Loading...
dk

Tesla supercharger / superlader | Tesla Forum

SteffenFabrin
SteffenFabrin Nov 28 '15
Herning! Herning! Herning!
SuneH
SuneH Nov 28 '15
Var den stoppet med at virke? Eller bare fyldt med biler? De par gange jeg har været forbi, har jeg kun kunnet køre til en ledig stander én gang. De andre gange har der været kø. Der er solgt sindssygt mange TMS i hovedstadsområdet de sidste par måneder.
Michael72
Michael72 Nov 28 '15

Selvom jeg bor i Kbh, kører vi altid til Køge, da Amager altid er helt optaget på begge standere. En SuC i Kbh området ville lette lidt af presset.

Comeback
Comeback Nov 28 '15

Der er mere end 300 Teslaer i KBH regn ikke med Kastrup, det er også derfor den er fjernet fra kortet i bilerne. men jeg kan berette der er frit på den mellem 01:00 - 05:00 alle dage :)

Niels
Niels Nov 28 '15
fremtidige placeringer på kort har altid kun været vejledende. 'prikkerne' er sat af nogen i usa/holland eller ligne uden viden om lokale forhold.
først når de åbner kommer en mere nøjagtig placering.
det kan f.eks. ske at de i planlægningsfasen syntes der mangler en SC et bestemt sted, og derfor sætter en prik for at få dækningskort til at passe/være optimalt.
senere i processen finder de det sted som den faktisk kan/skal stå - dette sted kan være langt fra hvor de havde planlagt i forhold til dækningskort.

krabbe
krabbe Nov 28 '15
De gange jeg kommer forbi Kastrup, er det mere reglen end undtagelsen at der er kø. Tesla nævnte at årsagen til SuC ikke figurerer på navigationen mere var at US kunne se at der ofte var kø der og Elon ikke ville have ejere skal holde og vente på strøm.

Håber derved også at der findes på alternativ SuC placering i Kbh området.

Maho
Maho Nov 29 '15
Venner, SuC i København er ikke Tesla politik. Det er ikke meningen at Tesla skal finanserne hverdagsforbrug, men langture. Derfor har jeg altså heller ikke ondt af de mange som holder i kø i Kastrup.... Så kan de lære det :-). Men de som kommer fra Sverige eller af anden grund skal bruge akut opladning, der er det sgu trals.
Tænk på Hambrug, da de kun havde en tilsvarende løsning. Pænt ufedt at komme dertil for at holde i laaaaang kø så de lokale kan spare en 100 lap.....
TwoChops
TwoChops Nov 29 '15
@Maho: +1
Thor
Thor Nov 29 '15

Helt enig, Maho. Men Tesla må desværre forvente, at folk lader på disse som det er deres hjemmelader. Jeg kommer da selv til det, da jeg pt bor i lejlighed uden mulighed for akut installation af lader. Til gengæld arbejder jeg tæt på Kirstinehøj, og jeg ved hvor crowded der er der. Så jeg vil helt sikkert søge alternative løsninger, hvis jeg pludselig i primetime får brug for strøm.

Men jeg synes også det er lidt håbløst, at kun have to ladere i en storby som København. Man må netop forvente rejsende fra Tyskland, Sverige eller øvrige som er på gennemgang. Derfor er det også et logisk skridt, at udvikle lademulighederne i København. På trods af Køge.

Forummets indlæg er redigeret af Thor Nov 29 '15
Torben_E
Torben_E Nov 29 '15

Maho... lad mig kommentere på dit synspunkt....

En af mine største bekymringer inden jeg bestilte min Tesla i Januar 2015 var lademuligheder i tætbebyggede områder. Jeg syntes der skal flere elbiler i byerne men hvordan skal de lade ? Dette er et af de ofte stillede spørgsmål for den der bor i lejlighed. Jeg bor i København, ikke i hus men i lejlighed med parkering på gaden. Under og efter køreturen med sælgeren Viktor spurgte jeg ind til denne udfordring og han sagde  at der var mange i København der havde købt en Tesla og at de kunne lade gratis på Superchargere. Han viste mig den der var på Kristinehøj og sagde at en ny var under opførsel ved Køge. Han sagde også at det kun ville tage 20 min til ½ batteri og 40 min til 80%. 

