Selvom jeg bor i Kbh, kører vi altid til Køge, da Amager altid er helt optaget på begge standere. En SuC i Kbh området ville lette lidt af presset.
Der er mere end 300 Teslaer i KBH regn ikke med Kastrup, det er også derfor den er fjernet fra kortet i bilerne. men jeg kan berette der er frit på den mellem 01:00 - 05:00 alle dage :)
Helt enig, Maho. Men Tesla må desværre forvente, at folk lader på disse som det er deres hjemmelader. Jeg kommer da selv til det, da jeg pt bor i lejlighed uden mulighed for akut installation af lader. Til gengæld arbejder jeg tæt på Kirstinehøj, og jeg ved hvor crowded der er der. Så jeg vil helt sikkert søge alternative løsninger, hvis jeg pludselig i primetime får brug for strøm.
Men jeg synes også det er lidt håbløst, at kun have to ladere i en storby som København. Man må netop forvente rejsende fra Tyskland, Sverige eller øvrige som er på gennemgang. Derfor er det også et logisk skridt, at udvikle lademulighederne i København. På trods af Køge.
Maho... lad mig kommentere på dit synspunkt....
En af mine største bekymringer inden jeg bestilte min Tesla i Januar 2015 var lademuligheder i tætbebyggede områder. Jeg syntes der skal flere elbiler i byerne men hvordan skal de lade ? Dette er et af de ofte stillede spørgsmål for den der bor i lejlighed. Jeg bor i København, ikke i hus men i lejlighed med parkering på gaden. Under og efter køreturen med sælgeren Viktor spurgte jeg ind til denne udfordring og han sagde at der var mange i København der havde købt en Tesla og at de kunne lade gratis på Superchargere. Han viste mig den der var på Kristinehøj og sagde at en ny var under opførsel ved Køge. Han sagde også at det kun ville tage 20 min til ½ batteri og 40 min til 80%.
Ligeledes sagde han at der var mange kommercielle ladestationer i KBH. EON og Clever. Han nævnte at der vil det tage 3-5 timer (med 22kW lader). Så sagde jeg at jeg ikke ville have min bil holdende så lang tid uden opsyn i et fremmed Københavner kvarter og det forstod han godt og sagde at SuC altid ville være til rådighed.
Jeg har 3 problemer med de kommercielle ladere på nuværende tidspunkt. 1) min bil skal stå mange timer langt fra min lejlighed 2) hvis der er optaget/kø på disse standere så skal jeg tilbage senere 3) det er relativt dyrt at lade på EON og Clever og det var ikke med min driftberegning (Diesel vs El)
Så kan du ikke hjælpe mig med at forstå hvorfor vi Københavnere "kan lære det"..... Vi går foran med et godt eksempel i en trafikeret storby med alt formange ICE. Det er ofte svært at finde en parkeringplads om aftenen hvis vi så lader på en EON/Clever nogle timer til kl 21-22 finder vi sjældent en parkeringsplads derhjemme igen.
Grundet risiko for hærværk og for at få større frihed mht opladning har jeg selv løst problemet ved at leje en garage 300 m fra min lejlighed til under 1.000 kr om måneden. Jeg har også fået sat en lader op med separat måler. Men det er de færreste i Kbk/Frb der har den mulighed så derfor skriver jeg alligevel på egne og mine Tesla naboers vejne.
Som det kan ses på billedet så er garagen bygget til en alm 4-4,5 m bil. Teslaen rager pænt ud.
De bedste hilsner
Torben_E
@Torben_E - mht. priserne hos EON og Clever kan man jo tilkøbe "favoritstander" hos ihvertfald Eon - så kommer det ned i 1,60 per kWh - det er billigere end at lade hjemme + du sparer evt. en ladeboks.
(flot vogn i øvrigt ;-)
vh, Erik
@Torben_E - mht. priserne hos EON og Clever kan man jo tilkøbe "favoritstander" hos ihvertfald Eon - så kommer det ned i 1,60 per kWh - det er billigere end at lade hjemme + du sparer evt. en ladeboks.
(flot vogn i øvrigt ;-)
vh, Erik
Hej Erik... Tak for tippet og kommentar ... det vil jeg lade gå videre.. er som sagt ikke længere aktuelt for mig.
Hej Maho.. som du kan se er der flere forhold (ikke kun en 100 lap for en opladning) som du bringer op som et et argument ... hvis vi kunne oplade gratis på mellem 20-40 min i nærheden af hvor vi bor i København City og derfor ikke skal efterlade bilen i 3-5 timer for at hente den igen senere så ville mønstret helt sikkert ændre sig.
Jeg lever dog i virkelighedens verden og tager tager bestik af den nuværende situation og kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig gratis opladning i København City og slet ikke på 20-40 min.
Ved Frederiksbergs Rådhus kan man allerede lade ganske gratis med 11 kW. Der vil jeg imidlertid heller ikke parkere. Ca 700 m fra hvor jeg bor da det vil tage 5-7 timer at fylde op....
Så jo jeg tror mønsteret ville ændre sig men jeg kan ikke se det er relevant at spekulere i da jeg ikke mener det vil ske. Så opladning på Kristinehøj er stadig et sted hvor vi City boere vil lade op. Nogle mere end andre.
Mht Kristinehøj er der 2 problemer.
1. Ladere er designet / indstillet til en meget lavere ladestyrke end på de andre SuC. Hvis du er nummer 2 er det mellem 75-100A, hvis du er/bliver nummer 1 så 150-250A. Jeg har aldrig set 300-400 A på Kristinehøj. Dvs dem der lader der holder meget længere en på en "rigtig" SuC.
2. Det andet problem er at Kastrup dels er et knudepunkt i samme grad som Køge og dels er solgt af Tesla som værende et sted hvor vi københavnere kan lade hurtigt og gratis. Det er nok de færreste (fra Sverige eller City) der kører til Køge (og holder i kø på motorvejen) hvis de skal nord / vest for Kbh. Dvs det vil afhjælpe problemet med 4-6 rigtige super chargere.
Torben_E
Ja ja, svært at afgøre hvad der er det rigtige at gøre, alle har deres tilgang til spørgsmålet. Personligt bruger jeg hverken Kirstinehøj til det ene eller andet, så jeg kunne jo også bare lukke skuffen :-) det var heller ikke for at være ude med riven, blot et synspunkt. God søndag til alle :-)
Og heldigvis kan vi diskutere på et ordentligt niveau. :) Jeg tager det ikke personligt, og prøver at holde den gode stemning. Alle har jo ret til deres mening, og heldigvis - hvis vi alle havde været ens, så ville det være kedeligt. :)
@Torben - Hvorfor lader man gratis på Frederiksberg på en 11khw lader? I mit tilfælde, kunne jeg sagtens finde på at stille den der i nogen timer og så tage en tur i centret eller ud for at spise. Frederiksberg har overraskende meget at byde på. :)
Så er SUC i Braak nord for Hamburg åben med 8 stalls. OG bedst af alt: Bad Fellingsbostel med 2 stk er nedlagt og erstattet af Bispingen med 8 stalls. FEDT!