Loading...
dk

Pris efter afgift. | Tesla Forum

fmm1000
fmm1000 Oct 10 '15
Er der nogen som kan give en god forklaring på de nye priser på Tesla efter afgift.

Der skrives mange steder at Tesla bliver ramt med fuld afgift på 180 pct. Burde det så ikke betyde en Tesla til 875.000 skulle koste omkring 2,4 mio. Finansmimisteriet skriver den kun kommer til at koste 1.5 mio.
Så er det da ikke fuld afgift.

Der skrives også flere steder at Tesla rammes af 100 pct afgift. Er det så 100 pct af de 180 (altså det hele) eller er det kun 100 pctpoint.

runeh
runeh Oct 10 '15

Ja det er lidt forvirrende, men bottom line er, at en P85/90D alligevel bliver så dyr, at formentligt stort set ingen bliver solgt. Som det er hensigten. 

Jeg tror man bruger de tal der blev fremlagt for et par uger siden. Men aner det faktisk ikke. En Tesla 150-160% afgift udregnet efter en kunstig omregning til km/l for elbiler. E-up bliver 11% dyrere. De 20-100% afgift indfasning er så 20-100% af den fulde afgift, altså af de ca. 160% for en Tesla. Dog er der så et max fradrag på 800.000 kr. i fradrag i reg. afgiften, hvorfor P85D i deres beregningseksempel ender på 1.5 mio næste år med 81% prisstigning. 

2930TSLA
2930TSLA Oct 10 '15
Der gives nedslag på den del af registreringsafgiften som ligger under 800t kr (beregnet som sædvanlig af importprisen incl moms, og med 105% af den l laveste del og 180% afgift af resten +/- diverse fradrag). Det betyder at de mindre biler får fuld nedsættelse af hele reg, afgiften (til 20% af det der skulle have været betalt) i 2016, mens en fully loaded Model S eller X kun får nedslag på noget af reg afgiften. Derfor den store forskel på en S70 og en P85D+ i eksemplerne.
Genild
Genild Oct 10 '15
Det er sikkert mig som er lidt langsom i det, men jeg fatter simpelthen ikke de beregningseksempler, der er sendt ud sammen med aftaleteksten.

At det tangerer snyd og manipulation, at man i beregningerne lige skyder en ikke ubetydelig forventet teknologiudviklingsbesparelse ind i udviklingen, er i mine øjne et lidt letgennemskueligt forsøg på at skjule de virkelige konsekvenser af beskatningen.

Det er vel også umiddelbart acceptabelt at man tilsyneladende ikke magter at lægge to tal sammen uden at miste 100kr, det er jo trods alt offentlig kalkulation og der er der jo næsten tradition for at smutter nogle værdier ind under gulvtæppet. (S P85D pris uden afgift: 839.400, afgift: 683.100, Samlet værdi: 1.522.400kr).

Min anke går mest på netop samme afgiftsværdi. Men en opgivet pris på 839.400kr er der en slat på 39.400kr, der skal pålignes 180% afgift svarende til 70.920kr på min kugleramme. Så er der 612.180kr i afgift retur i eksemplet. Eller vel snarere 622.100kr hvis vi lægger de 10.000 afgiftsfritagne kroner fra.

Se det beløb har jeg ikke gået længe nok i skole til at blive 20% af 839.400kr.

Da jeg gik i folkeskolen sagde vores lærer godt nok at 60% af os ikke fattede procentregning, men vi rystede bare på hovedet af ham, for så mange var vi slet ikke i klassen.

Findes der måske en pensioneret overlærer herinde på vort skønne forum, der kan skære beregningen ud i pap for mig? Eller måske bare en der kommer fra et hjem med klaver?
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 10 '15

Er der i øvrigt ikke andre end mig der har bemærket at deres regneeksempler har gået lige lovligt hurtigt idet at de opgjorte priser på modellerne idag heller ikke stemmer. En S70D koster ikke 589K med mindre at man trækker brændstof og grøn ejerafgift besparelser fra og P85D koster heller ikke 875K som basismodel men derimod 901K...

