Loading...
dk

Tesla supercharger / superlader | Tesla Forum

KS
KS Nov 4 '14

@Martin, Middelfart er altså godt besøgt. I morges var vi 4 stk forbi, og der var 3 til eftermiddag, men der er helt klart flere der lægger turen forbi Køge, vi har det faktisk rigtigt hyggeligt når vi mødes der - bare ikk når det regner!

Så glæder os til at få tag over!

Maho
Maho Nov 4 '14

Hvordan fungerer kø-kulturen ved SuC? Jeg tænker at hvis der fx er 4 ladere, og disse er optagede, hvordan holder man i kø hvis der er 3 andre som venter. Holder man ved hver sin stander og så er det bare sur røv hvis den stander man holder ved er bilens ejer væk 2 timer, eller er der et system hvor næste bil får næste ledige stander? -Og er der ens alle steder?

Kiefer
Kiefer Nov 4 '14

Var lige forbi Bredgade i går for at høre om ikke de havde en varm Tesla trøje til når man netop skal står og have det hyggeligt, det eneste de havde hjemme var kvinde og børnestørrelser, og det er vist lige slim-fit nok ;-)

De sidste 5 gange i Middelfart har jeg været mutters alene, men måske tidspunktet omkring klokken 23 kan have noget at sige også...

I dag klokken 18 var jeg også alene.

/Martin

Comeback
Comeback Nov 4 '14

@Maho de fleste Tesla ejere har pli og man venter til de der kom først lader først, en anden ting er, det er ikke god skik at "toppe af" hvis der er nogle der venter. 

Min egen oplevelse er man snakker sammen når man er der, jeg har kun holdt i kø i Køge 1 gang jeg ventede i 5 min så var der ledigt, 

men nej man venter ikke ved en stander men for alle. Og man parkere ikke ved en stander, man holder der kun mens man lader, det vil sige max 60-75 minuter for en 100% ladning(hvilke man ikke burde hvis der er kø), ellers må man lægge et tlf nr i forruden og være opmærksom på at skulle komme og flytte bilen med det samme.

Kiefer
Kiefer Nov 4 '14

Jeg har endnu aldrig prøvet at holde i kø, men har i Køge set en 4 -5 stykker der holdt og ventede mens vi var 6 der ladede, men den dag tæller nok heller ikke rigtig ;-)

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Nov 4 '14

Det fungerer sådan, at holder der kun en på 1A og han er udlænding, så er det bare om at rykke ind på 1B og påbegynde ladning mens du nyder dagens Jyllands Post...;-)

Maho
Maho Nov 4 '14
Ok. Tror min "frygt" først og fremmest er ifm vores planlagte skiferie til februar. Her ser jeg for mig en situation hvor vi skal lade i Tyskland og kommer til en kø på 15 biler. Måske helt ubegrundet men så kunne et ladestop med 2 børn på bagsædet hurtigt vare et par timer.....
Kiefer
Kiefer Nov 4 '14

Hookmaker: Og er han gået fra bilen, så er det vel at forsøge at trykke på lås op på ladehåndtaget på 1A, så du sikrer dig at du får alle Ampere der er til rådighed på 1A og 1b ;)

/Martin

T3S7A
T3S7A Nov 5 '14

Maho: Man kan selvfølgelig være uheldig og lige ramme ind på en SuC, hvor der lige har været et Tesla træf i nærheden og alle skal lade ;-)  

Men ellers er min erfaring som tingene er lige nu, at der aldrig er kø ved SuC. Slet ikke i Tyskland. De SuC jeg har ladet på (lige bortset fra SuC ved SeC Hamborg) i Tyskland, har jeg været den eneste Tesla, lige bortset fra Magdeburg i Mandags, hvor der var en Tesla mere, da jeg skulle kører igen. Så Tyskland tror jeg ikke du skal frygte. 

