Hvad angår de høje hastigheder, tror jeg du har fuldstændig ret, det er den ikke bygget og beregnet til. Tror også batteriet bliver opbrugt pænt hurtigt ved den hastighed.
/Martin
@martin:
Yep - høj hastighed - stort forbrug. Vil slet ikke tænke på hvor meget det vil koste at køre "autobahn" fart når de frigiver 250 km/t som topfart.
Sad og fandt nogle formler forleden - og det ser ud til at effekten der skal bruges ved en fordobling af hastigheden er 8 gange større. Prøv at køre en tur med 125 km/t i gennemsnitshastighed - og så prøv at gange med 8.. Av
Min siger ikke det store ved hastighed på 150 km/t eller derover - ihvertfald ikke motoren - det er mest dæk og vindstøj. Nu sker det ikke tit jeg kører med disse hastigheder - men det sker jeg kommer "udenlands" så det kan prøves.
@Hookmaker
Først tillykke med din bil, jeg håber du får lige så meget glæde af den som jeg har af min.
Der er megen information i de grafer, f.eks ser det ud som om, at man maksimalt kan få en gennemsnitshastighed på 100km/timen, ligegyldig hvilken opladeform, man benytter - Når jeg i min gamle ICE bil har har futtet sydpå med fuld speed, og jeg checker gennemsnitshastigheden(vejarbejde, spisning, pauser o.s.v.) bagefter, så ender jeg alligevel på max. 110km/timen.
Tak Raymond (og mit stik funker sørme), - jamen det er også det jeg læser af mange af de her kurver, og det stemmer også overens med de mange ture jeg har kørt nedad og hjemad igen, snithastighed sjældent over 100-110.
Det der lige nu er udfordringen er planlægningen - jeg skal til Annecy i Frankrig sidst i Maj, hvor jeg egentlig regner med at køre - bare for at teste turen af, men lige nu mangler der altså lige et par SCer i det sorte hul nord for Frankfurt og op imod os, og det bliver lidt tricky at fylde ud med "svagstrømsladere". Især når man godt lige vil gi den lidt gas ihvertfald et par gange.
Lappemiddel og pumpe er ekstraudstyr. Lappemidlet er ikke godkendt i EU, så det kan først leveres i DK, når Tesla har fået det godkendt. Det fremgår af instruktionsbogen at uoriginal lappemiddel kan skade dæksensorerne. Jeg har også læst at hvis der er anvendt lappemiddel, kan man max. køre 800 km, før dækket skal skiftes. Teslaer punkterer åbenbart ikke!
Jeg har læst i Tesla-fora at radioen skulle have dårlig modtagelse, så det er sikkert generelt. Skulle vist kunne forbedres, så påtal det ved næste servicebesøg. Håber snart Århus afdelingen åbner aht. til os her i Jylland.
@larsen - Dårlig radio
Ham her nævner at radioen i nogle tilfælde er jordet forkert.
http://nickjhowe.com/tesla/modelsguide.html
(Fra http://teslaforum.dk/forum/tesla-model-s-tips-tricks)
Jeg har testet støj i min S85, som jeg jo ikke synes giver megen lyd fra sig.
Dæk: 19" Eagle
100km/timen: 43DB
150km/timen: 51DB
Testet over flere omgange. Jeg har brugt min telefon(HTC) med appen "Siemens sielncePower" - jeg har ingen ide om det er ok - men hvis én anden kunne teste i en A6, så var der noget at sammenligne med. Jeg holdt telefonen mellem forsæderne i hovedstøttehøjde.
Hej Larsen,
tag godt med billeder såfremt du går i gang. Måske kan dette link også hjælpe lidt til
http:///...re-up-the-cargo-area
Helt enig, men dog noget usikker da forskellige personer på diverse fora har beskrevet at Tesla her forbedret støjen. Jeg har også lyst til at kigge på sagerne, men er oprigtig noget uerfaren heri. Hvad køber man af materiale til lydisolering af hjulkasserne, og hvordan skiller man bilen ad. Måske en ide til en weekend nørd tur for Tesla fanatikere?
Det samme problem er der på Roadsteren, men det er jo nærmest pr. definition en bil hvor man skal føle og høre at man sidder lige over vejen. Men her lavede Tesla faktisk en lyddæmpnings sæt med isolering af hjulkasser osv. Jeg har en Roadster der er dæmpet med dette sæt og det er en hel anden oplevelse at køre i. Jeg nævnte det da jeg var ude at få sat sommerhjul på S'eren hvorfor de ikke har tænkt tilsvarende ift. Model S. Det er jeg sikker på at der ville være rigtig mange der ville være glade for. Men i Kirstinehøj vidste man ikke at det var lavet til Roadsteren og tydeligvis heller ikke at det var noget man snakkede om i ejer kredse. De havde fået lyd/støg målings udstyr til at måle motorerne mv. men lydisolering var åbenbart ikke et tema - endnu.
Kan næsten kun høre vej/dækstøj og meget lidt motorlyd så det kunne da være nice at få det minimeret.
@PBP, jeg er frisk på en Tesla weekend til lyddæmpning på et tidspunkt men er også uerfaren så det kunne være godt hvis pro på holdet. Jeg kan låne en dB støjmåler af min far til før og efter målinger, det er vigtigt at det bliver under samme forhold så både vind/vejr/vej (tør/våd) og ikke mindst samme asfalt er så ens som muligt.
Det er nok også en god ide at få TM ind over så der ikke kommer nogle problemer med garanti eller adgang til service eftersyn og måske endda være med til at videreudvikle en lyddæmpningspakke ;-)