Loading...
dk

BLIVER TESLA AKTIEN SLAGTET I AFTEN PGA "NO X" ifm deres Q3 regnskab?? | Tesla Forum

Reklame
Lars72
Lars72 Nov 3 '15

Jeg er specielt nervøs for at udmeldingen omkring "INGEN LEVERINGER AF MODEL X ENDNU" (med undtagelse af de 6 MX til venner af huset). 

Der er ingen meldinger om Model X signatur leveringer endnu, ingen youtube, ingen blogs, forum kommentarer etc. 

Dvs at de nok må nedjustere deres 2015 MS/MX produktionstal igen!

Jeg er langsigtet investor i Tesla, men taget lige risiko ud og idag. Men er klar på at gå ind igen, hvis den falder kraftigt efter Q3. Tesla skal nok skal få styr på MX produktion/leveringer i dec/jan. 

Hvad tror I der sker?

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Nov 4 '15
P85DK
P85DK Nov 3 '15

Tror analytikerne er fuldt på højde med at der ikke er blevet leveret en eneste model X endnu og ja, den får yderligere hug i aften.

Som langtid investor vil jeg også være bekymret for historier som denne: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-ble-solgt-med-700-hk-men-bilen-har-kun-469-hk/a/23553701/

Lars72
Lars72 Nov 3 '15

Ja - de har været lidt for langt fremme med markedsførringsmaskinen. Egentlig er det underordnet hvormange HK den har - det var bare et abstrakt tal man ikke kan forholde sig til. 

Men problematikken opstår når performance fx 0-100kmt/moment osv ikke er som lovet om det så er med 1200HK eller 400HK.  

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Nov 3 '15
Lars72
Lars72 Nov 3 '15

Flere analytikere regner med 1000-1500 MX leveringer i år.

Kommer nok ikke til at ske. Gætter på max 100 'håndbåret' MX sigs. i 2015

DeaconWP
DeaconWP Nov 3 '15

Lars: Du har sikkert helt styr på, at en aktie vurderes ud fra, hvad indtjeningspotentialet er for firmaet, som aktien repræsenterer.

Kursen sættes ud fra, hvad overskuds potentialet er. Og som det ´ser ud nu, så er der da en god fortjeneste på de biler, som de sælger. Ser det ud til, at de kan tjene mere i forhold til prisen, så stiger aktien.

Så kommer der da de små krusninger, hvor man kigger på om de kan levere det de lover, såsom en ny model X og osv.

Jeg tror da godt, at aktine kan få et hug mere, hvilket de hos Tesla da også har fortjent. De lover jo mere end de kan holde, eller holder ikke det de lover. Så i irritation over, at X ikke er kommet til min garage endnu, kan jeg da godt unde dem at falde med 50 %. Men det sker sikkert ikke, fordi de stadig er en rentabel forretning.

Men som jeg plejer at beskrive det, så er det ikke til at vide hvad de "hysteriske Børs Kællinger" pressen kursen til at blive.

Men langsigtet er der ikke tvivl om, at aktien beholder sit potentiale.

Spørgsmålet er så, om man kortsigtet kan hente en ekstra gevinst ved at købe/ sælge lige her omkring kvartals opgørelsen. Jeg tror ihvertfald ikke den vil stige kraftigt her efter kvartals mødet.

Jeg har ikke gidet købe aktier i Tesla, fordi jeg allerede er kommet for sent til at have scoret den gevinst jeg ville have kunnet, nemlig en kursudvikling til en hel Model X, hvis jeg da havde købt i 2012. Men der havde jeg jo helt sikkert ikke købt for 50.000 alligevel, i det projekt som Tesla var dengang.

Men jeg har ikke forstand på aktier.

P85DK
P85DK Nov 3 '15

@Deacon - lad mig give dig et godt eksempel på at tingene ikke altid er så lige til.

Pandora blev introduceret til kurs 210 og steg hurtigt til ca. 360, der opstod tvivl om deres salg ud af butikkerne og der kom en regnskabsjustering, men selskabet tjente stadig rigtige penge og mange af dem. De havde et særdeles solidt cashflow og stor set gældsfrie. Panik i markedet og kursen falder til ca. 36 kr. hvilket var helt galt hvis man kiggede på deres regnskab og hvor mange penge de tjente. En af stifterne som forstår forretningen og ikke bare spekulerer går ind og køber for ca. 50 mill til en kurs under 50 kr http://investor.borsen.dk/...r_for_53_mio_kr.html

Da spekulationerne stoppede og der blev analyseret mere på den reelle forretning OG de blev bedre til at kommunikere, så er kurserne steget siden. Slutkurs i dag 788 kr. 

Tesla er vurderet rent ud fra potentiale og ikke på regnskabet, så enhver tvivl der skabes om potentialet har enorm betydning for aktiekursen. Der er intet i deres regnskab som retfærdiggør en vurdering på 50% af BMW.

Der er lidt blandet følelser hos analytikerne omkring aktien: http://www.marketwatch.com/...SLA/analystestimates

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 3 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 3 '15

Ja, jeg snakkede faktisk med min investeringsrådgiver om det dengang. Men det var nu ikke npget at investere i.

Han læser nok ikke investor.borsen.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Nov 3 '15

Ellers er der jo også Solarcity. Købte op i den i går og den har allerede givet ca. 10 % i afkast :-)

En ting er i hvert fald helt sikkert når det gælder aktier, og det er at man ikke kan analysere sig frem til noget som helst som med sikkerhed kan fortælle om en akties potentiale. Jeg købte selv op i Pandora til kurs 47, men desværre kun for et mindre udbyttebeløb på få tusind kroner. Det er dermed den mindste aktieinvestering jeg har lavet, men samtidig den investering som har givet det suverænt største afkast på mere end 1500 % !.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Nov 3 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 3 '15

Kan godt se der sker noget i den aktie. Startede i 12, var tæt på 90, og nu på 30. Så skal man da håbe, at man ikk ehvad enogen af dem der har kostet 60 engang, og så supplerer med nogen billiger fo rat minimere tabet.

Uha, jeg gider ikke spekulere på sådan noget.

lauz
lauz Nov 3 '15
Så er nyt

http://files.shareholder.com/...areholder_Letter.pdf

Lugter mere af svag stigning end blodbad?
Larsen
Larsen Nov 3 '15
Aktien er faktisk steget 7,5 procent i "After hours" ret imponerende. Jeg har dog p.t. ingen Tesla aktier, men har tidligere haft en del, og også tjent ret godt på dem. Måske man skulle prøve igen?
kr
kr Nov 3 '15
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jun 8

Og er nu i skrivende stund i kurs 370! Hvor mon teslaaktien skal hen...?

mbk
mbk Jun 9
Quote from Gustavsfar1

Og er nu i skrivende stund i kurs 370! Hvor mon teslaaktien skal hen...?

Jeg ærger mig i hvert fald over at have solgt for tidligt (300) :)

Nu var jeg ikke så meget i tvivl om at den ville blive lidt højere hen mod Model 3 launch i Juli, men USD/EUR var jeg mere bange for villle falde, det er da også sket med ~6%, men TSLA er steget med 23% siden.

Musk er nu god til at drille: https://electrek.co/2017/06/08/tesla-tsla-shorts-elon-musk/

Reklame