Loading...
dk

Kommende reduktion af registreringsafgiften på biler i DK. | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 5 '15

I min søgen på nettet om den kommende reduktion af registreringsafgiften på biler fandt jeg denne artikel som er godt og vel 10 år gammel. Det ser ud til at årsagen til reduktionen øjensynligt er på grund at et EU-direktiv.

http:///...e-bilafgifter-vokser

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Nov 5 '15
Hookmaker
Hookmaker Nov 19 '15

Der sker tilsyneladende lidt på CBorg: http://jyllands-posten.dk/...til-billigere-biler/

Sithfury
Sithfury Nov 19 '15

Der er sgu fedt hvis de får taget hul på det. 

Så er det ikke længere tabu, og så kan de fremadrettet, tage nogle flere procenter.

KimT
KimT Nov 19 '15

De har vel også råd til det. Nu når udligningsafgiften på diesel ikke længere skal bruges til at finansere afgiftefritagelsen for elbiler. Så de har jo 730mio+ de kan anvende

PeterE
PeterE Nov 19 '15

Uanset hvad, så er det gode nyheder - og at den samme finanslov, så ikke er så grøn som vi håbede er jo noget andet :)

Hilbert
Hilbert Nov 19 '15

@PeterE: Undskyld mig – hvordan kan det være gode nyheder, at afgiften sænkes på forurenende biler – og da slet ikke for folk, som er arbejder for fremme af elbiler.
Nyheden er vist kun god for FDM, Danske Bilimportører og lign., som kun ser på egne økonomiske interesser.
Regeringen får fjernet afgiftsfritagelsen for elbilerne, med det påskud at det giver for stort provenutab at fortsætte fritagelsen, og ikke så snart det er ”fixet” går man ud og skaber et endnu større provenutab ved at reducere registreringsafgiften, især på de dyre og mest forurenende fossilbiler. Det er vist utroværdighed over alle grænser og et direkte anslag mod miljø og klima.
DEN SORTE REGERING BØR NOK FJERNES FØR VI KAN HILSE FREMTIDEN VELKOMMEN.
 

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Nov 19 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 19 '15

@Hilbert. Jeg giver dig ret, men som jeg indledningsvis skrev så er årsagen, så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, at regeringen har været tvunget til at reducere reg. afgiften af hensyn til EU.

Hookmaker
Hookmaker Nov 19 '15
@Hilbert, IKKE enig.Registreringsafgifterne skal helt væk, og der skal indføres brugsbekatning. Uden undtagelser.
nicom
nicom Nov 19 '15
Jeg er enig med Hilbert. Hookmaker ,der er jo brugsbeskatning i forvejen via elafgifter og brændstofsafgifter. De gamle afgiftsregler var meget bedre. Forstået på den måde at jeg heller vil have afgiftsfrie elbiler altid og 180 %/105% på almindelige biler end afgifter fra næste år. Hvis registrings afgifter skal reduceres eller fjernes bør det ikke ændres med mere end 5% da man ligesom "pisser" på borger der har givet overpris for deres nye bil.
Forummets indlæg er redigeret af nicom Nov 19 '15
edge
edge Nov 19 '15
Et lille skridt i den rigtige retning. Fuldstændig forkert at beskatte biler på prisen. Det er jo en beskatning af kvalitet og plads til familien til fordel for små, dårlige, farlige biler. Miljøincitamentsbeskatning bør ligge på brugen og ikke som en procent af købsprisen, der er jeg helt enig med Hookmaker.
Hookmaker
Hookmaker Nov 19 '15
Nicom, der er altid nogen få der kommer i klemme, men i virkeligheden idag et fåtal. Langt hovedparten af biler over 3-400.000 der kører rundt i dk, er enten brugte eller leasede biler.
JL
JL Nov 19 '15

@Hookmaker - helt enig. Væk med afgiften og omlægning til forbrugsbaseret afgift. Om jeg så lige havde givet 500.000 for en bil og de fjernede afgifterne med øjeblikkelig virkning, så ville jeg være lykkelig :-) Det ville betyde at jeg endelig fremover kunne købe de biler og motorcykler jeg gerne ville have. Så kunne man have en to-tre biler (Model S + Model X og måske en lille to-personer cabriolet) og en to-tre motorcykler (Ducati 1299 + en VROD og måske en Diavel eller BMW) :-) Man betaler jo allerede for tre i dag - de udleverer bare kun én ;-)

Asger
Asger Nov 19 '15

Man kunne fjerne reg. afgiften helt, og i stedet lægge 1 krone på hver liter brændstof. Det vil give ca. 4.000 mill. i ekstraindtægter, og dem som forurener betaler.

T3S7A
T3S7A Nov 19 '15

Holder jo kun hvis det bliver gjort over hele EU. Ellers vil alle jo kører over grænsen og tanke. 

Kiefer
Kiefer Nov 19 '15

T3S7A: Jeg kan da huske i 80'erne når ens forældr ealtid skulle tanke når vi var over grænsen da det dengang var langt billigere at tanke i Tyskland end i DK.

Så det er jo ikk et ukendt fænomen og afgifttabet i det store hele var nok lidt begrænset. Så ja, en ekstra afgift på specielt diesel ville nok ikke gøre noget. Diesel er trods alt det der sender flest skadelige partikler ud i luften.

Og bilfabrikanternes kreative tiltag med at opfinde partikelfiltre... ja der kan vi jo bare se på VW...

/Martin

runeh
runeh Nov 19 '15

Elbilerne bliver vel også billigere med den nye ændring. Altså i forhold til de "gamle" afgiftspriser. 

Niels
Niels Nov 19 '15
enig i at man bør skrue på afgifter langsomt. - selv elbilernes afgifts indfasning på 5 år syntes jeg er for kort.
de bør planlægge en afgifts indfasning over min 8 år på elbiler og ligeledes redusionen på ICE over 5 år. det er ikke så svært at forstår.
180% enig i at de blot kan flytte det over på brændstoffet, derved er det de mest fourenende som betaler gildet.
de må dog ikke lave en hovsa løsning hvor man laver et overteknisk/administrativt dyrt gps overvågnings system a'la roadpricing. hæld det på diesel/benzin og elafgifter
Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 19 '15
TeslaFreak
TeslaFreak Nov 19 '15

Problemet med at ligge det på brændstoffet er at mange så vil kunne "snyde" og købe det i udlandet.

Men enig vi skal ALDRIG ønske os et overvågnings system baseret på GPS for at kunne betale afgifter, selv om at FDM fx. taler for det. Hvorfor skal man acceptere at bliver overvåget bare fordi de skal have afgift kr. ind.