Loading...
dk

OpenEVSE | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Mar 24 '14

Så fik jeg endelig bygget min OpenEVSE lader færdig. Den er bygget efter instruktion fra det tyske Tesla forum, forskellen er dog at jeg kun har single lader og derfor har brugt 2,5mm2 kabler til 16A istedet for 6mm2 kabler til 32A. Softwareversionen er den samme: 2.0B7 uden modifikationer.

Havde dog læst et sted at man skule ændre lidt hvis man havde RTC (Real Time Clock) så det gjorde jeg, hvorefter intet virkede når jeg uploadede med Arduino IDE. Efter en skriv til Chris (manden bag OpenEVSE) forsøgte jeg med AVRDude istedet, hvilket fungerede langt bedre. 

Han skrev dog samtidig at jeg ikke havde haft behøvet at ændre noget som helst da RTC var enabled som standard allerede... ja ja, så fik jeg trods alt også prøvet det...

Jeg har til forskel fra den tyske udgave ikke tilsluttet GFCI da mn lader allerede er tilsluttet et selvstændigt HPFI relæ inde i selve hovedtavlen. 

Her er hvordan den ser ud indvendigt:

Har desværre ikke noget billedprogram på min mac til at rette i billedet og sætte pile, men:

1. Fra det sorte kabel går der et ben op til rækken med jord, herefter er der N, L1, L2 og L3 som går ind i automatsikringen.

2. Fra automatsikringen går N op til N-rækken og:

- L1 (det brune) går til relæet samt til ekstra strømforsyning (yderst til højre ) og til OpenEVSE (nederst) via klemrækken mellem sikring og relæ.

- L2 Går direkte til relæ

- L3 går også direkte til relæ

3. Fra relæet går der så følgende kabler:

- N til N

- L1 til L1

- L2 til L2 og til ACTEST 1 på OpenEVSE

- L3 til L3 og til ACTEST 2 på OpenEVSE

12V går fra ekstra strømforsyning til relæ og videre til OpenEVSE relæ 1 + 2 (2 fandt jeg ud af gav lidt ekstra strøm)

4. Ground går til både relæ, OpenEVSE og strømforsyning samt til Type2 kablet.

Og her er hvordan kassen ser ud udefra:

Kasse nder er brugt er indtil videre den billigste jeg kunne finde fra Harald Nyborg, vil nok på et senere tidspunk gøre den lidt mere "lækker", men i første omgang vil jeg bare gerne have den til at fungere :-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Mar 25 '14
Hookmaker
Hookmaker Mar 24 '14

Ser super ud - jeg er ved at bestille 2 Basic Internationals hjem, så prøver jeg den også lige...;-)

Kiefer
Kiefer Mar 24 '14

Jeg kan klart anbefale at bestille en USBASP programmer med også fra Chris. Jeg er ikke helt sikker på man kan programmere den via de gængse FTDI interface der er på den. Der er et 6 ben ISP interface og Chris leverer kabel med. Dog gav den USBASP programmer jeg fik fra Chris in advarsel om at den gerne ville have en firmware opdatering, det kan man bare ignorere.

Jeg har også købt et serielt interface med så man kan bruge CLI'en, det har jeg ikke fået testet endnu. Skal lige sige at jeg kan normalt godt lide CLI :-)

/Martin

Pedro
Pedro Mar 25 '14

Det er pænt lavet, er der plastik ind over terminalerne på kontaktoren?

Forummets indlæg er redigeret af Pedro Mar 25 '14
Kiefer
Kiefer Mar 25 '14

Ja det er plastiktyller på kablerne for at kunne sikre at de er forbundet. Købte en kasse assorterede i THansen for 40,-

Men...skidtet virker ikke, når jeg sætter kablet til bilen siger OpenEVSE EV Connected... Men bilen står bare med en "Connect cable" som om kablet til bilen ikke er sat i. Der må være et eller andet jeg har glemt, men kan simpelthen ikke se hvad det skal være. Når OpenEVSE siger bilen er tilsluttet burde de jo have forhandlet op at de kan se hinanden. Nogen der har en idé?

Og så gik det selvfølgelig ikke være eller bedre end at jeg lige skulle kontrollere det ikke var mit 400V stik den var galt med, så hvad gjorde Martin, jo han skilte det ad, pillede lidt... og klang så virker det heller ikke længere... godt gået :-/

Så nu står bilen og lader med 12km i timen og vil være færdig med det om ca. 8 timer...flot...

