Loading...
dk

Anhængertræk til Model S... Sådan... | Tesla Forum

JF
JF Mar 19 '14

Hermed følger historien om anhængertræk til Tesla Model S…

Mountainbiken er én af mine uundværlige følgesvende i lange perioder. På min gamle bil var jeg særdeles afhængig af mit Thule Cykelstativ og var noget skuffet over at Tesla’en (Model S) ikke er typegodkendt til anhængertræk. Jeg forstår selvfølgelig godt den dårlige historie omkring batteriforbrug, hvis man begynder at trække rundt med en kæmpe campingvogn, bådtrailer eller en anden større trailer. Men ligefrem at fratage cykelentusiaster transportmuligheden eller alternativt at skulle placere en våd og til mudret mountainbike på tagbøjler (med mudder løbende ned i soltaget) havde jeg svært ved at acceptere.

Nu havde jeg allerede spenderet nogle tusind på mit Thule stativ til anhængertræk. Derfor var det med stor glæde at jeg faldt over Niels’ indlæg tilbage i december 2013 omkring trækkrogen fra Torklift Central til Model S…

http://teslaforum.dk/forum/topic/transport-af-cykel-med-model-s?page=1#post-1301

http://torkliftcentral.com/ecohitch/tesla/ecohitch_tesla_model_s.php

http://youtu.be/lDAQZATBM-I

Jeg bestemte mig for at sådan ét måtte jeg bare bestille! I denne tråd vil jeg forsøge at skrive lidt om min erfaringer omkring bestillingen, leveringen, monteringen og ikke mindst om hvordan det virker.

Før bestillingen

Et vigtigt emne for mig var, om loven tillader anhængertræk selvom bilen ikke er typegodkendt til det? Jeg ringede til FDM’s juraafdeling og stillede spørgsmålet. Min konklusion efter at have snakket med forskellige FDM medarbejdere var, at det bestemt er lovligt at montere et anhængertræk selvom bilen ikke er typegodkendt hertil. Dog er det IKKE lovligt at anvende dette til andet end et cykelstativ. FDM anbefalede faktisk at jeg fik svejset en svejsesøm hen over kuglen, for at sandsynliggøre at trækket faktisk ikke kan anvendes til trailer-træk, men udelukkende et cykelstativ.

Herudover er selve garanti-spørgsmålet i forhold til Tesla. Jeg blev oplyst at såfremt monteringen og anvendelsen af trækket ødelægger noget på bilen, vil det nok være tvivlsomt, hvorvidt Tesla’s garanti dækker. Skader som ikke er direkte opstået af selve anhængertrækket bør selvfølgelig være fuldt dækket af Tesla’s normale garanti, selvom bilen har fået trækket monteret.

Bestillingen

Torklift Central er en virksomhed i Kent Washington State (Lidt syd for Seattle). De producerer alverdens anhænger og transportløsninger til næsten alt på hjul.

Efter at have læst Niels’ indlæg emailede jeg nogle spørgsmål til Torklift Central i slutningen af februar for at sikre mig den korrekte produktkonfiguration som passer til EU standarden. Jeg fik meget fin tilbagemelding fra deres ”Customer Service” person Byron Mounce som efter et par e-mails frem og tilbage efterlod mig med følgende konklusioner:

Jeg skulle bestille følgende 3 produkter for at nå i mål:

1. Tesla Model S Ecohitch part number X7202
  2. Euro Mount  part number 45552
  3. 1/2 pin part number 21401

Samtidig blev det mig klart, at Torklift Central ikke “shipper” til adresser uden for USA og Canada. Og at de udelukkende accepterede amerikanske kreditkort.

Byron oplyste at jeg evt. kunne bestille produkterne gennem et firmaet Bonvu.com i Austin Texas. Bonvu.com er en servicevirksomhed som kan hjælpe med at samle købte produkter fra f.eks. Ebay og andre i USA i deres shipping center i Austin Texas og derefter sende alt samlet til kunden i f.eks. Europa via en valgfri shipping-provider (Fedex, UPS, DHL etc.).

Bonvu.com har en simpel dog fin hjemmeside, hvor man kan indtaste pakkens mål (højde,længde,bredde) og vægt. Herefter foretages en beregning som viser forsendelsesprisen hos de forskellige shipping providers.

Herudover tilbyder Bonvu.com for et symbolsk service-fee at bestille produkter på kundens vejene i USA. Dette kræver blot at man udfylder en bestillingsliste som indeholder direkte links (URL) til de produkter man ønsker at bestille hos en amerikansk leverandør, i mit tilfælde Torklift Central.

