Hej alle.
Jeg modtog i går min Tesla model s 70D. Men når den bakker er der kun et baklys i højre side, og det ligner dog at der skal være to? Nogle som kan fortælle om der skal være to eller om det er rigtigt nok med et lys?
Mvh Rasmus.
Hej alle.
Jeg modtog i går min Tesla model s 70D. Men når den bakker er der kun et baklys i højre side, og det ligner dog at der skal være to? Nogle som kan fortælle om der skal være to eller om det er rigtigt nok med et lys?
Mvh Rasmus.
Ja med vand i :-)
Nej - de har lavet en ny chrome liste som løser problemet. Så nye biler skulle ikke have det problem mere.
RasmusKoch: I venstre side er din tågebaglygte. Derfor er der kun en baklygte.
Man har løst problemet med vand ved at lave en liste uden glas...
/Martin
Min er helt ny med vand i
Den er vel fra. 28/8 - så vidt jeg kan se på nogle af dine indlæg - så er den ikke ny. Jeg har en kollega som her en fra 29/7 og her er TESLA bogstaverne standset/presset uf af chrome listen. På min liste ser det ud som om de er sat på efterfølgende - den er fra 10/9 - håber det kan ses på billedet :
Iflg. wiki'en blev den åbenbart introduceret ca. 2. uge i august (On oabout the second week of August, after the summer production line one week shutdown, at about the time when the 90 models began being produced, the rear chrome facia underwent a new design which has more pronounced raised TESLA lettering and a newly designed upturned opening in the area of the rear lenses. This new design will apparently not catch or trap water. This change was unannounced by Tesla Motors.) : http://www.teslamotorsclub.com/...+-+a+running+history
Men eftersom min blev færdigproduceret 15/7 så passer deres dato ikke helt......
Du finder loven her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=162783
Der står:
6.02.005 Baklygter
(1) Baklygte
a) skal afgive lys af hvid farve,
b) skal være anbragt bag på køretøjet,
c) skal kunne belyse vejbanen bag køretøjet, og
d) skal være anbragt mindst 0,25 m og højst 1,20 m over vejbanen.
(2) Baklygte må kun kunne lyse, når tændingskontakten er sluttet, og når enten bakgear er indkoblet, eller speedometerkontakt er sluttet.
Køretøj uden tændingskontakt skal være forsynet med anden manuelt betjent afbryder for baklygten.
Og:
6.02.020 Bil
(1) Bil skal være forsynet med
a) to fjernlyslygter og
b) to nærlyslygter.
(2) Bil kan være forsynet med:
a) Fire eller seks fjernlyslygter, der skal være tilsluttet således, at der højst kan tændes fire samtidig.
b) To tågeforlygter.
c) En eller to baklygter.
d) En søgelygte.
e) En eller flere arbejdslygter.
Under generelt for lygter findes:
~~6.02.001 Generelle bestemmelser
(1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
(2) Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme konstruktion, farve og lysstyrke. De skal tillige være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen og i samme højde over vejbanen. Enkelt fjernlyslygte, nærlyslygte og tågeforlygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen.
(3) En lygtes største og mindste højde over vejbanen måles ved tjenestevægt -ekskl. fører- til lysåbningens overkant henholdsvis underkant.
En lygtes afstand til køretøjets yderste kant måles som afstanden mellem denne og lysåbningens yderste kant, idet der ses bort fra udvendige førerspejle og sideblinklygter. Afstanden mellem to lygter i et lygtepar måles som afstanden mellem de punkter i lysåbningerne, der ligger nærmest ved hinanden.
(4) Fjernlyslygter, nærlyslygter, tågeforlygter samt søge-/arbejdslygter må kun kunne tændes, når køretøjets påbudte lygter til markering er tændt.
(5) Fjernlyslygter, nærlyslygter og tågeforlygter skal være således indrettet og anbragt, at de kan indstilles korrekt.
(6) Lygter til belysning kan være således indrettet, at de tildækkes eller bortklappes, når de ikke anvendes.
Så kan I selv finde du af, om en ekstra baklygte skal opfattes som værende i par med den originale.
Tjaeeh det virker jo nok som om at de skal være ens, til gengæld fik vi da afgjort at det er tilladt med 2 baklygter, hvilket jeg ville have sat pris på. Jo mere lys bagpå jo bedre ser man jo i bakkameraet.
Er der nogen der ved om vores nr. plader opfylder de nye krav til fastgørelse ?? (det koster 1.000 kr. at blive taget)
Hvis din nummerplade er skruet fast så opfylder du kravet. Og det burde den vel være
Gad vide om det er et dansk regulativ som forbyder 2 stk. baklys? I hvert fald er der 2 stk. baklys på den seneste udgave af den amerikanske Model S.
0:37
https://www.youtube.com/watch?v=SjxyBMA6lXI
Gustavsfar1: Jeg synes ellers der står i det tekst jeg har sakset fra lovgivningen, at der må være 2 baklygter.
@DeaconWP. Jeg skal være ærlig og sige at jeg ikke havde læst dit indlæg. Jeg reagerede blot på Biancos indlæg hvor han skriver at der ikke må være 2 baklygter, da det så kan forveksles med modkørende. Tilfældigvis så jeg så denne nye video om AP på Model S hvor det ses at der er 2 baklygter og gik så derfor ud fra at det måske var en dansk undtagelse.
Jeg tog desværre fejl. Synes jeg havde hørt det fra en jeg troede vidste det... Så jeg må nok øve mig lidt på min kildekritik.