Loading...
en

Tesla s: super lækker bil, men...

homer
homer Mar 20 '14
Som alle andre der ejer Tesla s er jeg imponeret på mange punkter over bilen.
Stor køreglæde osv osv, som der skrives ofte om.
Meeen.... Er jeg den eneste som er lidt skuffet over vindstøj, samt motor støj ved 150+ km/t?
Min motor har ingen fejl lyde og kører helt optimalt. Den hviner ikke (som mange gør) ved max belastning. Men ved 150+ er der, sikket grundet de høje omdrejninger, betragtelig motorstøj bagfra.
Dens mindre retningsstabilitet har jeg vænnet mig til.
Ved alle hastigheder og kørsels situationer op til 120-130 km/t er det en fortræffelig bil.
Men det virker som om, den amerikanerne ikke har bygget den med øje på de højere hastigheder.
Kiefer
Kiefer Mar 20 '14

Hvad angår de høje hastigheder, tror jeg du har fuldstændig ret, det er den ikke bygget og beregnet til. Tror også batteriet bliver opbrugt pænt hurtigt ved den hastighed.

/Martin

KS
KS Mar 20 '14

@martin:

Yep - høj hastighed - stort forbrug. Vil slet ikke tænke på hvor meget det vil koste at køre "autobahn" fart når de frigiver 250 km/t som topfart.

Sad og fandt nogle formler forleden - og det ser ud til at effekten der skal bruges ved en fordobling af hastigheden er 8 gange større. Prøv at køre en tur med 125 km/t i gennemsnitshastighed - og så prøv at gange med 8.. Av

Min siger ikke det store ved hastighed på 150 km/t eller derover - ihvertfald ikke motoren - det er mest dæk og vindstøj. Nu sker det ikke tit jeg kører med disse hastigheder - men det sker jeg kommer "udenlands" så det kan prøves.

Hookmaker
Hookmaker Mar 21 '14

Her er en lille beregning fra det norske forum der viser 2000 km og ladning i.fh.t hastighed (Der findes et utal af disse på diverse fora). 

Raymond
Raymond Mar 21 '14

@Hookmaker

Først tillykke med din bil, jeg håber du får lige så meget glæde af den som jeg har af min.

Der er megen information i de grafer, f.eks ser det ud som om, at man maksimalt kan få en gennemsnitshastighed på 100km/timen, ligegyldig hvilken opladeform, man benytter - Når jeg i min gamle ICE bil har har futtet sydpå med fuld speed, og jeg checker gennemsnitshastigheden(vejarbejde, spisning, pauser o.s.v.) bagefter, så ender jeg alligevel på max. 110km/timen.

The Forum post is edited by Raymond Mar 21 '14
Hookmaker
Hookmaker Mar 21 '14

Tak Raymond (og mit stik funker sørme), - jamen det er også det jeg læser af mange af de her kurver, og det stemmer også overens med de mange ture jeg har kørt nedad og hjemad igen, snithastighed sjældent over 100-110.

Det der lige nu er udfordringen er planlægningen - jeg skal til Annecy i Frankrig sidst i Maj, hvor jeg egentlig regner med at køre - bare for at teste turen af, men lige nu mangler der altså lige et par SCer i det sorte hul nord for Frankfurt og op imod os, og det bliver lidt tricky at fylde ud med "svagstrømsladere". Især når man godt lige vil gi den lidt gas ihvertfald et par gange. 

The Forum post is edited by Hookmaker Mar 21 '14
Kiefer
Kiefer Mar 21 '14

Jeg tror du skal droppe alt om at give den gas og så bare køre "norsk" ;-)

/Martin

The Forum post is edited by Kiefer Mar 21 '14
Larsen
Larsen Mar 23 '14
Lige et par spørgsmål til I andre: jeg føler radioen er meget dårlig til at tage signal. Den taber signalet og falder ud en del steder. Det er 20 år siden jeg ikke har kunnet køre gennem tunnellen under limfjorden, uden radioen falder ud. Det kan Tesla' en ikke.
En anden ting er: har I heller ikke fået lappegrej og pumpe med?
kajakaj
kajakaj Mar 23 '14

Lappemiddel og pumpe er ekstraudstyr. Lappemidlet er ikke godkendt i EU, så det kan først leveres i DK, når Tesla har fået det godkendt. Det fremgår af instruktionsbogen at uoriginal lappemiddel kan skade dæksensorerne. Jeg har også læst at hvis der er anvendt lappemiddel, kan man max. køre 800 km, før dækket skal skiftes. Teslaer punkterer åbenbart ikke!

Jeg har læst i Tesla-fora at radioen skulle have dårlig modtagelse, så det er sikkert generelt. Skulle vist kunne forbedres, så påtal det ved næste servicebesøg. Håber snart Århus afdelingen åbner aht. til os her i Jylland.

Bianco
Bianco Mar 23 '14

@larsen - Dårlig radio
Ham her nævner at radioen i nogle tilfælde er jordet forkert.
http://nickjhowe.com/tesla/modelsguide.html
(Fra http://teslaforum.dk/forum/tesla-model-s-tips-tricks)

The Forum post is edited by Bianco Mar 23 '14
Raymond
Raymond Mar 23 '14

Jeg har testet støj i min S85, som jeg jo ikke synes giver megen lyd fra sig.

Dæk: 19" Eagle

100km/timen: 43DB

150km/timen: 51DB

Testet over flere omgange. Jeg har brugt min telefon(HTC) med appen "Siemens sielncePower" - jeg har ingen ide om det er ok - men hvis én anden kunne teste i en A6, så var der noget at sammenligne med. Jeg holdt telefonen mellem forsæderne i hovedstøttehøjde.