Ligeledes sagde han at der var mange kommercielle ladestationer i KBH. EON og Clever. Han nævnte at der vil det tage 3-5 timer (med 22kW lader). Så sagde jeg at jeg ikke ville have min bil holdende så lang tid uden opsyn i et fremmed Københavner kvarter og det forstod han godt og sagde at  SuC altid ville være til rådighed. 

Jeg har 3 problemer med de kommercielle ladere på nuværende tidspunkt. 1) min bil skal stå mange timer langt fra min lejlighed 2) hvis der er optaget/kø på disse standere så skal jeg tilbage senere 3) det er relativt dyrt at lade på EON og Clever og det var ikke med min driftberegning (Diesel vs El)

Så kan du ikke hjælpe mig med at forstå hvorfor vi Københavnere "kan lære det"..... Vi går foran med et godt eksempel i en trafikeret storby med alt formange ICE. Det er ofte svært at finde en parkeringplads om aftenen hvis vi så lader på en EON/Clever nogle timer til kl 21-22 finder vi sjældent en parkeringsplads derhjemme igen. 

Grundet risiko for hærværk og for at få større frihed mht opladning har jeg selv løst problemet ved at leje en garage 300 m fra min lejlighed til under 1.000 kr om måneden. Jeg har også fået sat en lader op med separat måler. Men det er de færreste i Kbk/Frb der har den mulighed så derfor skriver jeg alligevel på egne og mine Tesla naboers vejne.

Som det kan ses på billedet så er garagen bygget til en alm 4-4,5 m bil. Teslaen rager pænt ud.

De bedste hilsner

Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Nov 29 '15
ErikBH
ErikBH Nov 29 '15

@Torben_E - mht. priserne hos EON og Clever kan man jo tilkøbe "favoritstander" hos ihvertfald Eon - så kommer det ned i 1,60 per kWh - det er billigere end at lade hjemme + du sparer evt. en ladeboks.

(flot vogn i øvrigt ;-)

vh, Erik

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH Nov 29 '15
Torben_E
Torben_E Nov 29 '15
Citat fra ErikBH

@Torben_E - mht. priserne hos EON og Clever kan man jo tilkøbe "favoritstander" hos ihvertfald Eon - så kommer det ned i 1,60 per kWh - det er billigere end at lade hjemme + du sparer evt. en ladeboks.

(flot vogn i øvrigt ;-)

vh, Erik

Hej Erik... Tak for tippet og kommentar ... det vil jeg lade gå videre.. er som sagt ikke længere aktuelt for mig.
KXR
KXR Nov 29 '15
ErikBH + home abonnement 99kr + månedsabonnement 49kr
krabbe
krabbe Nov 29 '15
Kan bestemt se det fra begge sider !

Da jeg i tiden inden bestillingen i september 2014 spurgte til lade muligheder på SuC (der fandtes ikke SuC i Køge og Kastrup) fik jeg oplyst at man kan lade lige så meget man vil uden begrænsninger. Så forstår i princippet godt de lokale uden lademuligheder benytter SuC mere end gennemsnittet.

Jeg er selv een af dem der benytter SuC flittigt, med godt 47.000 i min egen bil og omkring 6-7.000 i låner siden 31/3-15. men jeg holder der ikke for sjovt, eller for at spare lidt, jeg lader primært kun i den mængde jeg har brug for.

Da jeg bor i Syd Sverige (uden at passere Löddeköpinge) kan det derfor være nødvendigt at komme forbi Kastrup, for at nå hjem. (Passere jeg Køge, lader jeg selvfølgelig ALTID der) <br />

I Kastrup møder jeg også de lokale som fylder helt op, selv om der holder flere og venter, også selv om de har andre lade muligheder (man taler jo ind imellem sammen :) ).
I sådanne situationer skal jeg ikke sige mig fri for at blive irreteret, ofte er det endt med at jeg er kørt (nogle gange i sneglefart ) forbi IKEA i Svågertorp, eller sågar en 60 km omvej (30 km ud og 30 km tilbage) til Löddeköpinge, for at have nok strøm til at komme helt hjem.

Det er klart, at er der er en SuC i et område med så mange Teslaer som Kbh, så benytter folk den også, og så bør der efter min mening også være med større kapacitet end 2 standere.

