Min typical ligger på 200 wh/km og min rated på 160 wh/km. Ganske rigtigt som Kristian skriver så varierer tallene en del Jeg har set alt fra 393 til 414 typical på 85 kWh modellerne hvilket jo også må formodes at ligge inden for specs.
Min typical ligger på 200 wh/km og min rated på 160 wh/km. Ganske rigtigt som Kristian skriver så varierer tallene en del Jeg har set alt fra 393 til 414 typical på 85 kWh modellerne hvilket jo også må formodes at ligge inden for specs.
ER BALANCERING AF BATTERIERNE BLEVET TIL EN DESTRUKTIV MYTE?
På dette forum (og ved Suc´erne) får man indtryk af at flere og flere tror, at det er en fordel at balancere batterierne ved at lade til 100% og sågar forbruge ned til 0%.
Den eneste fordel ved balancering er, at bilens visning af range (km ell. %) bliver en smule mere nøjagtig (kalibreret), MEN det har ingen praktisk betydning, da dette tal alligevel kun kan bruges som en grov rettesnor, da rækkevidden (som alle ved) påvirkes kraftigt af vejr, hastighed og kørestil.
Det bedste for batteriet er at holde det inden for 10-90% (gerne mindre interval - 30-70%).
Indtil jeg ser troværdig dokumentation for det modsatte, tillader jeg mig at advare mod denne belastning af batteripakken, og hævde at det FORKORTER BATTERIETS LEVETID ( forøger degraderingen).
Teslas oplysning om emnet:
Men Jerome skriver jo sådan set ikke noget vi ikke ved i forvejen. Hvis du lader mellem 40 og 80% vil softwaren over tid blive forvirret og vise en forkert værdi. Han skriverogså det er korrekt at hvis du derefter vælger at lade bilen op igen (han nævner kun max daily range ikke en procentsats) så vil bilen vise en højere værdi igen.
Han skriver også at, Tesla en gang i fremtiden i Tesla tid vil rette dette i firmwaren, efter 2 år er dette nu endnu ikke sket... er man bare en anelse nervøs over rækkevidden når den vises i km. Så er min anbefaling at skifte visningen til procenter. Min erfaring er, at den er langt mere præcis end hbis du vælger enten typical eller rated range.
/Martin
En vigtig årsag til at lave en balancering af batterierne bare en gang i mellem er at man ikke risikerer at ende som i Bjørns sidste video, hvor han strander nogle hundrede meter fra den nærmeste ladestander alene af den årsag, at han ikke har balanceret batterierne i et stykke tid, hvorfor bil går død ved 0 km. Den buffer under 0 km som antageligt normalt er i omegnen af 15-20 km afhængig af forholdene, risikerer at blive pist borte når batteripakken ikke indimellem balanceres, da bilen hverken ved hvor toppen eller bunden er.
En anden sjov ting ved en sjælden ladning til 100% er oplevelsen af en ny bil. Jeg syns godt min kan blive lidt hverdagsagtig efter nogle måneder, men med en 100% ladning er der lige nogle minutters kørsel absolut max effekt igen. Faktisk bilder jeg mig ind at den også er friskere i dagene efter ved alm 80-90% SOC. Min er en Fall '14 S85.
@Kiefer: Hvorfra ved du at firmwaren ikke er rettet?
Jerome skriver at gentagne opladninger til væsentligt under 100% vil vise en højere rækkevidde end i virkeligheden.
@Gustavsfar1: Bjørns GÆT på manglende kalibrering, strider (såvidt jeg kan se) mod Jeromes forklaring:
”We have found that in cases where the battery is consistently charged to a lower state of charge- between 60-80% -capacity estimation becomes less accurate and tends to underestimate the true capacity of the battery.”
Men indtil vi har klar dokumentation, vil jeg (som Bjørn) anbefale, at man ikke regner med reserve under 0. Og de som tror på balanceringens fordele, kan sikkert lade til 100% engang imellem (et par gange om året?), uden at dette forringer levetiden mærkbart.
Det er lavet så det kan bruges.. jeg bruget tit tæt til 0 og lader tit tæt til 100% jeg har brugt den i et år nu og kørt 80.000 km.. det er godt for de batterier at motionere... også bundstrømmen, og når det kræves skal de små elektroner rykke sammen i bussen så der er plads til flere.. men igen mit forbrug er jo ikke 50 km om dagen eller om ugen.. Kan tydlig se mit gennemsnit får klø i disse dage hvor jeg max ruller 10 km.. tror det ligger på den gode side af 330 wh pr km.. uhmmm frisk strøm
@Tesloid. Den er rappere efter en balancering. Det mærkes tydeligt synes jeg og det er også målbart. For mit vedkommende ca. 0,1-0,2 sek. hurtigere fra 0-100 end ved soc på 50% eller derunder. Jeg tjekkede det i i foråret.
@Hilbert. Hvis det er tilfældet så har de (igen) formindsket kapaciteten over 0 km efter 7.0. i efteråret blev der lagt en video ud hvor den køres 17-18 kilometer under 0. Dette var med 6.2. @Ken; jeg mener da i øvrigt stadig at du har en omgang til gode hvor dyret køres tom for strøm. Mener at det strandede ved at der manglede et fejeblad til opgaven....
Hilbert: Så skal den være rettet siden den 5.9 i år hvor jeg overlod min S85 til en anden. For den var ikke rettet inden da, det er helt sikkert. Selv med et splinternyt batteri jeg kun nåede at køre en 5-6000km i kunne jeg se den blev forvirret og ikke kunne regne efterhånden som batteriet blev brugt.
Jeg må så også indrømme at jeg ikke har tænkt over det de sidste par uger i den nye bil, den bruger jeg som bare uden at tænke over hverken batterilevetid eller rækkevidde, jeg ved jeg kan køre de strækninger jeg har behov for og bliver batteriet for "træls" så skifter Tesla det på garanti :-)
/Martin