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 13 '15
Der begynder jo efterhånden at tegne sig et billede af at de der regnedrenge i ministeriet enten virkelig ikke KAN regne eller så er er de bare dybt manipulerende. Hvadenten det er det ene eller det andet der gør sig gældende ,så er det da dybt problematisk og useriøst at regne hele 20% ved siden af. Hvis dette er standarden er der da ikke noget at sige til at det er opad bakke at efterleve diverse lagte budgetter....
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 13 '15
Asger
Asger Oct 13 '15

Det mest morsomme er nu at SKAT forventer, at der bliver solgt 1800 elbiler i 2016;   3.100 elbiler i 2017;   4500 elbiler i 2018;   6400 elbiler i 2019 og 8300 i 2020.

lmao!

Det grundlæggende problem er, at SKAT bruger fantasital og konsekvent regner forkert. I følge teksten skal der beregnes 20 % afgift af priser under 800.000 kr. i 2016, men Tesla skal åbenbart pålægges 30 % afgift. Ligeledes er prisfaldet på 4 % og antallet af solgte biler grebet ud af den blå luft.

Forummets indlæg er redigeret af Asger Oct 13 '15
RD_85D_15
RD_85D_15 Oct 13 '15

Asger, desværre kan du ikke beregne afgiften direkte som 20% af nyprisen. Prøv at se disse beregninger fra anden tråd på forum lavet af sthing. Det er omhyggeligt beskrevet og kommer til samme konklusion da SKAT ikke har aflæst prisen korrekt fra hjemmesiden

https://docs.google.com/...qsY/edit?usp=sharing

Lars72
Lars72 Oct 14 '15

I skal lige have facts rigtige. Indfasning af afgift er ift til almindelig afgift. 

Dvs i 2016 er 20% indfasning IKKE 20% afgift  - med derimod 20% af normal afgift hhv 105% og 180%. Hvorfor pct bliver højrere end "20 pct". 

Se iøvrigt tråd fra deacon der omhandler beregning af afgift med gode eksempler i starten af tråden. 

http://teslaforum.dk/forum/topic/deacons-fakta-om-ny-afgift-uden-mod-argumenter?&page=1

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Oct 14 '15
Lars72
Lars72 Oct 14 '15

RD_85D_15

Tak for deling af beregningsark.

Er det korrekt når du medtager afgift over kr. 800.000 på 70D (den kommer jo først over 800.000 med afgift - og så beregnes der afgift på en afgift?)

DeaconWP
DeaconWP Oct 14 '15

Lars72.

Du kan bare bruge mit regneark.

Der skal du blot taste prisen ind på en hvilken som helst elbil, som du vil vide prisen på med afgifter i de kommende år.

Og så skal du selv indtaste det antal kilometer den kører pr liter over de 16 eller 18, som du tro på. Lige som regnearket er leveret til dig, er der ikke indtastet nogen brændstof forbrugs rabat, da den er ukendt på nuværende tidspunkt.

Så får du en slags Worst case, som du kan forholde dig til.

Har du spørgsmål, så kontakter du mig bare.

lauz
lauz Oct 15 '15
Er det ikke fordi du misser, at afgiften under 800.000 er en kombination af 105% og 180% satsen? Som der så skal betales 20% af + der så kommer så 25% moms oven i hatten på de 20% af de 105%\180%?

Puha... Man forstår godt hvordan vi holder et sekscifret antal DJØF'ere beskæftiget....
Knudsen
Knudsen Oct 15 '15

Arghhhh.. ville rette indlæg men fik slettet istedet...

Men nu har jeg været det igennem mange gange... og regnearket er (næsten) rigtigt...

Det jeg ikke fangede i første omgang var at man beregner afgiften til en start som var den fuldt indfaset... og DEREFTER beregner man fradrag for den del af den netop beregnede afgift der ligger under loftet på 800.000,- med hhv. 20,40,65,90,100% for de kommende år...

RobertJ
RobertJ Oct 15 '15

@ Asger - ha ha. Så regner skat med en afgifts indtægt på 8,5mia kr i 2020.