Ja det er lidt forvirrende, men bottom line er, at en P85/90D alligevel bliver så dyr, at formentligt stort set ingen bliver solgt. Som det er hensigten.
Jeg tror man bruger de tal der blev fremlagt for et par uger siden. Men aner det faktisk ikke. En Tesla 150-160% afgift udregnet efter en kunstig omregning til km/l for elbiler. E-up bliver 11% dyrere. De 20-100% afgift indfasning er så 20-100% af den fulde afgift, altså af de ca. 160% for en Tesla. Dog er der så et max fradrag på 800.000 kr. i fradrag i reg. afgiften, hvorfor P85D i deres beregningseksempel ender på 1.5 mio næste år med 81% prisstigning.
Er der i øvrigt ikke andre end mig der har bemærket at deres regneeksempler har gået lige lovligt hurtigt idet at de opgjorte priser på modellerne idag heller ikke stemmer. En S70D koster ikke 589K med mindre at man trækker brændstof og grøn ejerafgift besparelser fra og P85D koster heller ikke 875K som basismodel men derimod 901K...
En lille hurtig beregning på brøleren.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1I0X4szL2-TdTYwp0fuEiO_DEsGUlHJCV4WtgQG4GEvs/edit?usp=sharing
Det mest morsomme er nu at SKAT forventer, at der bliver solgt 1800 elbiler i 2016; 3.100 elbiler i 2017; 4500 elbiler i 2018; 6400 elbiler i 2019 og 8300 i 2020.
lmao!
Det grundlæggende problem er, at SKAT bruger fantasital og konsekvent regner forkert. I følge teksten skal der beregnes 20 % afgift af priser under 800.000 kr. i 2016, men Tesla skal åbenbart pålægges 30 % afgift. Ligeledes er prisfaldet på 4 % og antallet af solgte biler grebet ud af den blå luft.
Asger, desværre kan du ikke beregne afgiften direkte som 20% af nyprisen. Prøv at se disse beregninger fra anden tråd på forum lavet af sthing. Det er omhyggeligt beskrevet og kommer til samme konklusion da SKAT ikke har aflæst prisen korrekt fra hjemmesiden
I skal lige have facts rigtige. Indfasning af afgift er ift til almindelig afgift.
Dvs i 2016 er 20% indfasning IKKE 20% afgift - med derimod 20% af normal afgift hhv 105% og 180%. Hvorfor pct bliver højrere end "20 pct".
Se iøvrigt tråd fra deacon der omhandler beregning af afgift med gode eksempler i starten af tråden.
http://teslaforum.dk/forum/topic/deacons-fakta-om-ny-afgift-uden-mod-argumenter?&page=1
Lars72.
Du kan bare bruge mit regneark.
Der skal du blot taste prisen ind på en hvilken som helst elbil, som du vil vide prisen på med afgifter i de kommende år.
Og så skal du selv indtaste det antal kilometer den kører pr liter over de 16 eller 18, som du tro på. Lige som regnearket er leveret til dig, er der ikke indtastet nogen brændstof forbrugs rabat, da den er ukendt på nuværende tidspunkt.
Så får du en slags Worst case, som du kan forholde dig til.
Har du spørgsmål, så kontakter du mig bare.
Arghhhh.. ville rette indlæg men fik slettet istedet...
Men nu har jeg været det igennem mange gange... og regnearket er (næsten) rigtigt...
Det jeg ikke fangede i første omgang var at man beregner afgiften til en start som var den fuldt indfaset... og DEREFTER beregner man fradrag for den del af den netop beregnede afgift der ligger under loftet på 800.000,- med hhv. 20,40,65,90,100% for de kommende år...