Ville lige teste APP, og sørme om ikke bilen allerede er synlig, så nu kan jeg da i det mindste sidde i sofaen og se at den lader med 12km/t

/Martin 

Hookmaker
Hookmaker Mar 25 '14
Du må undskylde Martin, men jeg kom sådan til at grine her, - det er sgu Murphys lov det her....;-)

Nå men nu til det mere alvorlige: kunne du ikke sætte nogle pile og tekst på de enkelte dele og skrive hvad det er på billede 1?
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Mar 25 '14
Kiefer
Kiefer Mar 25 '14

Hehe, ja det var også total komisk...

Nu har jeg så gennemgået min eltavle, mit hus er fra '72 så det er desværre ikke automatsikringer. og når det er svigerfar der har mærket dem op skal man åbenbart bytte rundt på "Spa bad" og "kraft garage". Jeg havde slået sikringen fra som skrevet på tavlen og forstod ikke helt hvorfor €%&/ det gav sjove gnister og alt lyset forsvandt. Kiggede på sikringerne, jo de fejlede ikke noget, altså dem jeg kiggede på... Målte ledninger igennem, ingen strøm, målte over sikringen, strøm ok, kløede mig noget i håret og fattede minus.

Drejede ved et mindre tilfælde øjnene ned på en af de andre sikringgrupper og så at alle tre 16A sikringer var sprunget... hva fa..så tror da pokker det gav gnister.. Fedt at tænke på jeg har stået med en skrutrækker nede i et 400V kraftstik der ikke var slukket.

Havde heldigvis i anledningen af Teslaens komme anskaffet et par pakker ekstra 16A sikringer, just in case.. som jo nok var heldigt nok. Så nu lader bilen med 3 faser 40km/t. Af en eller anden årsag skriver den stadig 230V, burde den ikke skrive 400V. Og selvfølgelig lader den med 13A i modsætning til hvad DS Mikkel sagde, han sagde på min forespørgsel at den ville lade med 16A og man kunne sætte den ned hvis man ville, ja hallo, hvordan "#€% sætter jeg den så op. Nå må skrive til dem i morgen og reklamere over min Tesla leverede lader der ikke virker, så må vi se hvad de gør ved det ;-)

Jeg er dog lidt i tvivl, er 40km/t rated fint eller helt skidt?

/Martin

NOELON
NOELON Mar 26 '14

Hej Kiefer, Præcis 13 A det er hvad andre med 1 lader oplever. Og det er det jeg synes der er problemet med hvad vi har forventet - der leveres Kun 13 A mens vi forvenventer 16. Spændt på at høre svaret.

Pedro
Pedro Mar 26 '14

Hej Kiefer,

jeg har kigget nærmere på billederne og har et par kommentarer og spørgsmål.

Trækker dit relæ når du sætter stikket i og den siger Connected? Du burde kunne høre det. Jeg går ud fra det gør da du vel ellers ville få noget alarm med manglende spænding.

Hvad har du gjort med de 12VDC, det ser ud som om du kun har + i den ekstra strømforsyning, har du et diagram over hvordan det er bygget?

Din faserækkefølge er forkert, den bør være brun, sort, grå. Blå sidder på en fase på gruppeafbryderen og grå sidder på nul. Nul brydes vist ikke, så du får en fase igennem selvom du afbryder gruppen.

Der burde nok være en sikring foran strømforsyning og print da du potentielt kan kortslutte med 16A på disse som det er nu, da vil det nok være ledningerne der ryger før gruppen.

Det ser ud til at dit gummikabel går gennem væggen, dette er ikke lovligt.

Kiefer
Kiefer Mar 26 '14

Hej Pedro.

Hmm, med hensyn til rækkefølgen, den har du vist ret i, den havde jeg vist fået overset burde jo ellers være tydelig nok at se, det står trods alt på fronten af sikringen... Skal jeg lige have rettet.  

Diagrammet jeg har brugt er denne:

3P_EVSE_plus_GRA.pdf

Det er som sådan ikke en væg, det er en 15mm træplade mellem carport og skur. Jeg har dog i går aftes flyttet CEE stikket ud på den anden side af træpladen så det nu er et installationskabel og ikke et gummikabel der går i gennem træpladen, det var i forvejen lidt noget ged at have stikket placeret der hvor det var placeret, så burde lovligheden være i orden ved det igen på det område.

God idé med en sikring mellem strømforsyning/OpenEVSE og strømindgangen. den vil jeg lige overveje, kunne jo fint erstatte de to klemmerækker jeg har sat i.

/Martin

Pedro
Pedro Mar 26 '14

Når jeg læser diagrammet samt andre diagrammer, så giver printet 12VDC ud på relay1, relayC. Jeg vil mene der er noget galt med din fortrådning, du skal vel have ikke forbinde relay1 og A1 på din kontaktor? I det tilfælde trækker du vel kontaktoren via den indbyggede strømforsyning. Jeg går ud fra der er 12VDC ud på relayc og afledning til jord på relay1 og relay2.

