Lars: Du har sikkert helt styr på, at en aktie vurderes ud fra, hvad indtjeningspotentialet er for firmaet, som aktien repræsenterer.
Kursen sættes ud fra, hvad overskuds potentialet er. Og som det ´ser ud nu, så er der da en god fortjeneste på de biler, som de sælger. Ser det ud til, at de kan tjene mere i forhold til prisen, så stiger aktien.
Så kommer der da de små krusninger, hvor man kigger på om de kan levere det de lover, såsom en ny model X og osv.
Jeg tror da godt, at aktine kan få et hug mere, hvilket de hos Tesla da også har fortjent. De lover jo mere end de kan holde, eller holder ikke det de lover. Så i irritation over, at X ikke er kommet til min garage endnu, kan jeg da godt unde dem at falde med 50 %. Men det sker sikkert ikke, fordi de stadig er en rentabel forretning.
Men som jeg plejer at beskrive det, så er det ikke til at vide hvad de "hysteriske Børs Kællinger" pressen kursen til at blive.
Men langsigtet er der ikke tvivl om, at aktien beholder sit potentiale.
Spørgsmålet er så, om man kortsigtet kan hente en ekstra gevinst ved at købe/ sælge lige her omkring kvartals opgørelsen. Jeg tror ihvertfald ikke den vil stige kraftigt her efter kvartals mødet.
Jeg har ikke gidet købe aktier i Tesla, fordi jeg allerede er kommet for sent til at have scoret den gevinst jeg ville have kunnet, nemlig en kursudvikling til en hel Model X, hvis jeg da havde købt i 2012. Men der havde jeg jo helt sikkert ikke købt for 50.000 alligevel, i det projekt som Tesla var dengang.
Men jeg har ikke forstand på aktier.