Loading...
dk

Tesla supercharger / superlader | Tesla Forum

Hookmaker
Hookmaker Oct 28 '14

Jeg må synes det er lige lidt overspændt at tale om SuC ved Århus, - hvorfor det? Ideen om SuC har aldrig været at lægge den der hvor der er solgt flest Teslaer, men derimod langs hovedfærdselsårer, således at folk kan tanke on the road. At nogle afdem SÅ TILFÆLDIGVIS har måttet lægges op ad byer, så mener jeg man bliver lidt for meget egoist, hvis man så også gerne selv vil have en der hvor man bor.

Bare mine 0.02€ 

T3S7A
T3S7A Oct 28 '14

Nu er det jo langt fra sikker at der kommer en i SuC i Århus. Tror da hellere ikke der er nogen der forlanger at der skal komme en, fordi man bor der. Men det virker da meget logisk at have en SuC ved Service center, alle de biler som kommer til service, skal jo lades. 
Lidt det samme som i Kastrup. On the road, ligger den jo hellere ikke? Der er Køge, og derfra kan man jo også nå det hele, og videre til næste SuC. 
Jeg forstår ikke det lidt sure indlæg, over at nogen glæder sig over at der evt. kommer en SuC ved SC i Århus. Kommer der en, så er det vel bare et plus? Personligt får jeg næppe brug for den på noget tidspunkt, da jeg skal igennem Randers for at komme mod Århus, så kunne lige så godt lade der. Men kan da sagtens se det for en som bor i Århus, at hvis man skal Sydover, kan man lade op inden man kører på motorvejen. Lad os da bare glæde os over alt hvad der kommer, og som kan gavne et fremtidigt elbil marked. 

T3S7A
T3S7A Oct 28 '14

Så kom skurret hvor alt teknikken er i. Ser ud til det er helt færdig samlet. Mon de bliver lavet færdig et sted, med alt indmad? Så der blot lige skal forbindes kabler ud til standerne?

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Oct 28 '14
Bendix
Bendix Oct 28 '14

Citat fra Hookmaker

Jeg må synes det er lige lidt overspændt at tale om SuC ved Århus, - hvorfor det? Ideen om SuC har aldrig været at lægge den der hvor der er solgt flest Teslaer, men derimod langs hovedfærdselsårer, således at folk kan tanke on the road. At nogle afdem SÅ TILFÆLDIGVIS har måttet lægges op ad byer, så mener jeg man bliver lidt for meget egoist, hvis man så også gerne selv vil have en der hvor man bor.

Bare mine 0.02€ 

Hej Hookmaker,

Du er helt berettiget til din mening, og det vil vi aldrig blive uvenner over, men jeg forstår ikke helt din post - hvem mener du er overspændt ?? Er det møntet på mig ??

Jeg fik prøvetur i Århus i fredags, og der var flere, der spurgte til butik og service center i Århus og tidsramme for at disse stod færdig.
De 2 Tesla reps svarede, at de var ved at ansætte og sagde selv at planen var 4x SC ved service center; 2 SC indenfor hegnet og 2 udenfor hegnet, de sidste 2 således tilgængelige 24/7.
Der er ingen her - heller ikke jeg - som har krævet noget som helst, det er Tesla reps egen udmelding jeg refererer, intet mere eller mindre.

Jeg synes nu det giver meget god mening at lægge SC ved service centre, da de skal have mulighed for at lade biler, der er inde til service samt ved levering.

Derudover er det jo sådan at en del potentielle kunder inkl undertegnede i de største byer bor i lejlighed og således ikke nødvendigvis har mulighed for at lade hjemme, så det er ikke nødvendigvis gnier-mentalitet, når nogen er mere afhængig af SC end andre, og for Tesla er der salg i at have SC i byer som Århus og København.
Just my 0.02€ 

supergaard
supergaard Oct 28 '14
jeg tror ikke I skal være så nærtagende overfor Hookmakers kommentar, så kender I ham dårligt. Han og jeg har blot begge oplevet at stå på en SuC i Holland med 8 ladere og ikke kunnet komme til for folk fra oplandet der holdt og ladede til 100% mens de læste bøger, uden at vise hensyn til os i transit. Det var voldsomt provokerende, forsinkende, egoistisk og småligt at genere andre for at spare en halvtredser. Blot den situation vi vil undgå at andre udsættes for. Derfor, helst ingen SuC inde i byerne...