The Forum post is edited by Raymond Mar 23 '14
supergaard
supergaard Mar 23 '14
Hey Ramond,

Jeg er IKKE ekspert men sådan en app og telefon er jo ikke særligt videnskabelige.
Hvis man overhovedet skal kunne sammenligne vil jeg tro det er meget vigtigt at du angiver hvilken HTC præcis du bruger (evt får en til at måle med en iPhone også, så kan vi være flere der sammenligner og endelig nok vigtigt at du angiver vinklen du holder telefonen i og og det var regnvåd vej, om der var mod/sidevind, om du har soltag, lædersæder osv osv osv :)
TwoChops
TwoChops Mar 23 '14
Jeg kører endnu (indtil på torsdag) i min elskede Alfa Romeo GT 3,2 V6. Da jeg købte den for syv år siden, blev den i meget høj grad købt pga lyden. Den lyder stadig FANTASTISK! Jeg har faktisk været noget nervøs for, om jeg kommer til at savne den veloplagte brummen når jeg får min P85 ;-)
brianmassesson
brianmassesson Mar 23 '14
@TwoChops Det gør du overhovedet ikke, det er super rart at der bare er stille, og det synes jeg virkelig den er. Nu er det også meget sjældent jeg kører over 140km/t :-) Hookmaker var forbi mig i går og jeg tror næsten det er første gang jeg rigtig lagde mærke til hvor stille den egentlig er når den sætter i gang...
Larsen
Larsen Mar 23 '14
Fruen og jeg har i eftermiddag kørt rundt og brugt lidt strøm, bare for at lære den nye bil at kende, og har fundet ud af, at når radioen begynder at skratte, så kan jeg gå ind i radio menuen og trykke på den samme programvælger igen, så finder den signalet igen. Den døjer åbenbart med at "holde fast" på kanalen. (Jeg hører normalt P3)
På et tidspunkt satte jeg mig over bag i bilen for at prøve at sidde der. Har så også fundet ud af, at det blæser ind af alle fire dørhåndtag. De bliver helt iskolde. Har også fundet ud af, at hovedparten af kabinestøjen kommer fra de bagerste hjulkasser. En af dagene tager jeg beklædningen af, og ser om ikke de er støjisolerede. Er de ikke det, så er det sikkert relativt nemt at gøre det.
Har også konstateret at musikanlægget i høj grad mangler en fader. Det spiller forholdsvis højt i bag, i forhold til i for. Tænk over det, hvis I har passagerer bag i.
Bortset fra ovennævnte, så er det nu ret sjovt at køre elbil, men man skal godtnok tænke over forbruget, når man kører 130 på motorvejen, hvis man vil være helt sikker på at komme hjem.
PBP
PBP Mar 23 '14

Hej Larsen,

tag godt med billeder såfremt du går i gang. Måske kan dette link også hjælpe lidt til

http:///...re-up-the-cargo-area

Larsen
Larsen Mar 23 '14
@PBP, ud fra det link du skrev, og billederne der, så kan jeg godt forstå der er meget støj fra baghjulene. Hjulkasserne er jo nærmest ikke isoleret. Typisk amerikansk. Jeg havde for en del år siden en Chrysler 300M med det samme problem. Den fik en ordentlig gang isolering i hjulkasserne og reservehjulsbrønden. Det hjalp helt enormt. Ligeledes viste det sig Chrysler havde brugt flad-ovale rør til hjulophænget i bag, og rørene transporterede lyden op i karosseriet. Da de blev omviklet med stramt gummi, foruden tidligere nævnte isolering, blev det en helt anden bil at køre i. Denne ser ud til at skulle have samme tur, men det er heldigvis ganske let at gøre.
PBP
PBP Mar 23 '14

Helt enig, men dog noget usikker da forskellige personer på diverse fora har beskrevet at Tesla her forbedret støjen. Jeg har også lyst til at kigge på sagerne, men er oprigtig noget uerfaren heri. Hvad køber man af materiale til lydisolering af hjulkasserne, og hvordan skiller man bilen ad. Måske en ide til en weekend nørd tur for Tesla fanatikere?

NOELON
NOELON Mar 23 '14

Det samme problem er der på Roadsteren, men det er jo nærmest pr. definition en bil hvor man skal føle og høre at man sidder lige over vejen. Men her lavede Tesla faktisk en lyddæmpnings sæt med isolering af hjulkasser osv. Jeg har en Roadster der er dæmpet med dette sæt og det er en hel anden oplevelse at køre i. Jeg nævnte det da jeg var ude at få sat sommerhjul på S'eren hvorfor de ikke har tænkt tilsvarende ift. Model S. Det er jeg sikker på at der ville være rigtig mange der ville være glade for. Men i Kirstinehøj vidste man ikke at det var lavet til Roadsteren og tydeligvis heller ikke at det var noget man snakkede om i ejer kredse. De havde fået lyd/støg målings udstyr til at måle motorerne mv. men lydisolering var åbenbart ikke et tema - endnu.

rms
rms Mar 24 '14

Kan næsten kun høre vej/dækstøj og meget lidt motorlyd så det kunne da være nice at få det minimeret.

@PBP, jeg er frisk på en Tesla weekend til lyddæmpning på et tidspunkt men er også uerfaren så det kunne være godt hvis pro på holdet. Jeg kan låne en dB støjmåler af min far til før og efter målinger, det er vigtigt at det bliver under samme forhold så både vind/vejr/vej (tør/våd) og ikke mindst samme asfalt er så ens som muligt.

Det er nok også en god ide at få TM ind over så der ikke kommer nogle problemer med garanti eller adgang til service eftersyn og måske endda være med til at videreudvikle en lyddæmpningspakke ;-)

Pages: 1 2 3 4 5 6 »