Det lyder ikke af meget Kiefer.. Hvad siger Typical range på en fuld opladning?
Den svinger lidt mellem 379 og 381km ved 100% opladning.
Muller: Ved at holde den lidt højere hastighed forbruger du mere af batteriet på længere ture, og det vil så betyde at jeg får hurtigere opladning ved SuC og skal holde nogenlunde samme ophold som hvis der havde været det mere på batteriet.
Det passer nogenlunde med tisse/spisepause.
/Martin
@Kiefer: Hej Martin. Opdateringen fra ver. 5 til ver. 6 skar max. rated range ned fra 507 til 490 km. Typical er nu på 392 ved 100% opladning. Jeg fornemmer ikke at batterikapaciteten er gået ned - det er blot en ny beregningsmetode, der kom med ver. 6, som er årsag til nedgangen. Forbruget er steget noget pga. kulde og vand på vejene, så det ligger nu omkring 190 w/km ved landevejskørsel og 215 w/km på motorvej. Indstillingerne i displayet er sat til range mode ON og energisparemode ON. Vi bruger næsten udelukkende regenerativ nedbremsning. Ud over lidt forskelle i ovennævnte opsætninger, er vores biler lige gamle, så de burde være ens. Vi har dog kun kørt 18000 km nu mod dine 36000 km.
kajakaj: Min nedgang i range er sket løbende, jeg har ikke oplevet som mange af jer andre at der er sket et stort pludseligt tab, der er lige så stille sevet 1-3km pr. måned.
Jeg ved godt du kører langt længere end jeg gør, og jeg bruger dig også som eksempel hver gang nogen spørger mig om rækkevidden på bilen ;-)
/Martin
Martin, 380km typical svarer præcist til 76kWh brugbar batteri. Hvis du bruger 250Wh/km, så har du 76/,25 = 304km i "tanken", kører du lidt mere moderat eksempelvis med 230Wh/km, så er du oppe på 76/,23 = 330km på en "tankfuld".
Efter 32.500 ligger mit gennemsnitsforbrug på 217Wh/km, meget blandet kørsel - selvfølgelig bruger jeg mere her om vinteren, men sidste vinter var det ikke så slemt(altså ekstraforbruget).
/Raymond
Hastighed har rigtig stor indflydelse på forbruget, så motorvejskørsel øger forbruget væsentligt. Jeg ved ikke hvor meget de opsætninger jeg har nævnt har af betydning. Jævn kørsel er også en afgørende faktor, og vi kører sjældent i trafiktætte områder. Der er ikke mange bakker på vores oftest kørte rute, men ellers hjælper regenerativ bremsning med at udligne forbruget på bakkerne
det matcher jo fint den beregner der er på tesla hjemmesiden.. der er bykørsel nemlig en dræber :) (men det er vel meget lig en fossil bil.. (har forøvrigt tanket for sidste gang i mange mange år.. næste uge bliver UP og Tesla uge)
Er der nogen af jer som har været forbi SC Køge fornylig ?. Den bliver jo mega-stor = 12 ladestationer !!!!!!
JA, jeg kender jo ikke de dersens jyske ladestationer, men det her ser da lovende ud :-)
Lige et spørgsmål.
Min hustru arbejder ved Danish Crown i Randers. Det er gå afstand til Super Chargeren i Randers.
Bliver jeg upopulær, hvis jeg pådutter hende at sætte bilen ( når vi engang får den) til opladning i hendes frokostpause, og så hente den efter arbejde kl 16?
Hvis hun nu sætter en seddel i forruden med hendes telefon nummer, er det så acceptabelt?
Der er jo mange standere...
Nu er Randers ikke optaget, endnu. Men i takt med der kommer flere og flere Tesla på gaden, så kommer der også tidspunkter hvor flere lader på samme tid.
Husk, selv om der er 8 stander, er de koblet i serie 2 og 2. Så reelt er der kun fuld power til 4 adgangen.
Jeg vil mene, det er rigtig dårlig stil at parkere en bil der og lade op. Tænk hvis flere gjorde det?
Hvis der var en alm. brændstofbil som parkede på en elbil ladeplads / Tesla Supercharger, så blev der reageret med det samme, at det kan man ikke osv. Supercharger er til at lade på, og så væk igen, uanset beliggenhed.
ja du bliver upopulær. Din kone gider da ikke at gå i hver frokostpause for at spare 20 kr. Selv en kort tur på gåben tager nemt 10-15 min, prøv at tage tid.
den dag alle standere er optaget bliver du også upopulær :)
Tænkte det nok.
Hvis det er så vigtig at få strøm på, uden at "spilde" tiden. Hvad så med at din kone holdt sin middagspause ved SuC. 30 min med strøm, mens man spiser. ?
TS37A. Det var nok en god ide at overveje. Så er der da en chance for, at hun får holdt sin middags pause.