Jeg bestilte produkterne som angivet ovenfor og betalte herfor samlet USD 412,81. Hvilket bestod af:

Torklift Central, Euro Mount, 45552

http://shop.tlcentra l.com/store/pc/Euro- Mount-45552-2-Ball-3 -4-Rise-10-Inch-Leng th-1-2-Pinhole-p2158 .htm

1 stk. á $27.99

Torklift Central, Tesla Model S Ecohitch part number X7202

http://shop.tlcentra l.com/store/pc/Tesla -Model-S-1-25-Eco-Hi tch-Trailer-Hitch-p1 082.htm

1 stk. á $349.95

Torklift Central, 1/2 pin part number 21401

http://shop.tlcentra l.com/store/pc/1-2-P in-Clip-p2170.htm

1 stk. á $3.99

Bonvu Service Fee, $15.00

Transaction Cost 4%, $15.88

Ca. 2 dage efter jeg lagde ordren, modtog jeg en bekræftelse på at produkterne nu var bestilt hos Torklift Central.

Leveringen

Nøjagtig én uge senere modtog jeg en bekræftelse på at Bonvu.com nu havde modtaget produkterne fra Torklift Central på deres lager i Austin Texas. Samtidig oplyste Bonvu.com at pakkens mål er Length 53in, Width 14in, Height 13in og en vægt på 70lbs.

Fra Bonvu.com kunne jeg så se alle gængse shippingvirksomheders priser og valgte UPS som tilbød en relativ hurtig levering for USD 239,89. Dette beløb blev betalt til Bonvu.com via deres hjemmeside.

På mit danske Visa-kreditkort kan jeg se at følgende 2 beløb (hhv. bestilling af produkter fra Torklift Central og shipping) er hævet fra Bonvu.com: kr. 2.278,79 for produkterne og kr. 1.352,77 for leveringen. Altså en samlet udgift på kr. 3.631,56 (Valutakurs DKK-USA var i denne periode ca. 5,5)

Efter en lang rejse fra Texas gennem Kentucky-USA og Køln i Tyskland har jeg nu modtaget mit Tesla Model S anhængertræk. Pakken blev sendt 13. marts fra Texas og ankom til Danmark 19. marts.

Monteringen

Tesla Motors sælger udelukkende direkte (Den oprindelige Dell-model). Det betyder at selv en ParkOne (Parkeringsur) kan man ikke få installeret og monteret hos Tesla selv (De nægter, har prøvet!). Alle tilpasninger som ikke er ”Tesla” fabriks-typegodkendt, har de ikke tilladelse til at hjælpe med (ikke uvilje blot retningslinjer fra HQ). Det er en forretningsmodel som man skal være opmærksom på, inden man hopper ud og køber en Tesla. :-)

Næste trin er nu at besøge en rigtig dygtig Automester som kan hjælpe med monteringen af anhængertrækket.

Fortsættelse følger når jeg har fået det monteret…

Forummets indlæg er redigeret af JF May 21 '14
Hookmaker
Hookmaker Mar 19 '14

Fin historie, hurtig transport - men ingen told + moms? Du skal være opmærksom på at UPS kan fakturere dette separat senere  - i så fald modtager du et brev fra dem. Men du kan jo være heldig..;-) 

JF
JF Mar 19 '14

Har endnu intet modtaget omkring told og moms. Skal nok skrive, hvis det sker...

Læste mig frem til at auto-reservedele fra USA er underlagt en told-import-afgift på 12%, men lad os se hvad der sker?

Nu glæder jeg mig til at få det monteret.

Fortsættelse følger..

Bjarni
Bjarni Mar 20 '14

Det er normalt at de der forskellige services der kan videresende til Europe allerede har betalt moms+told i den pris de trækker for transporten. Så det er sandsynligt at der ikke kommer nogen dummebøde senere.

JF
JF Apr 3 '14

Kort opdatering: 

Så ankom en lille ekstraregning fra UPS på udlægsgebyr, importmoms og toldafgift. Samlet kr. 1.143,10. Dermed har leverancen samlet beløbet sig til kr. 4.774,66

Montering er fortsat på min To-Do liste...

rms
rms Apr 3 '14

Nu ikke noget med at smide det på motorvejen, vi har ikke fået titanium undervogn endnu.. ;-)

KS
KS Apr 3 '14
@rms:
Nogen har :-) - om en times tid.
Så kom bare med trækkrog, betonklodser og en ekstra generator!
rms
rms Apr 3 '14

@kseitzberg det var hurtigt det fix kom til DK... :-) Du må meget gerne skrive et lille review, kan man se eller mærke forskel og er det hele undervognen som har fået en ny "plade"... hvis du er frisk kan vi teste det i praksis, trækkrog, betonklodser = ok men hvor stor skal den generator være? ;-)

supergaard
supergaard Apr 3 '14

@kseitzberg, sjovt at hilse på dig i morges, du fik ret i at hammer fik knirkelyden til at gå væk :)

