Loading...
dk

Tesla s: super lækker bil, men... | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Mar 24 '14

DA jeg prøvekørte bilen i Århus i november snakkede vi (mig og min hustru) med Mikkel om at lyden i bilen mere eller mindre kun var dækkene man kunne høre, og vi lavede en meget uvidenskabelig sammenligning da vi kørte hjem efter prøveturen med vores daværende Mercedes S-klasse. Støjen syntes vi dengang var nogenlunde det samme når vi sammenlignede en Tesla S med en Mercedes S. Vi skal selvfølgelig ikke kunne sige at det ikke er vores hørelse den er gal :-)

/Martin

kajakaj
kajakaj Mar 24 '14

Da vi prøvekørte i Århus i sept. syntes vi også vi kunne høre motor/dækstøj, især når man sidder i bagsædet. Fik tilbudt ekstra prøveture i oktober i biler, både med og uden hattehylde. Der var en klar bedring med hattehylden i, og bilerne her var også fra en langt senere produktion og bedre finish end ved første prøvetur. Vi bestilte dog allerede i sept., da vi ikke var i tvivl om at vi skulle have bilen.

Vi har nu fået den og kørt de første 1000 km., og støj er nærmest fraværende. Har dog ikke siddet bagi endnu, da jeg selvfølgelig vil have fornøjelsen af at køre denne lækre bil. Mest påfaldende er for øvrigt biblyden, når man holder for rødt lys. Fandt ud af at det ikke kom fra bilen, men at det var fodgængersignalerne man kunne høre.

Raymond
Raymond Mar 24 '14

@kajakaj, "Teslaer punkterer åbenbart ikke!"

TPM fungerer fint!!

kajakaj
kajakaj Mar 24 '14

Raymond - havde du lappegrej med eller fik du bugseret bilen til værksted?

Raymond
Raymond Mar 24 '14

Jeg havde min elektriske AUDI pumpe - den tabte kun lidt luft - så jeg kørte direkte og forsigtigt til dæksmeden, men blev noget overrasket over "synderen", havde en mistanke om hærværk.

kajakaj
kajakaj Mar 24 '14

OK - håber Tesla lappe/pumpesættet snart bliver godkendt, så vi kan få det i bilen.

Larsen
Larsen Mar 24 '14
Var nu til aften på besøg i et helt nyt boligkvarter, hvor det hus jeg besøgte, endnu ikke var med på den store skærm i Teslaen. Så skulle jeg selvfølgelig vise at jeg på Tesla app'en hvad jeg kunne med bilen, incl. at vise hvor bilen var. Stor var min overraskelse da jeg opdagede at det nybyggede hus var med på skærmen på min IPhone. Checkede derfor en ekstra gang på den store skærm i Teslaen, men nej. Huset var der ikke. Er der nogen som kan give en forklaring på, at bilen og IPhone anvender to forskellige kort versioner?
supergaard
supergaard Mar 24 '14
Bilen bruger Google Maps, i iPhone appen har man valgt at integrere med Apple maps :)
Raymond
Raymond Mar 24 '14

#15 @Larsen,

"Har også konstateret at musikanlægget i høj grad mangler en fader. Det spiller forholdsvis højt i bag, i forhold til i for. Tænk over det, hvis I har passagerer bag i."

Jamen, der er en fin fader  højre-venstre-for-bag, fin fin touch.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Mar 24 '14
Larsen
Larsen Mar 25 '14
@Raymond, tak for info vedr. fader. Den havde jeg misset i farten. Jeg har eller siddet ude i bilen og "leget" med alle funktionerne, men uden at finde faderen.
Larsen
Larsen Mar 25 '14
Har idag haft alle måtter og afdækninger ude af bagagerummet, og har fået efterisoleret lidt. Jeg vil dog sige, at det ikke er så dårligt isoleret som de amerikanske billeder tydede på. Jeg brugte vel ialt 1.5 m2 selvklæbende støjdæmpning af varierende tykkelser. Jeg fandt forøvrigt en 8" subwoofer inde bag afdækningen i højre side af bagagerummet.

Har forøvrigt lagt mærke til en buldrende lyd i undervognen, når jeg kører omkring 130, og har fundet ud af, at det kommer fra den forreste og den bagerste afdækning i undervognen, som åbenbart går i vibrationer. Mange af jer har sikkert set andre biler på motorvejen hvor skærmene under bilerne er gået i resonans. Det kan plast skærmene på denne her åbenbart også. Prøv selv at se ind under fronten, og klappe en hånd op under frontskærmen omkring samlingen ca. en halv meter inde fra fronten. Det er noget værre "skralderværk"Det må jeg lige have løst, men skal lige bruge en lift til formålet.
PBP
PBP Mar 25 '14

Hej Larsen

Var det nemt at gå til? Har du evt billeder? Hvordan virkede din isolering og hvad brugte du?

