Loading...
dk

Dækslitage på D modeller | Tesla Forum

P85DK
P85DK Nov 4 '15

Da jeg bestilte min D i efteråret 2014 fik jeg af vide fra alle der mente at vide noget om Tesla, at jeg skulle regne med at bruge et sæt dæk på under 10.000 km.

Nu har den kørt lidt over 20.000 km siden marts og de 21" sutter skal snart ind og slappe lidt af i garagen, mens de 21" vinterdæk tager tørnen nogle måneder.

Jeg må sige at jeg er positivt overrasket over holdbarheden, da dækkene ser ganske fornuftige ud (har dog ikke haft dem af endnu). Men vil da vurdere at der minimum er 50% dæk tilbage. Og der er ikke blevet sparet på Insane starter.

Hvordan ser dækslid ud på jeres andres D model?

BlackPanther
BlackPanther Nov 4 '15

Da jeg spurgte Tesla sagde de man skulle regne med 30.000 km på 21" og 40.000 på 19" hvis man kører ordentligt dvs. ikke for mange 0-100 og for mange opbremsninger :-)

Det passer jo meget fint med din oplevelse @P85DK :-)

Forummets indlæg er redigeret af BlackPanther Nov 4 '15
P85DK
P85DK Nov 4 '15

@Gustavsfar1 - kan ikke læse overskriften ??? ;-) det er pænt

så det store spørgsmål er hvor langt kører Kajakaj på et sæt dæk, nu da vi også har åbnet den for rwd?

FrederikC
FrederikC Nov 4 '15

Jeg har kørt 35k på et sæt brugte 21" dæk på en S85 - så tror det handler om kørestil.

Jabba
Jabba Nov 4 '15
Citat fra FrederikC

Jeg har kørt 35k på et sæt brugte 21" dæk på en S85 - så tror det handler om kørestil.

+1 

Selv om TMS er en tung og hurtig bil er det da helt hen i vejret med de under 10.000 km som nogle Tesla "eksperter" skulle have fortalt trådstarter. Medmindre man giver den gas konstant og måske kører på en måde der giver dækkene "hæl og tå" så skal man nok få en god mænge kilometer ud af dækkene. Tesla er nu stadig en bil og der er sgu ikke så meget anderledes ved den ift. dækslid og f.eks. kosmetisk vedligehold som så mange andre biler - forudsat man kører fornuftigt.

Sund fornuft og erfaring med at køre og pleje en bil kommer man langt med. Også når bilen hedder Tesla. 

Med andre ord, forvent ikke at en 21" fælge med lavprofil dæk er lige så robuste som hjul i mindre størrelse og med højere profil. Kør derfor lidt mere forsigtigt med store hjul. Forvent ikke at man kan vaske bilen dag ud og dag ind i vaskehal uden at få swirls, selvom den har fået opti coat, ditec, lakforsegling, etc. 

lysmanden
lysmanden Nov 14 '15

hvorfor er der forskel på slidtage på 19 kontra 21?.

Slider det mere når dækket har lavere profil? i så fald svarer profilen i 19 og 21 ikke til fælgens størrelse

Forummets indlæg er redigeret af lysmanden Nov 14 '15
KS
KS Nov 14 '15

Har kørt 37.500 km på et sæt 22" dæk, og der er stadigvæk et par mm til slidmærkerne. Alstå vel nok 8-10.000 mere i dækkene, og dem der kender min kørestil vil nok også blive overrasket. Jeg er ekstremt overrasket selv, og faktisk var det foran der var det største slid - helt imod hvad jeg havde forventet..

lysmanden
lysmanden Nov 21 '15
Ken: det er sq pga din vægt du sludder mere foran end bagved. ;)