Men om det har noget at gøre med den ikke vil lade ved jeg ikke, umiddelbart burde kontaktoren trække sådan som du har lavet det, men du kan ikke styre hvilken strømforsyning der trækker læsset.

Kiefer
Kiefer Mar 26 '14

@Pedro.

Jeg er ikke i tvivl om at jeg må have lavet en fejl et sted, og dine tanker er rigtig gode.

Har du mulighed for måske at prøve og tegne ind på mit billede hvordan du ville mene kablerne skulle gå for bare at pensle det helt ud... Synes jeg er ved at stirre mig lidt blind på laderen og ser nok ikke rigtig kornet for bar hø... Kan ikke helt gennemskue hvad pokker det er jeg har gjort forkert...

Jeg har dog fået rettet kablerne til så der ikke længere er N på en af faserne på sikringen. 

/Martin

Bianco
Bianco Mar 26 '14
Citat fra Kiefer

Har desværre ikke noget billedprogram på min mac til at rette i billedet og sætte pile...

"Billedfremviser" programmet har pileværktøj mm. Du skal bare lokke den til at vise redigeringsværktøjslinien:

Pedro
Pedro Mar 27 '14

Jeg har markeret ledningen jeg ikke mener bør være der med to pile, det er den grå og ikke den gule.

Der må være konstant 12VDC på den ledning sammen med den anden grå fra den ekstra psu. Relay1 må aflede til nul (jord) når relæ skal trække.

Men trækker relæet når du kobler på bilen, for hvis det ikke gør er det i alle tilfælde her der skal ledes først.

Kiefer
Kiefer Mar 30 '14

Hej Pedro.

Jeg har fjernet ledningen, problemet er så at jeg ikke tror der kommer strøm nol på OpenEVSE enheden. Når LCD displayet er tilsluttet og jeg tænder for strømmen laver den en selvtest hvor den slår relæ til/fra. Det står den så kontinuerligt og cykler med. Hvis jeg tager kablet fra LCD fra laver den en enkelt selvtest og man kan høre relæet slå til/fra igen.

Grunden til at jeg så monterede den ekstra ledning var at når den er på, laver den en enkelt selvtest med LCD monteret og går i ready.

Jeg har også flyttet AC test til L1 + L3 som vist på diagrammet, jeg havde fået sat den til L2 + L3. Men der er stadig et eller andet der ikke helt fungerer som det skal...

/Martin

Pedro
Pedro Mar 30 '14

Hvor mange mA kan den ekstra strømforsyning levere?

Sådan et 12V relæ trækker rimeligt mange mA.

Kiefer
Kiefer Mar 30 '14

Den burde kunne trække 333mA. 

/Martin

Pedro
Pedro Mar 31 '14

Okay, jeg kan ikke se hvilken kontaktor du har i, men de kan snildt trække 500mA med 12VDC, så det kan være den ikke kan holde den trukket med kun den ekstra strømforsyning.

Hvad der sker når du ligger de 2 + sammen er jeg ikke helt sikker på, det burde der ikke ske noget ved da de 2 nul begge er jordet og det jo er jævnstrøm. Men som sagt er jeg ikke sikker.

Spørgsmålet lige nu er om kontaktoren trækker når bilen sluttes til laderen?

Og er der 12V mellem pilot og jord?

Kiefer
Kiefer Apr 4 '14

Tror jeg måske kan have lokaliseret fejlen, jeg var ude og besøge Brian her fra forummet i onsdag og vi skilte hans Type2 stik ad som han havde fra et Clever kabel, på det kabel sidder der en 220ohm modstand mellem CP-PE og jord.

Jeg har glemt at montere en 680ohm modstand mellem CP-PE og Jord, så modstanden mellem de to er jo uendelig, hvilken vil fortælle bilen at kablet kan håndtere 0A.

En 680Ohm modstand giver bilen oplysning om at kablet kan levere op til 20A. Der er faktisk på Wiki en oplysning om hvilke modstande der skal til for at kablet giver de rette oplysninger:

1500ohm = 13A

680ohm = 20A

220ohm = 32A

100ohm = 63A

Husk denne modstand når i der har købt Type2 stik skal kable dem. Jeg vil teste mit kabel igen i aften, når jeg har fået hentet modstanden i den lokale elektronikbiks og derefter fået den loddet på, for så at teste om ikke det fungerer en anelse bedre end tidligere...

/Martin

brianmassesson
brianmassesson Apr 4 '14

@Martin. Sådan håber det virker - lad os endelig vide :-)

Sider: 1 2 3 4 5 »