Tror faktisk at, hvis man hos Tesla flyttede hegnet lidt, til efter de 2 interne SuC, så de var tilgængelige aften og weekender, så vil en stor del af problemet blive løst.
Forummets indlæg er redigeret af krabbe Nov 29 '15
Maho
Maho Nov 29 '15
Torben, forstår godt dine argumenter, selvom onde tunger måske vil påstå de kan være opfundet til formålet.
Modargumentet kan jo være at da jeg købte min Tesla blev der lokket med gratis og let opladning til LANGTURE og der blev det ikke nævnt at man naturligvis måtte finde sin plads i køen bag de lokale som også skulle til.
Tror nu hvis alt kommer til alt er det mere fristelsen af at kunne lade gratis som frister mere end det praktiske. I et forsøg hvor laderene i KBH blev gratis at lade på og SuC kostede penge. Tror du så ikke mønsteret ville ændre sig dramatisk :-)
Torben_E
Torben_E Nov 29 '15

Hej Maho.. som du kan se er der flere forhold (ikke kun en 100 lap for en opladning) som du bringer op som et et argument ... hvis vi kunne oplade gratis på mellem 20-40 min i nærheden af hvor vi bor i København City og derfor ikke skal efterlade bilen i 3-5 timer for at hente den igen senere så ville mønstret helt sikkert ændre sig. 

Jeg lever dog i virkelighedens verden og tager tager bestik af den nuværende situation og kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig gratis opladning i København City og slet ikke på 20-40 min.

Ved Frederiksbergs Rådhus kan man allerede lade ganske gratis med 11 kW. Der vil jeg imidlertid heller ikke parkere. Ca 700 m fra hvor jeg bor da det vil tage 5-7 timer at fylde op....

Så jo jeg tror mønsteret ville ændre sig men jeg kan ikke se det er relevant at spekulere i da jeg ikke mener det vil ske. Så opladning på Kristinehøj er stadig et sted hvor vi City boere vil lade op. Nogle mere end andre.

Mht Kristinehøj er der 2 problemer.

1. Ladere er designet / indstillet til en meget lavere ladestyrke end på de andre SuC. Hvis du er nummer 2 er det mellem 75-100A, hvis du er/bliver nummer 1 så 150-250A. Jeg har aldrig set 300-400 A på Kristinehøj. Dvs dem der lader der holder meget længere en på en "rigtig" SuC.

2. Det andet problem er at Kastrup dels er et knudepunkt i samme grad som Køge og dels er solgt af Tesla som værende et sted hvor vi københavnere kan lade hurtigt og gratis. Det er nok de færreste (fra Sverige eller City) der kører til Køge (og holder i kø på motorvejen) hvis de skal nord / vest for Kbh. Dvs det vil afhjælpe problemet med 4-6 rigtige super chargere. 

Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Nov 29 '15
Maho
Maho Nov 29 '15
Ja ja, svært at afgøre hvad der er det rigtige at gøre, alle har deres tilgang til spørgsmålet. Personligt bruger jeg hverken Kirstinehøj til det ene eller andet, så jeg kunne jo også bare lukke skuffen :-) det var heller ikke for at være ude med riven, blot et synspunkt. God søndag til alle :-)
T3S7A
T3S7A Nov 29 '15

I og omkring London er der 10 Supercharger inden for en radius af 30km. Det kan jo næppe være tiltænk langtur? 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Nov 29 '15
Thor
Thor Nov 29 '15

Citat fra Maho Ja ja, svært at afgøre hvad der er det rigtige at gøre, alle har deres tilgang til spørgsmålet. Personligt bruger jeg hverken Kirstinehøj til det ene eller andet, så jeg kunne jo også bare lukke skuffen :-) det var heller ikke for at være ude med riven, blot et synspunkt. God søndag til alle :-)

Og heldigvis kan vi diskutere på et ordentligt niveau. :) Jeg tager det ikke personligt, og prøver at holde den gode stemning. Alle har jo ret til deres mening, og heldigvis - hvis vi alle havde været ens, så ville det være kedeligt. :)

@Torben - Hvorfor lader man gratis på Frederiksberg på en 11khw lader? I mit tilfælde, kunne jeg sagtens finde på at stille den der i nogen timer og så tage en tur i centret eller ud for at spise. Frederiksberg har overraskende meget at byde på. :) 

Hookmaker
Hookmaker Dec 23 '15

Så er SUC i Braak nord for Hamburg åben med 8 stalls. OG bedst af alt: Bad Fellingsbostel med 2 stk er nedlagt og erstattet af Bispingen med 8 stalls. FEDT!

Sider: «« « ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 »