Uden problem.
Hookmaker: 298km, fuld ladet. Vil jeg da mene, man ikke burde tænke på kørestil, med mindre vi snak slem vinter og minusgrader. Selv regnvejr mener jeg ikke er nok i en 85'er til at man ikke kan kører 300km.
Jeg kan kører omkring de 300km i min S60 med 110km/t i snit.
Sidste weekend kørte jeg fra Hamborg, 95% ladet, til Middelfart med 120km/t. 260km, og kom til SuC Middelfart med 20km igen (Typical range). Havde dog medvind og tør vej, samt 15 grader udendørs temp.
Kraftig vind syns jeg har været det det største issue i forhold til rækkevidde, når jeg har været på langtur.
Samme her - på vej hjem fra Sønderborg til København en del modvind - og 10% mere forbrug. Kikkede lige forbi Rødekro - alle standere stod fint med dug på - så ikke klar her søndag kl ca. 15. Men må meget snart komme i drift.
Skal inden længe fra København (Lyngby) via Øresundsbroen til Lillehammer, og ved ikke rigtig hvilken strategi jeg skal lægge for opladning på vejen. Skal jeg lade op til f.eks. 90% ved hver enkelt SuC på vejen gennem Sverige, eller lade op til 100% og springe hver anden over?
Når jeg så kommer til Solli, kan jeg med sikkerhed nå Lillehammer (268 km), eller skal jeg en omvej over Lier eller Elverum?
Har også kigget på alternative lademulighedder i f.eks. Hamar, men de nyeste info er, at det efterhånden endten er ChadeMo eller meget beskeden kapacitet. 11 eller 22 kW ladestandere med offentlig adgang i nærheden af E6, kan jeg ikke rigtig finde mere.
@Gunberg: Batterierne lades hurtigst op når den er helt flad. Jeg ville køre batterierne ned til lige omkring 20% - måske lidt under, og så fylde op så jeg kunne nå næste SuC med den ladede mængde - herefter gøre det samme der. Så vil du bruge mindst tid på at lade. Over 50% skrues der ned for styrken, og det tager væsentligt længere tid. 268 km i en 85 kw er ikke noget problem - heller ikke i Norge, men tag en fuld opladning i Solli.
Kørte turen modsat i Februar, og kunne køre fra nord for Oslo til Gøreborg i et stræk, og landede med 40 km på tanken (90% opladning og 313 km tur +/-). Kør fornuftigt og hold ca. hastighedsgrænserne i Sverige/Norge, så har du ingen problemer med at komme frem - og nyd den smukke natur på vejen.
Det der kan komme til at koste strøm, er mod/sidevind og regn. Bliver det koldt, så skru ned for temp til 18 grader, sæt blæseren til at køre på 2 (ikke auto), og brug sædevarmen. Det er mere energivenligt end at skrue op for temperaturen og blæser - da disse virkeligt kan trække.
@KenSeitzberg: tak for vejledning og tip til temperatur i kabinen. Hvor meget falder kapaciteren på batterierne når udendørstemperaturen f.eks. falder til -10 gr C som jo ikke er ualmindelig ved juletid i Norge?
@Gunberg: Kapaciteten falder ikke - men forbruget øges. Opvarming fra -20 til +18 grader koster - og bilen vil også varme batterierne op ved anvendelse, og det koster også lidt i starten af turen. Når temperaturen så er oppe, klarer forbruget at holde den oppe. Du kan sagtens opleve at brænde mere end 20km af på bare at varme bilen op, så det er en super go' ide at have koblet den til stikkontakten mens der varmes op.
Jeg gjorde det at jeg lod den sidde i stikket, og sørgede for at varme bilen op 1 times tid før vi skulle afsted - ved at sætte den til 32 grader bruger den også varmen til at varme batteriet op. Dermed var der minimalt forbrug til initiel opvarmning fra batteriet - og dermed mest til køreturen.
Når du kommer til Norge, så vær opmærksom på at der mange steder er de blå CEE stik at lade på - rigtigt mange af dem er dog 32A, hvorfor det danske "campingstik" ikke virker. Du skal have fat i den blå 32A adapter fra servicecentret, så er du på den sikre side. Desuden er el-nettet i Norge langt fra lige så godt og stabilt som i DK, og mange steder er jordforbindelsen ikke i orden. Derfor kan man opleve at bilen ikke vil lade på en 220V installation. Hvis du oplever det med 220V almindelig stikket, så kan det også være fordi fase/nul ikke passer i forhold til stikket. Prøv da at vende laderen, så ledningen peger opad. Det fixede problemet for mig et par gange.
@KenSeitzberg: Tak for tip, ikke mindst om muligt manglende PE jord i de norske stik. Har bemærket at standmobilladeren til det norske marked har et andet partnummer, så den er antagelige ikke lige så følsom ved manglende eller dårlig PE. Måske man kan låne en hos Tesla Service, for jeg mener ikke der er rigtig PE i den hytte jeg skal skal til.
@Gunberg: Ved ikke om de har i KBH, men de er super servicemindede i SC i Oslo - var forbi for at nasse lidt strøm på vejen op til mine venner nord for Oslo, og hvis man ringer i forvejen, kan de arrangere en "låner" uden PE - eller hvor softwaren i den ikke er så kritisk over for det.
Ny Supercharger under opførelse lige efter DK/Tyske grænse.
Wittgenstein 2, Schleswig
@User_1053 Rødekro skulle være klar men åbner først om 1 uge
Kastrup: http://teslaforum.dk/forum/topic/tesle-supercharger-kastrup
Da tok jeg sjansen på at det er korrekt at Rødekro er oppe. supercharger.info er oppdatert.
Gætter på den er klar i Rødekro. Fik billede tilsendt af en bekendt, at nu er der lys i alle stander..
Den er god nok - er opdateret på Tesla's egen hjemmeside også. http://www.teslamotors.com//findus
Helt enig, man sparer lige en omvej på 20-25km plus tiden. Der er Rødekro langt bedre beliggende til juleindkøbene i Flensborg.
/Martin