Loading...
dk

Dæk der støder på skærmkasse. | Tesla Forum

Jabba
Jabba Oct 19 '15

Jeg har læst på diverse amerikanske fora at folk oplever at selv standardhjulene (både 19" og 21") kan finde på at støde på inderskærmene, når man bakker og drejer samtidigt?

Er det noget folk her på forum har oplevet og i så fald er problemet blevet løst på de senest producerede biler?

Renedyhr
Renedyhr Oct 19 '15

På min P85D har jeg også problemet med de originale 21". Har ikke noget problem med 19". Min Tesla har Vin nr. 75.XXX og er fra 05/2015.

Jabba
Jabba Oct 19 '15
Tak for info. Har du talt med Tesla SC om problemet og i så fald hvad siger de?
Jabba
Jabba Oct 21 '15

Bump. 

Er der ingen løsning fra Tesla SC på dette problem? Det er da noget amatøragtigt at en spritny bil med originale hjul skraber på.

Jabba
Jabba Nov 1 '15

Synes i øvrigt det virker mystisk at nogle ikke oplever at de skraber på med 19" standard hjul, men at 21" standard hjul skraber på. Mig bekendt er de begge 245 bredde for og har stort set samme rullediameter. 

Så hvad gør forskellen?

JL
JL Nov 1 '15
@Jabba: Bredden på fælgen og indpresning/ET: 19" er 8" bredde. 21" turbine er 8,5 eller 9". Derudover mener jeg også der er forskel i indpresningen. Jeg har aldrig haft problemer med 19" eller 21" Tesla fælge, men min 22" skraber en del på (men det vidste jeg godt de ville :-))
RobertJ
RobertJ Nov 1 '15

@Jabba,

der sidder en række lameller til luft gennemstrømning af en køler på inderskærmen.
Når hjulet drejes 40-45grader kan hjulet gå på, når man kører frem har det ingen betydning da man stryger de vinklede lamellerne nedaf. Men ved bak, får du vaskebræts lyden. Dak dak dak dak.

Jabba
Jabba Nov 1 '15

Tak for svar alle.

Er lidt overrasket over at de 21" fælge er breddere foran end de 19". Jeg ved at der er 21" sæt hvor bagfælgene er breddere for at imødekomme 265 dæk, men foran burde fælgen vel ikke være breddere sålænge det er 245 i dækbredde.

Såvidt jeg ved er indpresning på 19" originale fælge ET40. Nogen der ved hvad ET er på de 21" fælge?

Sidst men ikke mindst, er der nogen der ved om Tesla har en officiel løsning på dette (eller måske har ændret det på nyproducerede biler) eller om det stadig bare er en skavank man må leve med? Det er godt nok lidt ironisk at dette relativt primitive problem ikke er løst, taget i betragtning af at de har løst ganske avancerede problemstillinger.

JL
JL Nov 1 '15

@Jabba: Har du selv oplevet problemet med 21"? Ellers tror jeg ikke du skal bekymre dig på forhånd. Jeg har aldrig oplevet det med mine 21" og har faktisk heller ikke læst om andre der har haft problemet - kun med 22".

Mht. bredde, er der jo intet der siger, at fordi dækket er 245, så SKAL fælgen være 8" - et 245 dæk kan sidde på mange forskellige fælgebredder. Det er blot et spørgsmål om hvordan det skal se ud. Her er f.eks. et 245 dæk på en 11" fælg. Det er det man kalder "stretched" :-)

På mine 22" kører jeg med 295 på en 10,5" fælg bag - andre kører med 265 på den samme fælg.

Jabba
Jabba Nov 1 '15

@JL: Jeg håber jeg oplever det samme som dig - eller rettere mangel på samme.

Jeg har læst om mange som har haft problemet. I denne tråd har Rene Dyhr nævnt at han også skraber på med de originale 21".

Jeg kender godt til fælg/dækstørrelser 101, men undrede mig bare hvis Tesla vælger at strække dækkene lidt mere på en 21" fælg.

ODE90D
ODE90D Nov 17 '16
Jeg har problemet med originale 19" fælge og vinterdæk i de af Tesla angivne dimensioner (245/45). De skraber på når jeg bakker og drejer samtidig. Har Tesla nogen løsning på det?
ThomasG
ThomasG Nov 17 '16

Jeg har haft samme problem på originale 21". Jeg talte med Tesla om det, og de kendte udmærket til problemet. De havde bilen inde og "justerede inderskærmene", hvorefter problemet forsvandt. Senere hen har jeg udskiftet de originale hjul med nogle aftermarket 21" der er 9" brede - altså lidt bredere end standard - og her oplevede jeg problemet på ny. Denne gang spurgte jeg ikke Tesla (som ikke vil have noget at gøre med uoriginale hjul) men Autoskadestuen, som med en varmepistol justerede det sted i inderskærmen hvor hjulene skraber på (når man bakker og drejer skarpt). Det kostede 500 kr. Det har hjulet en del men har ikke løst problemet helt. De siger dog at det ikke betyder noget.