Jeg har mødt/set flere Tesla'er i DK end i Tyskland. I Middelfart har jeg prøvet hvor vi var 6 der ladet på engang, det er min rekord på en SuC :-) 

MS
MS Nov 5 '14

I bund og grund er det et spørgsmål om at man opfører sig ordentligt og viser hensyn. Og Tesla-ejere må pr. definition være glade og positive mennesker - det er svært andet når man har fået lov til at være med til dette eventyr :). Pointen med at lægge mobil-nummer i forruden er god synes jeg. Det kunne være fedt, om Tesla som en del af app'en fik samme funktionalitet som fx. Clever har på deres - nemlig at man kan se om en ladestander er optaget eller ledig (man kan naturligvis ikke se om der holder nogen parkeret ved laderen uden at bruge den). Det har jeg en enkelt gang haft behov for på hjem fra Jylland (det var før middelfart og Køge SC var åbnet) og skulle lade i Ringsted.

Claus
Claus Nov 5 '14

Det giver vel ikke mening, at man på forhånd kan se om alle stander er optaget eller ej. Inden man kommer der hen til en supercharger så er billedet et helt andet end for 5 min siden. Clevers giver god mening, da der jo tit kun er en lademulighed, som bliver blokeret flere timer. 

MS
MS Nov 5 '14

Claus: Det er jeg enig i - men det kunne give en indikation og måske lidt yderligere hjælp til kørselsplanlægningen, hvis man fx var 15 min fra en SC og kunne se, at kun en ud af fx 6 standere var optaget. Men som andre har skrevet tror jeg slet ikke det bliver et problem.

Daniel12
Daniel12 Nov 5 '14

Bare en addendum, så er Supercharging jo ikke stillet gratis til rådighed af Tesla.. Du betaler for det, når du køber bilen. Enten direkte med en S60 eller indirekte når køber en S85... Der er intet der er gratis i denne verden ;)

Kristian70k
Kristian70k Nov 5 '14

over de 100.000 SC km er det gratis :) efter de danske strøm priser :) så jo det er der :)

Kiefer
Kiefer Nov 5 '14

Du betaler 16.000 kroner for SC på en S60, det vil med danske el-priser give ca. 8.000kWh, kan du få din bil til at køre 100.000km på 8000kWh så har du godt nok kørt økonomisk ;-)

Jeg har brugt 7.500kWh på at køre 33.000km. Så du behøver ikke køre så langt før det bliver gratis :-)

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Nov 5 '14

det er jo endnu bedre :) men kun med til at understøtte min pointe :)

Comeback
Comeback Nov 5 '14

Hvis du lader på Clever til 5 kr/KW er det kun ca.15500km før det er gratis :)

T3S7A
T3S7A Nov 5 '14
Citat fra Comeback

Hvis du lader på Clever til 5 kr/KW er det kun ca.15500km før det er gratis :)

Supercharger til S60 koster 16.700kr. 1 kWh ved Clever koster 5.50kr. 

Det giver 3036kWh. En tesla kører ca 4 km / ladet kWh. Så det er ikke mere end ca 12000km man skal kører hvis man regner med Clevers ALT for dyre priser før det er gratis :-) 

Niels
Niels Nov 5 '14
Citat fra Kristian70k

men fakta er vel at det er sundt for bilen at få banket lidt ekstra KW i... altså sådan at forstå at spændingen bliver forhøjet.. i forhold til den beskedne ladning man kan tilbyde den herhjemme :) 

Nej fakta er at Litium batterier har bedst af langsom opladning hvor den indre temperatur i batterierne forbliver lav. Tesla køler godt nok batteri modulerne under opladning, men køling inde i hver enkelt celle sker trods alt ikke.

Det er også årsagen til at Tesla sænker strømstyrken når batterierne nærmer sig fuldt opladet (=størst risiko for permanent skade ved opvarmning) - i slut fasen lades kun med ganske få KW - lavere end hvad den medfølgende mobil lader kan præstere.

Erfaringen fra USA viser samtidig at biler som altid står med stikket i laderen om natten taber mindst rækkevide med alderen - sæt derfor altid stikket i bilen om natten - det er ikke nok at besøge en SuC på vej hjem.

Dvs. SuC er lige det modsatte af godt for dit batteri - I følge Tesla er det dog ikke direkte skadeligt.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 5 '14
DeaconWP
DeaconWP Nov 5 '14

Øh, hvis man kobler sig til en supercharger, kan man så ikke bede sin bil om kun at lade med en mindre strøm, så det tager længere tid, og ikke er så kraftig en varme udvikling? Jeg har ingen Tesla endnu…. Derfor det dumme spørgsmål.

Sider: «« « ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 ... » »»