Omvendt kan jeg også godt se at bor man i lejlighed uden mulighed for ladeplads kunne "cityladere" være en fed redning.
Bendix
Bendix Oct 28 '14

Supergaard,
helt fint, jeg mener nu ikke, jeg er nærtagende - prøver bare at forstå hvad problemet er, eller hvad Hookmaker mener, især fordi jeg bare refererer Tesla reps udsagn. 
Jeg har ingen beef med Hookmaker, og har med fornøjelse læst mange af hans fine indlæg her på forum i lang tid.
Så der er altså intet drama i det, jeg skriver.
Jeg mener bestemt, at man skal have god ladekultur og være fair med hvor meget man optager en ladestation, men at frabede sig lademuligheder i byerne fordi nogen ikke har kunnet finde ud af at opføre sig lidt solidarisk er altså sort snak i min verden - der vil altid være nogen der opfører sig egoistisk, men det må da ikke ødelægge det for resten af flokken (!).
Jeg mener vi skal være glade for alle de SC vi kan få i DK og mener ikke, der er noget galt i en SC i de større byer, så længe det ikke går udover SC placeringer langs motorvejsnettet, og der er SC jo ved at være ret godt udbygget i DK.
Jeg bor i Århus, i en lejlighed uden lademulighed, så en SC i Århus vil naturligvis være rigtig nyttig for mig, men jeg har intet krav stillet om SC. 
Jeg arbejder i Odense, så regner med at skulle benytte SC i Middelfart ret hyppigt, men det er klart at en lademulighed i Århus også, vil betyde ekstra smidighed for mig.
Ligeledes tænkte jeg, at andre også ville synes det var interessant at vide, at der (måske) er SC på vej i Århus inden for en (relativ ?) kort tidsramme
That's all

Forummets indlæg er redigeret af Bendix Oct 28 '14
Kiefer
Kiefer Oct 28 '14

Jeg synes Hookmaker skal stikke piben ind, tage sit ugens rapport og køre til Køge og tage en opladning ;-)

Men udover det er jeg egentlig rimelig enig med Hookmaker, jeg tror nu også det er en ret ny politik de er begyndt på og som kun er set et enkelt sted i Holland og så i Hamborg, begge ved Servicecentre. Hamborg gav måske god mening da de åbenbart ikke har kunnet få lov endnu til at bygge en SC deromkring.

Personligt tror jeg næppe selv jeg kommer til at bruge en SC ved SC (og så er begrebsforvirringen total :-)) i Århus, dertil bor jeg for tæt på til at det kan betale sig, min erfaring er at jeg gider ikke sidde derude for at lade gratis når jeg kan køre hjem og bruge den halv/hele time sammen med familien. Jeg prøvede det en uges tid i sommer for at se hvad det gav, ja fint nok, det gav en besparelse på små 200 kroner om ugen, men med to meget små børn var det bare ikke de 1000 kroner værd om måneden...

Men det er da helt sikkert super at hvis man alligevel er inde ved Tesla og skal have lavet et eller andet, så kan bilen lige få en opladning samtidig, det er altid godt at få en bil med fuld tank når den har været ved mekaniker, hvilke andre mærker tilbyder tilsvarende...?

/Martin

christer
christer Oct 28 '14
Jeg synes da det er fedt at vi får flere SC end forventet. Men når de bygges i storbyerne tænker jeg at der vil være optaget meget af tiden. Gider ikke holde i kø og vil derfor næppe svinge forbi for at toppe op. Faktisk er det overraskende at SC ikke er online således at man fra bilen kunne se om de var optagede eller ej. Det kan Clever finde ud af...?!?
Hookmaker
Hookmaker Oct 28 '14
Såså Martin, nu skal du passe på vi ikke kommer og stjæler din ladeboks...;-)
Nu fik jeg ikke uddybet min kommentar foroven, men det er præcis som supergaard skriver og det vil i selv opleve når i kommer ud på langtur i Europa en dag. Lokale byfolk der suger på laderne på bekostning af folk der er på langtur og som så må vente. Det dur bare ikke, og det bliver kun værre med tiden. Mht. Supercharger hos servicecentrene, så kan de da stille alle dem op de vil, men de skal vel ikke nødvendigvis være offentligt tilgængelige?
Bendix
Bendix Oct 28 '14

Citat fra Hookmaker Såså Martin, nu skal du passe på vi ikke kommer og stjæler din ladeboks...;-)
Nu fik jeg ikke uddybet min kommentar foroven, men det er præcis som supergaard skriver og det vil i selv opleve når i kommer ud på langtur i Europa en dag. Lokale byfolk der suger på laderne på bekostning af folk der er på langtur og som så må vente. Det dur bare ikke, og det bliver kun værre med tiden. Mht. Supercharger hos servicecentrene, så kan de da stille alle dem op de vil, men de skal vel ikke nødvendigvis være offentligt tilgængelige?

Hookmaaker - kan du så ikke lige uddybe din kommentar foroven - du har stadig chancen ! 
Forstår sgu ikke helt at jeg skulle være overspændt eller egoistisk, bare fordi jeg refererer hvad 2 Tesla reps har fortalt mig.
Forstår heller ikke helt hvad, der går fra dig, hvis en SC på service center i Kbh eller Århus bliver offentligt tilgængelig ?? 
Om de skal være offentlige tilgængelige, må vel være helt op til Teslas eller hur ??
For en der bor i lejlighed og ikke kan lade hjemme, er det en "big deal", havde jeg muligheden for at lade hjemme, ville jeg være helt ligeglad med en SC i Århus.

Forummets indlæg er redigeret af Bendix Oct 28 '14
uffe55
uffe55 Oct 28 '14

Sorry men jeg forstår ikke en skid ! - at nogen i ramme alvor kan foreslå at vi skal have mindre SC og at de ikke må ligge inde i byerne og hvis de gør så må de i hvertfald ikke være offentlige tilgængelige - nå ja det overgår min fantasi ! 

Alt andet lige så vil flere SC og andre lademuligheder da reducere evt køer ved SC til gavn for både folk på langfart og lokale

T3S7A
T3S7A Oct 29 '14
Citat fra uffe55

Sorry men jeg forstår ikke en skid ! - at nogen i ramme alvor kan foreslå at vi skal have mindre SC og at de ikke må ligge inde i byerne og hvis de gør så må de i hvertfald ikke være offentlige tilgængelige - nå ja det overgår min fantasi ! 

Alt andet lige så vil flere SC og andre lademuligheder da reducere evt køer ved SC til gavn for både folk på langfart og lokale

Helt enig. Var lige det jeg mente med mit indlæg. Jeg får ikke brug for den i Århus, men synes da kun det er et plus hvis den kommer. Des flere SuC des bedre - om de så er optaget af byboer som holder frokost der eller ej - er vel stadig bedre end slet ikke nogen SuC??? 

Skaarup
Skaarup Oct 29 '14

Tesla har selv udtalt at SuC ikke er for lokale ejere, men for folk på langtur. Det har ikke været meningen at levere strøm til ejernes totale el-forbrug, kun når man er på langtur. Så dagligdags-ladning klarer man for egen regning. En SuC ved Århus er på nuværende tidpsunkt ikke nødvendigt, når vi har i Middelfart, Hjørring og Randers - så er Jylland vist dækket ret godt ind. 

Køge er super fin på Sjælland, men der mangler en omkring Sorø.