Larsen
Larsen Mar 25 '14
Det tog vel et par timer, men jeg har ikke været i bag for at høre forskellen, hvis det er hørbart. Skal nok senere give en update på dette, når jeg har set på plast skærmene under bilen. Jeg har brugt støjdæmpning i tykkelser fra 7 mm til 30 mm. Lignende materiale kan købes i Biltema i måtter.
Bilen er opbygget lidt utraditionelt med en del støbte og ekstruderede dele i bagenden, men det er lavet rigtigt flot.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Mar 25 '14
Larsen
Larsen Mar 26 '14
Støjdæmpningen skrider fremad, vedlagt er et par billeder af dæmpningen af rummet i fronten, plast pladen inde under fronthjælmen tæt op mod ruden, samt bundpladen i bagagerummet. Nu mangler kun plastpladerne under bunden af bilen. Jeg havde lidt døje med at få den plastplade som udgør højttalergitter i bagklappen, til at holde op med at rasle. Jeg har ikke målt før og efter, men det er helt tydeligt det har fjernet en del støj ved hastigheder over 100 km/h.
homer
homer Mar 26 '14
@larsen (el andre)
Hvis støjdæmpningen bliver en succes. Har du tilfældigvis firma, hvor du kan tilbyde andre tesla kunder at købe sig til samme operation?
Kiefer
Kiefer Mar 26 '14

Kan se at du har støjdæmpet pladen der sidder i trunken, Det er måske en af årsagerne til at vi hører det lidt mere, vi har kontinuerligt slået bagerste sæde frem så ungerne kan sidde deromme. Det giver måske en anelse mere lyd end når den ikke er lukket. Tror lige jeg skal have testet hvor meget mere det larmer når bagsædet er slået ned og låget sat på.

/Martin

PBP
PBP Mar 26 '14
Larsen

Det er noget af en omgang. En observation jeg gjorde i dag skete da jeg kørte på en vej hvor der var mange småsten der satte sig fast på dækket, hvor det efterfølgende slog op i hjulkasserne. Det lød meget højt, ligesom stenene slog direkte ind på pladen i hjulkasserne. Jeg vil derfor antage at det er der vi først skal sætte ind overfor støjen. Der kan være to metoder. En hvor hjulene afmonteres og hjulkasserne tages af og det blotlagte metal coates med en malbar dæmper. Den anden metode er at dæmpe hjulkasserne indefra, her skal vi måske have Tesla til atchjælpe os med hvorledes vi afmonterer den indre beklædning. Er der nogen der kan hjælpe med ekspertise?
Larsen
Larsen Mar 27 '14
@PBP, normalt vil en meget fed Tectyl påsprøjtet inde i hjulkasserne, altså inde bag filt/plast inderskærmene, hjælpe ret godt som lyddæmpning. Jeg har også set biler med dæmpning på bagsiden af selve plastinderskærmen, men det må jo ikke kunne suge vand.
@Homer, nej desværre kender jeg ikke nogen som firmamæssigt gør dette her. Jeg er opvokset på et autoværksted, så det sidder lidt i blodet, og så har jeg altid hadet unødig støj. Støj eller mangel på samme, er ofte det som gør en bil skiller sig ud fra mængden. Rigtigt mange bilproducenter dæmper godt i for hvor føreren (læs ejeren) sidder, og så sparer de i bag hvor børnene sidder.
Der er mange faktorer som spiller ind nær vi taler støj. Det store glastag som mange af os har købt, øger støjniveauet i bilen, i forhold til en bil som har et støjabsorberende stoftag. Lædersæder giver også mere støj, end hvis der er støjabsorberende stofsæder, eller hvis sæderne på bagsiden er beklædt med stof. I Tesla er der jo plast på bagsiden af sæderne.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Mar 27 '14
Larsen
Larsen Apr 4 '14
Så er jeg næsten ved at være igennem operation "støjdæmpning af Tesla" Inderskærmene i bag har været fjernet, og karosseriet inde bag skærmene er smurt ind i et meget tykt lag Dinitrol for at dæmpe pladestøj. Se billeder før og efter. Alle plastpladerne under bunden har været demonteret, og er blevet isoleret med 10 mm ikke vandsugende skum på oversiden. Der er desuden lavet en ekstra dæmpning af hattehylden med et tykt lag skumgummi med spidser. Nu mangler der kun lidt i fronten, så er der ikke mere at gøre. Dog tror jeg det måske kunne hjælpe med nogle andre dæk. Baghjulene har en lidt "gungrende" lyd når de kører over noget ujævnt. Det har jeg tidligere oplevet kan være forskelligt fra producent til producent.
Så har jeg kun et stort klagepunkt over bilen: den er simpelthen elendig til at holde kursen ved motorvejsfart. Jeg tror dem som har 21" hjul ikke mærker det så meget, da det mærker som om den "sejler" i de bløde dæksider på V-dækkene. W eller Y-dæk ville nok hjælpe på det.
Bilen er forøvrigt utroligt godt bygget i undervognen. Sjældent har jeg set noget så solidt. Selv min 83 årige far som har været selvstændig mekaniker i 60 år, han var imponeret da vi havde den på lifte.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Apr 4 '14
Hookmaker
Hookmaker Apr 4 '14

Ser super godt ud. Min er super retningsstabil på 19" dæk - no problems.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »