udtalelser fra skatteministeren inden man gør det.
Se iøvrigt PM i din indbakke.
Micjuel: Du kan stadig imortere brugt biler i hele resten af 2015, med de samme regler, som du har kunnet hele tiden. Og afregne den evt. moms og eller told, som du hele tiden har skullet.
Datoen 8/10 er kun for nogen, der skal spare den nye registrerings afgift i første halvdel af 2016.
Du skal bare importere løs, eller, synes jeg, skynde dig at købe en helt ny, som stadig kan leveres i år.
Vil du vide mere om lige det, kan du bare kontakte mig.
Jeg snakkede også med Frandsen biler, dog i Viborg for at høre hvad de ville give i bytte. Men den pris jeg fik var rent til grin og lå over 100K under hvad jeg rent faktisk endte med at sælge bilen til...
/Martin
Har haft samme oplevelse som Kiefer ift til Frandsen Biler.
De er glade for deres avance.
- R