Når der kommer flere ejere kan Tesla så vælge at udvide antallet af ladestandere, eller flere lokationer. Men flere lokationer er principielt set ikke nødvendig, når bilerne har den rækkevidde de har.

Men med det sagt, så er jeg helt med på at Hookmaker skal lynches! ;-)

T3S7A
T3S7A Oct 29 '14

Jeg kan slet ikke følge den holdning. Lige for at understrege det, så er der ingen på dette forum, som har krævet at der skal være SuC ved SeC Aarhus. Det blev blot nævnt, at SeC Aarhus evt. ville have nogle SuC som kunne bruges. 

Jeg kan slet ikke forstå, at ikke alle bare jubler og er glade, hvis det virkelig er rigtigt. Jeg kan ikke forstå, at man tænker, det er der ikke brug for. Og dem i Århus, de skal da ikke lade deres "normale" strøm på en SuC. At Jylland er dækket godt ind, så man kan komme derfra. 

Jeg forstår det ikke. Jeg kommer ikke til at bruge en evt. SuC ved Aarhus, men jeg er da glad på vejene af dem der bor i Aarhus, hvis der kommer en SuC der. Jeg er glad på vejene af alle dem, som kommer Nord fra og skal med færgen til Sjælland, at de ikke behøver at tage afstikkeren ind til Randers, men kan tage den på vej ind til færgen i Aarhus. Alle dem, som tænker at købe en Tesla i Aarhus, men som måske ikke lige bor på strandvejen - for ikke alle Tesla ejer har røven fuld af penge. Der er nogen af os, som blot kan se en rentabel ide med at kører elbil, og da der ikke er andre elbiler på marked lige nu, som kan erstatte en brændstofbil end en Tesla, så er det den man gerne ville vælge. Kunne sagtens være kommende Tesla ejer som bor i lejlighed / rækkehus, eller bare ikke med egen faste parkeringsplads. 

Ikke for at starte mudderkastning, men er det ikke KBH folk (ikke jyder) som skriver negativt om en evt. SuC ved Aarhus.? Hvorfor? Synes da ikke jeg kunne læse noget negativt, da Kastrup startede bygning af deres SuC? Hvad er der i vejen med den i Køge? 
Jeg synes sgu bare det er fint, at der kommer SuC op. For min skyld, måtte de gerne bygge dem i hver by i DK. Alle dem de vil. Flere des bedre. Fatter ikke den anden holdning. 

Se London. Der er 5 stk. placeret inden for en radius af 10km.. JA 10KM!! 5 stk.. Hvis det ikke er til lokal optankning, så ved jeg da ikke hvad. Så Hookmaker, lad være med at tage en tur til London, det ville nok gøre dig sur.  :-)   

Nommensen
Nommensen Oct 29 '14
Kære venner,
Skal vi ikke stoppe denne ord udveksling - og så istedet fokusere på at Tesla opstiller SC, hvor der er behov for det og som jeg har nævnt tidligere er vi heldige at være gennem kørsels land for vore nordiske brødre når de vil ned i Europa.
Fortsat god dag til alle.
Forummets indlæg er redigeret af Nommensen Oct 29 '14
Bendix
Bendix Oct 29 '14

Tror bare Hookmaker har drukket af natpotten :-)
Og er ellers enig med Mommensen, tror den flue er ved at have rigeligt ondt bagi, og personligt gider jeg ikke diskuterer SC ved Århus mere.
Vil bare afvente hvad der sker, når Tesla har etableret sig i Århus.

Forummets indlæg er redigeret af Bendix Oct 29 '14
Kiefer
Kiefer Oct 29 '14

rskaarup: Når Åbenrå og Esbjerg åbner, så kan vi sige at Jylland er dækket godt ind, svarer jo til at sige at, fordi der er en i Køge, så er Maribo dækket godt ind.

At der ikke skal være en i Århus fordi der er i Randers, betyder jo også at den i Kastrup er ligegyldig, for der er en i Køge.

Jeg er enig med dig i at, SuC er beregnet til langture, så kan man jo diskutere om dem der pendler langt til og fra arbejde, om det går under betegnelsen langture. Men Tesla åbner jo netop selv diskussionen ved at etablere SuC i nærheden af deres SC'ere og i storbyerne.

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Oct 29 '14

... Jeg bor i randers.. Tesla får da lov til at sponsere en del af mit forbrug.. de bygger SUC til tesla ejere.. og det er alle.. det er jo bare et held at man bor i den by der er en..

Mega fedt for DK at de smider så mange op her :)

T3S7A
T3S7A Oct 29 '14

Kristian70K: Noget af det vil du helt sikkert komme til at lade på SuC. I starten er det endda sjovt, så husk at nyde det. Men når man først har gjort det nogle gange, så er det alligevel ikke den sjoveste tid at vente i bilen. Slet ikke, hvis man kommer med ikke optimale forhold til en SuC. Så finder du ud af, hvor langsomt det kan gå, og hvor meget tid man bruger på at vente. SuC er klart mest optimale når man er på tur og kører fra SuC til SuC. Der er bilen (hvis man selvfølgelig lader optimalt), også i optimal SuC stand. 

Så er Randers SuC ikke lige placeret så super godt efter min mening. Man kan sagtens gå over til centeret, eller Marsvej, men der er da lige 10 mins gang begge veje. En kold vinterdag, med blæs og regn, så går man ingen steder. Jeg personlig, vil hellere hjem så, og være sammen med familien, og betaler så gerne de få kr. man så lader der hjemme istedet for. 

Men bliver spændende når din bil kommer - vi ses jo nok engang ved SuC Randers så. 

Hookmaker
Hookmaker Oct 29 '14

Hold da helt op - der er da vist nogen der har fået bragt deres pis i kog her hva!...;-)

Jeg synes ellers jeg uddybede nok - men tager den lige en gang til for dem der har gået flest år i skole:

1. Teslas ide med SuC er at sørge for at rækkeviden forøges. ALENE og ikke fordi de ubetinget vil levere gratis strøm til alle ejerne. BEVARES, såfremt de vil det, er jeg da straks permanent tilsluttet deres netværk og afkoblet fra DONG.

2. Logistikken i denne ide skal tænkes ordentligt igennem, bla. fordi placerer man SuC i storbyer, så VIL de med tiden være fyldt op med Teslaer som ikke er på langtur, men som derimod bare lader "permanent gratis". Herved falder konceptet om forøgelse af rækkeviden i rpincippet bort, for de folk der søger rækkevidde ikke kan komme til at lade. Og lad nu være med at sige "pjat det tror jeg ikke på", for det er et dokumenteret faktum observeret præcis de steder hvor dette er tilfældet, bl.a. i Ooosterhout i Holland og ved Tilburg.

I Hamburg har SEC 2 stk. SuC, hvor den ene flere gange om ugen er optaget af en lokalt boende teslaejer, - hvis der er nogen af Jer der ville synes det var supersmart og helt ok, når I lige skulle tanke på skiferien sydover med ungerne og fruen i bilen, ja så værsgo da, snup en sightseeing i det lokale industriområde indtil "idioten" er færdig!

Der var vist en der nævnte folk der skulle gennem Århus og nå færgen og så lige kunne lade på SuC, jamen det er da vist ret naivt at tro at det kommer til at ske jf. det jeg lige har beskrevet i eksemplet fra Hamborg.

Men jeg siger det lige igen: hvis Tesla stiller gratis strøm til rådighed for mig anytime - så er jeg først til at springe på - men ellers har jeg sgu RET STOR respekt for konceptets nuværende form som jeg synes bestemt er værd at rejse sig og klappe af, og jeg benytter derfor kun SuC når det er nødvendigt for min videre færd. Kald mig bare kedelig, gammel og sur, og værdig til en lynchning - men jeg kalder det sgu god og sund opførsel. Og ellers går jeg får at være en rar fyr...;-)

Sider: «« « ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... » »»