Jeg er lidt bekymret for titaniumpladen, min bil er uden luftaffjedring og går allerede en gang imellem på høje nedkørsler til p-kældre, så er meget spændt på at høre real life erfaringer fra folk om hvor tyk den er - især fra folk uden luft, for det kan vel snyde lidt hvis den så tilsvarende bare løfter standard højden en anelse :)

KS
KS Apr 3 '14
Placer kun 1/2 generator.. Skjoldet er ikke færdigmonteret.
FrederikC
FrederikC Apr 16 '14

Kommer der snart opdatering? Venter jo med spænding

JF
JF Apr 17 '14
@Frederikc: Har desværre ikke kunne få tid til monteringen endnu. Det bliver nok første om et par uger. Jeg skal nok komme tilbage med lidt detaljer omkring monteringen.
/Jess
JF
JF May 21 '14

Så fik jeg endelig monteret anhængertrækket på min Tesla Model S. Jeg valgte at søge hjælp hos Auto-Tronik ApS i Roskilde (Automester). De var super flinke og hele monteringen varede ca. 3,5 timer. Jeg er sikker på at anden gang vil det kunne gøres hurtigere, da afmonteringen af selve bagkofangeren var noget langsommelig. De ville jo helst ikke ødelægge noget, så inden alle skruer var fundet gik der nok den første time til halvanden.

Processen var som følger:

1. Afmontering af bagkofanger

- Rigtig mange skruer under bilen,

- Bekældningen i skærmkasser skulle løftes ud og her sad et par skjulte skruer.

- Plastskærm indvendig i baggagerumskarm skulle afmonteres, her sad også en skrue i hver side.

2. Afmontering af forstærkningskofanger, ekstra møtrikker og kollisionssensor

- Meget simpelt 4 x 2 møtrikker

- Herefter yderligere 4 x 2 møtrikker

- Kollisionssensor skrues løs og vendes på hovedet

3. Montering af Torklift enheden

4. Skære hul i bunden af kofangeren efter en medfølgende skabelon (Husk at vende den rigtigt, mod højre)

5. Pkt. 2 og 1 bagvendt

Jeg har taget en del billeder af hele processen, viser her et par enkelte af dem… 

Ulemper ved min løsning:

- Jeg havde ikke mod til at pille ved strøm og har derfor sat gaffa-tape over lygterne på cykelstativet. Min vurdering er at bilens baglygter fint kan ses gennem cyklen.

- Krogen sidder i noget stor afstand fra bagskærmen, hvilket betyder at den sidder og rokker lidt. Umiddelbart virker det ganske solidt, men på min gamle bil sad stativet helt fast.

Forummets indlæg er redigeret af JF May 21 '14
Werge
Werge Aug 13 '14
@Jess, du har nu haft cykelstativ løsningen nogle måneder. Er du tilfreds, og noget du kan anbefale ?
JF
JF Aug 13 '14
Bestemt meget tilfreds. Jeg har brugt det en hel del på det sidste. Jeg har også kørt med flere cykler samtidig og rundet højere hastigheder på motorvejen uden problemer;-). <br />
Snakkede med en bekendt som skulle betale 35K for et træk til en BMW, så prisen for TorkliftCentral's løsning selv med importafgift og moms er klart attraktiv.
Du er velkommen til at kigge forbi, hvis du gerne vil se løsningen i praksis?
Forummets indlæg er redigeret af JF Aug 13 '14
Werge
Werge Aug 13 '14
Det vil jeg meget gerne. Vi kan ikke leve uden muligheden for at have cykler med, og op på taget er ikke min kop te. Har lovet konen jeg finder en løsning inden bilen bliver leveret i december.
JF
JF Aug 13 '14
Sender dig mit mobilnummer på en PM, så ringer du bare en dag du kommer forbi Roskilde.
/Jess
Forummets indlæg er redigeret af JF Aug 13 '14
FrederikC
FrederikC Aug 14 '14

Lige et spørgsmål (måske står det i teksten) hvad med strøm til lygterne?

JF
JF Aug 14 '14

@FrederikC: Jeg har ikke fundet modet til at pille ved strøm (jeg er mekanikmand). Værkstedet som hjalp mig med monteringen ville kunne løse dette også på en halv dags tid. Jeg har som nævnt sat gaffa-tape over lygterne på mit cykelstativ, da man godt kan se bilens lygter gennem cyklen.

gunberg
gunberg Nov 9 '14

Hvad skal der så til for at vi kan hænge traileren på? Har gemt en alm. bil alene for at trække min trailer i weekenderne - big smile

Der skal naturligvis laves eludtag, men kan bilen overhovedet registreres med anhængertræk?

Sider: 1 2 »