Så fik jeg endelig bygget min OpenEVSE lader færdig. Den er bygget efter instruktion fra det tyske Tesla forum, forskellen er dog at jeg kun har single lader og derfor har brugt 2,5mm2 kabler til 16A istedet for 6mm2 kabler til 32A. Softwareversionen er den samme: 2.0B7 uden modifikationer.
Havde dog læst et sted at man skule ændre lidt hvis man havde RTC (Real Time Clock) så det gjorde jeg, hvorefter intet virkede når jeg uploadede med Arduino IDE. Efter en skriv til Chris (manden bag OpenEVSE) forsøgte jeg med AVRDude istedet, hvilket fungerede langt bedre.
Han skrev dog samtidig at jeg ikke havde haft behøvet at ændre noget som helst da RTC var enabled som standard allerede... ja ja, så fik jeg trods alt også prøvet det...
Jeg har til forskel fra den tyske udgave ikke tilsluttet GFCI da mn lader allerede er tilsluttet et selvstændigt HPFI relæ inde i selve hovedtavlen.
Her er hvordan den ser ud indvendigt:
Har desværre ikke noget billedprogram på min mac til at rette i billedet og sætte pile, men:
1. Fra det sorte kabel går der et ben op til rækken med jord, herefter er der N, L1, L2 og L3 som går ind i automatsikringen.
2. Fra automatsikringen går N op til N-rækken og:
- L1 (det brune) går til relæet samt til ekstra strømforsyning (yderst til højre ) og til OpenEVSE (nederst) via klemrækken mellem sikring og relæ.
- L2 Går direkte til relæ
- L3 går også direkte til relæ
3. Fra relæet går der så følgende kabler:
- N til N
- L1 til L1
- L2 til L2 og til ACTEST 1 på OpenEVSE
- L3 til L3 og til ACTEST 2 på OpenEVSE
12V går fra ekstra strømforsyning til relæ og videre til OpenEVSE relæ 1 + 2 (2 fandt jeg ud af gav lidt ekstra strøm)
4. Ground går til både relæ, OpenEVSE og strømforsyning samt til Type2 kablet.
Og her er hvordan kassen ser ud udefra:
Kasse nder er brugt er indtil videre den billigste jeg kunne finde fra Harald Nyborg, vil nok på et senere tidspunk gøre den lidt mere "lækker", men i første omgang vil jeg bare gerne have den til at fungere :-)
/Martin